Kudy vlakem z Brna do Znojma? Obyvatelé městysu řeknou, zda chtějí na svém území novou trať
Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

Část lidí je proti stavbě trati, která má zkrátit spojení Znojma s Brnem pod půl hodinu.
Bydlím u VMO v Brně u Gajdošky, 100 000 aut denně, kdo nemá rakovinu má alespoň Parkinsona nebo leukémii. Tak jestli tam uvidím někoho z Troskotovic, fakt mu vypustím kola i s rezervou. Je tu každý den zácpa, tak to stihnu. Totéž platí pro toho Rakušáka Vodu z Tetína.
V Brně žádné primitivní domorodce z Troskotovice nechceme. Kazí nám panoráma a Brnu nic nepřinášejí.
Koukám a nestačím se divit ani jeden příspěvek proti tomuto megalomanskému nesmyslu ani slovo o ochraně Podpálavské krajiny s úžasnou faunou a florou.Ani zmínka o jiných možnostech jako využití stávající tratě Hrušovany . Miroslav Mor.Krumlov Střelice. V návaznosti na budoucí výstavbu Dukovan výhodné spojení pro stovky ba tisíce pracovníků. bez katastrofálních zásahů do přírody a vykupování pozemku nemluvě.Druhá alternativa v prostoru před Miroslavským nádražím stočit trať podél stávající silnice Pohořelice -Znojmo.Vést trať po horizontu tzv Hajd mezi Drnholcem Pasohlávkami z jižní strany a Troskotovicemi a Vlasaticemi ze severní strany se rovná zločinu na přírodě.Pět kilometrú od kempu na Mušově ,kde… Číst vice »
Buď si z nás děláte srandu nebo o tom víte kulový a naštěstí o tom nerozhodujete.
Jste si opravdu jistý, že se vyjadřujete k plánované trati vedené v trase Unkovice (odbočka z VRT Brno-Břeclav) – Pohořelice-Troskotovice-Hrušovany n.J.? Ona snad někde zasahuje do CHKO Pálava nebo se k ní příliš přibližuje?
https://www.hrusovany.cz/studie-proveditelnosti-zeleznicniho-spojeni-brno-znojmo-soucasti-je-i-brno-hrusovany/d-13949
najdete tam i hodnocení různých variant
Pojede to po VRT, která se stejně má stavět pro směr Břeclav. Udělá se sjezd a nová trať do Hrušovan vychází pod 30 km. Minimální provozní rychlost na VRT je 200 km/h a srážet tuto hodnotu na té spojce jakožto novostavbě nižší rychlostí je nesmysl. V zásadě je to jen otázka poloměrů oblouků. Z Hrušovan ke Znojmu se zmodernizuje stávající trať. A není to jen pro Znojmo, díky takovému zkrácení cestovní doby to může být zajímavé na dojíždění třeba až po Moravské Budějovice, pro které by to znamelo možná i přímé spojení (nebo přestup ve Znojmě) do Brna za cca… Číst vice »
Trochu mě překvapuje, že spěšňáky do znojma mají zajíždět na VRT. Čekal bych, že budou spíš vedeny na koridor, kde by mohly obsloužit i další sídla po cestě do Brna.
No každopádně aspoň některé, aby všechny „nečumákovaly“ na VRT, kdoví kdy budou mít soupravy na 200kmh (zatím spíš budou rády když budou mít Pantery)… takže aspoň jednokolejná propojka „starý“ koridor – VRT v těch místech?
Samozřejmě některé (nezastávkové) spoje by přes VRT naopak jet měly, něco jako 1 za hodinu…?
Nic proti vzdušným zámkům, ale dávno měla být provedena rekonstrukce stávající tratě, postavena bezúvraťová spojka okolo Hrušovan nad Jevišovkou a modernizován úsek Hrušovany – Znojmo (je to prakticky přímá, bez směrových úprav lze bez problémů dosáhnout rychlost 200 km/h). Jízdní doba Brno-Znojmo by se sice zkrátila jen na nějakých 58 minut, ale i tak by to bylo luxusní vlakové spojení do jedné hodiny. A hlavně je to realistické a v horizontu několika málo let, kdyby se chtělo (viz též projekt Interreg TRANSREGIO). Snění o VRT a odbočce z Unkovic bude trvat ještě několik desetiletí, tj. i tak by si na… Číst vice »
Víceméně souhlas, ale 58 minut – to newim. Úsek Bohutice – Střelice rovnat a zrychlovat prakticky nejde.
