Informační technologie Lidé

Kremlík odvolal šéfa firmy, která připravuje jednotnou jízdenku, povede ji Paroubek

Vladimír Kremlík představuje elektronickou dálniční známku. I na jejím provozu by se měl Cendis podílet. Foto: twitterový účet Vladimíra Kremlíka
Vladimír Kremlík představuje elektronickou dálniční známku. I na jejím provozu by se měl Cendis podílet. Foto: twitterový účet Vladimíra Kremlíka

Ministr dopravy Vladimír Kremlík odvolal z funkce ředitele státního podniku Cendis Jana Chovance. Navázal tak na dřívější personální změny v dozorčí radě firmy, která připravuje například Státní jednotný tarif nebo se má podílet na supervizi mýtného systému.

Svůj konec potvrdil deníku Zdopravy.cz přímo Chovanec a později ministerstvo dopravy. „Ano, byl jsem odvolán. Bez udání důvodu,“ řekl Chovanec, jeho konec potvrdily redakci i další zdroje z ministerstva dopravy.  Řízením byl pověřen jeho zástupce Jan Paroubek.

„Ministr tak učinil tak na základě doporučení dozorčí rady, která upozornila na dlouhodobé závažné nedostatky, které mají negativní vliv na řádné fungování státního podniku,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Podle stanoviska ministerstva  se Chovanec  dopustil zákonných pochybení v několika případech.  „Jedním z nich je, že vědomě neodvedl z vyplaceného odstupného zákonné odvody. Dalšími důvody je absence mzdového řádu, nesoulad organizačního řádu s organizačním schématem, nejednoznačné vymezení možnosti čerpání příspěvku na stravování,“ dodala Rezková. Podle ní nálezy dozorčí rady přezkoumal i odbor interního auditu a potvrdil je.

Konec Chovance navrhli už dříve dva členové dozorčí rady, kteří byli teprve na konci do dozorčí rady zvoleni: Richard Ščerba a Miroslav Honzík. Oba kdysi působili například ve Vězeňské službě. Jejich současné působiště není veřejné, ministerstvo dopravy jejich životopisy neposkytlo s ohledem na GDPR. Kremlík přes měsíc odmítá odpovědět, proč si vybral právě je.

„Jednalo se o nominaci ministerstva dopravy, schválenou vládním výborem pro personální nominace. Základem byla jejich dosavadní profesní kariéra a odbornostní profil,“ uvedla mluvčí Lenka Rezková.

Paroubek je jen pověřen řízení. V Cendisu pracuje několik let, měl na starosti přípravu nejen jednotného tarifu, ale například vedl i tým, který zpracoval systém umožňující žádat o řidičský průkaz na kterémkoliv úřadě s rozšířenou působností bez ohledu na místo bydliště. Dříve působil jako provozní ředitel v Leo Express či RegioJetu, oběma dopravcům pomáhal s jejich startem.

Deník Zdopravy.cz také zjistil, že do personálních záležitostí v Cendisu je rovněž zapojen poradce premiéra Jaroslav Ungerman. Na dotaz, proč Babišův poradce řeší záležitosti na ministerstvu dopravy odpověděla mluvčí úřadu vlády Jana Adamcová, že se máme obrátit na ministerstvo dopravy. To dosud neodpovědělo.

Václav Jirovský z Fakulty dopravní ČVUT už dříve uvedl, že nechápe, proč by mělo dojít v čele Cendisu k personální změnám. S Cendisem spolupracoval v posledních letech kvůli mýtnému systému. „Cendis úkoly nejen kolem mýta zvládl skvěle, tým vedený panem Chovancem dobře funguje. Nerozumím tomu, proč by měl být teď odvolán, vzhledem k tomu, že na tuto pozici musí být značná odborná erudice a zkušenosti v oboru,“ řekl Jirovský.

Kremlík za svého krátkého působení zatím už dvakrát vyměnil ředitele Ředitelství silnic a dálnic. V létě skončil v jeho čele Pavol Kováčik, oficiálně kvůli zdravotním důvodům. Kováčik pak později uvedl, že ve skutečnosti skončil kvůli sporům s Kremlíkem, který opakovaně mluví o konci ze zdravotních důvodů.

Význam Cendisu na ministerstvu v posledních dvou letech výrazně stoupl, loni měl státní podnik se zhruba padesáti zaměstnanci obrat už téměř 70 milionů korun. Má přitom na starost další velké projekty: přípravu a provoz systému státního jednotného tarifu pro všechny železniční dopravce, ministerstvo také počítá s tím, že bude dělat supervizi nového mýtného systému.

