Kritická situace na evropském nebi, lety nabírají několikahodinová zpoždění
Boeing 737-800 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com![Boeing 737-800 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/05/Smartwings-B737-Ryanair-B737.jpg)
![Boeing 737-800 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/05/Smartwings-B737-Ryanair-B737.jpg)
Smartwings zaznámenávají největší problémy zejména ve vzdušném prostoru Turecka.
Další věc kterou EU dokázala zku….
EU? Jakkoliv lze EU vyčítat leccos, tak Eurocontrol opravdu není EU, vznikl už
v roce 1960…
spletl jste si server. tohle neni forum spd.
Překvapivě kňučí nejvíc ti, co plánujou nejvíc na krev bez jakýchkoliv rezerv.
Tak ono pokud chcete lítat za pár šupů, těžko můžete mít rezervy a zálohy. A na druhou stranu člověk, který letí na all inclusive dovolenou k moři za pár korun, musí holt počítat s tím, že se občas někde něco zasekne.
Clovek letici na dovolenou s all in. na toto bohuzel neni zvedavy, na bordel v podani SW.
Podívejte se např. na web letiště v Antalya, zpožděné jsou desítky letu bez ohledu na dopravce, akorát tady ze sebe děláte vola podobnými vyjádřeními.
to litaj vsichni.
Železnice kapacitně nestačí, silnice kolabují, letadla už se nevejdou do vzduchu, obyvatelé atraktivních destinací se bouří proti nájezdům turistických kobylek. Neděláme jako lidstvo náhodou něco blbě?
cestujeme hodně a daleko. To je celé..
Proto se divím že se na třeba na úrovni EU neřeší jak cesty omezit, místo toho jak je jen učinit ekologičtějšími. Takový návrat o sto let zpátky kdy pro obyčejného člověka byla cesta z Hradce do Prahy událost roku a o nějakém cestování do zahraničí se mu ani nesnilo.
Znám lidi, kteří běžně jezdí autem (služebním) z Plzně do IKEA na Zličíně na oběd. Nebo kteří jedou s dítětem na otočku na hodinu sáňkovat z Prahy do Jizerek.
Což je zločin už gastronomicky, ale kdo chce kam…
Hlupáky najdete všude…
No a co?
Řešení hodné EU bude v podobě směrnice,která zakáže zahraniční dovolené z důvodů nejen uhlíkové stopy. Dovolenkovat se bude pouze na domácím území 😀
Ano, před 25 lety byla dovolená v Turecku nebo Egyptě luxus, dneska je to lehce dostupný standard pro většinu populace. To nemůže dobře skončit 😐
Jojo, nerozvíjíme dopravní infrastrukturu. (Ty železnice se u nás za 100 let moc nepohly)
Děláme. Cestou by bylo zdražení letenek na třeba trojnásobewk. Opravdu není normální a v pořádku, že má skoro každý na 14 dní u moře ročně. To je prostě naprostý nesmysl. Zpáteční letenka na vzdálenost typu Turecko má stát 14 na osobu. minimálně.
Není to málo,Jirko?
Vy jste mi hlava…a proč ne třeba na pětinásobek? Uvědomte si, že letenky stojí přesně to, co stát mají… Pokrývají náklady na poskytnutou službu, generují poskytovatelům této služby zisk a jejich stávající cena není dotována. Naopak, to, že se ceny letenek dostaly na současnou úroveň ukazuje, o jak efektivní odvětví jde a je jen dobře, že uměle stanovované ceny letenek z doby před třiceti lety je pryč.
A ty škody platí kdo?
Tak ono v podstatě není divu. Ukrajinský vzdušný prostor uzavřený, většina prostoru nad Černým mořem taky, Sýrie uzavřeno, Izrael a Libanon do značné míry taky. Takže se všechno na východ a jihovýchod tlačí přes Turecko, kam navíc se začátkem hlavní sezóny přibyly stovky letů s koupáky.
Není to pěkné… https://www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/
Hm a nebude jen o vzdušných prostorech, v ČR to pak je ještě nedostatek personálu. Že se čeká o půlnoci půl hodiny na kufry v Pardubicích, no dejme tomu, ale čekat na kufry hodinu v Praze, to už je trochu moc.
