Křižovatku lokálek ve Šluknovském výběžku čeká modernizace za 119 milionů
Železnicí stanice Mikulášovice dolní nádraží. Foto: Gumideck/Wikimedia Commons
Sdružení firem Porr a AŽD Praha získalo zakázku na velkou modernizace železniční stanice Mikulášovice dolní nádraží. Správu železniční dopravní cesty
Další plánované rušení v Rakousku… (ale jinak mají lokálky budoucnost, oprava Mikulášovic je důkazem 😀 )
Wels – Aschach
St. Nikola-Struden – Sarmingstein
Spolu s nedávno zrušenýma Kötschach-Herrmagor, Rosenbach-Weizelsdorf, Wolfsberg-Bad Sankt Leonhard a plánovaným rušením u Vídně, které zde zmínil Svojšín, to vypadá na slušný soumrak lokálek v Rakousku.
Kdepak je ta renesance lokálek, šotoušci? 🙂
A to se blíží ekonomická krize…
Copak se zruší za rok?
„Spolu s nedávno zrušenýma Kötschach-Herrmagor, Rosenbach-Weizelsdorf, Wolfsberg-Bad Sankt Leonhard“ Trať Wolfsberg – Bad St. Leonhard nebyla zrušena. „Wels – Aschach“ Ve skutečnosti Haiding – Aschach (mezi Welsem a Haidingem jde o hlavní trať). Mimochodem, již po mnoho let tam jezdí jen 1 pár spojů denně (a to jen v pracovní školní dny ráno, resp. o sezónních víkendech odpoledne. „St. Nikola-Struden – Sarmingstein“ Několikakilometrový úsek, ve kterém již nyní jezdí jen 3 vlaky za den. Převážná část tratě, tzn. úsek St. Valentin/Ennsdorf – St. Nikola-Struden, zůstává v provozu s 30min. intervalem ve špičce a 1 – 2 h intervalem mimo špičku.… Číst vice »
Několik případů opačného dění v Rakousku (je zjevné, že na různých místech se situace řeší různě):
– Lokálka Gmunden Seebf. – Vorchdorf-Eggenberg – propojena s tramvajovou sítí v Gmundenu (2018), navýšen rozsah provozu.
– Výstavba nové (!) lokálky (Lokalbahn) SLB v úseku Trimelkam – Ostermiething (prodloužení tratě, která do té doby končila v Trimelkamu).
– Lokálka ve městě Weiz – prodloužení osobní dopravy po ulici města v upravené trase vlečky (2018).
A myslíte, že přebudováním všech lokálek na cyklostezky se proškrtáme k VRT přes Vysočinu? Takhle jednoduché to přece není. Pokud je politická vůle vozit vzduch do Chornic, budeme vozit vzduch do Chornic. Přesto zastavením provozu do Chornic nevznikne druhá kolej z Rosic do Steblové.
Ale ono se kvůli opětovnému zavedení vožení vzduchu do Chornice za Duška mimo jiné vyškrtalo plno bus spojů tam, kde jinou alternativu veřejné dopravy nemají…
OK, plus za logický argument, objednavatel může ušetřit za neefektivní osmsetdesítku a provozovat někde smysluplnější autobus. V příspěvku na který reagujete jsem měl na mysli spíš infrastrukturu: částka ušetřená za zrušenou lokálku se bohužel automaticky neprojeví v investicích tam, kde by to bylo potřeba. V ideálním světě ano, reálně nikoliv.
Když se před lety předělávalo zabezpečení skoro všech přejezdů mezi Poustevnou a Rumburkem , včetně třeba tady https://mapy.cz/s/3q7cT tak se na tu silnici Vilémov – Karlín nějak zapomnělo. I když tudy jezdí i autobusy veřejné dopravy. Konečně tedy dojde k nápravě.
Pro zajímavost , dnes na K-rep.
