Kriváň a Končistá. V Tatrách poprvé vyjíždějí modernizované „električky“
Jednotka 425.95 pro TEŽ po modernizaci. Foto: ZSSK
ZSSK pokračuje v tradici pojmenování jednotek po tatranských vrcholech.
ZSSK pokračuje v tradici pojmenování jednotek po tatranských vrcholech.
No to je ale unikátní zrůda, tahle „električka“.
Zabudli dodať, že projekt začal presne pred dvoma rokami odoslaním prvej Barónky do Vrútok. Stav po dvoch rokoch je taký, že teraz sa objavili prvé dve hotové, zbytok teda 13 kusov nie sú dokončené pričom na polovici sa ešte ani nezačalo robiť a projekt je vyhlásený do 30.11.2023, inak prepadnú EÚ fondy. Dva roky si škrábali gule, som zvedavý ako to chcú Vrútky stihnúť. ZSSK samozrejme mlčí a všetko je v poriadku.
Už jde jízdné ve vozu platit platební kartou?
Proč? Stáhněte si aplikaci „ideme vlákno“, je to ta nejjednodušší aplikace na VHD, co sem zatím viděl.
Už ta apka funguje? Protože naposledy jak jsem ji měl staženou byla to jedna velká tragédie.
Mě přestala fungovat po tom co jsem si do ní přidal účet (registrací zssk, kdy sleva je stejně jen za poplatek) Bez registrace ale šlape už několik let. Platit se dá přes platební bránu nebo Gpay. Vše během minuty. Přednastavené jméno a kategorie (bez slevy) Jízdenka na vlak, místenky, zubačka. Co tam neni jsou ty x denní/týdenní kupony.
PS: cca 40 jizd zubačkou a ani jedna kontrola.
Tragédie je pořád, ale velmi zlehka se to lepší. Mj. už (díky bráně) funguje i Apple Pay. Naopak je pořád nutné každého cestujícího zadávat zvlášť a ne, samozřejmě spolucestující nejdou uložit pro příště 🙂
Zrovna na TEŽ by to kartové terminály ve vozidlech fakt chtělo.
Jakto? Mě se spolucestující uložili.
je to taková parodie na můj vlak… bohužel
Při mé červnové dovolené na Slovensku mi přišlo, že TEŽ funguje (alespoň z pohledu cestujícího) podstatě lépe, než zbytek slovenské železniční dopravy. Měl jsem jen štěstí nebo to tak opravdu je? A pokud ano. tak proč?
Tak je to izolovaná síť, kde se nemá příliš co pokazit.
Teď jsme tam byli týden a cest v ose Žilina – Poprad proběhlo asi 25 (včetně skoků a dvě zastávky Os) a z toho jel jen jeden spoj včas. Něco zpožděné o 10 minut, něco o 45, průměr takových 25 minut. Aktuálně se to nedalo využívat na trasu s více přestupy, z toho bych se zbláznil.
Nevím jaký na to má vliv narovnávání trati u Štrby a uzel Žilina včetně pomalé jízdy přes seřaďovací nádraží, ale byla to otrava a přeneslo mě to do Česka před 10 lety.
Zubačka a TEŽ jako vždy jezdila bravurně.
Nestřídají se tam expresy a zastávkové vlaky, nejezdí tam nákladní vlaky. Grafikon je mnohem jednodušší.
Taky to má svou cenu: zubačka ve Štrbě nekompromisně nečeká na přípoje od rychlíků. Když je Tatran od Bratislavy opožděný – a to letos obvykle je – tak si cestující ve Štrbě počká třeba 50 minut.
Díky tomu může fungovat TEŽ velmi spolehlivě a je to velmi pragmatické řešení. Ovšem ujíždění přípojů by měl kompenzovat interval, a ten je na Štrbské pleso 60-30-60-30. A ano, od expresu tam zrovna vychází ta hodina.
Jj, včerejší vlastní zkušenost. 611 zpožděná 12 minut, zubačka pochopitelně nečekala.
