Krakov zavede Zónu čisté dopravy, nejstarší auta už do města nevjedou

Krakov Zdroj: Flickr.com - MayastarKrakov Zdroj: Flickr.com - Mayastar

Druhé největší město v Polsku chce omezením zlepšit ovzduší, výměna starých domácích kotlů zásadní zlom nepřinesla.

Polský Krakov zavede od 1. července roku 2024 Zónu čisté dopravy. Cílem projektu rozděleného do dvou etap bude snížení dopadu automobilových emisí na ovzduší. Informoval o tom portál Transport Publiczny. Metropole Malopolského vojvodství se tak stane prvním městem omezujícím provoz starších aut v zemi. Zóna má pokrývat celou oblast města.

V první etapě budou mít úplný zákaz vjezdu do města auta starší 30 let. Vozidla naposledy registrovaná před 1. březnem 2023 čekají i nadále velmi mírná omezení. U benzínu a LPG si vystačí minimálně s normou Euro 1, u naftového pohonu s minimální normou Euro 2. Auta registrovaná po 1. březnu 2023 budou podléhat přísnějším omezením, tj. nutnosti splňovat normu Euro 3 (benzín/LPG) a Euro 5 (diesel).

Druhá etapa odstartuje v červenci roku 2026, omezení vjezdu se dotkne vozů starších 26 let (benzín) a starších 16 let (diesel). Do Krakova tak vjedou pouze auta na benzín/LPG s minimální normou Euro 3 a vozidla s naftovými motory s minimální normou Euro 5.

Výjimky počítají s vozidly registrovány před 1. březnem 2023, jejichž vlastníky jsou osoby starší 70 let.

Nízkoemisní zóny jako rostoucí trend

Zóny čisté dopravy či nízkých emisí jsou jako metody ke zlepšení životního prostředí používány v Evropě již léta. Měst s určitým omezením automobilových emisí už je přes 300. Podobné omezení připravuje také Varšava. Silniční doprava je odpovědná zhruba za pětinu všech škodlivých emisí v EU. Nejvíce jsou zastoupeny emise PM10, PM2,5 a především karcinogenní oxidy dusíku (NOx). Dokládají to výzkumy, podle kterých kvalitě ovzduší zcela nepomohly ani výměny starých domácích kotlů.

Odhaduje se, že po začátku druhé etapy projektu Zóny čisté dopravy, v červenci roku 2026, může být množství oxidů dusíku v krakovském ovzduší téměř o polovinu menší než v roce 2019. Pokles množství pevných částic pak bude ještě větší, a to asi o 82 %. Podle analýz se můžou omezení v první etapě dotýkat pouze 2 % aut. Požadavky platné od roku 2026 pak nesplňuje z přibližně sta tisíc registrovaných vozidel v Krakově asi 20 až 25 % automobilů.

Tagy emise emisní normy Krakov nízkoemisní doprava nízkoemisní zóny Polsko
73 komentářů