„Tak podle dnešního vydání Kronen Zeitung skončí od prosince provoz na lokalkach Ganserndorf – Gross Schweinbarth – Bad Pirawarth – Obersdorf. Na trati jsou pry nutné investice, které tamní Rechnungshof doporučuje az u trati s 2000 cestujicimi denne a více ( zde cca 700 ).“
On se ten provoz dříve či později kvůli nutným investicím zastaví i u nás. Kupř. z Velkého Meziříčí do Studence, ze Straškova do Zlonic a pak ze Straškova do Libochovic (nebo ty mosty vydrží věčně?) a na mnoha dalších stovkách kilometrů tratí. Možná se ukáže, že pan Chrdle je šotouš hrdina, který to zase koupí a zachrání, ale možná taky ne. Do koupi 097 se zrovna nežene. A to bude pak kvičení a nářků. Situace, kdy je SŽDC tolerováno, že na úkor udržení hlavních tratí bez dlouhých pomalých, udržuje lokálky, není šotoušům zaručená napořád. Stejně tak není zaručeno, že tu… Číst vice »
„Možná se ukáže, že pan Chrdle je šotouš hrdina, který to zase koupí a zachrání, ale možná taky ne. Do koupi 097 se zrovna nežene.“
Však také ta trať není na prodej.
„Stačí, že se do vedeni SŽDC jednoho dne dostane skutečný manažer, co nevyšel z dopravky, ale z ekonomky a může to vidět dost jinak.“
Ne, nestačí to. Povinnost udržovat ve sjízdném stavu tratě, na nichž existuje (osobní či nákladní doprava), bude SŽDC mít (ze zákona) i v takovém případě.
SŽDC má povinnost řádně hospodařit, pod tím se určitě nedá chápat oprava různých Kozích drah. 🙂 Ale pokud se vám to nelíbí, stěžujte si… na netu. 😀
O. K., zopakuji velkými písmeny: Povinnost udržovat ve sjízdném stavu tratě, NA NICHŽ EXISTUJE OSOBNÍ ČI NÁKLADNÍ DOPRAVA.
Jop, vidím, že si stěžujete na netu… a nějaký další skutek bude? Mám předpokládat, že si vás tu někdo ze SŽDC přečte a zítra zahájí výběrko na firmu, co to opraví? 😀 Hele a když vidíte někoho jít na semaforu na červenou, upozorníte ho na povinnost jít na zelenou? Nebo to utíkáte hlásit? Plníte si svou povinnost nahlásit nezákonné jednání? 😀 Mimochodem, Zruš nad Sázavou. 😀
„Mám předpokládat, že si vás tu někdo ze SŽDC přečte a zítra zahájí výběrko na firmu, co to opraví?“
Tak snad napotřetí:
v předchozích příspěvcích jsem záměrně napsal NA NICHŽ EXISTUJE OSOBNÍ NEBO NÁKLADNÍ DOPRAVA. Tedy nemám na mysli tzv. Kozí dráhu.
Aha, takže ani neznáte ten zákon…
Samozřejmě že jej znám. Za povinnost má SŽDC udržovat i tratě bez osobní a nákladní dopravy. Nicméně speciálně pro vás jsem tuto kategorii vynechal a (v kontextu tématu, že nový šéf SŽDC byť absolvent ekonomické fakulty „by měl na věc jiný názor“) zdůraznil, že SŽDC má za povinnost udržovat sjízdné tratě, na nichž existuje osobní a nákladní doprava (tzn. že nemůže říct „tady sice kraj osobní dopravu objednává, ale nám se to udržovat nechce, tak jim to tam zrušíme“).