Jo pokud zrovna jede a není náhradní autobusová doprava. Úsek Štrba-Pleso bo xx měs/rok total rekonstrukci byl v zimě opět několik měsíců busovej a i na jaře občas ráno zubačkou a zpět autobusem. Najaté staré vylitane zajezďaky. Řidič si hulil uvnitř cigára ale jezdilo se důležitě s průvodčí co kontrolovala lístky. Co byla tragédie byly výluky na Poprad na jaře. Nikde info od kdy do kdy (první zubačky jeli) pak bus a večer zase zubačky. Ze Smokovce jezdili buď přímé busy a nebo ty co zajížděli. Opět pořádně neoznačené které jedou kam. Měli jsme ubytko v Nové Lesné. Zastávka neoznačená.… Číst vice »
A co zkrácení intervalu? Jezdit v top sezóně jednou za hodinu, kolikrát sólo, s nepobírajícími soupravami je zoufalost. Půlhodinový takt by měl být základ. (Alespoň že zubačka jezdí v kvaziintervalu 20/40 minut.)
Také bych uvítal, problém č. 1: není tolik vozů – musely by jezdit sólo, ne soupravy, problém č. 2: na rozdíl od trojiček z ČKD, jsou delší a nevejdou se dvě do stanice Tatranská Lomnica, ta by se musela upravit, a to by někdo musel chtít a za půl hodiny to jedna neodjede problém č. 3: nejsem si jistý, že by se v půlhodinovém taktu zvládlo potkávání ve stanicích, kde to jde (Hágy, Nová a Tatranská Polianka, Smokovec, Velký Slavkov). Dříve se častěji jezdilo, ale nebyl tam pravidelný takt – nevím, jestli by dnešním cestujícím vyhovovalo, že by museli přemýšlet… Číst vice »
Tak furt lepší přemýšlet nad tím kdy to jede, než když jede jeden za hodinu
Jo no, obzvlášť když má ZSSK skvělou app na spoje a nákup jízdenek.
Nevíte, co to bylo za výhybnu zhruba v tomto místě?
https://mapy.cz/turisticka?x=20.0803846&y=49.1177123&z=19&base=ophoto
Kolej tam místama ještě je.
Dík, mě ten název nic neříkal, protože je zrušen už dlouho a nejsem zdejší.
Máte recht Nová je bez výhybny, Pod lesom je, to mi vypadlo. Stadler, je otázka, zda by ji tam chtěli posílat a navíc by museli vybudovat nástupiště u druhé koleje v TL – což u Kométy a Trojiček se snese, ale v pravidelném provozu by asi neprošlo přes kolaudaci a hned bude výmluva, proč to nejde….
Schválně jsem se podíval na jízdní doby a z toho vyplývající možnosti křižování apod. Na zubačce je jedna „otočka“ 31 minut (13 min nahoru, 18 min dolů). Zrychlení kvůli bezpečnosti na sklonu nelze, takže pro zvládnutí taktu 30 minut je nutná výhybna navíc (pozn. ten „kvaziinterval“ se stíhá, protože to jsou provozně „nejprve dva nahoru, potom dva dolů“) Mezi Starým Smokovcem a Tatranskou Lomnicou je otočka 28 minut. Aby byly rozumně dlouhé obraty na koncích trasy, bylo by pro takt 30 min. nutné nasadit 3 soupravy (z toho vždy jedna jede, dvě stojí) a ve Smokovci by byl problém s… Číst vice »
TEŽ myslím od loňska provozují, kromě těchto cca 1/4 století starých a aktuálně modernizovaných vozidel, zcela nová vozidla, která zvládají standartní jízdu tzv. adhezní i po zubačce = NENÍ TŘEBA PŘESTUP MEZI TZV. ELEKTRIČKOU A ZUBAČKOU!
V komentáři jsem vycházel z aktuálních jízdních řádů, kde jsou zubačka a električka samostatné linky, navzdory technické schopnosti nových vozidel provozu na obou typech tratí. Konkrétně jsem použil tento zdroj: https://imhd.sk/tatry/cestovne-poriadky
Druhá věc je, že nových jednotek je 5 kusů, přičemž na zubačku samotnou jsou potřeba (při provozu zdvojených souprav) až 4 kusy, není jich tedy dost na to, aby pokračovaly dál.
Za výhodu nových jednotek bych spíše považoval fakt, že nová jednotka může být zálohou jak pro zubačku, tak adhezní trať a schopnost jednotky dostat se z/do depa v Popradě vlastní silou.
V odpolední špičce se jezdí po 30 min (i když to není přesně v taktu). Problém je málo souprav a polovina jezdí sólo, což je naprosto nedostačující. Trochu se divím, že při pořizování nových souprav neuvažovali rovnou o 4-5vozovych jednotkách. Na mimospicku by pak krátké stačily sólo a ve špičce by mohly jezdit dlouhé a zdvojené… Ale ono to asi těch 5 nových souprav alokovaných převážně na zubačku stejně nevytrhne…