Kremlík odvolal šéfa firmy, která připravuje jednotnou jízdenku, povede ji Paroubek
Ministr dopravy Vladimír Kremlík odvolal z funkce ředitele státního podniku Cendis Jana Chovance. Navázal tak na dřívější personální změny v
Ministr dopravy Vladimír Kremlík odvolal z funkce ředitele státního podniku Cendis Jana Chovance. Navázal tak na dřívější personální změny v dozorčí radě firmy, která připravuje například Státní jednotný tarif nebo se má podílet na supervizi mýtného systému.
Svůj konec potvrdil deníku Zdopravy.cz přímo Chovanec a později ministerstvo dopravy. „Ano, byl jsem odvolán. Bez udání důvodu,“ řekl Chovanec, jeho konec potvrdily redakci i další zdroje z ministerstva dopravy. Řízením byl pověřen jeho zástupce Jan Paroubek.
„Ministr tak učinil tak na základě doporučení dozorčí rady, která upozornila na dlouhodobé závažné nedostatky, které mají negativní vliv na řádné fungování státního podniku,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Podle stanoviska ministerstva se Chovanec dopustil zákonných pochybení v několika případech. „Jedním z nich je, že vědomě neodvedl z vyplaceného odstupného zákonné odvody. Dalšími důvody je absence mzdového řádu, nesoulad organizačního řádu s organizačním schématem, nejednoznačné vymezení možnosti čerpání příspěvku na stravování,“ dodala Rezková. Podle ní nálezy dozorčí rady přezkoumal i odbor interního auditu a potvrdil je.
Konec Chovance navrhli už dříve dva členové dozorčí rady, kteří byli teprve na konci do dozorčí rady zvoleni: Richard Ščerba a Miroslav Honzík. Oba kdysi působili například ve Vězeňské službě. Jejich současné působiště není veřejné, ministerstvo dopravy jejich životopisy neposkytlo s ohledem na GDPR. Kremlík přes měsíc odmítá odpovědět, proč si vybral právě je.
„Jednalo se o nominaci ministerstva dopravy, schválenou vládním výborem pro personální nominace. Základem byla jejich dosavadní profesní kariéra a odbornostní profil,“ uvedla mluvčí Lenka Rezková.
Paroubek je jen pověřen řízení. V Cendisu pracuje několik let, měl na starosti přípravu nejen jednotného tarifu, ale například vedl i tým, který zpracoval systém umožňující žádat o řidičský průkaz na kterémkoliv úřadě s rozšířenou působností bez ohledu na místo bydliště. Dříve působil jako provozní ředitel v Leo Express či RegioJetu, oběma dopravcům pomáhal s jejich startem.
Deník Zdopravy.cz také zjistil, že do personálních záležitostí v Cendisu je rovněž zapojen poradce premiéra Jaroslav Ungerman. Na dotaz, proč Babišův poradce řeší záležitosti na ministerstvu dopravy odpověděla mluvčí úřadu vlády Jana Adamcová, že se máme obrátit na ministerstvo dopravy. To dosud neodpovědělo.
Václav Jirovský z Fakulty dopravní ČVUT už dříve uvedl, že nechápe, proč by mělo dojít v čele Cendisu k personální změnám. S Cendisem spolupracoval v posledních letech kvůli mýtnému systému. „Cendis úkoly nejen kolem mýta zvládl skvěle, tým vedený panem Chovancem dobře funguje. Nerozumím tomu, proč by měl být teď odvolán, vzhledem k tomu, že na tuto pozici musí být značná odborná erudice a zkušenosti v oboru,“ řekl Jirovský.
Kremlík za svého krátkého působení zatím už dvakrát vyměnil ředitele Ředitelství silnic a dálnic. V létě skončil v jeho čele Pavol Kováčik, oficiálně kvůli zdravotním důvodům. Kováčik pak později uvedl, že ve skutečnosti skončil kvůli sporům s Kremlíkem, který opakovaně mluví o konci ze zdravotních důvodů.
Význam Cendisu na ministerstvu v posledních dvou letech výrazně stoupl, loni měl státní podnik se zhruba padesáti zaměstnanci obrat už téměř 70 milionů korun. Má přitom na starost další velké projekty: přípravu a provoz systému státního jednotného tarifu pro všechny železniční dopravce, ministerstvo také počítá s tím, že bude dělat supervizi nového mýtného systému.
(aktualizováno 14:25 o vyjádření ministerstva dopravy)