Krakov bude mít metro, výstavba má začít za čtyři roky
MHD v Krakově. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Očekává se, že celý systém krakovského metra vyjde v přepočtu na více jak 175 miliard korun.
Očekává se, že celý systém krakovského metra vyjde v přepočtu na více jak 175 miliard korun.
Ten návrh je bohužel trochu paskvil (tedy pokud se pojede v linii návrhu Premetra), protože jen 5 stanic je plánováno pod zemí. Zbytek pojede metro po povrchu, takže tam, kde je místo. Tudíž ne tam, kde je největší koncentrace lidí v blokových zástavbách. Na jednu stranu to chápu, je to ekonomicky realizovatelnější, na druhou stranu je to trochu styl „metro Letňany.“
U měst jako je Praha, Krakow není rozhodující počet obyvatel ze sčítání lidu, protože, ve všední dny je metro zatíženo:
1/ dojíždějící do práce
2/ dojíždějící do SŠ a VŠ
3/ studenty VŠ, kteří bydlí ve městě přechodně
4/ Lidmi, kteří v Praze přes týden pracují ale nemají tam trvalé bydliště bydliště
5/ Návštěvníky (turisty)
6/ Zaměstnanci firem, které tam něco budují
Víc mě nenapadá, připojte další
Proto odhaduji, že v Praze se e všední den pohybuje až 2 mil. lidí a v Krakově až 1, 4 mil. lidí.
Srovnávat Brno s dvounásobným Krakovem jak naznačuje diskuse níže je opravdu úsměvné. Zároveň ale je ubohé se posmívat Brnu že nikdy mít metro nebude, to je opravdu na úrovni. Místo abychom budovali tak, aby se rozvíjela symsluplně opravdu všechna města, tak se tady vzájemně urážíme a posmíváme se. Co se týká úrovně infrastruktury, tak by si opravdu Praha měla hledět svého a šoupat nohama. To slavný sovětský metro, kde každou chvíli nefungují eskalátory a koleje jsou místy v takovém stavu, že to drkotá zubama jak ještě nedávno na D1, se zachvíli stejně začne bez velké modernizace ve velkém rozpadat. Brno… Číst vice »
Nevím co bez modernizace se na pražském metru začne rozpadat – modernizace totiž již desetiletí od zaplavení centrálních a tedy nejstarších částí toho metra postupně probéhají! Jinak Brno sice nebude mít metro tzv, těžkého typu, ale mělo by se konečně rozodnout, že opráší, upraví a realizuje vizi z přelomu 70. a 80. let minulého století minimálně dvou – lépe tří a nejlépe čtyř v centru spojujících a křižujících se tratí tzv. Rychlé tramvaje jedoucích na samostatném drážním tělese maximálně auty jen křižovaném na skutečných drážních přejezdech! Při čemž základ pro tuto síť je dán: 1.) dvěmi částmi trasy linky 8:… Číst vice »
Jsem rád,že máme sovětské metro,protože stavby budované za socialismu jsou trvanlivé a nadčasové.
Ondřej,zřejmě mladík tvrdí něco o rozpadajícícm se metru a pokažených eskalatorech.Dovolám si říci,že z úst nezkušeného a hloupého člověka je toto normální,ale v době,kdy se mobilní telefon pokazí po 3-4 letech je zázrak,že eskalátory jedoucí denně 20 hodin vydrží 10 let při tak velké zátěži.
Jinak Ondřej píše nesmysl,eskalátory jistě nejsou staré z doby výstavby metra,již musely být měněny a pokud již po roce 1989,tak si stěžujte na dnešní kvalitu.
Tento článek je o metru v Krakově, proto nevím, co vy přihrbení Češi nepíšete k tématu, ale napadáte se tady. Ostatně jako ve všech diskuzích. Dovedete také něco jiného, než se vzájemně urážet?
PL: Kraków podobnie jak metropolia GZM (Katowice i okolice) jest miastem po którym podróż samochocdem nie należy do przyjemnych. Wielu ludzi docenia to, że w Krakowie nie trzeba mieć samochodu aby dojechać wszędzie, gdyż wystarczą tramwaje i autobusy, a z uwagi na zatłoczenie dróg metro w dodatku pozwoliłoby odciążyć drogi i również pozwolić na przemieszczanie się nie tylko mieszkańcom, ale również turystom po mieście pozwalając na szybkie zwiedzanie wielu atrakcji, szczególnie, że w Krakowie jest wiele zabytków i obiektów historycznych. CZ: Krakov je stejně jako metropole GZM (Katovice a okolí) městem, kde cestování autem není nic příjemného. Mnoho lidí oceňuje,… Číst vice »
Krakov je lepsi a hezci jako Praha. Uz jsem nekolikrat premyslel co vlastne delam jeste v CR.
tak premyslej dal
Ty si s Moraví, víď?
