Kremlík opravuje Ťoka. Investice do vodních cest zůstanou na dopravě
Ministerstvo dopravy pod novým šéfem Vladimírem Kremlíkem (za ANO) odvolalo chystaný přesun investic do vodních cest na vedlejší ministerstvo zemědělství.
Ministerstvo dopravy pod novým šéfem Vladimírem Kremlíkem (za ANO) odvolalo chystaný přesun investic do vodních cest na vedlejší ministerstvo zemědělství. Na stěhování se dohodl Kremlíkův předchůdce Dan Ťok (za ANO) se zemědělským kolegou Miroslavem Tomanem (za ČSSD) v únoru.
Kremlík nyní celou akci zrušil, plánování, financování a výstavba infrastruktury pro plavbu zůstane na Ředitelství vodních cest, které spadá pod ministerstvo dopravy. Ťok chtěl tyto kompetence předat podnikům Povodí z rezortu zemědělství.
Kremlík se nyní s Tomanem naopak dohodl na zachování současného stavu s tím, že po dvou letech se fungování modelu vyhodnotí a případně upraví změnou legislativy. „ŘVC má ode mě za úkol poskytovat státním podnikům Povodí know-how a součinnost při přípravě nových vodních staveb. Musí se také zaměřit na rychlejší přípravu a realizaci nových akcí. Po dvou letech vyhodnotíme, jestli nebude potřeba k dosažení cíle změnit zákony a kompetence podniků,“ sdělil Kremlík.
Ředitelství vodních cest bude nadále státním investorem do nové infrastruktury vodních cest, zejména pak pro výstavbu a rozvoj veřejné přístavní infrastruktury, servisních center, lodních výtahů či zdymadel. Ročně investuje zhruba miliardu korun. Zůstane mu i příprava kanálu Dunaj – Odra – Labe.
I tak ale na vodních cestách panuje jistá schizofrenie, neboť se při jejich správě střetává řada zájmů. Zatímco například komory na horní Vltavě staví ŘVC, obsluhuje je Povodí Vltavy, stejně tak spravuje například českobudějovický přístav České Vrbné, ačkoliv šlo o investici ŘVC. Přístav Hluboká nad Vltavou dva kilometry níže po proudu má pak ve správě přímo ŘVC.