Podle té studie to vychází na rychlosti zhruba 80 – 90 Střelice-Bohutice, 95 Bohutice – Miroslav, 100-120 Miroslav – odb. Nový dvůr, dál 160, zastávky Brno ŽUB X:54, Brno-Starý Lískovec X:57, Moravský Krumlov X:19, Miroslav X:28-30, Hodonice X:47, Znojmo X:53
Díky za upřesnění, už si ty varianty taky všechny nepamatuju z hlavy. Provozně přitom byl zvažován koncept, že by ty Sp vozily dvě spřažené jednotky, které se v Miroslavi rozdělí. První by pokračovala do Znojma spojkou okolo Hrušovan a druhá by zajišťovala obsluhu Hrušovan, Hevlína a Laa an der Thaya. Pointa je, že toto by šlo postavit bez extrémních investičních nároků do nových úseků a hlavně na „našem“ pozemku (trať má dvoukolejné těleso a převážně zůstáváme při optimalizace geometrie kolejí „na svém“).
Trochu zlepšit to jde, byť samozřejmě v dnešní stopě zázraky nelze čekat. Leč taková trať Brno-Česká Třebová na tom není směrově výrazně lépe (ani po šesti miliardách do úseku Brno-Blansko), přesto je to součást I. koridoru. Podstatná je celková časová dostupnost.
Nejedná se o žádnou VRT.
Nechápu proč rychlost 200 km/h, když by bylo ideální ve Vranovicich odbočit z traťe Brno-Břeclav a jet dále po trati přes Pohořelice k Mikulovu a pak dále do Znojma a u Pohořelice vybudovat nějaké zastávky pro ty obce a budou tam jezdit jak Rychlíky tak osobní vlak. Místa na trati Brno Břeclav bude dost když ex3 bude jezdit po VRT
No a pak řekněte že nepodporujeme vlaky – do Zmojma ma být poměrně hnusná jednička (ano, bude ísty 2+1 ale 4 křižovatky budou bez múk a kolem Branišovic zůstane omezení na 50) ale zato tam povede (teda možná) vrt…? 🙂
Nemelte nesmysly – o jaké vrt do Znojma melete, když projekt počítá zjevně jen s regionálními spěšňáky Brno – Pohořelice – Znojmo a zpět jedoucími max.200km/h, což není rychlost VRT, které z části využijí rekonstrukci stávající tratě Znojmo – Mikulov na 160km/h, novostavbu tratě na 200km/h kolem Pohořelic a jen na vjezdu do Brna trať VRT, ale pojedou její minimální provozní rychlostí?
200 km/h ovšem i jako důvod vést to dále od zástavby, kterou to tak neobslouží (i kdyby tam nakrásně chtěli zastávku – ne, že by to na Troskotovicích troskotalo, ale když už…). Pro spojení v rámci kraje celkem zbytné, celkově u toho segmentu převáží nevýhody.
Ano, pardon „rychlé spojení RS“… zatím je to absolutně nejrychlejší třída alespoň stavěná (tedy o kousek dál než na papíře) ale omlouvám se, vrt to není.
Chápu že pokrokoví lidé jsou již napřed…
🙂 ještě že všechny důležité páteřní stavby už udělali naší předci a dneska se jen udržuje popř. se místy udělá přeložka.
A ta VRT má být jako co?
Ti předci by ale v Troskotovicích udělali stanici.
A ne že na celé nové trase uvedou jedno nádraží, a to ještě s údajem „prověřováno“.
Otázkou ovšem je, zda by ji už udělali při obci, nebo pro obavy z jisker a dýmu také v poli, kde by byla dodnes tak trochu na ocet, jak to u podobných bývá. Každý přestup navíc obtěžuje…
No, zrovna s údržbou dosavadního a toho úpravami přiměřenými vhodnému účelu máme místy dost problém. O páteř se sice nějak snažíme, ale také ji z pohodlnosti dost ohýbáme, snažíce se ušetřit si námahu, což se pak může neblaze projevit na funkčnosti a použitelnosti celku.
Vykašlete se na D52 a raději vybudujte toto. Rychlotrať na Vídeň přes Znojmo se měla dávno stavět.
Bullshit. Pokračování do Vídně vyšší (než malou) rychlostí je ve hvězdách, a proč taky že když toto má být ODBOČKA z vrt do Břeclavi, odkud je to do Vídně blíž a rovněji než ze Znojma…
Leda teda že byste zastával heslo „dvě vrt lepší než jedna!“ (a kdo ji asi tak naplní, a dvě??)
