Kruháč se semafory. Proměna největší plzeňské křižovatky finišuje, bez omezení projedou řidiči v sobotu
Okružní křižovatka u Makra v Plzni. Foto: ŘSD

Na zprovoznění okružní křižovatky naváže dopravní omezení na dálničním přivaděči.
Jel jsem tam 27.9., tedy v sobotu, nikdy jsem tam nestrávil tolik času. Kruháč prázdný a ze všech stran auta stojí, tragédie.
Bože kdy se naučí dělat kruháče naše ŘSD a projektanti. Tenkle kruhák je pěkná pitomost. Mnohem kvalitnější jsou kapacitní kruháky v Holandsku. Skvěle průjezdné a pokud najedete před kruhákem do správného pruhu, pak už nejde udělat chybu. Posílám nemehlům z ŘSD a projektantům odkaz aby se něco naučili: https://mapy.com/s/burokaboge Tenhle je nejkapacitnější, pak jsou i menší verze.
Tento týden finišovali montáže trolejového vedení a oddělovače. Ty oddělovače pruhů dělali za provozu i tam kde se jezdí, takže doplnit bude potřeba jen kousky. Nejvíc mě fascinuje v prostředním pruhu před větví na starou Domažlickou šipka rovně a doprava, doprava to půjde až na Skvrňany, na Domažlickou se bude muset jen pravým pruhem. Sice je tam plná čára, ale už vidím ty nehody…. byla tam přece namalovaná ta šipka….
no jasně , ideální místo pro stavbu mimoúrovňové křižovatky. tohle je paskvil za drahé peníze
A ta mimoúrovňová křižovatka by byla odkud a kam?
Návod na projetí kruháče zde:
https://www.uschovna.cz/zasilka/TPRP35PD7HFFHURK-DYX/
Možná někde ma webu je přímo simulace provozu. Takhle jen její část v článku https://plzensky.denik.cz/zpravy_region/podivejte-se-jak-bude-vypadat-provoz-na-krizovatce-u-makra-20230330.html
Něco podobného (minimálně tím velkým průměrem) by se velice hodilo v Praze na Vypichu, kde by to navíc bylo jednodušší tím, že jsou tam vlastně jen čtyři ramena – a světelná signalizace by mohla sloužit jen pro umožnění plynulého průjezdu tramvají vnitřkem kruhu. Místa tam na to je zatím ještě dost, ale kdo ví, jak dlouho ještě bude …
Toto měla vyřešit Břevnovksá radiála (u ledu od roku 2011). Jinak pokud máte 4 směry, tak je semafor kapacitnější (nikoliv vždy rychlejší).
https://www.repy.cz/system/files/files/br_v1a.pdf
Díky za doplnění – ale když vidím tu drahou šílenost, která by navíc měla zlikvidovat i velký kus zatím pohodové přírody, tak se mi ježí i chlupy na zádech a pevně věřím, že „u ledu“ bude už jednou pro vždy navždy – jediné místo, jemuž by ta hrůza přinesla prospěch, by byla Kukulova ulice (silnice), ale jinak to neřeší vůbec nic (zejména ne Patočkovu ulici) a jen by to zbytečně divoce zaplevelilo komunikacemi a rozrušilo pláň v širokém okolí dnešní křižovatky Vypich. Na Vypichu nejde ani tolik o kapacitu křižovatky, ale hlavně o plynulost průjezdu celou tou oblastí, protože každé… Číst vice »
Jsem zvědavý jaká bude logika řízení světelní signalizace. Vždyť semafor je nadřazený svislým dopravním značkám, tedy pokud mám zelnou, tak jedu a nedávám nikomu přednost. To jako vždy pustí pouze jednu větev a všichni ostatní budou stát?
Hodně jsem viděl tenhle typ křižovatek v Berlíně a Polsku, žádné výrazné komplikace to tam nepřináší. Předpokládám, že bude řízená dynamicky na základě poptávky na jednotlivých větvích, to mi přijde lepší, než předchozí stav, kdy všechny větve jsou na stejné úrovni.
Myslím že se uvažovalo pouštět vždy dvě protisměrné větve, a asi to doladí podle zkušeností…
Hodně pomůže obecný nárůst kapacity správným uspořádáním pruhů, protože před úpravou reálně z Borských polí vedl pravý pruh jenom „za roh“, a levý do všech ostatních směrů…. Teď se to bude na vjezdu řadit do tří a každý se tří povede do nějakých vytížených směrů (i ten pravý povede na okruh), tohle pomůže hodně už samo o sobě.
A taky přežije víc chodců přecházejících výjezdové větve.
Kromě dopravní špičku od 6:00 do 8:00 a od 14:00 do 16:00 mi řízení pomocí světel přijde nepřínosné. Po většinu času ten kruháč fungoval sám o sobě dobře, snad tam mimo uvedené časy bude prostě blikat oranžová a nebudeme na příjezdu několik minut stát na červené a dívat se na poloprázdný kruháč. Je sice hezký, že mohou pustit dvě protisměrné větve najednou, ale vždy se musí doprava u příjezdu (se zeleným světlem) na kruháči zastavit, aby fungovali pravidla přednosti. Takže například pustí příjezd od makra a domažlickou, ale ty se při nájezdu od makra zastavíš na červené u domažlické a… Číst vice »
Zase berte že tu větev pustíte na chvíli a je prázdná, ne jako dnes, každý čeká než vyjede… A z většiny větví to pojede ve více pruzích současně…
Chápu to právě tak, že konkrétní vstup dostane zelenou třeba na 30 sekund a lidi pojedou bez dávání přednosti. Přijde mi, že to je přesně to co nejvíc zdržovalo. Přijeli jste levým pruhem a téměř každé auto zastavilo na kraji kruháče, aby se podívalo a dalo případně přednost.