V pripade zpozdeni je to asi celkem pochopitelne. Prioritu maji lety ktere jsou nacas
Kdyby jen na letištní personál, ono se čeká i na piloty a stevardy… Jejich nedostatek je již důvodem řady zpoždění a i zrušených letů.
V Pardubicích v noci i hodinu. Ono koneckonců není divu, když jsou na to jen dva lidi, protože je to jediný let za celou noc.
Pokud naráz přistane víc letadel, nezvládá to infrastruktura na T1. Před covidem se stávalo, že cestující na T1 odbavoval terminál T2 (např. právě kufry).
To odbavovanání zavazadel z T1 na T2 ale bylo kvůli rekonstrukci třídírny na T1, to nebylo kvůli přetížení za plného provozu, pokud se nepletu.
Co se týká Prahy, řeknu vám to jednoduše. Nejsou lidi a ani technika. 😉
Tak když vynecháme Covid, tak to je snad standard posledních několika let, ne? 😀
Během covidu se ukázalo, jak rychle můžete přijít o příjem v takové práci. Takže si najdete něco stabilnějšího.
To je fakt, ale je třeba pro neznalé uvést, že to není problém letiště, ale handligových společností, které lety odbarvují.
Od všeobecně oblíbených Chytrých křídel to je fakt „originelni “ výmluva. .
V červnu jsem služebně letěl CDG a zpět. Kolega to vzal od smrt wings, jeden let úplně zrušen, druhý zpozden o 3 hod a v Pze čekal na zavazadlo tak dlouho že mu poslední spoj ujel. Rozdíl v cene oproti AF o.mene než 10%. Tyto vykuky opravdu nebrat. Špatně časy, gaty, ranveje, handling, minimální rezervy….prostě vše ale.letnky taková láce nejsou.
tohle ale nema nic spolecneho se smartwings.
dosel jste za nadpis, nebo to jste se uz neobtezoval?
Výmluva Smartwings na přetížené nebe je jen výmluva. Při letu do Turecka nevzali půlku kufrů a npřed zpátečním letem tento čtvrtek měnili v Antalyi kolo. A lidem na palubě kapitán tvrdil, že se čeká na volný slot. V jednu v noci….
Kufry nejsou vůbec v gesci Smartwings, to je úplně jiný problém.
Výměna kola je možná z více důvodu, stát se to může.
Čekání na slot v jednu ráno je pořád reálné.
A kdyby to byla výmluva Smartwings, tak proč jsou takhle (rozumějme sloty) zpožděné lety většiny společností? Je to bohužel problém o kterém moc široká veřejnost neví a pak hledají jak z toho vinit společnost.
Pokud jsou lidi na palubě a čeká se, tak se čeká na slot. Pokud se řeší technický problém, tak se nedělá boarding.
Pokud měnili kolo mimo bázi, tak asi měli dost vážný důvod to udělat. Měli se na to vykašlat?
Měli to samozřejmě vyměnit, ale nelhat cestujícím…
pripominate mi trosku tu damu ze vcera, co si tu vcera vymyslela, ze jeji 4 lete dote nesedelo s rodici.
neni to vymluva. je to realita.
na slot se muze cekat klidne i v jednu v noci.
Promiň, ale nikdy se nemění kolo s lidmi na palubě, to jste napsal kravinu.
Zvýšit poplatky v době špiček a rozmělní se to samo… Normálních dopravců typu Emirates , Qatar, Etihad se to nedotkne, protože tam se třeba 100€/USD řekněme že schová a low-cost/charter dopravci omezí aktivity v dobách špiček…
Souhlasím. Nejsem kritikem létání jako někteří jedinci tady, sám létám párkrát do roka ať už pracovně, nebo na dovolenou. Myslím ale, že by se mělo přitlačit se zdaněním. Dnes už létá opravdu každý, s čímž nemám problém, ale ať to není za pár desítek přes půl Evropy ale třeba za dvě stě či tři sta. Lidi co opravdu potřebují letět to zaplatí a ti co se jen tak chtějí na víkend podívat třeba do Helsinek, nebo Říma se na to vykašlou. Vím, dostanu hodně mínusů
No, je to přesně tak. Pro začátek palivo zdanit jako ostatním. Dokud to vlakem do Říma nebude stát aspoň cca stejně jako letadlem…
Jenže ta cesta do Říma vlakem není drahá kvůli palivům. Ani ta cesta letadlem není levná kvůli palivům, ale kvůli velké konkurenci a lowcostovým nabídkám.
