Krakov bude mít metro, výstavba má začít za čtyři roky
MHD v Krakově. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Očekává se, že celý systém krakovského metra vyjde v přepočtu na více jak 175 miliard korun.
Očekává se, že celý systém krakovského metra vyjde v přepočtu na více jak 175 miliard korun.
Je někde nějaký plánek uvažované sítě? První co mě napadlo je jestli místo nového rigidního systému metra nepostavit několik podzemních tramvajových úseků (typu Hannover nebo Porúří), tím by se doprava odkudkoliv kamkoliv okamžitě zrychlila, budovat se to dá (víceméně) postupně. A k tomu posílit roli městské železnice, která v Krakově ještě nedávno prakticky neexistovala. Ale pokud by to stejně nenabídlo potřebnou kapacitu pro obsluhu daných míst, pak je to metro asi nejlepší řešení.
Však to se tam taky doteď plánovalo, dokonce je ve výstavbě první menší kousek a měla začít pořádná stavba prvního velkého úseku. Jmenuje se to premetro, na internetu je o tom dost informací
Docela jim to závidím. Všechno v tom metru bude nové a moderní! A co teprve ty jednotky!
Tak co bude dřív? První etapa Krakova nebo Déčka?
A teď to s brňákama šlehlo. 😀
Lanovka na Kampus bude!
Si pište. Málo řveme. 🙂
Vaše péče je až dojemná. Raději ať se Praha stará o dokončení obchvatu, což Krakov zvládne v nejbližších letech.
Však na to máme moraváka. 😀
A teď porovnejte počet obyvatel Brna a Krakova.
Nápověda: 400000 vs. 800000
Není ten cenový odhad nějak nízký? Nebo to je jen u nás tak drahé?
B) je správně
Skvělá zpráva. Takhle velký město si určitě zaslouží aspoň 2 linky. Tak ještě celá aglomerace Katowic. Ale vzhledem k tomu, jak Poláci investují, bude brzo i to realitou.
To jen u nás bylo slovo investice donedávna sprostý slovo, až poslední dobou se chytáme něco udělat (VRT, Dukovany). Snad se jednou Praha dočká okružní linky a Brno aspoň toho SJKD.
Mno ivesticcí bylo za posledních 20-30 let nemálo. Jen už někteří zapomínají na uvední do provozu.
No, něco málo do dálnic a 7 Pendolin. Pak ještě Blanka a drobné prodloužení metra. Na 30 let naprostá katastrofa.
Až v posledních letech konečně přibylo i něco na železnici, nový vlaky, tramvajový tratě nebo metro D.
Brno by taky melo zacit projektovat nejakou formu metra, ci alespon podzemnich tramvaji.
Je uz docela trapne stale poslouchat clanky o tom, jak donedavna chude Polsko(a to myslim fakt hodne chude, v 90letech vypadala pulka Polska jak Ukrajina) nas v kazdem aspektu predbiha. Co se takhle konecne trochu probrat?
Nezapomínejme, že Polsko je čtyřikrát větší země než ČR. Je atraktivnější pro soukromý kapitál, má větší potenciál, má přímý přístup k moři. S tím těžko něco naděláme.
Projektů na metro či diametr má Brno plný šuplík.
V tom problém nebude..
Mno mohly se nedělat tunely VMO a Pisárkách nechat šalinu úrovňově. Nemusel se stavět univerzitní Kampus.
Štolu tehdy přestali razit pro nedostatek financí a tak je od Mendláku stále slepá.
Problém je, že po stavbě nějekého toho diametru zmizí tlak na odstun a tím se neuvolní pozemky patřící několika vlivným osobám. Bez ohledu na politiky na Magistrátě, to nezměnila ani revoluce v 89.
To kulhá na obě nohy, dáme si pár dat. Krakov má 800 tisíc obyvatel a celá metropolitní oblast 1,5 milionu. Brno má 400 tisíc obyvatel a celá metropolitní oblast 700 tisíc. Takže jsme někde na polovině obyvatel.