Taky si říkám, co tu ještě děláš. Není to tak, že bys tu někomu chyběl.
Hele, teď už není komunismus a nikdo tě na hranici nezastřelí…
Tak do Polska by to nevadilo ani před 89.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/vzestup-solidarity-v-polsku-vyvolal-v-roce-1981-reakci-v-zemi-zavladl-vyjimecny-stav-106086
Cca předminulý rok jsme byli v Krakově a viděli na tramvaji reklamu nějakého developera na nový bytový projekt. Ceny cca o polovinu nižší, než ve srovnatelně velké a bohužel dnes už i významné Praze.
Slavný urbanista Christian Norberg-Schulz označil Prahu jako nejkrásnější město na světě, v kategorii romantických měst. Nevím, jestli Krakow má více než 70 paláců a tisíce památek, na kterých se podílelo více než 700 italských stavitelů. Krakow je také krásný, ale nač ta srovnávání, to nepochopím. krásná je i původně česká Vratislav.
Kdybych neměl jazykovou bariéru a byl dokonale zabezpečený, také bych si třeba vyzkoušel bydlet mimo Česko, to vám nevyčítám. Ale k tomu nepotřebuji srovnávat Prahu a Krakow. :):):):)
Krakov by byl skvělým městem k životu, nebýt silného znečištění ovzduší od automobilů, elektrárny a železárenského komplexu. Nebýt toho, už bych uvažoval o investici do nemovitosti.
Co mají tyhle věci společnýho s investicí do nemovitosti? To mi vysvětli
Třeba její smysluplnost?
Že by v ní chtěl bydlet?
Je někde nějaký plánek uvažované sítě? První co mě napadlo je jestli místo nového rigidního systému metra nepostavit několik podzemních tramvajových úseků (typu Hannover nebo Porúří), tím by se doprava odkudkoliv kamkoliv okamžitě zrychlila, budovat se to dá (víceméně) postupně. A k tomu posílit roli městské železnice, která v Krakově ještě nedávno prakticky neexistovala. Ale pokud by to stejně nenabídlo potřebnou kapacitu pro obsluhu daných míst, pak je to metro asi nejlepší řešení.
Však to se tam taky doteď plánovalo, dokonce je ve výstavbě první menší kousek a měla začít pořádná stavba prvního velkého úseku. Jmenuje se to premetro, na internetu je o tom dost informací
Jestli to chápu správně, premetro se už začalo stavět jako rychlodrážní tramvaj, a teď se má stát součástí klasického metra?
Ano, je to tak, původní projekt se nově upravuje do verze „klasické metro“.
Něco je i v provozu. Přinejmenším okolo nádraží. Tramvaj prostě zajede do tunelu, GPS nevidí signál a já nevim, kde vlastně jsem, protože v mapě ta podzemní trať neni moc k rozeznání.
Schéma prvních třech etap první linky najdete v tomto článku: https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,29541447,komunikacja-miejska-krakow-ma-jednak-szanse-doczekac-sie-metra.html
Docela jim to závidím. Všechno v tom metru bude nové a moderní! A co teprve ty jednotky!
Každá nová věc je ze začátku nová a pak zestárne. Na nové metro (D) se můžete těšit i v Praze.
Tak co bude dřív? První etapa Krakova nebo Déčka?
To jsou nějaké závody? Kolik je vám let?
Nejsou, ale oni Poláci jaksi mají daleko lepší tempo, takže bychom se měli učit.
Ne, první bude Brno 😀
A teď to s brňákama šlehlo. 😀
Lanovka na Kampus bude!
Si pište. Málo řveme. 🙂
Vaše péče je až dojemná. Raději ať se Praha stará o dokončení obchvatu, což Krakov zvládne v nejbližších letech.
Však na to máme moraváka. 😀
Zdendu cyklo****** ze Slavicina!
Moravská metropole, jenže co je metropole bez metra: pole!
