Kudy vlakem z Brna do Znojma? Obyvatelé městysu řeknou, zda chtějí na svém území novou trať
Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

Část lidí je proti stavbě trati, která má zkrátit spojení Znojma s Brnem pod půl hodinu.
Nejprve je třeba provést modernizaci stávající tratě v úseku Mikulov – Znojmo. To je momentálně daleko potřebnější.
Referenda si můžou naštěstí dělat jaké chtějí. Máme tady zásady územního rozvoje, které jsou pro územně plánovací dokumentaci na úrovni obce závazné, takže nemůžou říct not in my backyard.
Změny v územním plánu ale ovládají obce, takže si to říct mohou a i to dělají, třeba Spytihněv s blokováním D55.
Soukromí dopravci a později linka 108 přivedla na Znojmo – Brno postupně docela hodně lidí, v porovnání např. s polovinou 90 let( ano, byla to trochu jiná doba).
Bude těch lidí ale dost na nějaký solidní takt pro VRT vlak i mimo pátky a neděle?
Y
Brno je dostatečně velké na to, aby při atraktivním spojení tu poptávku dokázalo vygenerovat.
On to nebude čistokrevný VRT-vlak, ale regionální vlak s rychlým vpádem do města pomocí VRT.
Za 25 min??
Je obrovský problém, že veřejná správa toto neumí komunikovat. Pokud se naprosto kohokoli zeptáte: „Chcete trať za barákem?“, tak vám vždy odpoví ne, i kdyby jinak vlakem jezdil denně. S obcemi je vždycky nejlepší to nějak vybartrovat, resp. zjistit, co potřebují, a použít to jako páku. Pak ten odpor nebývá tak jednoznačný. Další věc je, že lidé obecně neumí vnímat širší kontext. Ta trať může ekonomicky pozvednout celý region, ale to si nikdo nedokáže konkrétně představit, navíc pokud ji sami využívat nebudou. Je to něco, co se strašně obtížně vysvětluje, ale samozřejmě kvůli tomu nelze očekávat ani informované rozhodnutí v… Číst vice »
Tohle je spíš taková anketa, než referendum.
Samozřejmě je maximálně žádoucí, aby SŽ s těmi obcemi komunikovala co nejdřív, představila přínosy stavby pro kraj i pro konkrétní obec.
Kdyby jim tam postavili zastávku, tak se na to hned budou koukat jinak.
Já se právě bojím, že lidé neumí uvažovat ani takto daleko.
Je to vidět i ve městech při plánovaní blbých tramvajových tratí: „já tímto směrem nejezdím, tudíž je to zbytečné.“ Většina ani nepřipustí možnost, že by třeba díky novému spojení mohli mít nové možnosti.
Dneska se bohužel nepostaví žádná liniová stavba, ať to je železnice, dálnice, nebo jen obchvat obce, či měst, bez toho, aby proti tomu někdo velice razantně protestoval. Vždycky ty stavby budou někomu vadit. Ať oprávněně, nebo neoprávněně.
To abych se přestěhovala do Znojma, když cesta do Brna bude za 25 min. (bus cca 67 km) Jezdím z Moravského Krumlova. ( bus cca 41 km) Nádraží je 1,5 km za obcí a cesta vlakem trvá 38 – 48 min. Někdy tj vážně paradox 😉
Tady vidíme ten problém našeho systému. Důležitá stavba pro tisíce lidí denně a bude o ní rozhodovat obec, o které nikdo nikdy neslyšel. Nechci polský model, ale tohle je prostě taky extrém.
Ale oni o ničem nerozhodují. Vedení obce chce jen znát názor občanů (což je správné).
jj, je třeba se poradit s místníma. Ještě by tam archeologové našli po skrývce ornice původní obyvatele , kteří se v roce 1945 někam “odstěhovali”…
…resp.rozhodovat asi spíš do jisté míry, nicméně pokud aktualizace ZUR bude v neprospěch obce, prostor k obstrukcím proti stavbě je pořád velký.
Vaše omezenost, pardon – omezený přehled o obcích v ČR – nepřesahuje výčet stanic a zastávek uvedených v jízdním řádu.
V životě jsem o Troskotovicích neslyšel a pevně doufám, že o nich slyším poprvé a naposledy. Litobratřice to samé.
Nejhorší na tom je, že Lojza z družstva může přispět s tomu ,že se nějaká důležitá stavba opozdí o několik let jenom protože mu v hospodě Jarda nakecal , že jednou viděl vlak na koridoru a dělalo to hroznej rachot.
Vaše omezenost, pardon – omezený přehled o obcích v ČR – nepřesahuje výčet stanic a zastávek uvedených v jízdním řádu.
Pokud budou obyvatelé každé malé vsi rozhodovat o tom kudy má vést železniční trať, tak se toho moc nepostaví. Připomíná to začátky zavádění železnic, kdy odpůrci tvrdili, že rychlost nad 40km/hod. je pro člověka naprosto smrtelná.
Obyvatelé obcí (nebo obce) nerozhodují o vedení železničníh tratí. Každý kraj má Zásady územního rozvoje – krajský územní plán, jemuž se obce musí přizpůsobit. Můžou samozřejmě různě zdržovat s pozemky atd, ale nestojí to tak, že by jedna obec zablokovala celou dálnici/trať.
Znečistí se podzemní voda,krávy přestanou dojít,réva nebude dost sladká….
A není ten preventivní negativní postoj místních obyvatel jen tak čistě náhodou výsledkem dosavadního dlouhodobého přístupu investorů k požadavkům místních u jakékoliv liniové stavby?
Jedna ukázka obzvláštní vstřícnosti SŽ by tedy „na skladě“ byla – u prodloužení jednoho veledůležitého tunelu na okraji Prahy, to je ale výjimka potvrzující pravidlo. Tamní tunel je zřejmě nutný a zcela jistě nebude drahý, na rozdíl třeba od Čekyně u Přerova. Tam musejí místní za takové řešení se SŽ tvrdě bojovat.
https://zdopravy.cz/?s=%C4%8Dekyn%C4%9B+
Už aby to bylo. To Znojmo je dnes dopravně hrozně odstrčené. Kvalitní spojení s Brnem (Prahou) by celému tomu regionu jen prospělo. A tato trať je nutnou, byť ne dostačující podmínkou i pro obnovení spojení do Hevlína, popřípadě dál na jih…
Toto prevysuje a celkove zvysuje vyznam cele oblasti, regionu. Tady asi neni o tom nepostavi, ale rici si o jakych podminkach umoznime. Osobne, bydlet vlakem 25 do Brna, tak jsem mega spoko. Se otevira tolik, nejen prac.prilezitosti. drzim palce.
Ilustrační schéma:
https://www.proznojmo.cz/wp-content/uploads/2025/01/image-2-1024×851.png