Krakov nakoupí až 90 nových tramvají, shání tři různé verze
MHD v Krakově. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Dopravce chce nákup uskutečnit prostřednictvím rámcových smluv.
Dopravce chce nákup uskutečnit prostřednictvím rámcových smluv.
V tom odkazovaném článku na transport publiczny je popsaný i záměr na dlouho diskutovaný provoz bez trakčního vedení, s napájením z baterie. Chápu to dobře, že tedy uvažují s demontáží vedení po téměř celém okruhu kolem centra? To by znamenalo vybavit bateriemi prakticky celý vozový park. Myslí to vážně, nebo je je to jen nějaké šméčko pro výběrové řízení, záminka požadovat jednu tramvaj z (až) devadesáti s baterií?
Korekce: prošel jsem si linkové vedení a bateriový provoz by se, v případě realizace záměru, týkal asi poloviny linek, nikoliv celého vozového parku 🙂
Snad vyhraje Škoda.
Jak funguje a k čemu je dobrý parametr počet článků u tramvaje dané délky? Dostanu body za více článků, nebo za méně článků?
Onu klouby a točny jsou problémovější, jak pevná podlaha. A většinou to souvisí i s počtem podvozků.
Díky. Počty podvozků mají specifikované v zadávací dokumentaci (4 kratší vozy, 5 nebo 6 delší vozy), nesený článek je nepřípustný.
Hlavně jsou spojení, točny a měchy několikanásobně dražší.
Čím víc článků, tím víc Adidas 🙂
Krakov je v nákupu nových vozidel polská jednička. 36 Krakowiaků, 110 Laikoniků a teď dalších až 90 tramvají.
Proč to v Polsku jde a u nás ne?Liberec, Olomouc…ach jo
Kraków má 800 000 obyvatel, to je jiná ekonomická síla než stotisícové Liberec a Olomouc. Ano, tahle dvě města mají své problémy, ale i kdyby fungovala normálně, tak tramvajový provoz je pro takhle velká města drahý.
Ale o velikosti to není,tak nějak tuším, že většinu stejně zaplatí dotace z EU.Polaci jsou v tom mistři jak podojit EU fondy
Čerpají z dotačních titulů, které si vyjednali pro současné programové období, stejně jako Česko. Úspěšnost jejich čerpání je podobná té naší. Pokud většinu spolknou tramvaje v Krakově, tak na jiná polská města už nezbyde. Není v tom žádné mistrné dojení.
Byl jste někdy v Polsku třeba před 20 lety a teď? Ta země udělala takový skok, že kam se na ně hrabem. Obdivuju jejich tah na branku. Chtějí dohnat západ a taky s pomocí EU ho dohánějí.
Tam by už nikoho nenapadlo dělat reko Konstalu jako tady se donekonečna wanizuji T3 nebo se kupují jednodílné tramvaje aby se spojovaly a o velikosti to neni.
Jedinej rozdíl je, že prostě menšímu provozu by stačilo míň vozů a třeba menší. Dotace snad nejsou podmíněné velikostí provozu nebo je tam taková podmínka?
Pozor jen s těmi reko Konstalu, těch proběhlo mraky, a místy dost zásadních, jako 150 kusů Moderus Alfa, což je před pár lety modernizovaný stále vysokopodlažní Konstal. Zároveň jezdí pořád dost „původních“ Konstalů (třeba s novou výzbrojí ale cestující jinak nic moc nepozná). Dosud nabízená tramvaj Moderus Beta je sice novostavba (což jsou naše Wany také), ale fyzicky to jsou pořád dvě vysokopodlažní tramvaje spojené krátkým nízkopodlažním článkem.
Poláci také prakticky dodnes kupují všemožné ojeté Düwagy apod., k čemuž bychom se my „nesnížili“ – což nevím jestli je dobře nebo špatně, třeba na celonízkopodlažní NGT6 v Lodži nic špatného nevidím.
Díky za info, je vidět, že o tom něco víš.
Tak jasný, vše tam není zalité jen sluncem ale prostě ten pokrok jakej udělalo Polsko je úžasnej. Umějí to
Moje řeč.
Stotisícová města by měla mít trolejbusovou dopravu a né tramvaje.
Krakov má víc obyvatel než Liberecký a Olomoucký *kraj*. Po započtení metro area i víc než oba dohromady.
Co přesně u nás nejde? MHD s moderními vozy máme víc než dost.