Přes Znojmo určitě ne, ale okolo Hrušovan n/J. by to bylo nejkratší.
V tom případě ale už slouží rychlému spojení trať přes Břeclav. To už raději zlepšit a opět propojit stávající tratě, které budou sloužit i obsluze nácestných sídel, než jen další tranzit.
Rozhodně ano.
Ze Znojma pod půl hodiny do Brna, z Ústí do Prahy, z Trutnova za 20 minut do Hradce, z Domažlic půl hodiny do Plzně, Beroun-Praha za 15 minut, z Přerova půl hodiny do Ostravy.
Krásný plány, snad to všechno schválí a najdou se na to peníze. Já takovou budoucnost se těším.
*Na takovou budoucnost
Pokud je vám pět a budete tu do stovky…
A taky na penze pro všechny „Husákovy děti“, pro zajištění lékařské péče pro všechny penzisty (kterých bude o to více) atd.
🙂
Od kdy je trať na 200 km/h VRT? Znojmo je druhé největší město v Jihomoravském kraji a IDSJMK se snaží na železnici nacpat co nejvíce linek, tak proč ne. Tohle spojení bude bez problémů konkurence schopné oproti BUSu nebo automobilu.
Hm, ale v případě 200 km/h jen dálkovému (po cestě těžko něco pořádně obslouží, nikdo to nebude chtít za barákem), nemluvě o kamionech zůstavších na silnici (no, ona by pak třeba nevyšla další dálnice, kdo ví). Jednoúčelová stavba. Trochu škoda.
Tak a máme další projekt jehož možné realizace, se dočkají naši potomci …
Co takhle přesun brněnského nádraží ?!
Již brzy ?
Zapomeňte …
Rozdíl je ze VRT železnici pomůže (v některých směrech jako právě ZN ji doslova zachrání), zatímco odsun Brna ji výrazně zneatraktivni. Aneb “investice do zhoršení”.
Tak samozřejmě, a v Praze se má zachovat nádraží v centru – Masaryčka, cokoliv jiného je zhoršení! A přece se to neudělalo… žeby existovaly nějaké důvody??
Co se neudelalo?
V Praze je i hlavní nádraží v centru, jen dálnicí odříznuté od tramvají. Masarykovo má být též zachováno, dokonce je v plánu napojení na paralelní „metro B II“. 🙂 Pražské hlavní na okraji historického centra pak odpovídá brněnskému hlavnímu na okraji historického centra, bych řekl… A tramvaje se k němu mohly vrátit už dříve, nebýt záměru „pergolizace“ nové odbavovací haly.
Právě se na ro dívám. Odjezd z Brna hl.n. 13:48 s přesedáním v Břeclavi Znojmo 15:35.
Vídeň hlavní nádraží 14:50 Znojmo 16:36 Raději jezdím do Vídně.
13:48 h je Regiojet.
A není to jedno?
Nejprve je třeba provést modernizaci stávající tratě v úseku Mikulov – Znojmo. To je momentálně daleko potřebnější.
Proč prosím? Proč modernizovat něco, k čemu chcete stavět mnohem rychlejší alternativu?
Modernizace má smysl v úseku Hrušovany-Znojmo. Tu část využije současná trať i ta „VRTková“.
https://www.proznojmo.cz/wp-content/uploads/2025/01/image-2-1024×851.png – je níže jiným odkázaná trasa článkem popsaného spojení Znojma a Brna, a je tristní, pokud nechápete, že využívá modernizace stávající tratě Znojmo – Břeclav v úseku Znojmo – Mikulov na rychlost 160km/h, a že tato u Hrušovan n.J. má být na plánované nové spojení pro rychlost na 200km/h kolem Pohořelic s VRT napojena tzv trojúhelníkem – tedy nejen od/ke Znojmu, ale i od/k Mikulovu, a protože ten by tak měl nové železniční spojení s Brnem stejné kvality jako Znojmo, ale délky jen cca 60km/h, tak kratší a tedy jestě asi o pět minut rychlejší než Znojmo za 25minut.
A protože se s novým propojením umožní jizdá do Mikulova, tak to musí být hotové NAPŘED než se ta umožňující trať bude stavět… jasná logika.
Všiměte si, že Znojmo má lepší napojední na Vídeň než na Brno. A to jak po kolejích, tak po silnici.