A bylo to zhoršeno tím, že lidé z průběžného pruhu se na sílu cpali do vnitřních pruhů kruháče (přesto, že u před přestavbou tam bylo vodorovné značení určující, kam který pruh vede).
Já jsem opravdu zvědavý jak moc to pomůže. Věřím, že to mají spočítané, ale stejně si myslím, že je to spíše dočasné řešení, a že budou v budoucnu nutné zásadnější stavební úpravy.
No Plzeň by potřebovala zásadní úpravy, některé se sice plánují, ale trvá to. Někde by měli přečíslovat silnice a převést na ŘSD a přistavět druhý směr
no jsem zvědavej jak to bude fungovat, mám trochu obavy… Měli tam přesunout rondel 😀 a projit Folmavskou a Regensburskou 🙂
Inspirace Havířovem.
Již brzy i v Plzni? https://www.youtube.com/watch?v=rFmGm9TU4sY
Vy jste se probudil z kómatu? Stavba v Plzni je před dokončením.
Tohle je spíš selhání řízení provozu stavebníkem než samotným dopravním řešením.
Při tak obrovském provozu tam měl být mimoúrovňový most a křižovatka což by stálo jenom o malinko víc a zabralo by to i méně místa
mě by jenom zajímalo, jak byste si představoval tu prostorově méně náročnou mimoúrovňovou křižovatku, abyste napojil všech šest ramen a zároveň zajistil dostatečnou kapacitu, protože 4 z těchto 6 ramen mají intenzity kolem 15-25 tis./den. Tady by rozhodně nefungovalo převedení po mostě jednoho hlavního směru a k tomu třeba jen malý kruháč pod mostem. Tady totiž zdaleka není jeden dominantní směr.
Ono by to nemuselo být tak komplikované. Kdyby se ubraly sjezdy na Novou Hospodu a do Obchodní, v tu chvíli byste tam měl jen 4 ramena, kde by mimoúrovňová křižovatka šla udělat. Možná by tam i nějak to napojení do Obchodní šlo udělat, ale nebylo by až tak podstatné a radši neřešit. Aby se to dalo takto řešit, tak by se muselo udělat napojení na Novou hospodu prodloužením Podnikatelské a nadjezd nad přivaděčem a napojení do Dopravní ulice, dále by byl vhodný sjezd z přivaděče na Novou hospodu v místech, kde je nájezd ze staré Domažlické (aby v místech byl… Číst vice »
> dále by byl vhodný sjezd z přivaděče na Novou hospodu v místech, kde je nájezd ze staré Domažlické
Jen dotaz, jak do toho místa chcete umístit sjezd s potřebným otočením prakticky o 360 stupňů?
Tam je prostoru dost, v místě jak je tam lávka pro pěší. Podobně jako je to na protější straně v protisměru. Podívejte se na letecké mapy, kde to je krásně vidět.
Potřebné otočení auta je max. cca 120°. Vašich 360° je nesmysl, protože to by byl původní směr, tzn. že by auto muselo pokračovat stejným směrem jako přivaděč akorát na rovnoběžné silnici. Otočení vychází dost podobné jako v protějším směru, když jedete od té skupinky domků na přivaděč směrem ke kruháči.
Vždyť ano sjezd by byl z privaděče směrem na Sulkov s tím že by pokračoval po staré Domažlické zpět.
Jaký poloměr by měl ten vámi navrhovaný sjezd.
Mohlo by to vyjít na cca 30-35m poloměr, když by ten sjezd vedl těsně za lávkou ve směru na Sulkov a tam se to napojilo na Domažlickou, příp. lepší by bylo před lávkou a napojit to třeba T křižovatkou do Domažlické zhruba v místech, kde pak pokračuje ulice U Vrby, za předpokladu, že by lávka zůstala místo jejího přesunutí nebo nějaké úpravy rampy, aby tam vznikl lepší prostor pro řešení.
A hlavně další přístup by byl přes nový most, který by spojoval Podnikatelskou a Dopravní.
Aha z 90 km/hod. sjezd do oblouku s poloměrem 30 – 35 m. Opravdu to myslíte vážně?
Možná by bylo dobré prozkoumat různé křižovatky, jak to je jinde i při vyšší rychlosti. Nedaleko na D5 při sjezdech to je třeba 45-50m, kde máte rychlost 130km/h. Nebo na D5 při sjezdu na Rokycanskou do Plzně, tam máte na tom přivaděči u sjezdu poloměr taky cca 35m. A jak jsem psal, pokud by to bylo před lávkou, tak by to vycházelo lépe. A vůbec kousek od toho je cedule konec Plzně, kde teda končí 50km/h, je naprosto běžné udělat tam kousek třeba 70km/h a pak za sjezdem 90km/h, dále i odbočovací pruh lze udělat odděleně, takže plná rychlost na… Číst vice »
Mimoúrovňový most odkud kam, z Folmavské na výpadovku, z Folmavské na okruh, nebo snad z Domažlické na výpadovku? Nebo by tam byly tři mosty nad sebou?
V Usa většinu takových křižovatek s propletenýmí mosty v několika patrech označují místní jako „špagety“ . V rovině třeba jako v Atlantě se pak jedná o vizuální dominantu širokého okolí . Velmi náročná stavba a myslím, že při nechvalně známé kvalitě českého dopravního značení pro některé české řidiče prakticky neprůjezdná ve smyslu jedu kam chci 🙂
A jak podle vás vypadá světelná křižovatka mísící šest směrů? Podle mě asi jako kruhový objezd, který se tam teď staví…