(aktualizováno 14:25 o vyjádření ministerstva dopravy)

47
Diskuze

avatar
11 Komentáře
36 Reakce na komentáře
27 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
28 Autoři komentářů
JanJosef PetrákZdevaJan Sůrajan Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeva
Host
Zdeva

Předbíhač…

jan
Host
jan

Paroubek je spojen se soukromými dopravci. Nejsem si zcela jistý, co konkrétního dobrého to přinese. Jediný, kdo tady dlouhodobě vyskakuje, že má být státní tarif jsou ČD. Je to největší dopravce, překvapuje mě, že tam nemá zastoupení.. Ano, Jančura by sice taky příznivce jedné jízdenky, jen úplně nevím, jaká je jeho konkrétní představa..

Jan
Host
Jan

Prosím, toto je jiný Jan, zloděj nicku; se mnou, původním Janem nemá nic společného (jak je vidět z dikce i syntaxe).

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

„Jediný, kdo tady dlouhodobě vyskakuje, že má být státní tarif jsou ČD.“
Až na to, že ČD ani nenapomáhaly vzniku jednotného tarifu, aktivně to sabotovaly během výběrek, a teď to používají jako páku na zdržování liberalizace. 🙂

Dále viz Honza Sůra. Jan Paroubek prošel většinou dopravců, kteří se teď do SJT napojují a nebo kteří se tady o liberalizaci v poslední dekádě pokoušeli. I ti už v ČR neexistující.

Jan Zahrada
Host
Jan Zahrada

To jsem zvedav, co vsechno na toho Chovance vyleze…kolik penez tam mel a hlavne za co.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Uvádět jako jeden z důvodů pro odvolání „nejednoznačné vymezení možnosti čerpání příspěvku na stravování,“, to mi připadá jako styl kdo chce psa bít..

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

„Cendis úkoly nejen kolem mýta zvládl skvěle, tým vedený panem Chovancem dobře funguje.“

Řekl bych, že tohle je ten důvod (jak v ČR překvapivé)

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Myslíte jako že nikdo nesmí převyšovat (mizernou) úroveň práce MD, jinak bude po zásluze potrestán?

Jo, to by vysvětlovalo ty neustálé personální veletoče skoro ve všech podřízených organizacích.

abc
Host
abc

„Dalšími důvody je absence mzdového řádu, nesoulad organizačního řádu s organizačním schématem, nejednoznačné vymezení možnosti čerpání příspěvku na stravování,“ – prostě když nejdou najít žádné objektivní věcné důvody, tak se začnou vytahovat takovéhle formality.

Karel
Host
Karel

Pokud někdo nezvládne ani ty nejzákladnější jednoduché věci, těžko lze spoléhat na to, že ukočíruje nějaké komplexní odborné projekty. Čímž neříkám, že Chovanec na tom byl hůř než mnohé jiné státní a veřejné úřady a firmy…

Jan
Host
Jan

Takže zbabělá nula Kremlík nechala odvolat na základě doporučení naprostého pitomce Ščerby (vězeňská služba ví, proč se ho zbavila) ze zástupných důvodů kvalitního ředitele, který provedl Cendis těžkým obdobím zrodu a přivedl jej k zisku… Panu Paroubkovi (dle mých informací je to odborník a profesionál) naprosto nezávidím fungování pod neschopným nezaměstnatelným Ščerbou pro ministra bez koulí. A čekejme, kteří trafikanti se brzo objeví v Cendisu se statisícovými platy a nulovým výkonem :-(((

Jan
Host
Jan

…a, první palec dolů; zjevně komentář R. Ščerba úspěšně přelouskal (potlesk). Pojďme se jej tedy zeptat na pochybné působení na Fondu dalšího vzdělávání (několik TO), na “úspěchy” ve vězeňské službě, na úzké vazby na známého šíbra Miroslava Formana, na výlety za panem A. Houškou… R. Ščerba je velice zajímavá osoba; není náhodou, že je na Cendis cpán plnou parou. Uvidíme, kolik JŘBU prosadí a koho všeho nechá zaměstnat na poradenské smlouvy. A pojďme též pozorně sledovat, jaké benefity bude z Cendisu pobírat sám. Nu, není divu, že Chovanec překážel. Bojím se, že slušný profík Paroubek bude za chvíli překážet též… Číst vice »

Pes
Host
Pes

J. Chovanec je odbornik a firma funguje dobre. Kdyz se chce najit tak se nejaky ten vroubek vzdycky najde. Ve strukture firmy mi od rijna ale chybi jmeno puvodne druheho zastupce reditele, LH. Takze personalnich zmen bylo asi vic…

Karel
Host
Karel

„Vroubek“ – tak když ví, že mu šlapou na paty, tak tam nemá mít bordel.

dopravák
Host
dopravák

Kdo chce psa bít, (nějakou) hůl si najde vždycky – a v suchých oblastech se dokonce přímo kamenuje …

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Pravdou je že celostatní systém jízdného je už od prvopočatku jeden velký omyl. (systém, cena, datum uvedení) a na kolik milionu už ten paskvil vyšel? Zatím máme jen jeden matematický vzorec pro výpočet jízdného…