Jednak si upravujete zákon po svém, jak se vám hodí a druhak už jsem četl spousty těhle drsňáckých šotovýhružek vůči SŽDC. Zejména na jistém šotowebu je to kolorit. Ale skutek stále nějak utekl, psi štěkají a karavana jede dál… Můžete mi říct, proč SŽDC ty tratě neudržuje, když dle vás musí? Proč ji nevyšetřuje policie? Proč to nikdo neřeší, že prý porušuje zákon? A myslím teď všechny ty nesjízdné nezrušené tratě, protože žádné vaše dělení na tratě s dopravou a bez dopravy v zákonu neexistuje. To je jen váš soukromý konstrukt. Může mi vysvětlit, když v tom máte tak jasno,… Číst vice »
„Jednak si upravujete zákon po svém, jak se vám hodí“ Byl to pokus, jestli se chytnete. Povedlo se. Když se zákon vůči vám interpretuje zcela přesně, reagujoval jste stylem „SŽDC se potřebovala zařídit tak, aby (navzdory zákonu) nemusela např. udržovat sjízdnou Kozí dráhu“. Když jsem ze zákona vybral jen tu část, že SŽDC musí udržovat (mj.) ty tratě, na nichž existuje osobní a nákladní doprava, začal jste se odkazovat na plné znění zákona (viz i vaše vyjádření „Můžete mi říct, proč SŽDC ty tratě neudržuje, když dle vás musí?“ Aneb „na každou verzi si něco najít“. 🙂 A úplně mimoběžné… Číst vice »
To vše je právě proto, že se ekonomika křiví a fakta se neberou. Hlavně, že mládež stávkuje za boj proti změně klimatu. Ale ta karavana jede dál k další apokalypse.
Zatím si na netu ale stěžuje jen souprava
Ti ufňukaní šotoušci se mi jen zdají a vedení SŽDC nemá z lokálkových šotobijců klidné spaní. 🙂
Ano, je lepší investovat do závadné silniční dopravy a pak se divit, jak to vypadá s klimatem, krajinou, vodou apod. Když neznáte fakta nebo vás nezajímají, raději nepiště to, co je nesmyslem. Naopak na lokálky je potřeba dostat prakticky veškerou nákladní dopravu, umísťovat na nich zdroje a cíle dopravy, podle toho dělat územní plánování, zastavit zábory zemědělské půdy, lesů, volné krajiny a důkladně toto vše zpoplatnit. Znamená to také zpoplatnit silniční dopravu podle jejích škod a nákladů a zlikvidovat nesmyslně levnou kamionovou dopravu. Na ni doplácíme všichni. Ale kdo to opravdu počítá? Kdo má tu odvahu se postavit za kvalitní… Číst vice »
Já třeba také rád železnice, proto tolik fandím cyklostezkám po zrušení tratí, protože nestojí zase tolik, jejich údržba je ufinancovatelná i obcemi, menší ani větší díry na nich neznamejí automaticky neprůjezdnost (možná pro bruslaře, ne pro cyklistu a pěšího) a určitým způsobem to duch železnice přenese dál pro další generace. Navíc cyklostezky ze železnic nabízí tak kvalitní jízdní vlastnosti (absencí větších kopců), že pro část lidí mohou být skutečně alternativou k autu. Samozřejmě ne pro všechny, těžko po nich pojede zdravotně omezený člověk (pro toho musí být autobus), ale vedle klasických cyklostezek či jízdě po silnici, je to pro dojíždění… Číst vice »
Nejmenoval jste se kdysi na nějakých diskusích Bobík? A neudělal si tam víc než ostudu?
Tak tohle někteří nerozchodí… 2000 říkáte? No to bych snad ani já nebyl tak přísný. 🙂
VRT: Taky mě napadlo, že 2000 je hodně přísný.
U nás byl jeden Pan šotouš schopen v médiích jásat nad několika lidma za den do Mochova…
Teď vážně. 2000 je opravdu přísný. Těch 1000 by mělo být kritérium z pohledu jak správce, tak objednavatele.