Po silnici? Dálnice od Guntersdorfu vs. od Pohořelic, mezitím silnice, která mezi Znojmem a Pohořelicemi je téměř výhradně mimo obce (kromě okraje Branišovic), zato mezi Znojmem a Guntersdorfem… Chvalovice, Hatě, Kleinhaugsdorf…
Referenda si můžou naštěstí dělat jaké chtějí. Máme tady zásady územního rozvoje, které jsou pro územně plánovací dokumentaci na úrovni obce závazné, takže nemůžou říct not in my backyard.
Územní plán obce se podřizuje krajským Zásadám územního rozvoje. Obce vznáší své požadavky a připomínky, ale úplně tu stavbu zablokovat nemůžou (dálnice kolem Spytihěvi povede).
V Jihomoravském kraji zdravím do Lhoty Rapotiny nebo do Křenovic.
🙂
Soukromí dopravci a později linka 108 přivedla na Znojmo – Brno postupně docela hodně lidí, v porovnání např. s polovinou 90 let( ano, byla to trochu jiná doba).
Bude těch lidí ale dost na nějaký solidní takt pro VRT vlak i mimo pátky a neděle?
Y
Brno je dostatečně velké na to, aby při atraktivním spojení tu poptávku dokázalo vygenerovat.
A hlavně díky VRT bude ze Znojma směr Brno zároveň směr Praha i Ostrava…
On to nebude čistokrevný VRT-vlak, ale regionální vlak s rychlým vpádem do města pomocí VRT.
Za 25 min??
https://mapy.com/cs/?planovani-trasy – ta trasa by měla mít méně než 80km, protože stávající trať Znojmo – Hrušovan n.J. je přímější/kratší než vyznačena cesta po silnicích! A potřebujete na ujetí 80km za 25 minut průměrnou rychlost nad 200km/ho – resp. vůbec jí dosáhnout? Dle mě při rychlosti 160km/h je 80km ujeto za 30 minut, takže opravdu to vyjde na rekonstrukci stávající tratě Znojmo – Hrušovany „jen“ na tzv. standardních 160km/h, jízdu u Brna po VRT provozovanou až na 300km/h či i více „jen“ rychlostí 200km/h, na níž by byla postavena a provozována i spojka VRT s Hrušovany n.J. kolem Pohořelic, kde by… Číst vice »
Ano, u Pohořelic by měl být terminál pro okolní obce.
V poli za Pohořelicema…
Jé, další polní terminál, vlaky dostupné jen přestupem z auta. 🙂 Tak hlavně, že jsme spojku od Pohořelic (původně téměř i od nynějšího „logistického“ centra) nejprve přizabili lochneskou přes budoucí dálnici, dobili útlumem provozu a pohřbíme ji nejspíše s VRT.
A taky je tu nemalá část těch, co by se museli k zastávce dostat z okolních vesnic bez ohledu na to, jestli je uvnitř obce nebo mimo. A pro ty je zas rozhodování o tom, jestli tam bude místo na parkování, což uvnitř obce často nebývá.
A proto se nejen v civilizovaných zemích, ale třeba i v Praze, v takových případech staví parkovací domy.
Za předpokladu, že i na něj je místo a nebo místní neprotestují proti takové stavbě. A některým může vadit už jen to, že obcí k nádraží jezdí moc aut. A pak taky, jestli budou dojíždějící ochotní za místo v parkovacím domě platit a kolik.
V prezentaci k té studii je obrázek, jak by ten pohořelický terminál mohl vypadat. A vypadá to, že se tam počítá s docela velkým parkovištěm. Je to na předposlední straně: https://www.hrusovany.cz/assets/File.ashx?id_org=4880&id_dokumenty=13950
Podle té studie sice spojka zanikne, ale stávající nádraží v Pohořelicích zůstane zachováno. Akorát místo do Vranovic bude napojena na tu novou trať u nového terminálu.
Nejenom pro okolní obce. V terminálu Pohořelice by měly být ukončeny prakticky všechny autobusové spoje ze znojemska a mikulovska, které dneska zajíždějí až do Brna. A docela to dává smysl, protože se tím eliminují nepravidelnosti a zpoždění způsobené zácpami v Brně.
