Kudy rychlovlakem do Polska? O lepší trať se přetahuje Liberec s Hradcem Králové
Na plánované mapě navrhovaných rychlých spojení je trať z Prahy do polské Vratislavi zanesena jako přímka vedoucí mezi Libereckým a
Na plánované mapě navrhovaných rychlých spojení je trať z Prahy do polské Vratislavi zanesena jako přímka vedoucí mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem dál do Polska. Záměrně. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím neví, kudy spojnici do Polska vést a čelí tlaku obou krajů, které rychlovlaky chtějí vést po svém svém území.
Územně-technická studie, která řeší alespoň základní směry, je zatím proto navržená v několika variantách. „Musíme se shodnout s polskými partnery, kudy trasu chtějí vést,“ říká vedoucí odboru strategie SŽDC Radek Čech. S polskou stranou budou jednat na začátku října.
Čech nechce říct, zda nějaká varianta vychází lépe, než druhá. Na železniční konferenci pro kraje ale uvedl, že zlepšení dopravní obslužnosti Pardubic a Hradce Králové by přinesla už jen výstavba vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, která by provozu na koridoru ulehčila. Navíc už dnes Pardubice i Hradec Králové, kde se chystá zrychlení stávající trati, patří mezi města s výbornou železniční dostupností do Prahy. Liberec naopak patří mezi nejhorší, s dobou jízdy přes dvě hodiny.
Liberecký kraj proto stupňuje tlak na stát, aby začal řešit železniční spojení Praha – Mladá Boleslav – Liberec. Kraj požaduje, aby koridor do Polska vedl přes Liberec. Kraji se nelíbí ani to, že zatím varianty studie proveditelnosti počítají nejméně s dobou jízdy 1 hodiny a 25 minut mezi Libercem a centrem Prahy, což není oproti silnici zásadní rychlost.
Ve hře je pro Liberecký kraj i vyhledávací studie vysokorychlostního železničního propojení Praha – Liberec/Hradec Králové – státní hranice CZ/PL, jejímž cílem je navržení mezinárodního koridoru rychlého železničního spojení evropského významu přes Hradec Králové, nebo Liberec, které je možné napojit na česko-polské hranici do stykových bodů Královec nebo Jindřichovice pod Smrkem.
V případě vedení vysokorychlostní tratě přes území Libereckého kraje, jsou v úseku Praha – Liberec navrženy 3 varianty ve zbývajícím úseku z Liberce na st. hranice s Polskem jsou navrženy 2 varianty s maximální rychlostí 250 a 350 km/hod. Navrhovaná doba cesty mezi Prahou a Libercem je do 35 minut.
Liberecký kraj vysvětluje vedení koridoru Praha – Wroclaw přes území kraje obsloužením většího počtu obyvatel včetně včetně průmyslového centra v Mladé Boleslavi, má být i levnější o 20 miliard korun. „Královehradecký kraj, na rozdíl od Liberce, s Prahou již v současnosti spojují dvě elektrizované železniční tratě, které postupně procházejí modernizací na rychlost až 160 km/h,“ uvedl Liberecký kraj ve svém prohlášení.
„Je to dlouhodobě neutěšená situace, kdy z Liberce do hlavního města cestující jedou dvě hodiny. Na rozdíl od jiných rychlíkových spojů do krajských měst v České republice ho nijak nefinancuje ministerstvo dopravy. Pokud je jeho cílem sto minut z centra Liberce do centra Prahy, tak to považuji v 21. století za úsměvné,“ komentuje hejtman Martin Půta.
SŽDC se navíc chce připravit i na variantu, že nebude mít od Poláků jasné stanovisko, kudy trasu vést. Na složitou domluvu s polskými sousedy je ostatně česká doprava zvyklá. Vybudovat silnici mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou polským územím za peníze německého a českého státního rozpočtu trvalo přes deset let, ještě déle se mluví o rekonstrukci peážní tratě na stejném místě.
Taková verze hraje pro zrychlení směrem do Liberce, protože v trase bude Mladá Boleslav. Automobilka Škoda Auto už před několika měsíci vyzvala stát, ať posune přípravu vysokorychlostních tratí. Pro libereckou variantu hraje ještě další důvod: jednou z verzí je využít plánovaný výjezd z Prahy po rychlotrati do Drážďan tunelem z Balabenky za Prosek. Tím by vyšla i lépe ekonomická návratnost trati do Německa.
(Autor bydlí v Liberci a tím pádem přiznává zaujatost pro variantu přes Liberec.)