Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Další krůček k jižní spojce v Hradci Králové. Stavba má začít za sedm let

Pohled směrem, kudy by nová Jižní spojka v Hradci Králové měla vést. Pramen: ŘSD, dokumentace EIA
Pohled směrem, kudy by nová Jižní spojka v Hradci Králové měla vést. Pramen: ŘSD, dokumentace EIA

Ředitelství silnic a dálnic udělalo další malý krůček ke vzdálenému cíli, kterým je výstavba královéhradecké jižní spojky. Konkrétně jde o tříkilometrovou spojnici silnice číslo 11 s výpadovkou na Pardubice. ŘSD poslalo dokumentaci k posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Stalo se tak rok a půl poté, co královéhradecký krajský úřad rozhodl, že projekt bude posuzován podle zákona EIA. Od stabilizace trasy v územním plánu města už uplynulo téměř 20 let. Ani poklepání základního kamene se přitom neblíží nijak závratnou rychlostí.

„Průvodní zpráva udává návrhové intenzity dopravy mimo jiné k roku 2034, kde se uvádí, že je to termín čtyři roky po uvedení do provozu. Dále se zde uvádí, že doba výstavby by měla trvat tři roky. Z toho lze odvodit, že zahájení realizace se předpokládá v roce 2027 a uvedení do provozu v roce 2030,“ píše se v dokumentaci EIA.

Budoucí jižní spojky v Hradci Králové. Pramen: ŘSD, EIA
Budoucí jižní spojky v Hradci Králové. Pramen: ŘSD, EIA

Projekt s odhadovanými náklady 1,5 miliardy korun už v únoru 2016 schválila centrální komise ministerstva dopravy, přes kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby.

Jižní spojka má propojit úsek od mimoúrovňové křižovatky Kukleny (D11) po silnici I/37. Půjde o čtyřpruhovou silnici se středním dělícím pásem s nejvyšší rychlostí 70 kilometrů v hodině. Na trase jsou navrženy celkem čtyři křižovatky, z toho tři turbo okružní křižovatky a jedna mimoúrovňová. „Za nejzávažnější střet je považováno křížení trasy záměru s lokálním biokoridorem podél Labského náhonu,“ píše se v dokumentaci EIA. Náhon a zelený pás kolem něj by proto podle autorů měla spojka překlenout.

Nová silnice má přispět k odvedení části dopravy mimo centrální oblasti města, jako jsou Kukleny a Pražské předměstí, kde je bytová zástavba.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Jednoznačně dobrá zpráva pro Hradec Králové a jeho obyvatele. Ale co mi fakt hlava nebere co na tom tak dloho trvá v době internetu, umělé inteligence a informačních technologií. Rozumím tomu, že něco vyprojektovat a schválit nejde za měsíc, ale 20 let od od záměru či rok a půl něco posuzovat je fakt na dlouhé lokty. Nehledě, že se má začít stavět až v roce 2027. Tedy kdo ví. Prodlužování termínínu je už náš takový národní folklór.

Kodl

Doporučuji jednoznačně náhled na polskou situaci, kde do konce roku 2019 předají do užívání více než 160km nových dálnic.
Dole v článku je potom mapka celého Polska s aktuální stav jednotlivých staveb.
Jednomu se z toho chce brečet když čte ty tragické české zprávy o 4 až 30km za rok. Tempo je naprosto tragické.

https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/nowe-drogi-w-polsce-gddkia-160-8-km-drog-do-konca-2019-roku,988414.html

Jiří Kocurek

Hradubická okružka, která nemá ani bypas pro směr Pardubice − Hradec, který génius tohle vymyslel? Jakože všichni řidiči jedoucí z Hradce do Pardubic si dají zastavení a rozjezd navíc, aby byl _čistší_ vzduch a _méně_ hluku? Už tam chybí jenom železniční přejezd místo nadjezdu.

ads

Pro směr Pardubice-HK tam 1pruhový bypass je.

Nekdo

pobavil nazev obrazku „Mechov1“ 😉

Radovan Komínek

Autor článku asi tíhne více k Pardubicím, stejně jako moji spolužáci, kteří pro Hradec Králové používají stejný název. Zřejmě odveta hradečákům za slovo „perníkáři“.

Jiří Kocurek

Anebo pomsta za Koněpůlky.

Jiří Šrámek

Mechov je zcela běžný název pro HK.

Martin V.