Viz str. 18: https://www.hrusovany.cz/assets/File.ashx?id_org=4880&id_dokumenty=13950
… jinak regionální vlak neznamená jen tzv. zastávkový osobák, ale i spěšňák, což zde by bylo jen se zastavením v Brno hl.n. – Pohořelice – Hrušovany n.J – Znojmo. A zastávky mezi Znojmem a Hrušovany n.J. by dále obsluhovaly jen osobáky mezi Znojmem a Břeclaví. Přičemž já doufám, že ta nová trať na rychlost 200km/h kolem Pohořelic by na stávající stav trať mezi Znojmem a Břeclaví byla severovýchodně od Hrušovan na.J napojena od Brna i východně na Mikulov – https://mapy.com/s/carohofoje , který by tak získal jen cca 60km dlouhé kolejové spojení s Brnem a z toho cca 47 km je… Číst vice »
Zastávku Hrušovany-VRT plánujete jak je dobrá tradice kilometr od města (západně) nebo že spoj do Znojma bude jezdit závlekem na současnou?
Je otázka kde nakonec nová teať na 200km/h kolem Pohořelic, která není VRT, bude napojena u Hrušovan n.J. na stavající trať Znojmo – Mikulov na rychlost 160 km/h – je.možna a kapacitně logická varianta spešňáků jen Znojmo – Pohořelice – Brno a druhých Mikulov – Hrušovany n.J. stávající stanice – Pohořelice – Brno, protože Brnu blízké pohořeluce budou mít s ním zdvojené spojení, Znojmo dostatečně volnou kapacitu ve vlacích a vlaky na spojení Brna s menším Mikulovem obslouží i Hrušovany n.J. a lidí přestupující z/do osobáků přes ně jezdících z/do dalších stávajících zastávek.
No, kromě těch co mají režijku se v Pohořelicích nikomu nějak extrémně po vlaku nestýská… ale jo pár minut to ušetří, teda hned potom co se na to nádraží v polích nějak dostanou. Bez přestupu to skoro určitě nepůjde, a minuty jsou zase fuč.
Do toho Mikulova skoro určitě nepojedou všechny přímo, část se bude muset „spokojit“ s přípojem z Hrušovan, však tam stejně bude muset Znojmo-Hrušovany-Mikulov-Břeclav něco zůstat…
Významným benefitem i pro cestující z Pohořelic bude to, že nebudou viset v zácpách na příjezdu do Brna. Z Mikulova budou jezdit přímé spoje do Brna v hodinovém intervalu, zatímco ze Znojma, Hrušovan a Pohořelic ve 30 minutovém intevalu. Stávající spojení Znojmo – Hrušovany – Mikulov – Břeclav samozřejmě zůstane zachováno. Viz strana 18: https://www.hrusovany.cz/assets/File.ashx?id_org=4880&id_dokumenty=13950
A bylo by možné udělat propojení dosavadní stanice Pohořelice (konečná lokálky od Vranovic) na novou stanici Pohořelice VRT?
Podle té studie se počítá s napojením stávající stanice Pohořelice na novou trať a se zrušením stávající tratě do Vranovic. Akorát nebude napojena přímo do té nové stanice Terminál Pohořelice, ale až za ní (takže do Terminálu Pohořelice by se muselo jet úvratí).
Podle prezentace k té studii by po té nové trati měly jezdit dva spoje. Znojmo – Brno ve 30 minutovém intervalu, který pojedete po té nové spojce nebude nikde zastavovat. A dále tam bude jezdit spoj Mikulov – Hrušovany n. J. – Pohořelice – Brno; mezi Hrušovany a Brnem také ve 30 minutovém intervalu a z Mikulova v hodinovém intervalu. Takže i z Hrušovan by mělo být dobré spojení, aniž by tam musel závlekem zajíždět vlak ze Znojma. Je to na straně 18: https://www.hrusovany.cz/assets/File.ashx?id_org=4880&id_dokumenty=13950
S přímým spojením z Brna do Mikulova se počítá po zrekonstruované a elektrifikované trati Břeclav – Hrušovany n. J. a dále po té nové trati Hrušovany n. J. – Brno (viz strana 13).
Spojení by bylo k dispozici dvakrát za hodinu. Jednou za hodinu by jezdil přímý vlak Mikulov – Brno (se zastávkami v Hrušovanech a Pohořelicích) s dobou jízdy 34 minut a dále by bylo k dispozici spojení s využítím osobáku Břeclav – Znojmo s přestupem v Hrušovanech na přímý spoj do Brna s celkovou dobou jízdy 40 minut (viz strana 15 a 18).
https://www.hrusovany.cz/assets/File.ashx?id_org=4880&id_dokumenty=13950
Ano. Ono se totiž počítá s tím, že spoje ze Znojma nebudou nikde stavět.