No to asi nesouhlas… jen tisíc na stamilionové investice se mi zdá hodně málo. Jiná věc je, že u nás se 350 milionů narvalo do opravy tratě, kde stěží bude jezdit 300 za den. (ale o víkendu tam šotouši pravidelně potkávají 2 velké skupiny, což by bus nepobral, navíc by se pořád dožadovali čůrání a tak by bus nikam nedojel 😀 a bez stolečku by si neměli dát kam branííčka v plechu 😀 )
Vida, že nesouhlasíme. Ale beru. Jako tradičně tu chybí jakýkoliv plán, nebo jakákoliv jistota. Jednou kraje chtějí, pak chtějí něco jiného. To musí štvát i lokálkáře.
Tedy: zpracovat kolik kde jezdí lidí, prověřit v jakém je trať stavu a udělat seznam. Tady to zařízenem úplně, tady necháme šotospolek jezdit o prázdninách (dotáhnou šrouby a posekají křoví), tady zainvestujeme.
„zpracovat kolik kde jezdí lidí“
Myslíte snad, že kraje o tom nemají přehled?
„prověřit v jakém je trať stavu“
Myslíte snad, že o tom SŽDC coby správce tratí nemá přehled?
Mají kraje vizí co s obsluhou? Co dělat s lokálními tratěmi? Co SŽDC? Šel by odkaz?
„Mají kraje vizí co s obsluhou?“
Viz jednotlivé krajské Plány dopravní obslužnosti.
„Co SŽDC?“
Viz příslušná legislativa.
A obsahem dokumentů je co jsem psal?
Odpověď naleznete v oněch dokumentech (vždyť vám píšu „viz“, tzn. „podívejte se do nich“).
Takže tam je napsáno, co s Blatenkou, Rožmitálkou? A všechny složky státu spolu pěkně koordinovaně postupují, ano?
Hledejte, čtěte. Odpověď na svoji otázku „„Mají kraje vizí co s obsluhou?““ tam najdete.
xyz: Link by nebyl, prosim?
Nebyl, za to jsou dva mínusy!
Koncepce musí vypadat jinak. KOlik v místě jezdí kam a odkud nákladní dopravy, totéž u osobní a podle toho rozhodovat s cílem, aby se co nejvíce přepravovalo po kolejích. A to z docela nutných důvodů. Uvolnění co nejvíce krajiny od dopravy celkem a ke snížení dopadů z dopravy a uvedení krajiny do co nejpřirozenějšího stavu. Doba dnes je jiná i požadavky na život a přežití. Dosavadní názory i některé příspěvky patří tak do počátku druhé poloviny 20. století. Zdravý rozum a odborná fakta varují, že takto dál tato civilizace žít nemůže. Možná, že bohužel.
1000 je minimum pro udržení provozu (dotahování šroubů, natření zábradlí, dotování spojů), 2000 je rozumné minimum pro větší investice. Možná bych uvážil spíše raději 2500… neboťo oprava Bezdružičky bez potenciálu aspoň 2500 lidí přepravených denně je fakt ekonomická šílenost.
„neboťo oprava Bezdružičky bez potenciálu aspoň 2500 lidí přepravených denně je fakt ekonomická šílenost.“ Proč zrovna 2500? Proč ne třeba 3000 nebo 4000? „1000 je minimum pro udržení provozu (dotahování šroubů, natření zábradlí, dotování spojů)“ Nikoliv. V opačném případě by osobní doprava na této „700hlavé“ trati byla zastavena již dříve. P. S. Na této trati https://www.oebb.at/de/dam/jcr:da2c5412-1a3d-4054-b653-4c1c6124bf6f/kif720.pdf (vycházející z Vídně!) s podivným rozsahem provozu „jen ve špičce pracovních dnů; 7 spojů denně z Vídně, zato jen 5 spojů denně do Vídně“, tedy je dosahováno kýžených 1000 cestujících denně? „2000 je rozumné minimum pro větší investice“ Pletete infrastrukturní pohled z pohledem objednatele… Číst vice »
Kde je problém? Vždyť se to ruší, takže kritérium splněno. Že se to ruší postupně je logické. Kdo není autista, tak chápe, že kritérium 1000 neznamená, že se druhý den musí zavřít hned všechny tratě, kde je jen 999 cestujících. Stanoví se kritérium a pokud není krize, ruší se to od nejslabších s třeba 150 na den postupně k těm méně slabším, ale stále slabým.
