Křižovatku dvou silnic I. tříd nahradí u České Lípy kruhový objezd
Křižovatka v Zahrádkách. Foto: Google Street View
Stavba křižovatky vyjde na 25 milionů korun, má už stavební povolení.
Stavba křižovatky vyjde na 25 milionů korun, má už stavební povolení.
Okružní křižovatka u Jestřebí už má taky čerstvě územní rozhodnutí:
https://ginisweb.kraj-lbc.cz/Gordic/Ginis/App/UDE01/Dokument.aspx?file=KULB0B1MQ43L&pc=0&filepri=KULB0B1MQ43L
Zbytečnost. Křižovatka je naprosto přehledná, tudíž pro kruhový objezd není žádný důvod.
Jak často tam jezdíte? Tak se tam jeďte podívat střízlivý, Vy experte na všechno. Víte velký exkrement.
Dvakrát až třikrát týdně.
Lžete, protože byste nemohl takovou 3,14ctinu vypustit. 🙂
Pakliže třikrát týdně jezdím trasu Praha – Litoměřice – Lípa – Liberec, musím logicky jet přes onu křižovatku, že … Křižovatka je z mého pohledu naprosto přehledná, nemám s ní problém.
To kdysi jedna moje kolegyně přišla domů z mejdanu… a manžel se jí ptal, jestli opravdu šla domů přes Bratislavu. Kdybyste touhle křižovatkou jel 2-3 x týdně, tak nebudete psát blábol o naprosto přehledné křižovatce. Akorát tu trollíte nebo jezdíte jako čuně.
Zrovna dneska jsem tam přijel přibrzdil a hned jel. Byl asi tak 15:30 a neměl jsem problém.
KONEČNĚ
Takže po letech nevyhovujícího stavu se křižovatka rozkope a nejmíň na rok provoz zkomplikuje těsně před výstavbou obchvatu? To už fakt nemúžou počkat, až bude ten obchvat?
Tohle je zatím jenom studie. Do 10 let se to sotva bude stavět, 20 let je pravděpodobnějších. https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/420/infoletak_s9-jestrebi-sosnova.pdf
A tohle nemá ani úremní rozhodnutí, to tak ještě 5 až 10 roků potrvá. https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/166/infoletak_s15-zahradky-obchvat.pdf
Tím ale nerozporuju, že ta současná křižovatka je špatně. Měli ji předělat už dávno.
Nebudu studovat detaily legislativy, ale kruhové objezdy beru na cestách nižších tříd jako velkou pomoc a záchranu životů, na cestách I. třídy by měly být kruhové objezdy pouze v intravilánech ve složitých podmínkách, které by měl investor odůvodnit. V tomto konkrétním případě by tedy chtělo doplnit, v čem jsou podmínky obtížné. Snad se nám investor minimálně prostřednictvím redakce tohoto webu vyjádří.
Napojení silnic II. a III. třídy na silnici I třídy je naprostý standard. Je naprosto nesmyslné aby miliony křižovatek, které na silnicích I. třídy jsou, byly všude mimoúrovňové. Naopak kruhové objezdy jsou vhodné, jelikož zpomalí cestu po této silnici natolik, že připojení z vedlejší není nebezpečné. Až se z nich stane standard, tak ani nikoho na té hlavní nepřekvapí. Jako hlavní problém spíš vidím v tom, že u nás neexistují dvouproudové silnice pro motorová vozidla (s mimoúrovňovými křižovatkami) jako v Rakousku. Je rozdíl mezi silnicí I/16 z Mělníka na D8 a I/9 vedoucí Kokořínskem.
Pak je tedy ale otázkou, zda to má být silnice I. třídy, pokud tam není provoz. Rozhodně stavět OK na silnicích I. třídy standard není, možná v hlavách nějakých OK úchylů. Proč by se měl provoz na I. třídě zpomalovat, nemělo by to být tedy i na dálnicích? Vrchol nesmyslnosti OK na I. třídě je I/3 v Benešově, kde jsou tyhle nesmysly dva. Vůbec nemám nic proti OK, ale musí to dávat smysl tj. směry kde je je stejná intenzita a nejezdí tam více než dejme tomu 5 tisíc aut denně a tohle skoro na žádné silnici I. třídy neplatí.
Standard je to v západní Evropě. V Česku zatím bohužel ne, ale myslím si, že je to chyba. Stykové křižovatky jsou pro bezpečnost výrazně horší než OK. OK má smysl i pokud jeden ze směrů má výrazně vyšší zatížení než druhý, viz I/3 v Benešově. Představte si, že každé auto odbočující doleva bude minutu čekat na stykové křižovatce, i kdyby těch aut bylo několikrát míň jak v přímém směru, tak to tu křižovatku bude blokovat, nehledě na nebezpečnost celého toho řešení.
Kruhový objezd je vhodný tam, kde je ze všech směrů přibližně stejná inetnzita dopravy. A je vcelku jedno, jestli se jedná o křížení dvou silnici II. třídy nebo dálničního přivaděče s bývalou „jedničkou“.
Neměly by se nové kruhové objezdy mezi silnicemi druhé třídy zakázat a dát tam povinně mimoúrovňové křižovatky? (U nových staveb, samozřejmě.)
Spletl jsem se, mezi dvěma silnicemi první třídy. Mezi silnicemi druhé třídy jsou samozřejmě kruhové objezdy běžné a žádoucí.
Zakáz si lze jen velmi těžko představit, ale ano, mělo by existovat silné doporučení, aby se na nově budovaných silnicích I. třídy se zátěží nad 8 tisíc vozidel denně navrhovaly především MÚK a to s dostatečně dlouhými připojovacími pruhy.
Křižovatky se navrhují podle intenzity dopravy, ne striktně podle třídy. A samozřejmě záleží na místních podmínkách umístění v terénu.
Tedy namísto nějakého rozumnějšího řešení než je tam dnes, byste chtěl zachovat současný nebezpečný stav, a počkat než se vypořádá územní a stavební řízení, výkupy pozemků atd. pro stavbu obchvatu?
To, co pisete, dava smysl jen castecne. Pokud se krizovatka zkolauduje pro docasny provoz tj. jako docasna stavba ve forme kruhoveho objezdu / okruzni krizovatky a zaroven se bude dale pripravovat MUK jako trvala stavba, dava to rozhodne smysl. Ale ve chvili, kdy RSD predstavi kruhovy objezd / okruzni krizovatku jako trvale reseni, zkolauduje je jako trvalou stavbu a pak uz na ni ani nesahne, je to principielne spatne. Srov. krizovatka u kasaren I/23 a I/38, krizovatka u Benesova a dalsi mista, kde je velky provoz a je tam jen KO/OK.
Podle mě je tenhle trend dělat všude kruhové objezdy velmi zcestný. Kruhový objezd je ideální řešení pro velmi málo případů. Ten dopravní tok musí mít velmi úzký rozptyl. Těch aut tam nesmí být ani málo, ani moc a musí být z více směrů podobně husté. Všechny ostatní případy jsou pak špatně.
Máte naprostou pravdu. Na spoustě míst se kruháče staly zbytečným špuntem dopravy. Ukazuje to na neschopnost ŘSD přistupovat ke každé nové křižovatce individuálně, svou roli určitě sehrává i mýtus o bezpečnosti kruháků.
Kolik znáte kruháčů, kde ve 120 někdo sestřelil někoho kdo mu z vedlejší nedal přednost.
Znám jeden, kde se střetli dva pánové , jeden jel 60 a druhej jel 30 a domníval se, že šedesátkou kruháč projet prostě nejde…ani po dvou letech soudy nerozhodly, kdo je viník.
S tím špuntem to teda nevím… https://mapy.cz/s/degevamako
Máte pravdu, ale zrovna v těch Zahrádkách bych připustil, že to může být vhodné vylepšení … frequence dopravy tam úplně nevyžaduje a prostorové podmínky úplně neumožňují pořádnou mimoúrovňovou křižovatku, na slušný kruhový objezd tam ale místo je, a zas tam toho jezdí tolik, že to je důvodné.
Nadpis „Křižovatkou dvou silnic I. tříd nahradí u České Lípy kruhový objezd“ nelze chápat jinak, než že dnes je tam kruháč a bude nahrazen křižovatkou. Jenomže v textu je to přesně naopak…
díky, „o“ tam bylo navíc:-)
Nemluvě o tom, že to nebude kruhový objezd, ale okružní křižovatka. Kruhový objezd je pouze značka přikázaného směru jízdy, v tomoto případě objetím po kruhové dráze.
Jakožto redaktor webu specializujícího na dopravu byste se měl snašit nešířit nesmysly už v nadpisu. Chápu, že se specializujete na drážní dopravu a silniční nerozumíte. Tudíž jste někde od vyučujícího v autoškole slyšel kruhový objezd a doteď věříte tomu, že ta věc na křížení dvou silnice, před kterou je příkazová značka kruhový objezd, se tak i jmenuje, ale není tomu tak. Dle nadpisu článku se křižovatka dvou silnic nahradí něčím jiným, co není křižovatka. Zároveň ale v perexu píšete o stavbě křižovatky, což je v přímém rozporu. Správný nadpis článku by měl být “ Stykovou křižovatku dvou silnic I. tříd… Číst vice »