Po té nové trati by měly jezdit 4 spoje za hodinu v každém směru. Dva přímé spoje Znojmo – Brno a dva spoje Hrušovany n. J. – Terminál Pohořelice – Brno (s tím, že jeden z nich bude zajíždět i do Mikulova).
Viz str. 18: https://www.hrusovany.cz/assets/File.ashx?id_org=4880&id_dokumenty=13950
Je obrovský problém, že veřejná správa toto neumí komunikovat. Pokud se naprosto kohokoli zeptáte: „Chcete trať za barákem?“, tak vám vždy odpoví ne, i kdyby jinak vlakem jezdil denně. S obcemi je vždycky nejlepší to nějak vybartrovat, resp. zjistit, co potřebují, a použít to jako páku. Pak ten odpor nebývá tak jednoznačný. Další věc je, že lidé obecně neumí vnímat širší kontext. Ta trať může ekonomicky pozvednout celý region, ale to si nikdo nedokáže konkrétně představit, navíc pokud ji sami využívat nebudou. Je to něco, co se strašně obtížně vysvětluje, ale samozřejmě kvůli tomu nelze očekávat ani informované rozhodnutí v… Číst vice »
Tohle je spíš taková anketa, než referendum.
Samozřejmě je maximálně žádoucí, aby SŽ s těmi obcemi komunikovala co nejdřív, představila přínosy stavby pro kraj i pro konkrétní obec.
Přínosy pro tu obec nejsou, jde to do záporu, leda by jim posílali rok co rok love ale to pochopitelně nenastane…
Kdyby jim tam postavili zastávku, tak se na to hned budou koukat jinak.
Já se právě bojím, že lidé neumí uvažovat ani takto daleko.
Je to vidět i ve městech při plánovaní blbých tramvajových tratí: „já tímto směrem nejezdím, tudíž je to zbytečné.“ Většina ani nepřipustí možnost, že by třeba díky novému spojení mohli mít nové možnosti.
Spíše se už preventivně plánují zastávky co nejdále, aby to byl jakoby přínos, ale pak to stejně nebylo použitelné. No také, když místo regionální tratě na 100…120 km/h tam najednou naplánují průjezdy ne 160, nýbrž rovnou 200 km/h, se zrušením místních vazeb (vizme slavný most přes zkušební okruh, vždyť to jde objet autem…), není divu. V Olomouci zase vedení středem zástavby s rovnoměrnou obsluhou a vazbou na vlak v zastávce Smetanovy sady vadilo (kromě té zástavby) i místu pro auta, tak šoupli tramvaj na kraj k řece, jako že obsluhu obchodního domu (dostupného i z druhé strany). Takhle my si… Číst vice »
Zastávku 500m od současné, nebo Unkovice-VRT??
Obecně je k tomu potřeba dodat, že u nás jsou takové zákony, že SŽ nemůže obcím nabídnout žádnou kompenzaci (může maximálně nahradit to, do čeho trať zasahuje). Za nějaké „tak nám tady postavte školku“ či cokoliv jiného by šel někdo sedět.
Na druhou stranu to má i pozitiva. Kdyby něco takového bylo možné, každá obec po trase by si nevyhnutelně řekla o vodovod, kanalizaci, opravu silnic a možná i obchvat. A VRTka by pak stála jako HS2 v Británii..
Nota bene když na nejbližší nádraží to budou mít, když dobře, 10 km.
Dneska se bohužel nepostaví žádná liniová stavba, ať to je železnice, dálnice, nebo jen obchvat obce, či měst, bez toho, aby proti tomu někdo velice razantně protestoval. Vždycky ty stavby budou někomu vadit. Ať oprávněně, nebo neoprávněně.
Dálnice se ale stavějí – a lze z nich vždy někde sjet a dojet bez přestupu do místa, na rozdíl od železnice. Dálnice „frčí“ i marketingově, bez aut se přece nehne vůbec nic. Naráží se zpravidla jednak na technokratický přístup (dopravě má vše ustoupit), jednak na modlu trvalého růstu (kapacitu je nutné neustále přidávat a potřebné vzdálenosti pro denní potřebu zvětšovat).
To abych se přestěhovala do Znojma, když cesta do Brna bude za 25 min. (bus cca 67 km) Jezdím z Moravského Krumlova. ( bus cca 41 km) Nádraží je 1,5 km za obcí a cesta vlakem trvá 38 – 48 min. Někdy tj vážně paradox 😉
Krumlov je obzvlášť špatně napojen (nejen) na Brno.