Jenomže to by musely místní šotogumy přiznat, že to dělají strašně blbě. Místo toho tu budou vyřvávat o tom, že se to musí zdanit tak, aby byl vlak nakonec levnější.
Opravdu se omlouvám, ale už to jinak napsat nemohu… Je naprostá hloupost se domnívat, že zavedení dalších daní (DPH a spotřební, nikoliv administrativně zavedené speciální taxy) na letecké palivo zvýší ceny letenek tak zásadně, že se cena létání stane natolik nedostupnou, že její objem zásadně poklesne. Náklady na palivo, jakkoliv se jedná o jednu z nejvýznamnějších nákladových položek letecké společnosti, jsou v čase úspěšně snižovány zaváděním nové letecké techniky, kdy dnešní moderní letadla dosahují spotřeby kolem 2-3 litrů na osobu a 100km cesty… Kromě toho, letecké společnosti již dnes podléhají povinnosti nákupu emisních povolenek (byť ne ve 100% výši), což… Číst vice »
Nejsem kritik létání, sám létám, ale chci, aby to bylo mnohem dražší a lidi si nemohli dovolit letět někam na víkend 🤦. Proč někdo takový existuje? 🤔👎
ale ono to pres pul evropy neni za 300.
realna cena jednosmerny letenky (v nakladech, bez letistnich poplatku) do parize je porad nekde u 2 tisic (apex urcite upresni)
ty jakoze levne ceny za 600 jsou hluboce podnakladove a to je jen kouzlo dynamickych cen – zbytek ceny zaplati za me nekdo jinej.
O jakých poplatcích mluvíte? Letištních? Handligových? Navigačních? Ani na pohled bohaté společnosti nejsou připravené rozhazovat peníze, kromě toho, že pravidla pro určování sazeb na letištích nebo za navigaci musejí být transparentní a přístupné pro všechny. Navíc, nejbohatší leteckou společností v Evropě low cost 😂, který rozhodně není připraven omezovat své aktivity… a nakonec ještě drobnost – ubezpečuji vás, že v zásadě není rozdíl mezi přístupem full service dopravce a low cost dopravcem, když jde o jednání o cenách a poplatcích třeba za služby odbavení.
Mě zaujalo to nadávání na Eurocontrol. Skutečně je to zdroj nějakých objektivních problémů, nebo je to jen hromosvod na který můžou všichni nadávat? Já nemám moc ponětí, co ta organizace dělá a jak funguje…
Hodně základní vysvětlení. Řekněme, že máme vzdušný prostor nad Německem EDABCD01. Němci řeknou Eurocontrolu (dále EC), že v tomto prostoru je kapacita X letů. EC má takhle informace o všech vzdušných prostorech nad Evropou. Dále, let RandomWings podá letový plán Praha – Paříž. Tenhle letový plán dorazí taky do EC. EC následně nechá počítat počítač. Let má plánovaný Offblock time v čase 12:34. To znamená, že při letu dorazí do vzdušného prostoru EDABCD01 v 12:50. Tou dobou ale v EDABCD01 je už maximální množství letů, který ten prostor pojme. Proto, aby nedošlo k přetížení prostoru, nastaví našemu letu CTOT. CTOT… Číst vice »
Problém kapacity vzdušného prostoru je v systému řízení, ne v nedostatku místa ve vzduchu. Nebo to chápu špatně?
Fyzicky mohou dojít jen časy vzletu a přistání na letišti, na jedné ranveji vzlétne a přistane za hodinu X letů a víc ani kus. Ale ve vzduchu sice letadla létají v koridorech, ty ale mohou mít teoritecky neomezenou fyzickou kapacitu, přidám letové hladiny a mám více prostoru.
