Krakov odbavil jako první polské regionální letiště 10 milionů cestujících, míří ještě výš
Letiště Krakov a letoun společnosti Wizz Air. Foto: Łukasz Stawiarz
Za celý letošní rok chtějí v Krakově zvládnout 11 milionů cestujících, po rozšíření terminálu by jich mohlo být až 16 milionů.
Letos jsem už třikrát přispěl a v pátek to bude po čtvrté co využijí letiště Krakov.🙂
Jeste, aby Polaci dostaveli dalnici S52 z Bielska do Krakowa (navazuje na ceskou D48), abychom z toho taky neco meli… Mluvi o roku 2030.
V Polonii / mimo Polsko/ je 11 milionů Poláků.
Ty minusy vám dali asi ti, kteří nevědí, co je to polonia. Píše se však s malým „p“ a znamená to lokalitu v zahraničí s polskou menšinou, nebo též polskou menšinu v úhrnu.
Malé české poměry a pravidla češtiny. „Polonia“ si ve světě velké písmeno zaslouží. Nejen v polštině, ale i v latině, z níž totožně vycházejí západní jazyky.
Není se co divit.
Kraków má podle GUS (Polský statistický úřad) 807 tisíc obyvatel, podle městského Úřadu 1,1-1,2mil. obyvatel. Celá aglomerace má 1,5 mil. obyvatel. Województwo Małopolskie kde je hlavním sídlem Krakov, má 4,43 mil. obyvatel. Krakov je také turistické město, nejnavštěvovanější město v Polsku, druhé největší město podle počtu obyvatel.
Krakov je také bývalé sílední město polských králů. Srovával bych ho spíše s Prahou než s Ostravou.
Proč máte potřebu vyjádřit se pod každým článkem napříč všemi obory na tomto vebu?
důchodce, nemá co dělat.
Nehledě na to, že je to snad nejbližší větší letiště pro Ukrajinu.
Mne úprimne príde dosť bizarné nazývať Krakow regionálnym letiskom. Je to letisko dosť veľkého mesta.
z polskeho pohladu je to letisko v regionoch, cize mimo Varsavy. uplne legitimne.
Taky dopomůžeme k rekordu. Na původně zelených plochách v okolí krakowského letiště vznikají parkoviště jako houby po dešti…
Ještě relativně nedávno, před deseti lety, bylo na krakovském letišti travnaté parkoviště přímo před novou letištní budovou
Stale nemame o batuzkare zajem? Uz nekdo pochopil, ze je treba mit ruzne typy letist, pripadne terminalu? Meli jsme v 90. letech obri naskok pred ostatnimi socialistickymi republikami a nyni vzhlizime, ci zasneme koukame jak to ti Polaci delaji a jak jim to jde. Je treba zacit investovat a prestat prozirat úřednickym aparatem penize.
Když vám značná část populace uteče za lepším do ciziny, tak se ty letadla a letiště hodí. Proto taky jedou Košice a ne třeba Pardubice, Budejky či Vary. I Brno má spíše koupacke lety.
Krakov má zhruba 800 000 obvatel. Které české město …
Brno má polovinu obyvatel, přesto neodbaví oněch 5 milionů lidí, takže počtem obyvatel to nebude..
Krakov nemá vedle sebe Vídeň a počtem obyvatel to rozhodně je taky.
Brnaci jezdi do Vidne, stejne jako pulka Moravy. Ta druha, zijici severneji totiz lita z Polska.
Praha. A regionální letiště v Praze je taky podobně úspěšně jako to v Krakově. Není zač.
Že ty máš nějaký komplex z té Prahy, když máš potřebu v každé obdobné diskuzi psát o tom, že Praha je regionální letiště, i když už ti musí být jasné, že nemáš pravdu?
Jenže Praha opravdu JE regionální letiště. Pokaždé, když tam přiletím mimo turistickou sezónu, mám dojem, že jsem přiletěl do nějaké Zlámané Lhoty. Na ploše tak nejvíc deset letadel (spíš ale míń, než pět), v hale téměř mrtvo..
jojo 🙂 tak urcite.
Naprosty souhlas, jen pres poledne vice letadel.
Přesně typické regionální letiště co před covidem odbavilo skoro 18 mil. PAX a létá se z něj přímými lety do Asie a Severní Ameriky. (ironie)
Btw. podle téhle stránky byla Praha 39. největší letiště Evropy hned za Varšavou.
https://gettocenter.com/cs/poradi-letist/svetadil/europe
Jo jo.. kdysi cosi… kdysi byvalo i vetsi nez ta Varsava… a CSA byly vetsi nez LOT. A kde jsou dneska? Varsava je 31 a Praha kdesi kolem 45 a bude rada kdyz do peti let nebude „hned za Krakovem“
Naštěstí.
Je pravda že to píše do každé diskuze, tady jsem ho čekal do hodiny od zveřejnění článku, trošku se opozdil… Musím ale souhlasit s tím že Krakov by se dneska už neměl označovat jako regionální letiště – potom bychom měli kromě Prahy i regionální Budapešť, Záhřeb, Sofii…
Problém je v definici, co je to vlastně regionální letiště… Dobře to mají specifikované v UK, kde jako regionální považují 50 letišť mimo Londýn s pravidelnou osobní dopravou a regionální, národní a mezinárodní komektivitou. Na úrovni EU neexistuje žádná společně dohodnutá definice pojmu „regionální letiště“. Nicméně je shoda na tom, že se tímto pojmem rozumí letiště, která nejsou letištními uzly a jejichž hlavní spádovou oblastí není hlavní město dotyčné země. Definovat regionální letiště by asi měl typ nabízených spojení, počet cestujících a počet spojení s jinými letišti. Počet cestujících již dnes není považován za jediné kritérium, což je vidět například… Číst vice »
Leží v hustě obydleném Slezsku v konurbaci zhruba 8 měst…
a … ono cestujici v krakove jsou batuzkari? nebudou to spis primarne polaci, rozeseti po cele evrope, zejmena na zapade?
a kde byste ta “letiste” chtel stavet? mame v Brne, mame v Ostrave … a z zadneho se zatim zadna smysluplna linka neuzivila (krome par LC klasik)
takze postavime dalsi letiste, ktere se neuzivi, a ti batuzkari nam najednou zacnou litat?
Mno kdosi měl nápad na letiště Morava někde u Přerova, kterým by se brněnské i ostravské nahradilo … což by nefungovalo, Vídeň i Katowice nejsou o moc dál.
Letiste Morava by za me fungovalo uzasne. Je to opravdu stred Moravy v Prerove, kazdy by mel dojezd z Moravy do 1h a o tom to je, dostupnost, lokalnost a mit vse na dosah se slusnou nabidkou letu.
Pokud by tam ta slušná nabídka vznikla… ale nevím jestli by to spíš nevedlo k tomu, že z Brna a Ostravy by se to místo na letiště Morava nepřelilo všechno do Vídně, Polska a zčásti Prahy…
Ono letiště by slušně fungovalo pouze pokud by mělo velké parkoviště v krátké a docházkové vzdálenosti od terminálu(ů) a zároveň vlastní nádrazí s rychlými, ideálně VRT, přímými spoji z většiny větších měst regionu (včetně všech krajských). A zároveň nejméně double daily spojení na velká evropská letiště.
To snad muze vyslovit jen blazen, uz name Budejice
Litaji z tama vsichni a vsude a s batohy. Od zapadnich statu po blizky vychod. Stejne na tom je letiste Krakow. Jak je mozne, ze se uzivi 2 stredne velka letiste tak blizko sebe? Makali na infrastrukture a sakra hodne!! Na obe letiste se da dostat vlakem a letet opravdu ruznorode kamkoli!!! Ta narazka byla na Prahu a vzdalene na Ostravu, kde stale tvrdili, ze chteji mezikontinentalni lety a nebo idelane nic. Ostrava mohla mit tyhle batuzkare uz pred desitkou let, nyni se o to snazi, ale optavdu lidi zmeni sve navyky??
letaji tam primarne polaci ze zapadu domu (a zas na zapad).
ostrava mohla mit batuzkare za tu cenu, ze by jim lety dotovala. a vy opravdu chctete ze sveho nekomu dotovat dovolenou? ja tak uplne ne.
Tak jste našel viníka?
Asi máme když do Prahy létá Ryanair, Wizz, Easyjet, Vueling, Volotea, Trasavia, Jet2, Eurowings, Norwegian… do VIE ani do KRK tolik lowcostů jako do PRG nelétá a k tomu v PRG ještě rostou.
Jo, ale podívej se na počet letů týdně a počet destinací. Třeba Wizz v Praze je přítomen spíš symbolicky, v Krakowě má bázi. Ryanair tam má 11 letadel.
Ryanair v Praze má 4 letadla, od LLŘ 5, Eurowings 3 letadla. Že někde má aetolinka bázi je trochu irelevantní protože sehnat pracovní sílu bude třeba v Polsku nebo Itálii jednodušší než v ČR, třeba Wizz provozuje týdně linky z Prahy které odpovídají třem bázovaným strojům, Easyjet čtyřem. A pak máme ostatní lowcosty, a to bez toho aby nějaký lowcost pražské letiště zvyhodňovalo, a k tomu z Krakowa provozuje Ryanair i charterové lety pod hlavičkou Buzz.
Lowcosty funguji kapku jinak, jestli nesezenou posadky v Praze, tak vemou nekoho treba z Polska a reknou jim, hele, pudes do Prahy nebo pudes na pracak, vyber si.
Tak to dělá třeba Ryanair v Praze, pro ostatní je pořád jednodušší létat z mimo ČR, protože to není jen o posádkách, ale i administrativě a zajištění technické podpory.