Což by ale neměl být důvod jej vysídlovat ve prospěch vzdálenějších míst. Jo, do dolíku tam sice vlak nepřestěhujeme, zrovna tady ale fungují návazný autobus i parkoviště. Problémem je tak nejspíše kvalita samotné tratě, jakož i příležitosti v samotném městě bez dojížďky.
Tady vidíme ten problém našeho systému. Důležitá stavba pro tisíce lidí denně a bude o ní rozhodovat obec, o které nikdo nikdy neslyšel. Nechci polský model, ale tohle je prostě taky extrém.
Ale oni o ničem nerozhodují. Vedení obce chce jen znát názor občanů (což je správné).
jj, je třeba se poradit s místníma. Ještě by tam archeologové našli po skrývce ornice původní obyvatele , kteří se v roce 1945 někam “odstěhovali”…
…resp.rozhodovat asi spíš do jisté míry, nicméně pokud aktualizace ZUR bude v neprospěch obce, prostor k obstrukcím proti stavbě je pořád velký.
Vaše omezenost, pardon – omezený přehled o obcích v ČR – nepřesahuje výčet stanic a zastávek uvedených v jízdním řádu.
To je skoro i pravda, vzhledem k hustotě sítě.
6258 obcí, 1050 stanic.
A to v mnoha městech je více jak 1 nádraží či zastávka, takže v ČR obcí bez železniční zastávky je více jak 6258 – 1050.
V životě jsem o Troskotovicích neslyšel a pevně doufám, že o nich slyším poprvé a naposledy. Litobratřice to samé.
Nejhorší na tom je, že Lojza z družstva může přispět s tomu ,že se nějaká důležitá stavba opozdí o několik let jenom protože mu v hospodě Jarda nakecal , že jednou viděl vlak na koridoru a dělalo to hroznej rachot.
Nemálo lží o VRT šíři sami nádražáci i šoutouši. Tož tak.
Vaše omezenost, pardon – omezený přehled o obcích v ČR – nepřesahuje výčet stanic a zastávek uvedených v jízdním řádu.
O nic nepřicházíte…
Pokud budou obyvatelé každé malé vsi rozhodovat o tom kudy má vést železniční trať, tak se toho moc nepostaví. Připomíná to začátky zavádění železnic, kdy odpůrci tvrdili, že rychlost nad 40km/hod. je pro člověka naprosto smrtelná.
Obyvatelé obcí (nebo obce) nerozhodují o vedení železničníh tratí. Každý kraj má Zásady územního rozvoje – krajský územní plán, jemuž se obce musí přizpůsobit. Můžou samozřejmě různě zdržovat s pozemky atd, ale nestojí to tak, že by jedna obec zablokovala celou dálnici/trať.
Znečistí se podzemní voda,krávy přestanou dojít,réva nebude dost sladká….
A není ten preventivní negativní postoj místních obyvatel jen tak čistě náhodou výsledkem dosavadního dlouhodobého přístupu investorů k požadavkům místních u jakékoliv liniové stavby?
Jedna ukázka obzvláštní vstřícnosti SŽ by tedy „na skladě“ byla – u prodloužení jednoho veledůležitého tunelu na okraji Prahy, to je ale výjimka potvrzující pravidlo. Tamní tunel je zřejmě nutný a zcela jistě nebude drahý, na rozdíl třeba od Čekyně u Přerova. Tam musejí místní za takové řešení se SŽ tvrdě bojovat.
https://zdopravy.cz/?s=%C4%8Dekyn%C4%9B+
Mno pokud se zástupci *kohokoliv* budou chovat pánovitě, z pozice moci a nadřazenosti urážet všecky okolo, shazovat je … no tak nic nevyjednají. Jednání opravu nemá vypadat jako pouliční „férovka“.
Přesně tak. Viz kauza Ostřešanská spojka u Pardubic.
Už aby to bylo. To Znojmo je dnes dopravně hrozně odstrčené. Kvalitní spojení s Brnem (Prahou) by celému tomu regionu jen prospělo. A tato trať je nutnou, byť ne dostačující podmínkou i pro obnovení spojení do Hevlína, popřípadě dál na jih…
Toto prevysuje a celkove zvysuje vyznam cele oblasti, regionu. Tady asi neni o tom nepostavi, ale rici si o jakych podminkach umoznime. Osobne, bydlet vlakem 25 do Brna, tak jsem mega spoko. Se otevira tolik, nejen prac.prilezitosti. drzim palce.