Nemám nic proti nějaké metodice na stanovení rentability jednotlivých trati. Ale neměla by ta veličina zohledňovat nějak délku a čas? Myslím třeba 1000 cestujících / 10 km tratě / 7 dní v týdnu. Bez toho je ten benchmark dost o ničem..
Přinejmenším těch (dlouhodobě nedodržovaných; resp. reálně aplikovaných jen u zdůvodňování, proč kde nelze obnovit osobní dopravu) německých „1000 cestujících za (pracovní) den“ je přepočteno dle délky tratě (mimochodem právě kvůli odlišné metodice se rozcházelo měření počtu cestujících na trati Gotteszell – Viechtach objednatelem vs. spolkem pro podporu tratě). Mimochodem, těch 2000 (byť obousměrných) cestujících denně znamená, že i při 1 h taktu po celý denní provoz (cca 4 – 23 h) musí jet každým spojem (v každém směru jízdy) průměrně 50 cestujících (a to jak ve směru špičky, tak i proti jeho směru). Uvážím-li, že z logiky věci jsou spoje… Číst vice »
Tyjo, to je dvakrát tolik, co jezdí lidí Brod-Jihlava, osobáky Světlá-Brod, čtyřnásobek osobáků Brod-Ždár, Třebíč-Jihlava a sotva se do toho vejde příměstská trať přes Zastávku..
Proč u Světlá-Brod-Žďár nepočítáte i rychlíky? Tady určitě nebude problém splnit kritérium 2500 (je to součet za oba směry, ne za 1 směr). Brod-Jihlava žádnou velkou investici nepodstupuje, tak nevidím problém, těch 1000 denně tam je. Třebíč-Jihlava netuším, kolik tam součet osobáků a rychlíků dá za oba směry dohromady. Nicméně nedopouštějte se demagogie… já jsem psal o potenciálu 2000, lépe 2500… ne že to číslo musí být dosahováno bez větší investice. Je snad normální, že při investici budeme očekávat nárůst počtu cestujících, protože tou investicí zlepšujeme parametry trati. Proč bychom jinak dělali investici? Investovat do stagnace či úpadku odporuje logice.… Číst vice »
Rychlíky nemám číslo, ale vytíženost podobně žádná sláva, nějaké větší zrychlení se v té stopě ani čekat nedá, nejlepší je Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, kde jde denní zatížení osobáků 15-45 cestujících, tedy i s rychlíky ta průměrná hodnota u spojení Budějovice-Brno bude velmi vzdálená tisícovce.
„Brod-Jihlava žádnou velkou investici nepodstupuje, tak nevidím problém“ … a skrze svou zaslepenost s „počty cestujících denně coby hranicí (ne)rentability) nad ani nevidí nákladní dopravu, která rozhodování o (ne)smyslnosti čehokoliv posouvá úplně jinam. „Je snad normální, že při investici budeme očekávat nárůst počtu cestujících, protože tou investicí zlepšujeme parametry trati.“ Ani nevidí rozdíl mezi opravami (které by prý bylo potřeba udělat na trati okolo Gross Schweinbarthu, což dle „Rechnungshofu“ je tzv. nerentabilní) vs. investicemi (jejichž ekonomické hodnocení běžně probíhá i u nás). „Pokud běžná údržba nelze zajistit bez investice a investice se nevyplatí“ Připomenu, že např. běžnou údržbou byla rekonstrukce… Číst vice »
Copak tyhle tratě, tam by se těch 1000 lidí ještě možná našlo, ale vezměte si tratě jako Okříšky – Znojmo, Kostelec – Slavonice či Havlíčkův Brod – Humpolec. Ten „šotoušský“ Kraj Vysočina bude na těchto tratích osobní dopravu na dalších mnoho let nejen zachovávat, ale i (zejména v případě úseku Kostelec – Telč/Dačice) rozvíjet. Přestože 1000 lidí tam nejezdí ani náhodou a ani po tom rozšíření počtu spojů zřejmě nebude.