Toho obchvatu co staví ŘSD?
A teď porovnejte počet obyvatel Brna a Krakova.
Nápověda: 400000 vs. 800000
A k tomu ještě nezapomenout na ten drobek 11 mil. turistů ročně. Proti Brnu nesrovnatelné.
Serfaus
Cože? Tolik Brno nemá…
K 1.1.2024 mělo Brno podle ČSÚ 400 566 obyvatel. Stačí použít internet…
No vždyť říkám, že Brno nemá 400 000 obyvatel 😉
Ale Brno už metro má, dokonce dvě!
Nemá. To jste někomu skočil na špek. 🙂
Má, přesně 400000, doporučuji aktuální data co jsou třeba na obyvateleceska.cz
Myslí tím nejspíš úsek Osová – Nemocnice Bohunice a Jírovu
Proč? To s Brnem nijak nesouvisí.
Jenom téměř. Hrdost na jejich rozjezdy je přece jen nakonec udržela na nohou.
Krakow má jako město přes 800 tisíc obyvatel (Brno polovinu) a jako aglomerace 1.5 milionu (Brno 800 tisíc). Takže nesrovnatelné. Zatím.
No v Bratislavě se moc radostí asi taky neskáče.
Není ten cenový odhad nějak nízký? Nebo to je jen u nás tak drahé?
B) je správně
Skvělá zpráva. Takhle velký město si určitě zaslouží aspoň 2 linky. Tak ještě celá aglomerace Katowic. Ale vzhledem k tomu, jak Poláci investují, bude brzo i to realitou.
To jen u nás bylo slovo investice donedávna sprostý slovo, až poslední dobou se chytáme něco udělat (VRT, Dukovany). Snad se jednou Praha dočká okružní linky a Brno aspoň toho SJKD.
Mno ivesticcí bylo za posledních 20-30 let nemálo. Jen už někteří zapomínají na uvední do provozu.
No, něco málo do dálnic a 7 Pendolin. Pak ještě Blanka a drobné prodloužení metra. Na 30 let naprostá katastrofa.
Až v posledních letech konečně přibylo i něco na železnici, nový vlaky, tramvajový tratě nebo metro D.
Proč místo těch pár Pendolin nezmínit raději třeba ty desítky Elefantů nebo Panterů? Proč nenapsat, že se dálniční síť víc než zdvojnásobila?
Jistě, není to obecně žádná sláva, ale naprosto platí, co napsal Jiří Kocourek – lidé rádi zapomínají.
Taky bych řekl, že ten výčet je dost nedostatečný. Koridory taky nebyly zadarmo. O drobné, ale potřebné infrastruktuře v menších městech a obcích nemluvě. Jen si občas najděte náměstí kdejakého městečka před 30 lety. Zároveň však netvrdím, že toho nemělo být více… je co dohánět, ale úplná tragédie to není.
Myslím, že v městě Katowice metro určitě nebude (poddolováno asi jako Ostrava), celé to souměstí Katowice, Chorzow, Bytom, Zabrze, Gliwice, Ruda Slezska a také Sosnowiec je protkáno už více než 80 let takzvanou Slezskou aglomerační tramvají, či tramvajemi, to jim postačí.
PL: Katowice jak i cały obszar konurbacji górnośląskiej bardziej potrzebuje kolei aglomeracyjnej, niż metra. Owszem, z tego co słyszałem to w latach 70-tych były propozycje na osobny system podziemnej kolei, ale zdecydowano się po badaniach geologicznych wybudować system KRR (Kolej Ruchu Regionalnego), którego jednak nigdy nie ukończono. Obecnie trwająca przebudowa katowickiego węzła kolejowego to kontynuacja części planów po KRR, ale nie wiem jak finalnie to wszystko będzie wyglądać. Niemniej gdyby na ciągu Pyskowice – Gliwice – Świętochłowice – Katowice – Sosnowiec – Będzin – Dąbrowa Górnicza oraz Katowice – Tychy – Lędziny – Mysłowice funkcjonowałaby kolej aglomeracyjna kursująca co 5-10… Číst vice »
Brno by taky melo zacit projektovat nejakou formu metra, ci alespon podzemnich tramvaji.
Je uz docela trapne stale poslouchat clanky o tom, jak donedavna chude Polsko(a to myslim fakt hodne chude, v 90letech vypadala pulka Polska jak Ukrajina) nas v kazdem aspektu predbiha. Co se takhle konecne trochu probrat?