Adamov – Brno = 16 minut, spojení vcelku husté… a pořád je to vcelku díra. Ale byty jsou tam poměrně levné, nezkusíte to??
Ilustrační schéma:
https://www.proznojmo.cz/wp-content/uploads/2025/01/image-2-1024×851.png
Tohle schéma už jsem viděl, a upřímně doufám, že je zastaralé. Pokud bude nová trať zapojená do Hrušovan od západu, tak přímé vlaky Brno – Znojmo minou Hrušovany bez zastavení. Prakticky to znamená, že pro obsluhu Hrušovan (a pokračování do Mikulova) nebude možné udělat přestup v Hrušovanech, ale bude nutné objednání dalších vlaků, což jednak prodraží provoz a zbytečně zvýší nároky na kapacitu infrastruktury. Osobně jsem názoru, že například přímý vlak jednou za hodinu není špatný, ale mít spojení po půl hodině (byť s přestupem) je lepší. Už před 30 lety v Brněnské MHD přišli na to, že přestupní tarif,… Číst vice »
Hrušovany obslouží linka na Mikulov a tak je to v pořádku.
Asi jste nepochopil můj text. Pro provoz na navrhované trati (dle odkazu uživatele Kubrt) jsou potřeba minimálně dvě linky z Brna, jedna do Znojma, druhá přes Hrušovany do Mikulova. Obě linky přitom povedou až do Brna, kde bude nutné pro obě linky zajistit kapacitu na obraty. Na obou linkách přitom bude nutné zaplatit vozidla a kilometry. Pokud by byla na trase Brno – Znojmo zastávka v Hrušovanech, tak lze pro cestu z Brna do Mikulova využít přestup na stávající linku S8, a pro zajištění obsluhy nové trati stačí jen jedna nová linka a tedy poloviční náklady na provoz a vozidla.… Číst vice »
Ta nová trať přes Pohořelice bude provozně smysluplná a s ekonomickou návratnosti jen při provozu dvou linek přes ní z/do Brna, a to nejen na Znojmo, ale i Mikulov a tím dvojnásobného počtu spojů mezi Brnem a Pohořelicemi než kdyby přímé spoje jezdily jen na/že Znojma, ale nikoliv do/z Mikulova.
Spřahovat už také umíme. Jen aby to pak ale vyšlo, pro ten jediný segment bez vazby na ostatní…
Ano, plýtvat časem při zbytečně dlouhém pobytu kvůli spřahování, to je pro rychlé spojení skutečně úžasné terno, zejména když kvůli krátké cestovní době je třeba postavit trať s NTR = 200 km/h a bez možnosti zastavování dalšího pro mezilehlou obsluhu regionu.
To už by skutečně byla lepší a levnější dálnice a přímé luxusní autokary jezdící v kratších intervalech.
Ekonomická návratnost záleží na počtu cestujících a úspoře jízdní doby. Počet linek nemá přímý vliv na návratnost, nepřímo však možnostmi přestupů a ovlivněním jízdní doby. Pokud řekneme, že budou jezdit po trase dvě linky, jedna do Znojma a druhá do Mikulova, pro jednoduchost jednou za hodinu oba směry v prokladu, tak můžeme srovnávat efektivnost variant: 1) Bez zastavení v Hrušovanech bude cesta do Znojma o cca 3-5 minut kratší (důsledek zastavení a následného rozjezdu). 2) Se zastavením v Hrušovanech a využitím linky S8 máte z Hrušovan a Mikulova spojení jednou za 30 minut, místo jednou za hodinu. Pokud by cestující… Číst vice »
Zkuste se podívat přímo do té studie, jdou tam docela do hloubky i co se týče plánovaných spojů (vlakových i autobusových). V níže odkazované prezentaci je to na straně 18. Po té nové trati měly jezdit dva spoje. Znojmo – Brno ve 30 minutovém intervalu, který pojedete po té nové spojce nebude vůbec nikde zastavovat, díky čemuž bude jízdní doba 25 minut. A dále tam bude jezdit spoj Mikulov – Hrušovany n. J. – Pohořelice – Brno; mezi Hrušovany a Brnem také ve 30 minutovém intervalu a z Mikulova v hodinovém intervalu. Tato varianta je určitě uživatelsky přívětivější než všechny… Číst vice »