Další čísla: kdyby mělo mít v Polsku metro každé město, které má 400 000 a víc obyvatel, je metro v 8 městech (počítám aglomerace takže i s Katovicemi které mají 2 miliony ale jen Katovice jako Ostrava).
Tak teď už to Brno tak trapný není ne?
Ale osobně bych samozřejmě fandil alespoň tunelu z České k hlavasu se zastávkou pod Svoboďákem. Ty tramvaje tam tomu nesluší a mohlo by se hnát středem mnohem víc spojů.
V Krakově plánují tři linky metra a v Brně po desítkách let přeložili tramvaj do ulice Plotní… V ČR asi potřebujeme ještě 10 studií a několik maket, aby se rozhodlo, jestli je ten kolejový diametr potřeba.
V Brně taky plánují posunout o kus nádraží – zhruba v ceně tě linky metra.
Asi tak, naštesti na tuto akci nikdy nebudou peníze
Tak všechny ostattní varianty by stály podobně.
Zato by byly výrazně výhodnější, než ten ODSun.
Víte, že ho najdete na plánech z druhé poloviny 50. let, za dob tvrdé vlády KSČ?
Ano. Za první republiky došli nakonec k tomu, že je to hovadina, ale bolševici to znova vytáhli.
To ještě nemají ten přesun nádraží hotov?
ARÉNA bude!
A Šalingrad zase nic…
Salingrad ma 2 az 3 krat mene obyvatel nez Krakov
Každý pěšák má v torně maršálskou hůl…
.. a proto postavime Metro z Haviřova do Frydku aji do Mistku.
Krakov 805 t, Brno 400 t
Plus v okolí Krakova žije asi tak celé Brno. Co do počtu obavatel je Krakov s okolím srovantelný s Prahou 70. let.
Krakov má cca 800 tisíc obyvatel.
Bydlím v Krakově.
Mohu potvrdit to, že je zde metro potřeba jako sůl. Krakov je druhým největším městem v Polsku, bydlí zde podle GUS 806 tisíc obyvatel, podle městského Úřadu 1,1-1,2mil. obyvatel. Při ranní/odpolední špičce jsou zde obrovské kolony.
Kraków má výhodu v tom, že je na Kraków nahlíženo trochu jinak než na jiná velká Polská města. Z Krakova pochází velké množství politiků, je to nejnavštěvovanější město v Polsku, je to polská kulturní metropole, dotacím se zde dostává velké množství.
Jakozto clovek, ktery to muze asi docela porovnat-jaky mate nazor na CR vs Polsko, prip Praha vs Krakov/Varsava. Zde v CR nam neustale cpou, jak nas Polsko ve vsem predhani, ale jaka je realita podle vas, jakozto cloveka, ktery tam zije?
Taky by mě zajímal krátký komentář prosím
Co se týče velkých měst (Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk) tak zde může konkurovat jenom Praha. Všechna ta města jsou odskočená zbytku polských měst. V Polsku se říká že je top 5 sexi měst. Jsou to právě tato města. Zde je nejvíce investic, je zde hodně práce, lidé v těch městech chtějí bydlet. Třeba právě Krakov má přímé železniční spojení na letiště, moderní polopodzemní vlakové a autobusové nádraží, během krátké chvíle bude dokončen poslední úsek severního obchvatu. Vznikne tím pádem dálniční okruh okolo celého města. Jinde v Polsku to šlo také nahoru, ale v okolí velkých měst se žije o… Číst vice »
Co se týče velkých měst (Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk) tak zde může konkurovat jenom Praha. Všechna ta města jsou odskočená zbytku polských měst. V Polsku se říká že je top 5 sexi měst. Jsou to právě tato města. Zde je nejvíce investic, je zde hodně práce, lidé v těch městech chtějí bydlet. Třeba právě Krakov má přímé železniční spojení na letiště, moderní polopodzemní vlakové a autobusové nádraží, během krátké chvíle bude dokončen poslední úsek severního obchvatu. Vznikne tím pádem dálniční okruh okolo celého města. Jinde v Polsku to šlo také nahoru, ale v okolí velkých měst se žije o… Číst vice »