Že se něco děje ještě neznamená, že je to správně. Nicméně, zrovna ty Slavonice, tam to je hlavně o letní sezóně a o lidech s koly. Často se tam v létě dost obtížně vejdou. Na druhou stranu úterý dopoledne někdy v listopadu, to tam opravdu chcípl (umřel) pes.
„nicméně, zrovna ty Slavonice, tam to je hlavně o letní sezóně a o lidech s koly. Často se tam v létě dost obtížně vejdou.“
– Kola jsou od toho, aby se na nich jezdilo.
– Kola lze vozit i na cyklobusech (Pozn. Jak to mají dělat s přepravou kol tam, kde koleje nevedou?)
– Být ta trať v Rakousku, už by se na ní ani nedotahovaly šrouby.
(Přesně v souladu s argumentační linií některých dalších lidí).
Zrovna na Telč a Dačice je od Jihlavy silný proud autobusů a aut na Jihlavu, tam se lidé do spojů najít dají.
Jenže je potřeba si uvědomit základní fakt ČR není Německo. Tenhle nejpodstatnější fakt si stále neuvědomuje spoustu lidí. Hustota zalidnění, způsob života a spoustu jiných věcí je naprosto rozdílný. To co znamená 2000 Němců odpovídá cca 250 Čechům. Dojezdové vzdálenosti jsou taky úplně někde jinde. Proto jsou u nás vrt pro 300km/h prakticky úplný nesmysl, protože zde není pro ně dostatečná klientela, prakticky je u nás pro vrt 1 zastávka, s primourenim jednoho oka 3. Až si zde uvědomíme že se nemůžeme srovnávat s Němci nebo Francouzi, ale například s Holanďana mi, Dány, Belgičany a Švédy tak si oddychnu.
Jo, Belgie s Holandskem jsou velké země a VRT je tam nesmysl. Zítra ho začnu bourat. A v Sasku či severním Bavorsku je stejná hustota zalidnění jako v okolí Rýna. 🙂 Ještě zbývá dodat, že v Belgii a Holandsku se mluví německy a francouzsky, takže odpadá jazyková bariéra a proto je u nich to VRT něco jiného. Němci a Francouzi běžně studují v nizozemských školách. 😉
V Belgii a Holandsku se německý nemluví
V Belgii ano, dokonce je to vedle vlámštiny (belgický dialekt holandštiny) a francouzštiny oficiální úřední jazyk.
Ono i v části Nizozemí. Holandsko je název středozápadní části a historického území Nizozemska.
Lektore, Lektore.
Studovat, cestovat, učit se. Nejdřív si teda otevřít atlas a podívat se, jaká je hustota osídlení v Sasku, pak kde jsou VRT a pak si o nich něco přečíst.
Sasko má stejnou hustotu zalidnění jako Moravskoslezský kraj a? Zákony Německa se ale netvoří v Sasku. To co je výhodné pro Německo nemusí být výhodné pro Sasko.
Já už bych do toho, být vámi, nezabrušuji.
Nezabrušoval…
Lektor: Nemate pravdu, ja bych klidne jel Praha – Brno 300km/h za 55 minut. To by bylo hodne fajn :). Vzdyt na dlouhe preprave z bodu a do bodu B prodelava cela ekonomika, protoze lidi jedouci vlakem by misto casti doby mohli delat neco jineho…
„trať ve směru Panský a Rumburk spíše skomírá: jsou na ní objednané vlaky až od konce března do začátku září a většina jen o víkendech.“
Ne do začátku září, ale do začátku listopadu.
díky za upozornění.
O prázdninách denně.
Bude se to ovládat dálkově odněkud? Děkuji.
Je to od Poustevny do Šluknova D3, dispečer v Mikulášovicich. Od Šluknova do Rumburku řízeno z Rumburku.