Cestovní ruch Dopravci Železnice

Královéhradecký kraj přidá vlaky do Polska, nejvíce kvůli přeplněnému Adršpachu

Regionova v Adršpašských skalách. Foto: České dráhy
Regionova v Adršpašských skalách. Foto: České dráhy

Královéhradecký kraj chystá od příštího jízdního řádu navýšení počtu spojů na regionálních tratích do Polska. S Dolnoslezským vojvodstvím se už dohodl na navýšení počtu spojů zejména do Adršpachu, který pravidelně bojuje s dopravními kolapsy kvůli návštěvníkům z Polska přijíždějícími auty.

Změny se týkají tratí Trutnov – Královec – Sędzisław a Mieroszów – Adršpach. Spojení z Trutnova do Polska už dnes zajišťuje GW Train Regio, ale v menším rozsahu – jen jednou denně. Jezdí na vlastní komerční riziko, v závazku jede až v Polsku, kde společnost začala jezdit pro Dolnoslezské vojvodství od tohoto jízdního řádu. Jezdí s motorovým vozem 810 ze své trutnovské základny.

„S polskou stranou jsme se dohodli na zavedení čtyř párů vlaků ve směru Trutnov – Královec – Sędzisław, které by měly jezdit každodenně,“ řekl Michal Friček z tiskového oddělení Královéhradeckého kraje.

V příštím jízdním řádu by mělo dojít také k výrazné změně u sezónních vlaků z Polska do Adršpachu. Ke stávajícím třem párů vlaků mezi Wałbrzychem, Mieroszowem, Meziměstím a Adršpachem přibude pět až sedm nových vlakových spojů. „Očekáváme, že v případě rozšíření provozu těchto vlaků dojde v Mieroszówe k výstavbě parkovacích ploch. Četnost spojení a časové polohy budou závislé na technologických podmínkách souvisejících s  konstrukcí jízdního řádu 2019/2020, které nyní nejsou známé,“ dodal Friček.

Adršpach dlouhodobě bojuje s návaly zejména polských turistů o víkendech, policisté musí často oblast kvůli dopravnímu kolapsu uzavřít. Letos nově přibylo odstavné parkoviště v Teplicích nad Metují, ani to však nezabránilo dalším dopravním problémům. Kvůli tomu kraj posílil spoje z Teplic do Adršpachu už letos.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
akcie na doručitele

Opět OT: T-A skály jsou opravdu malebné, ale než se tlačit v davu, potažmo s převahou gówniarzów, raději se půjdu projít libovolným „obyčejným“ lesem, klidně i z náletových dřevin. V klidu a gratis. Jinak vlaky sí, uživatel Souprava no.

Medvěd

A nebude to tím, že každý si radši sedne do auta a doveze zadnici na místo? Ve vlaku by se musel mačkat s ostatními.

VRT

Byl jste někdy v Zermattu?

Medvěd

Byl 3x. 1x vlakem z Brigu a 2x busem do Tasch a potom pěšky. Asi se Vám líbí, že tam auta nesmí. Mě taky. Kam byste ty auta nacpal? Vlak to uveze. V Ádru je taky hezky. Jen počet příchozích překračuje kapacitu návštěvníků – což se opět stalo. Dokonce jsem zažil, že nás dovnitř do skal nepustili – bylo plno.

VRT

Ausgezeichnet!

michalspina

Dobrá zpráva, ale bez souběžných opatření omezujících IAD je to polovičatost. Takhle se spíš než co jiného jen vytvoří nová poptávka.

Bob

Ono by pomohlo zpoplatnit parkoviště v Adršpachu. A ne nějakou symbolickou cenou, parkování musí být dražší než vstupné, řekněme třeba 200 korun za auto. Pak se část lidí vzdá pohodlí auta a pojede tím vlakem, jinak do pomalého vlaku jezdícího jen dvakrát za den nikoho nedostaneme.

Souprava

Nebo pojedou uplne jinam…

Kajman

Což by zrovna v tom Adršpachu bylo spíše dobře.

JiP

Kauza Adrspach dokonale ukazuje naprostou zaostalost drtive vetsiny lokalnich trati, ktere v dnesni dobe nemaji v podstate co nabidnou a byt alternativou dopravy. Porad se nadava, jak jsou napr. horska strediska zavalena auty, ale je jina alternativa? Zkuste si najit spojeni vlakem napr. z Prahy do Korenova ci Harrachova jako vstup do Jizreskych hor. Totalni nepouzitelna katastrofa v porovnani s autem a takto by se dalo pokracovat jedna horska trat za druhou.

