Krakov zavede Zónu čisté dopravy, nejstarší auta už do města nevjedou
Krakov Zdroj: Flickr.com - Mayastar
Druhé největší město v Polsku chce omezením zlepšit ovzduší, výměna starých domácích kotlů zásadní zlom nepřinesla.
Takže do Krakova už se taky nepodíváme, škoda, tamní vánoční trhy byly nádherné a nechávali jsme tam dost peněz jak na trzích, tak za služby a ubytování. Mám sice diesel Euro5, čili v tom by problém nebyl, mě by se zákaz ZATÍM netýkal. Nevidím ale důvod podporovat někoho, kdo omezuje své obyvatele i návštěvníky. Proč jim tam jako turista ještě vozit peníze, když je vlastně nechtějí? Stejně tak jsem odepsal Mnichov a další města. Prostě ne, i když tam ZATÍM JEŠTĚ můžu, ale z principu NE. Když jim to projde, za pár let ještě zpřísní, zkusí snížit zákaz z EURO3… Číst vice »
Takže vás to vůbec nijak neomezuje, ale trucujete, protože máte pocit že vás někdo nějak omezuje. Hmmmmmm.
Proč by pán netrucoval? Tady omezíme to tady zase toto a pak se nebudeme stačit divit v čem to žijeme.
Na toto bych odpověděl starým známým – když likvidovali šernochy, neozval jsem se, netýkalo se mě to. když židy, taky jsem to neřešil, netýkalo se mě to. když pak chtěli lzlikvidovat mě, nebylo už nikoho, kdo by se mě zastal – chápete? když nepodpoříme tyto lidi, tak postupně přitvrdí a dojedeme na to všichni.
Takže moje příští rok 30 let staré auto s Euro 2 v benzínu se do Krakova nepodívá, zatímco jeho o rok mladší úplně stejnej bráška ano?
Jak se dýchá v Krakově, nevím, ale v Badensku-Württembersku na jihozápadě Německa se cca po deseti letech začíná s rušením městských ekozón (omezení vjezdu starších vozidel), protože vzduch se vyčistil, opatření zabralo, není důvod ho dále uplatňovat a tam, kde ho už zrušili, se kvalita ovzduší drží nebo dál zlepšuje. Komentátoři také uvádějí, že spolu se zónami se regulovala rychlost a cirkulace dopravy, zmodernizoval se vozový park apod. Jsem mile překvapen poctivým přístupem zemské státní správy (politicky zelení+CDU), když přece ty nálepky na předním okně tak pěkně a dlouho přispívají do kasy.
Není staré vozidlo jako staré vozidlo.
https://www.acea.auto/figure/average-age-of-eu-vehicle-fleet-by-country/
A kde konkrétně už ty zóny zrušili? Že třeba v Hamburgu navzdory prokazatelné neúčinnosti zón ještě přitvrzují?
Jediná správná cesta.
Těch už bylo…
Ne nadarmo se říká že cesta do pekla bývá vydlážděna dobrými úmysly.
To je úplná hovadina. Problémem ovzduší v Krakově nejsou 30 let stará auta. V první řadě jde o průmysl v Nowe Hutě, a ve druhé řadě přebujelý automobilismus obecně, který bude vířit pevné částice, i kdyby byl třeba elektrický. Takže když omezovat auta, tak by v prvni řadě měli omezovat kvantitativně (a ne nutně kvalitativně) a ve druhé řadě si posvítit na šroty diesely s vymontoványm filtrem pevných částic, když mohou být klidně jen 7 let staré a formálně Euro 5. Mmch MHD je tam na řekl bych odpovídající úrovni.
Tak hlavně průmysl v Nowej Hucie už zdaleka neprovozuje tolik nečistot jako dříve. Bydlím v Krakově už mnoho let, takže to mohu porovnávat. Kraków má nevýhodu v tom, že leží v dolině. Obce okolo města jsou položeny výše než Krakov. Navíc v těchto obcích není vyhlášen zákaz topení tuhými palivy jak je tomu v Krakově. Takže všechen smrad jde dolů do města. Další problém je ten, že v Krakově se staví všude možně tzv. „Patodeveloperka“. To znamená že jsou zastavovány byty větrné koridory města, díky kterým se Kraków profoukne. V neposlední řadě je zde problém právě s auty které do… Číst vice »
ak hlavně průmysl v Nowej Hucie už zdaleka neprovozuje tolik nečistot jako dříve. Bydlím v Krakově už mnoho let, takže to mohu porovnávat. Kraków má nevýhodu v tom, že leží v dolině. Obce okolo města jsou položeny výše než Krakov. Navíc v těchto obcích není vyhlášen zákaz topení tuhými palivy jak je tomu v Krakově. Takže všechen smrad jde dolů do města. Další problém je ten, že v Krakově se staví všude možně tzv. „Patodeveloperka“. To znamená že jsou zastavovány byty větrné koridory města, díky kterým se Kraków profoukne. V neposlední řadě je zde problém právě s auty které do… Číst vice »
Pevné částice jen částečně, starší diesely bez filtrů jsou metače PM, takže sice nezmizí, ale z výfuku toho létá mnohem více než od gum a z destiček. NOx jsou taky několikanásobně menší u novějších Euro norem a že oxidy dusíku jsou parádní svinstvo do města.
Chudáci Poláci. Snad si něco takového nenechají líbit. Co si zvolili, to mají. Navíc kde mají vzít na nová auta? To jim nikdo asi neřek.
Motory s nornou euro 3 byli povinné od roku 2001, auta starší již v té době budou prakticky veteráni, takže pro benzínové vozidla to bude relativně v klidu.
Euro 5 platí, tuším od roku 2011, což bude pro dieslové auta problém, zejména pokud je průměrné stáří vozového parku v Polsku podobné jako v ČR, tedy okolo 15 let, což bude do budoucna problém s elektromobily, protože kupovat si auto s tím, že musím koupit novou baterie s dvojnásobnou cenou vozidla, tak auto půjdou do šrotu.
Euro 5 plati od septembra 2009
Tou dobou to už bude taky vrak.
Jak chudáci, proč by měli jezdit po městě ve starých krámech, když mají MHD, taxíky, přepravní služby všeho druhu?
Protože ti lidé co jezdí do města tam nejezdí kvůli zábavě ale většinou kvůli práci. Navíc příčina problému s čistým vzduchem je jinde než v autech. Viz výše.
Takže veřejná doprava je pro zábavu, auta pro dopravu… Teď už se nedivím, že je všude tolik aut, zatímco plánovači klidně nechávají ujíždět přípoje, komplikují tarif, a chlubí se hlavně počty spojů – jedno, zda vůbec někomu mohou posloužit. 🙂
To nikdo neřekl. Pokud je pro lidi výhodnější MHD tak ji rádi a často používají. Pokud ne dopravují se jinak. Nebo si myslíte že lidi baví řídit? Že jsou nadšení z toho že musí být v autech?
No jasně, že je baví řídit, neudělat ani krok, a cítit se jako střední třída kvůli tomu, že jezdí autem po městě.
No vidíte. Pokud si nebudou moc dovolit nové auto, bude výhodnější jet MHD, jak pravíte. Některý lidi zase nebaví dýchat jedy, aby to bylo vyvážené.
To má nějakou souvislost s příspěvkem, na který reagujete? Důvod, proč se dospělá zdravá (nepodnikající) osoba pohybuje samotná autem po městě, to určitě není.
Do a z města se opravdu dojíždět nemusí, ani jezdit po městě. Neříkejte, že město jako Krakov nemá veřejnou dopravu. Kdyby jezdili jen ZTP a živnostníci, bude provoz na desetině. A parkoviště nebo parkovací domy u stanic za městem lze dobudovat.
Bez ohledu na vlastní názor k efektu opatření je v rozporu se zákonem, minimálně v ČR – diskriminace na základě věku – IMHO nepřípustné. Proč senior, kterému je 69,5 let si musí koupit nové auto ten o 7 měsíců starší nikoliv? A co invalidní důchodci s dotacemi na upravená auta, která nesmí dát 10let pryč, jinak vrací dotaci? Tohle v ČR není průchodné. Doufám.
„diskriminace na základě věku“
Pakliže stát určí, že diskriminace je v pořádku, tak je to v pořádku.
Nemyslím si. Jedno hledisko je morální (což není vždy 100 % totéž, jako co je legální) a druhé je, jestli tohle třeba neupravují nějaké předpisy EU, kterými se každý členský stát musí řídit.
Očividně nemusí. Polsko jako právní stát moc nemusím, ale i Česko má diskriminační zákon a nevím o tom, že by se proti němu ve velkém vyhrávaly žaloby. Aby to nebylo spíše naopak a EU nám v budoucnu nenařídila, že spalovací auta do určitých částí velkých měst nesmí, což se myslím později stane.
“Pakliže stát určí, že diskriminace je v pořádku, tak je to v pořádku.”
Ano, bohužel. K vidění např. u nás po únoru 48 na základě třídy, případně o pár let dříve o kus dál na západ na základě rasy. Výsledky jsou všechno, jen ne v pořádku.
Je to na zaklade emisi – stari je jen pomocne kriterium. Nesmite byt sobec, lidi co tam ziji maji ze zakona narok na nejaky rozumny podminky k zivotu a to je zivot v urcitych mezich tolerovaneho znecisteni. Musi se tak omezit ti nejvetsi znecistovatele.
Bude se muset smirit s tim, ze jednickove Oktavky jednou uz konecne skonci!
Pokud skončí tak k čemu to bude dobré? Myslíte si že těch pár oktavek tak ničí přírodu? Na papíře to sice bude vypadat skvěle, ale spoustě lidem to zkomplikuje život a přírodě i životnímu prostředí to vůbec nepomůže.
Přírodě to v důsledku uškodí, protože místo využívání již vyrobené a funkční věci dojde k tlaku na její předčasnou likvidaci a následnou náhradu věcí novou, která se za nemalých emisí a nároků na přírodní zdroje bude muset zbytečně vyrábět.
Motoristi, kterých se tohle opatření dotkne, si nepůjdou pro nová auta, ale maximálně trochu rozhýbou trh ojetin. A ti mimo krakovští zkrátka nepojedou do Krakowa.
Jenže to bude mít spoustu negativních důsledků. Spousta zbytečných komplikací pro obyčejné lidi.
Rozhýbou trh ojetin, čili pro ty, co kupují auta nová a třeba po pěti letech je prodávají, bude o to výhodnější je dříve prodat a rychleji koupit nové. Planeta je pořád jen jedna.
Takoví lidé by to pětileté auto prodali tak jako tak. Tento způsob spotřebitství neschvaluju, jen pro pořádek.
Jenže vysvětlete to někomu kdo nevidí na špičku nosu. Tady jde o jedno jediné co nejvíce lidem omezit jejich práva jejich mobilitu.
Žádné právo vozit si zadek po městě v autě neexistuje.
Samozřejmě že ne. Ale lidem se neustále hází klacky pod nohy. Neustále se jim zdražuje a komplikuje život. Místo příčin se řeší následky.
V kterém zákoně ČR je zakázána diskriminace na základě stáří auta? Poplatek za převod u aut starších emisních tříd znáte?
Tady šlo zjevně o stáří majitele („Výjimky počítají s vozidly registrovány před 1. březnem 2023, jejichž vlastníky jsou osoby starší 70 let.“), což lze kvalifikovat jako diskriminaci (mladších) podle věku, zakázáno § 2, odst. 3 antidiskriminačního zákona.
A to cituje zákon platný v Polsku? Nicméně i u nás platí, že existují důvody pro které některé jednání jinak diskriminační se za diskriminační dle zákona nepovažuje. Ostatně antidiskriminační zákon takové ustanovení sám obsahuje.
Dotaz zněl „V kterém zákoně ČR“, tak co myslíte?
Antidiskriminační legislativa samozřejmě výjimky zná, ale tohle opatření by se mezi ně mělo dost problém vejít. Nebo pod který odstavec § 6 nebo § 7 byste je chtěl podřadit? A pak zbývá zvláštní zákon.
Bursíkuv asociální poplatek který diskriminuje chudé kteří si nemohou dovolit nové ani zánovní auto a peníze z toho vybrané jdou střední třídě na zateplení domečků. Stejně diskriminační jsou i ty nízkoemisní zóny. Doufám že se to u nás nikdy nezavede
Já se ptal na ten zákon, který to zakazuje, ne na názor na tento poplatek, který se stejně všemožně obchází.
Pro tyto případy, kdy bude člověku „nešikovně“ vycházet věk, tam má být nějaká tolerance.
Jenže tolerance toho moc nevyřeší
Pokud se bude tolerovat šedesát devět a půl, odkašlou to šedesátidevítiletí… a tak pořád pryč.
Vydrží půl roku a pak už si nic kupovat nemusí.
Je to neprůchodné, stejně jako slevy pro důchodce v MHD…
Použijte kebuli, příště.
Není to úplně šťastné, ale vždyť právě pro děti a důchodce optimalizují veřejnou dopravu, ne? Někde už tím ani nikdo jiný nejezdí…
tady ale nikdo nemluví o věku lidí. A auta diskriminovat nelze jsou to věci a navíc regulované věci, „stát a místní správa“ rozhodují o tom co kde a jak smí a nesmí jezdit.
Parametry jsou rozumně nastavené, omezí jen největší znečišťovatele, kterých je menšina, takže netřeba očekávat velké vášně. Takovéto nastavení by mělo být ve městech naprosto samozřejmé, snad se v ČR také brzy dočkáme.
Osobně bych šel klidně dál, například ve stylu Osla, ale na to ještě nejsme jako postkomunistické země dostatečně mentálně vyspělí.
Nejsme dostatečně vyspělí především ekonomicky. Nelze srovnávat finanční možnosti průměrného Nora/Němce a Čecha/Poláka. Vozový park u nás na východě bude vždy mnohem starší a takováto omezení znepříjemní život mnohem více lidem.
Auta v Německu jsou rok o rok starší v průměru. 2000 to bylo 6,9 let a teď (2022) už 10,1 let. Takže se všichni k sobě přibližují…
A budou stárnout víc a víc, i v tom Německu. Lidi si nebudou kupovat „ekologické“ elektriky za trojnásobek ceny spalováku. Dřív si prostě šli koupit co pár let nový auto, teď malá auta nejsou a levná už vůbec ne, takže budou lidi svoje starší miláčky hýčkat a nechají si je. Zřejmě to pomůže ekonomice EU, ale asi tušíme kam, že? Hodně štěstí, kdo chce kam…
Netřeba porovnávat ekonomiku, ta s tím souvisí jen okrajově. V Oslu totiž do centra mají auta úplný zákaz, ve zbytku města platí výrazné rychlostní omezení. Doporučuji se tam zajet podívat, místo rušného velkoměsta si připadáte doslova jako na venkově.
A pomohlo jim to k něčemu, dosáhli tím nějakého pro lidi užitečného výsledku, který by jim kompenzoval zápory té akce?
Třeba eliminace nehod, klidné prostředí pro život, čistý vzduch.
Ono s poloviční nebo nižší kupní silou můžete být mentálně vyspělý jak chcete, ale když peníze na ekologičtější auto zkrátka nemáte a nějaké přitom provozovat musíte, tak vám to není nic platné. Nemluvě o tom, že nejekologičtější auto je takové, které se nevyrobí.
V Oslu je v centru úplný zákaz vjezdu, takže netřeba srovnávat kupní sílu. A ano, je to jeden krůček k myšlence co uvádíte: „Nemluvě o tom, že nejekologičtější auto je takové, které se nevyrobí“
Pokud chceme čistý vzduch tak musíme jít po těch největších znečišťovatelech. To rozhodně těch pár starých aut není. I když je jich relativně dost, tak zas toho tolik nenajezdí.
Můžete prosím uvést diametrálně větší zdroj znečištění ovzduší v centrech měst, než je doprava? Takový diesel bez DPF je opravdu lahůdka, která se vyrovná několikanásobku moderních vozidel. A upozorňuji, že tu vůbec nejde o emise CO2.
Myslíte průmysl a lidi z okolí co pálí kde co?
Průmysl oproti minulosti emise výrazně zredukoval a díky emisním povolenkám asi ještě zredukuje. Stejně tak u topení domácností tuhými palivy, které je třeba v Krakově již zakázáno, u nás pak třeba plošný zákaz kotlů 1. a 2. emisní třídy a současné štědré dotace na pořízení tepelných čerpadel, kde výrobci kvůli enormnímu zájmu nestíhají uspokojit poptávku.
Trend zpátky topením tím co hoří je zpět, u nás je to ještě v poho, ale zajeďte kousek za Bohumín po dálnici, a ten smrad vás okamžitě probere, že jste v Polsku.Proto v Krakově zavedeme nízkoemisní zony. Dle studii, velká část znečištění jde na Ostravsko z Polska, kde na rozdíl od nás neproběhla tak rozsáhla plynofikace, všude jde z komínu štiplavý kouř.Ale Krakovu to přeju.
Ironií je, že to byli právě oni, kdo zmařil výstavbu moderní koksovny ve Stonavě.
Tak už i Polsko je v tomto směru před námi…
https://www.youtube.com/watch?v=gX_DH0wOjP0
Ano, „pred nami“. Jak v tom starem vtipu: :Soudruzi, stali jsme na samem pokraji hluboke propasti. Ale ucinili jsme razny krok vpred..“.