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

„Jen“. A taky uzavřenou betu celého API, které už integrují dopravci.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Tak na integraci mají ještě 13 měsíců… A to píšeme rok 2019 (ne 1998) a potom cestující zjistí jak je to drahé…

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

V květnu už poběží první omezený live test. Dokončit programování 31. 12. 2020 a spustit to bez testů… něco takového může předpokládat jen blázen.

dopravák
Host
dopravák

No, a nebo se k termínu aktivace jednotného státního tarifu změní také předpisy o státních slevách z jízdného a ty začnou platit jen pro jízdné podle toho státního tarifu a u jiných tarifů už je pak stát nadále nebude kompenzovat – i když si dost dobře neumím představit, že by se někomu takové rozumné opatření podařilo prosadit (třeba proto, že Jančura – ale asi i další).

Tronda
Host
Tronda

Bude to stát 1, 25 Kč/km a je to drahé a přitom nedávno jsme četli, že pro cestu na SK je levné 2 Kč/km s těmi správnými dopravci ČD a ŽSSK, tak to je trochu schizofrenie.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Cenu lze snížit. I ty prvky relačního jízdného a slevových karet, které tam chybí, by se tam daly dodělat, to není ten hlavní problém.

František
Host
František

Kdyby se snížila cena, nemuselo by býti ani potřeba tolika „nechci slevu zadarmo“.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Plácáš nesmysly, protože to umožní pořádně hrábnout do monopolu ČD, Olovrante?

David
Host
David

V 50 lidech dělají obrat 70 milionů? V soukromém sektoru by tohle už dávno byla firma na zavření.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

1,2 mega na osobu a rok. 100.000 na osobu a měsíc. Kdejaký projektant na vlastní noze je na tom hůř.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak jo, no 80.000 superhrubé (=mzdové náklady) je málo.

Josef Petrák
Host
Josef Petrák

Většina IT jede jako OSVČ, takže spíš 80 tisíc netto. 🙂 To je dost slušné i v Praze.

Radek Janata
Host
Radek Janata

To není výrobní nebo stavební firma, kde obrat dělají stroje. Tohle jsou samí úředníci, pár analytiků a programátorů. Prostyě jen lidská práce.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

A přesně proto, co jste napsal je obrat nepřiměřeně nízký. Nezapomínejte na superhrubou…

JarynJarin
Host
JarynJarin

Taky jste se lekli, že to bude Jirka?

Dan
Host
Dan

Takovej jeden ministr dopravy už tam seděl. Jmenoval se tuším Zdeněk Žák a kromě ŘLP na které neměl odvahu personálně rozesral úplně všechno. Jinak po něm nezůstalo kromě smradu nic. Vlastně ne – dodnes nám díky němu chybí těch osm Railjetů. Jinak proti panu Paroubkovi nemám vůbec nic.

Myšpul
Host
Myšpul

Žák se snažil se rozesrat i ŘLP, ale za vedení se postavili všichni zaměstnanci včetné řídících kteří pohrozili stávkou tak sklopil uši a vypadl. Moc mě mrzí, že jsem se toho tehdy nemohl zúčastnit.

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Mýlíte se. Chybějící railjety jsou dílo jiného odborníka.

Brzdič zániku
Host
Brzdič zániku

Ale kdepak. Ten jiný odborník to dostal nařízeno od výše zmíněného borce ministra…

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Jak jsem já poznal „odborníka“ , tak to byla iniciativa „zdola“, podložená akademickým titulem. Vlezle radostná, že někomu jinému zkazil záměry. V budově bývalého ONV v tom 21 000 městečku na něj ještě dnes vzpomínají úřednice „dékápky“ s lehkým mrazením, jeho mstivost, vychytralost, prospěchářství a lhavost na nich zanechala veliké stopy. Otázkou zůstává, jak je možné, že se člověk s takovým profilem vypracoval do pozice ze které mohl ovlivnit nenákup RJ. Anebo právě proto?

Bivoj
Host
Bivoj

Jo Zdeněk Žák, ministr dopravy ve vládě Jiřího Rusnoka. Jeho hlavní náplní bylo vyřídit si staré účty se Žaludou. No a protože Railjety byly Žaludovo dítě, odnesly to ony.

Ulafme
Host
Ulafme

ANOistickému stádu ovcí to je stejně jedno a nás ostatní to bohužel nepřekvapuje…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Je pan Chovanec ve Straně? A neodmítl jen tak třeba do Strany vstoupit? Kdysi dávno to býval důvod pro vyhazov.

Ulafme
Host
Ulafme

Neřeším Chovance nebo Paroubka ale fakt, že podržtaška StBáka Babiše personálně úkoluje ministra vlády a ten si to nechává líbit.
Kremlík je jen další nula v řadě odporných, trapných a prolhaných nul s titulem ´“ministr dopravy“…

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll