Křižovatka Zdiby na D8 dostala přímý sjezd na Líbeznice a Mělník, sloupy zůstaly na místě
Na úpravu křižovatky má navázat i proměna silnice I/9 v úseku od D8 až do začátku obchvatu Líbeznice.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes naplnilo letité plány na vylepšení křižovatky Zdiby na dálnici D8 u Prahy, když po půl roce budování otevřelo nový přímý sjezd z dálnice na silnici I/9 ve směru na Líbeznice a Mělník.
„Odstranil se tak výrazný kolizní bod na této mimoúrovňové křižovatce, kde se denně tvořily velké kolony,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Nová odbočovací spojka je téměř 400 metrů dlouhá. Práce provedla Eurovia za 41 mil. Kč (odhad byl 50 mil. Kč).
Radost z nové spojky je ale poněkud zkalená vadou v podobě sloupů velmi vysokého napětí. Podle ŘSD je společnost ČEZ Distribuce nepřeložila dle územního rozhodnutí, a to kvůli probíhajícím soudním sporům o zřízení věcného břemene.
Stavbaři tak museli vyřešit bezpečné oddělení sloupů od silničního provozu. „Naštěstí se našlo bezpečné technické řešení, ale přesto prosím řidiče o zvýšenou opatrnost,“ doplnil Mátl.
Dosud byla dálnice na silnici I/9 napojena vratnou větví a stykovou křižovatkou, což odbočení vlevo na Líbeznice činilo značně obtížným. Tvořily se zde proto dlouhé kolony. Přesun provozu na novou odbočovací větev znamená, že se řidiči mířící na Líbeznice této stykové křižovatce vyhnou.
Na úpravu křižovatky má navázat i proměna silnice I/9. V úseku od D8 až do začátku obchvatu Líbeznice plánuje ŘSD její rozšíření na takzvaný střídavý třípruh, tedy uspořádání 2+1. K tomu má dojít v letech 2026 až 2028. Zde se cena za více než dvoukilometrový úsek odhaduje na více než 300 milionů.