Úplně není. Znovu je to zahaleno chytrým zdůvodněním „silné regulace“, ale to je prostě nic neříkající. Kdyby to bylo kvůli nějakému novému opatření, tak se to jasně pojmenuje, ale není. Zkrátka narůstá intenzita provozu a v některých oblastech se tam prostě všechna letadla v jeden moment nevejdou, u toho Turecka je to při pohledu na mapu/radar dost očividné. Při letech na východ se vyhýbáte Rusku, Ukrajině a 90 % Černého moře, takže zbývá úzká nudle nad Tureckem, kde se to prostě nahromadí. Docela by mě zajímalo, co si „smart“wings představuje u uvolnění regulace. Snížení bezpečnostních pravidel? Ta letadla nečekají nikde… Číst vice »
Eurocontrol skutečně jen převádí do praxe to, co po něm chtějí jednotlivé státy. Pokud PANSA v Polsku řekne „Do tohoto prostoru se následujících 6 hodin vejde jen 6 letadel za hodinu“ tak Eurocontrol všechna letadla, co tím prostorem chtějí letět, rozřadí do časových slotů, aby splnil tuhle podmínku. Ale sám si nic nevymýšlí, svádět to na Eurocontrol nebo „hurr durr evropské regulace“ je totální ignoranství.
Ad Antalya: Podle všeho tam už několik týdnů tiše stávkují řídící letového provozu (protože nesmí stávkovat veřejně) a proto se tam tolik vyčkává.
nebyt eurocontrolu, a misto centralniho rizeni mit 20+ skutecne oddelenych oblasti rizeni let ptovozu, byla by situace podstatne horsi.
problemy jako takove jdou prakticky vzdy za narodnimi rlp, ti jsou zodpovedni za infra, za dostatek personalu, planovani kapacit …
na eurocontrol nadavaji jen lidi, co za vsim vidi spiknuti eu.
Tak řešení je celkem jednoduché – snížit počet slotů a létat i na méně vytížená letiště.
Třeba z Karlových Varů do Českých Budějovic.
S mezipristanim v Pardubicich
A v případě řeckých ostrovů jsou nějaké alternativy?
Tam je taky takový problém? Na většině letišť provoz není tak velký, zvlášť v případě českých koupáků, které tam povětšinou létají v noci mimo špičku. Tam bývá zpoždění spíše zapříčiněno nedostatečnou kapacitou personálu letišť nebo předchozím zpožděním letadla z jiné cesty. Ale vina řízení leteckého provozu to na 90 % nebude
zkuste se vy spicko radeji na provoz na techto letistich podivat, a zjistite, ze treba letiste v recku jsou v letni sezone vytizena za hranou sve kapacity, a jede se, jak to jde – a zpozdeni prakticky vsech letu jsou tam zcela bezna.
a asi budete prekvapen, oni tam i ti cesi letaji pres den – nebo co asi myslite, ze smartwings s tema 50 letadly dela pres den.
zkuste se zamyslet, nez neco placnete.
To je úplně něco jiného. Článek píše o CTOT a ty vznikají kvůli letištím relativně minimálně. Problém je v přetížených vzdušných prostorech. Nebo třeba kvůli stávkám (Francouzi …) ŘLP jednotlivých zemí. Když jsou nad půlkou Evropy extrémní bouřky, tak to taky nepomáhá. Většina těchto zpoždění jsou tedy enroute.
Takže, Váš komentář je bohužel o něčem úplně jiném než je problém.
Tohle není problém letištních slotů, tohle je primárně problém propustnosti a dodržení pravidel v rámci letových tratí. Takže lety na méně vytížená letiště by nic neřešily, protože se na ně prostě nedá doletět.
ziju v tom, ze se leta tam, chtej lidi.
jinak to, o cem je clanek, neni ani tak o letistich, ale o oblastnim rizeni, a tam to zasahne lety ze vsech letist. i z tech nevytizenych.
„Dopravní zácpa“ může evidentně vzniknout i na nebi…
A nejen dopravní.
Cestující bojící se létání řeší obvykle opačný problém…