Dokáže někdo odhadnout jak se změní zatížení hradeckých silnic po dokončení D11 do Jaroměře a D35 z Opatovic po Časy (= Holice na I/35), resp. Ostrov (= před Vysoké Mýto)? Dle aktuálních letáků ŘSD by měly být všechny čtyři stavby v provozu do poloviny roku 2022. Řekl bych, že veškerá tranzitní doprava JZ segmentu půjde zcela mimo HK, což je správně, a pak už zůstane jen zdrojová, cílová a místní. Ani z příspěvků ostatních diskutujících jsem nenabyl dojmu, že tohle je zrovna akutní potřeba HK.

ads

D1107 ovlivní HK pouze zcela okrajově, v úseku I/11 od Teleflexu po ČKD (tzn. jen“ čtyřpruhem rozpůlené“ Svobodné Dvory) . S D35 poklesne transit od Trutnova a JC na Brno a OL (přes severní segment MO) a od Prahy (přes jižní segment MO). Celkově to dělá do cca 4000 voz/24h (nutno podotknout, že je v tom velký podíl NA). Takže podle části městského okruhu poklesne intensita o 5-15%. Ale třeba na Hradubické nepoklesne prakticky vůbec, protože se sem přesune zdrojová a cílová doprava od HK na jihovýchod, co zatím jezdí po Brněnské. Jižní spojka bude pro transit suplovat funkci D11a… Číst vice »

Martin V.

Díky za vysvětlení, překvapuje mě, že „čistý tranzit“ dělá (i v případě Hradce) tak málo. On se asi obecně dost přeceňuje i u D0 kolem Prahy, kde to, co cítíme jako tranzit, dříve či později skončí někde na druhém konci města. Ale když jsme jeli v létě z Prahy do Jeseníků (přes HK), tak jsem uvažoval, jestli za pár let bude lepší se zase proplétat Hradcem, nebo jet po D11 na Časy a přes Holice a Borohrádek po I/36 do Častolovic (tady Kvasiny a Jeseníky jsou totéž). Zmíněná severní tangenta bude v uvedeném směru asi nejlepší volbou. Podle letáku ŘSD… Číst vice »

ads

Ona ta jižní spojka je na tom podobně jako severní tangenta. Severní tangenta má EIU už několik let, ale furt není záměr projektu. Důvodem jsou obstrukce města, co nechtělo MUK u letiště, ale okružku (psal jsem to někde níž). A dokud není záměr projektu (tzn. není jasné co se bude stavět a za kolik) nemúžou být termíny. Jižní spojka má čertsvě EIU, ZP už je pár let. ŘSD si samozřejmě uvědomuje, která stavba je důležitější. Proto očekávám, že se ty termíny posunou tak, že severní tangenta bude dřív. Transit na Kvasiny je silnější po stávající I/35 od Jičína (MB,LB) něž… Číst vice »

Michal J.

Souhlasím plně se všemi ostatními příspěvky v diskusi. A ještě mě zarazilo, že na tom náčrtku není na tento nesmysl zprovozněný sjezd z D11 ve směru od Trutnova.

MlB

Spojka mezi 11 a pardubickou výpadovkou už existuje mezi Sedlicemi a Opatovicemi (začátek D35), opravdu je opodstatněné mít dvě, zhruba 5 km od sebe?

Petr

To křížení s pardubickou ulici muselo dát zabrat vymyslet . S provozem jak na polní cestě je kruhac o.k. a křižovatka s hradubickou bude asi mít přidanou hodnotu zpomalovat auta na výjezdu z města . Měli by začít než jim spadne most u nádraží .

Desper

U TESCO je luxusní nájezd. Proč se nevede spojka tam?

Tomáš

Raději ať nestaví nic, než tohle. Hlavní směr z HK na D11 a na Prahu je již vyřešen I/37 a D35, takže podle mě je to celkem zbytečná stavba, která naopak řadu věcí zhorší. Tím kruháčem úplně zprasí komfortní čtyřpruh na Pardubice! A ostatním směrům to nijak zvlášť nepomůže.

ads

A to z té malůvky nevidíte, že ten turbo kruháč má ve směru od HK na PCE, OL,PHA a Brno jen jeden pruh. Původní MUK si město překreslilo ve své poslední studii na OK a ŘSD to zatím převzalo. Tak snad to policajti shodí a někdo na ŘSD dostane rozum. Je to celé o to nepochopitelnější, že každý market má svojí MUK a nejduležitější křižovatka ve městě (spolu s Miletou) bude OK. Už dnes je tam 30000 voz./24h a to se na Brno a Olomouc z města vyjíždí zatím přes Brněnskou. Po dostavbě D35 Opatovice-ostrov se tento dopravní proud přesune… Číst vice »

Pavel

nejvtipnější na článku je název obrázku: MECHOV 😀

...

Cože, s vedlejší ulicí křižovatka jak z Hvězdných válek a s Hradubickou jen kruháč? Se zase někdo zbláznil…

Jiří Kocurek

Ideál zklidňovače dopravy? Stojící kolona. Thou shalt NOT pass!