Ilona Zelenáková

zkuste si najít spojení z Prahy do Žel. rudy nebo z Olomouce do Ramzové, dají se najít i dobrá spojení 😉

JiP

Nezlobte se, ale nesouhlasim, vsechny tyto trasy jsou autem mnohem snadneji dostupne, spojeni se v obou pripadech v podstate omezuje na jedinou pouzitelnou kombinaci spoju pro cestu tam i zpet.

Ilona Zelenáková

Nezlobím se, od toho je přeci diskuze, aby člověk slyšel i jiný názor, nicméně jsem nepsala že vlak je tam nejlepší možnost, spíše mi jde o to, že na těchto trasách (a našlo by se jich víc) je železnice použitelná, z Plzně jezdí řada lidí na lyže do Rudy a okolí, nevím jestli to tam znáte, ale zrovna v Rudě (Špičák beru jako součást Rudy) jsou tři lyžařské areály přímo u nádraží, takže vystoupíte z vlaku hned u sjezdovky. Rovněž tři přímé spoje denně (do Rudy) tam a čtyři zpět nejsou k zahození. Nvíc odpadá problém s parkováním, protože parkovat… Číst vice »

Ušatá

U Železné Rudy je problém pro Pražáky a Středočechy. Spojení málo a z Rudy poslední příliš brzy. Schází tam spojení zpět po 19. hodině, z Plzně po 21. hodině i s přípoji od a do Mirošova, na Hořovice. Dnešní Ex ve 21.00, bohužel, stále nestaví v uvedených městech a navíc jako poslední vlak z Plzně na Prahu je to odstrašující (příliš brzy – v minulosti spojení bylo , zrušilo se). Bohužel, s MD a Povedem není řeč. Obce a města nic nezmohla. Zatím.

VRT

Je to krása… Úplně vidím svoji ženu, co by mi řekla, kdybych jí navrhl, že na jarní prázdniny pojedem s dětma na hory vlakem.

Jiří Šrámek

Já to vloni v létě řekl a jeli jsme vlakem, tedy busem od Liberce do Prahy a pak dál na Tachovsko vlakem. A dopadlo to skvěle.

VRT

V létě s lyžema? Gratuluji. Jistě jste si to všichni moc užili.

Jiří Šrámek

Kde je jakákoli zmínka o lyžích?

Souprava

Doporucuji predtim probrat,jak si rozdelite deti do pece. 🙁

František

Tak by se s tím mělo něco dělat. Jenže to zase naráží na letitý zvyk „vlaky přece nikdo nechce, protože kdo by tím jezdil.“ Čímž se to točí v kruhu, a tedy se mezitím množí auta.

Souprava

Mate i jiny smysl zivota nez vlaky a fobii z aut a autobusu?

Radek Janata

Zrovan z Prahy do Kořenova je to celkem dobré. Cca 3 hodiny, 1 denně dokonce i bez přestupu.

JiP

Za 3 hodiny jste autem z Vaclavaku na Jizerce a zpet .

jirka

To je fakt argument. Ale nepočítám, že by jeho autor byl schopen seznat jeho naprostou zcestnost.

Jiří Kocurek

Protože na sever od Prahy je Labe a za ním už jen venkov, pustina, lesy. V lesích žijí hejkalové, loupežníci, rošťák Cipísek a bůhví co ještě. A když se konečně dostanete na dohled sjezdovek, tak ještě nemáte vyhráno. Mohli jste také zabloudit do Jilemnice. A proč tam? To město je… Tam se na vás zvědavě dívají i domy, chápete? Není divu, že to pak vyvolává představy o vědách okultních. Co kdyby se domy přestaly dívat zvědavě a začaly se dívat příkře? Klaply dveřmi? Ozval se skřípavý hlas štolby Blethera, škatjící nad životem? A existuje mnoho pádnějších důvodů, proč tím směrem… Číst vice »

-TR-

Jestlipak nás uživatel Souprava zase oblaží svými „moudry“?

Ilona Zelenáková

neoblaží, z nerušení „čejče“ dostal napřed infarkt a pak mrtvici 😀

Souprava

A jinak jste uplne normalni,Ilono?

Ušatá

Určitě!!!!

Jedine vlaky

Ne. Dopravní zácpy fakt nikomu nevadí. Ty peníze na provoz vlaků v ČR bych půjčil raději Švýcarsku. Každý ať jezdí autem, jinak je to šotoušek, aspoň podle odborné dopravní ideologie pana Soupravy. Uživatel VRT aspoň hodnotí podle počtu lidí v okolí a podle dopravních parametrů, jestli sem chcete napsat další básničku o lokálkách, tak je prosím pište, tak jak říkáte vy, do alternativního webu. Třeba Brno autem by vás zbožňovalo. Ty dřevěný pražce tady budou mít velký potenciál po navýšení počtu spojů a zkvalitnění služeb ve vozidlech, než ten váš rozlitý asfalt v hlavě. Tady se diskutuje, nezajímá tady nikoho… Číst vice »

Souprava

Ja jedu vlakem urcite casteji nez takovy Frantisek autem. U toho si dovedu celkem predstavit,ze i jednou za rok jet autem mu pripada az moc, tyden se na to psychicky pripravuje a 2 mesice po tom se jeste v noci budi ze spani,jak strasne nemoralni vec vuci prirode udelal. Docela by me zajimalo,jestli to tak ma i se sakra neekologickymi letadly (i kdyz tam se da argumentovat,ze letadlo stejne poleti i kdyby on v nem nesedel.. ale porad plati,ze kdyby vic lidi jelo do Spanelska vlakem,tak muze letet o par letadel mene a byt mene emisi,ne)? Take by me zajimalo,zda… Číst vice »

Jedine vlaky

Ve městech už je potřeba opravdu poučovat lidi, že cestování autem ve městech zhoršuje život těm, kteří tím autem jezdí, ale i těm, kteří tím nejezdí. Rozšíření silnic ničemu nepomůže. Ze dvoupruhů se udělá čtyřpruh, ale pak se i ten čtyřpruh ucpe.

David Valenta

Při loňské návštěvě Broumovska v srpnu jsem se svezl z Meziměstí do Valbřichu a musím říct že tím vlakem jely opravdu „davy“

Zdeněk

Pokud těmi davy myslíte ironicky pár cestujících, je na vině špatná propagace plus nasazení nevhodných železničních vozidel. Je jisté, že po hodině strávené v rozhrkané a dýchavičné regionově nebo ještě lépe stopadestátdvojce nikdo nebude hýkat nadšením, a příště si takový zážitek raději odpustí. Pokud ironický nejste, je na vině „davů“ nedostatečná kapacita spoje.

-TR-

Vlak využívají především polští turisté, kteří jedou ráno do Adršpachu a večer zpět. Nízký zájem od českých cestujících je způsoben jízdním řádem, který je konstruován především podle polských požadavků.

Zdeněk

Díky rychlostním omezením na polské straně je železniční doprava z Walbrzychu, resp. Mieroszowa do Ádru trochu zdlouhavá. Co takhle jízdu zpříjemnit zařazením bufetového vozu? Na české pivo a další občerstvení Poláci hodně slyší. Mám za to, že by to zcela určitě nebyl prodělečný počin. Trasa navíc prochází půvabnou krajinou, takoví Švýcaři by neváhali zařadit i vyhlídkový vůz. Jenže nejsme ve Švýcarsku a vyhlídkový vůz u nás není v provozu, pokud vím, ani jeden. Ale to nic, jen jsem se trochu zasnil, prosím o prominutí. 🙂

johny

Tohle smrdi logickym uvazovanim a tahem na branku. To znamena, ze podobne uvahy je treba rychle utnout 🙂

Tomáš Záruba

Už se stalo, provedena „lokálkám odpovídající“ délka nástupiště v Adršpachu. 🙂

-RP-

V Polsku je na veřejných místech zakázáno požívat alkoholické nápoje. Týká se to i vlaků, zjednodušeně řečeno s výjimkou restauračních vozů.
Pro hlubší studium je klíčové slovo „Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi“.

Takže Váš byznys plán asi nevyjde…

K.S.

Vždy se to dá ohnout. Možná na to existuje nějaká stará mezinárodní smlouva, podle které by se to dalo zařídit, obecně jsou mezinárodní smlouvy nad národními předpisy. No a v nejhorším se prostě pošla vlak celý ze špajzáků, něco se po Evropě podaří vyškrábat.

Zdeněk

No, a právě o tu vyjímku, bufetový nebo restaurační vůz, by tu šlo. Takže tento problém by odpadl.

železničář v důchodu

Ono by asi úplně stačilo, kdyby v Meziměstí, kam už polská pravomoc nesahá, do každého vozu vnikl nějaký „minibarista“ s minibarem – a jsem si jist, že by do Adršpachu vyprodali všechno a na každou další cestu mezi těmi českými stanicemi by museli znovu dozbrojovat.

Radek Janata

Ve Švýcarsku se ale za jízdu takovým výhlídkvými vlakem (a vlastně i normálním vlakem) platí těžké prachy. Kolik byste našel takových lidí na česko-polském pomezí, kde cenu jízdného ve vlaku srovnávají s cenou benzinu?

Zdeněk

V Polsku se najde dost bohatých lidí, kteří by neváhali za svezení rodiny vyhlídkovým vozem zaplatit vice peněz, obzvláště když by šlo o počin v našich krajích průkopnický – není mi známo, že by v okolí několika set km někdo jízdy vyhlídkovými vozy provozoval (pokud nepočítám úzkorozchodku v německé Zittau, jenže její vyhlídové vozy nemají zastřešení a jsou tudíž vhodné jen do dobrého počasí). Navíc návštěvníci Adršpachu nejsou jen Poláci z pohraničí, ale i z míst hodně vzdálených. Projděte se po parkovišti v Adršpachu a poohlédněte se po registračních značkách polských aut: vedle Walbrzychu a Jeleniej Góry i Gdańsk, Poznań,… Číst vice »

K.S.

Tak vyhlídkový vagon nemusí být nutně otevřený, dělají se i různé panoramatické a v USA měli třeba patrový s proskleným horním patrem, něco takového by jistě šlo sehnat.

Jméno

Tak můžete využít obrovskou díru na trhu po poptávce na vyhlídkové a restaurační vozy z Waldenburgu do Abersbachu, na kterou nikdo nepřišel :-)))

Jméno

Auta s PO, EL, KR nebo WW samozřejmě nepřijela „zdálky“, ale z nějakého toho Karpacze nebo Kowar, kde jsou na dovolené.

Jméno

Klasická šotoúvaha „BYSE vyplatilo“ 🙂

VRT

Zrovna tohle „byse“ je v polské svátky + prázdniny logické a uměl bych si představit, že i lehce ziskové. Bohužel, jediné, co jsme zatím dokázali bylo zřízení parkovišť na loukách a odklánění dopravy. Takže tady by opravdu pomohla „šotořešení“ protože „autořešení“ evidentně selhává a lidí je dost. Chce to jediné. Udělat ten vlak spolehlivý, dost kapacitní a polskou dopravu prostě ukončit na velkokapacitním parkovišti hned u polského nádraží. Ale žel: §1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo) §2 Ještě nic nepřišlo §3 Všichni jsou na obědě §4 Na to je předpis (Není na to předpis) §5… Číst vice »

K.S.

No tak mne napadá že by se dala ta doprava řešit zpoplatněním silnice I/16 a II/302, nebo tam zavřít v kritické dny přechod, nějak by se to dalo, jistě v mezinárodních úmluvách takový možnost je. U silnice č. 16 to možné je a zcela v kompetenci našich úřadů, bude stačit pak těm pár dotčeným domům vybavit srážku z daní za známku, nebo vydat trvalou roční na náklady ministerstva. Co by mohlo být zajímavé je opravdu šotořešení v kooperaci s nějakým spolkem v Polsku a vypravit turistické vlaky z Vratislavy, dalo by se to prodávat i nějaké cestovce a tahat to… Číst vice »

Kajman

Pěkně prosím, ta Vratislav bez Vratislavi jako kost bez kosti. Takže z Vratislavi s měkkým.

Jméno

Vlakořešení je potřeba až v okamžiku, kdy se auta přemnoží, dřív ne. Je to pár termínů v roce, majówka (svátky 1.+3.5.) jsou samozřejmě jedním z nich. Fakt lukrativní byznys.

Alibaba

Jeden odborný dotaz: Z Polska se jezdí do Královce proto, že v Lubawce už není dopravna pro ukončení jízdy vlaku a polské předpisy neumožňují obrat na trati?

Jedna šotopředstava 🙂 : Chtělo by to udělat mimo Poříčí triangl, aby se (z mého pohledu nesmyslná) odstranila úvrať.

Zdeněk

Kde byste chtěl vzít na triangl peníze? To je opravdu představa z říše snů. Navíc existují řídící vozy, které se obejdou bez objíždění hnacího vozidla.

-RP-

Ano, jízda do Královce je nutná z důvodu nemožnosti ukončení jízdy vlaku v zastávce.

„Voletinská“ spojka mimo Trutnov-Poříčí (https://mapy.cz/s/3rLsD) není nápad až tak od věci, jak by se mohlo zdát. Spolu s dalšími opatřeními může přispět k dosažení systémové jízdní doby 60 minut mezi stanicemi Trutnov hl.n. a Sędzisław, což je základní podmínka pro zavedení dvouhodinového taktu vlaků s nasazením jediné soupravy.

Cargo

To kraj opravdu věří, že několik párů vlaků, které budou vedeny motorovým vozem 810, přiláká lidi z aut do vlaku ? Na to si rád počkám… Pokud teda už chci odlehčit přetíženým silnicím, tak musím nasadit něco adekvátního, a také na to musí být připravena infrastruktura. Poláci mají dalších iks starostí se svoji infrastrukturou. Než řešit nějakou trať do Meziměstí, která nemám žádný potenciál…

johny

Nekde se zacit musi. Revoluce nefunguje tak dobre jako evoluce

Jackub

Ale co se modernizace vozového parku týče, revoluce funguje skvěle – viz razantní navýšení počtu cestujících např. na Jizerské dráze po nasazení Stadlerů. Evoluce je v tomto ohledu pomalá a nežádoucí.

Radek Janata

Ta ale není tak zoufale pomalá. Třeba Liberec-Kořenov je jízdní doba srovnatelná s autobusem a jen o 40% delší než autem. Na zanedbaných polských lokálkách jsou rozdíly větší.

-RP-

Spojení z Trutnova do Polska jednou denně platí pouze mimo letní sezónu. V letní sezóně (od 27.4. do 1.9.) jsou o víkendech a svátcích v provozu 4 páry spojů Trutnov – Sędzisław.
http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=vlakpdf%5c2019-03-18%2fk043.pdf

A ještě drobnost: tiskový mluvčí kraje se jmenuje Friček.

Kamui

Hlavně by bylo potřeba, aby Poláci dali do kupy svojí stranu trati z Meziměstí, protože tam je opravdu „torowisko tragyczne“ (30 km/h v celé délce). Dokud se tohle nezmění, tak ta trat nikdy nebude příliš atraktivní.

ApolloXI.

To oni nikdy nepochopí, že jsou i jiné způsoby dopravy, než autem. Stačí se podívat na peáž přes Glucholazy nebo těch pár set metrů na trojmezí. Dědictví po Němcích je pro ně jen přítěž a ke končinám nezískali dodnes „vztah“ (což lze více jak 70 let po válce už chápat jen částečně).

Jarek

Na druhou stranu je pravda, že pro Poláky mají tyto úseky význam téměř nulový.

K.S.

A od toho snad máme EU aby se z periferií stal vnitřek, ne? Ale ano, dokud si tu budeme stále hrát na národních písečcích, tak to opravdu bude periferie bez velkého významu. Ty tratě totiž byly budovány původně jako tratě mezinárodní mezi Pruskem a následně Německým císařstvím a Rakouskem. To se nezměnilo, co se změnilo je přístup k dopravě a místu. Musím souhlasit s Apollem, problém je v myšlení Poláků. Podívejte se na problém Glucholaz, pro nás je ta trať poměrně významná, pro ně nemá význam jiný než zdroj peněz, podle toho to také vypadá. Nějaká vize co by se… Číst vice »

Jméno

„další alternativní trať pro náklady do Ostravy‘
Jako odkud a proč?

K.S.

Tak si vytáhněte mapu, třeba open railway map a uvidíte že tam v rovince vede trať směrem na Německo a k přístavům. Ale samozřejmě, pokud je na tratích 50 a pod. tak to možná ani pro ten náklad zajímavé nebude. Na tratě v pohraničí kašlou ještě více než se kašle tu.

Jméno

Jo tak to jo, úplnej koridor West-Nord-Silesia.

Souprava

Pomerne vyznamna pro nas? 4 pary vlaku o tom vypovidaji docela jasne.

Tomáš Záruba

Když se dívám na peáž Glucholazy, tak vidím, jak někdy před 10-15 lety zvýšili rychlost ze 30 (40?) na 60 km/h. Ne že by to na té lautr rovině byl zázrak, kilo by bylo už solidní, ale tak zase taky se to mohlo snížit na 20, že.

Jarek

To je divný, ve vedlejší diskusi se davy lidí chystají k emigraci do Polska, železniční velmoci východní Evropy…

Roman Svačina

Jarek: vy máte pseudonym a jste buď to Brzek, nebo Pik z Tv Nova. Ty davy jsou ve skutečnosti 2 lidé, jeden co napsal, že zvažuje emigraci na sever a já co napsal, že bych v PL jezdil jako fira. A o polské železniční velmocí píšete jen Vy.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO