Krakov roste díky studentům a byznysu. Řadíme se mezi nejrychleji rostoucí letiště, říká jeho šéf
Letiště Krakov. Zdroj: X / Krakow Airport

Letišti Krakov přibylo za posledních 10 let téměř 7 milionů cestujících. „Museli jsme přepracovat plány rozšíření,“ říká jeho šéf.
Krakov má více než 100 tisíc studentů, 800 tisíc obyvatel a odbavují 11 milionů, očekávají 13. Brno má 80 tisíc studentů, 400 tisíc obyvatel a odbavuje 800 tisíc cestujících? Pravda, Krakov nemá za rohem Vídeň, ale i tak mi to neštymuluje.. 🙂
Porovnání nesedí, protože srovnáváte neporovnatelné – turistickou destinaci a lokální město. Například Malaga má jen 600 tisíc obyvatel, ale odbaví 25 milionů cestujících ročně. Palma de Mallorca, která má podobný počet obyvatel jako Brno, zvládne dokonce 33 milionů! I kdybychom ale úplně vynechali turisty, Krakov je v úplně jiné pozici. Je to nejbližší letiště pro obyvatele Malopolského vojvodství (3,4 mil.), Podkarpatského vojvodství (2,1 mil.) a Prešovského kraje (0,8 mil.). Navíc v sousedním Slezském vojvodství žije dalších 4,5 milionu lidí. Dohromady jde o spádovou oblast s více než 10 miliony obyvatel – a bez skutečně konkurenčního letiště (Katowice nepočítám, protože slouží… Číst vice »
Ano, jsem si toho vědom, ale zmínil jsem právě ty studenty, protože i v článku to uvedli jako první věc a tudíž snad hlavní důvod růstu. Ano, Krakov je turistická destinace, ale explicitně zmínili studentské město. Podle mě je zřejmé, že polští studenti létají po Evropě, ti brněnští jedou vlakem do Vídně..
V Česku většinu poptávky po linkových letech pokryje Praha s podporou Vídně (pokud neřešíme chartery a hledání levných letenek z okolních letišť). Jenomže Polsko je 4krát větší. Krakov se tak stává spádovým pro oblast rozlohou srovnatelnou s ČR. Dále bohužel Brno není tak vyhlášenou destinací pro zahraniční turisty jako Krakov. A nakonec historicky brněnské letiště prostě není rozlítané a je v začarovaném kruhu – bez cestujících nejsou lety a bez letů nejsou cestující.
Souhlas.
Odlétat z Krakowa se stalo už řekl bych neúnosné. Počínaje cestou na letiště a platbou nehorázného mýta, parkováním kdesi na hlíně. Dále pak až fašounskou bezpečnostní kontrolou, kdy si člověk připadá jako mukl ve vězení. To že si nelze po kontrole skoro nikde sednout a člověk je jako sardinka se ani nebavím. A jako třešinka na dortu je jízda autobusem k letadlu, i když stojí doslova vedle gatu 😀 Bývalo to příjemné regionální letiště. Pamatuji, když jsme s Tiger Express parkovali ještě skoro před terminálem v zatáčce a letiště bylo skoro liduprázdné. Nestálo nádraží, neřešila se doba stání.
Poláci učinili oproti nám obrovský pokrok snad ve všem. Krakovské letiště je toho příkladem. Ještě před deseti lety (to už byla postavena nová odbavovací budova) se tam parkovalo na trávě…a dnes? Od té doby jsem tam nebyl, ale podle toho, co se píše, bych to tam zřejmě nepoznal. Je jen otázkou několika let, kdy krakovské letiště předčí pražské.
Krakow nikdy nepřekoná Prahu, už jen kvůli tomu, že zhruba třetina PAX z oblasti cestujete z Katowic
Překoná, vsaďte se! Jen co postaví v Krakově druhou dráhu. U nás se o další dráze stále jen žvaní, kdežto Poláci ji opravdu postaví. Pražské letiště má sice dvě dráhy, ale nelze je použít současně. Takže jako by mělo jen jednu, udržovat se však musí obě. Náklady na údržbu jsou tak dvojnásobné.
Krakow není žádný pupek světa, aby se tam provoz zdvojnásobil a předběhl Prahu. Navíc obecně teď sice ekonomika Polska v rámci EU nadprůměrně roste, ale jen díky velkým deficitům přes 5 procent HDP. To je jak za Babiše v dobách Covidu. Takže ten boom v Polsku dřív nebo později zplaskne.
Krakovská aglomerace má tolik obyvatel co aglomerace Pražská, + Celý Krakovský Kraj má 3,5mil. obyvatel. Krakov je v Polsku fenomen. V Krakove od roku 2015 ani jednou neubylo obyvatel, mesto se stale rozrusta.
Nemá, a basta..
Polaci investuji sektorove a za cenu vysokeho zadluzeni. Tam kde neinvestuji jsou i pres 50 let za nami. Ja jim fandim, ale nedivejte se na to pres ruzove bryle.
Krakovské letiště má jeden z největších potenciálů k dalšímu růstu ve střední Evropě. Město s aglomerací o velikosti Prahy, nejnavštěvovanější turistická destinace v Polsku s ohledem na historii a význam města a okolí (primární cíl pro víkendové turisty) a byznys destinace s ohledem na velké množství servisních center řady korporací pro středoevropský region.
Jo no. Navíc využívané MSK krajem v hojné míře… Spádová oblast počítaná v milionech lidí…
Ano, a právě z tohoto důvodu OSR, bohužel, nikdy výrazněji neporoste. Letos má do konce srpna odbaveno pouhých 375 tis. PAX, což jsou prakticky loňská čísla. Potenciál OSR, o kterém se zde v komentářích často dočítáme, se jaksi začíná rozplývat a letiště se bude muset zaměřit aspoň na nějaké to cargo, ve kterém má zatím značné rezervy.
O tom, že OSR pojede hlavně Cargo se rozhodlo v devadesátkách, když hejtmani chybně odmítali nízkonákladovky. Nyní- zaplať Pán Bůh za Cargo. Dále si myslím, že OSR poroste jen mírně z důvodu využití armádou. Ta si také vybere své časy..
OSR nebude výrazně růst především proto, že v Moravskoslezském kraji žije jen něco málo přes milion obyvatel. Naproti tomu v sousedním polském Slezském vojvodství žije 4,5 milionu lidí, a v Malopolském a Podkarpatském vojvodství dalších 5,5 milionu. Nedává tedy smysl, aby deset milionů Poláků cestovalo hodinu či dvě na letiště v cizí zemi, když mají vlastní letiště přímo u sebe. Navíc Krakow je významná turistická destinace, což se o Ostravě rozhodně říci nedá.
Nejsem si vědom aglomerace o velikosti Prahy. Praha má 1,5 milionu, Krakov 0,8 a aglomerací je co? Vielička, Skavina a Nepolomice? I s nimi má aglomerace leda 0,85 milionu…
https://pl.wikipedia.org/wiki/Aglomeracja_krakowska
Do wikipedie si můžu napsat, co chci. Podle tohoto klíče, patří pod brněnskou aglomeraci Znojmo..
Ne, Wikipedie si nemůže psát, co chce. Městské oblasti – ať už je označíme jako aglomerace nebo metropolitní oblasti – představují jasně vymezené celky. To platí i pro Brněnskou metropolitní oblast, která byla definována podle metodiky Ministerstva pro místní rozvoj. Zahrnuje 184 obcí s přibližně 730 tisíci obyvateli.
Takže někdo definuje, že ještě Vyškov je brněnská aglomerace, kdežto za mě to jsou leda Šlapanice, když budu hodně vstřícný, tak Kuřim. Já chápu aglomeraci jako soubor obcí, které jsou maximálně vázány na centrální město tak, jakoby byly téměř jeho čtvrtěmi. V takovém případě má Praha 1,5 milionu a Krakov prostě 0,85. A pokud teda existuje nějaké oficiální stanovení krakovské aglomerace při které má oněch 1,5 milionu (což by znamenalo asi i s Osvětimí, Bílskem, nebo fakt nevim, za mě blbost, ale dejme tomu), tak Praha pak má s Mladou Boleslaví a Kladnem 2,5 milionu, když má 1,5 už teď… Číst vice »
https://mapy.com/cs/turisticka?source=area&id=31176&x=16.6355760&y=49.1614130&z=10