Nezapomínejme, že Polsko je čtyřikrát větší země než ČR. Je atraktivnější pro soukromý kapitál, má větší potenciál, má přímý přístup k moři. S tím těžko něco naděláme.
Oni mají hlavně Poláci jiný přístup. Hledí do světa, kromě své (jimi vnímané, já to neposoudím) slavné historie chtějí mít i slavnou současnost a budoucnost. U nás koukáme jen do historie, ale jinak jsme zahledění v sobě, cokoliv za kopečkama je nám krajné podezřelé (takže nejsme schopni se inspirovat nebo poučit z cizích chyb) a nedejbože, abychom chtěli dělat nějaké velké změny. Tohle Poláci nemají a i díky tomu zvládají tu modernizaci.
Naprostý souhlas a dobře napsáno … bohužel takový my Češi prostě jsme …
A to je přesně to, co byste si po takovém příspěvku říct neměl, tím se utvrdíte ve stagnaci. Měl byste si spíš říct: „Tak takový nebudu a třeba se někdo časem přidá.“
Myslim, ze Cesi muzou byt na svou historii jeste mnohem vice hrdi nez Polaci, napr jak pisu nahore, nejbohatsi region za R-U, vyznamni panovnici za Svate rise rimske atd. Ale ta budoucnost nam bohuzel chybi
To neberu. Cechy byly jeste za Rakouska-Uherska nejbohatsim regionem cisarstvi z duvodu nasi perfektni industrializace, strojaren atd. Zkratka jsme byli takove mini Nemecko. Ted jsme fakt takova obskurni zeme, kde se stale hleda proc neco nejde, nez hledat reseni. Jednim duvodem jsou bezpochyb nasi politici, kteri nemaji zadny poradny dlouhodoby program, bohuzel…
Projektů na metro či diametr má Brno plný šuplík.
V tom problém nebude..
Mno mohly se nedělat tunely VMO a Pisárkách nechat šalinu úrovňově. Nemusel se stavět univerzitní Kampus.
Štolu tehdy přestali razit pro nedostatek financí a tak je od Mendláku stále slepá.
Problém je, že po stavbě nějekého toho diametru zmizí tlak na odstun a tím se neuvolní pozemky patřící několika vlivným osobám. Bez ohledu na politiky na Magistrátě, to nezměnila ani revoluce v 89.
To kulhá na obě nohy, dáme si pár dat. Krakov má 800 tisíc obyvatel a celá metropolitní oblast 1,5 milionu. Brno má 400 tisíc obyvatel a celá metropolitní oblast 700 tisíc. Takže jsme někde na polovině obyvatel.
Další čísla: kdyby mělo mít v Polsku metro každé město, které má 400 000 a víc obyvatel, je metro v 8 městech (počítám aglomerace takže i s Katovicemi které mají 2 miliony ale jen Katovice jako Ostrava).
Tak teď už to Brno tak trapný není ne?
Ale osobně bych samozřejmě fandil alespoň tunelu z České k hlavasu se zastávkou pod Svoboďákem. Ty tramvaje tam tomu nesluší a mohlo by se hnát středem mnohem víc spojů.
A jak šalinu dostanete 25 metrů pod zem? To bude chtít slušnou sjezdovou rampu.
Přesto si myslím, že nějaká podzemka by tu měla být. Ale dělat tu metro je zbytečnost. Metro nemá ani město jako Graz či jiné. Tzn. že na tom nejsme špatně.
Tak třeba Antwerpy mají metro, a mají 500 tis obyvatel. To už je zhruba velikost Brna.
„Zhruba“ = o čtvrtinu více. Navíc, Antwerpy jsou celkem kompaktním městem, Brno má většinu populace rozstrkané po sídlištích. I třeba rozlohou je Brno větší – a to se do Antwerp počítá i tamní velký přístav.
Plus taky imho modal split bude v Brně více stranit IAD a méně MHD, bohužel..
Antverpy nemají klasické metro. Jedná se o premetro, tedy podzemní tramvaje. Něco jako Západní brána v Brně, ale přes centrum města
Zurich taky metro nemá. Na druhou stranu je potřeba se na to dívat opačně – urbanizace, počet obyvatel narůstá. Druhé město v republice. Metro muze přilákat další lidi do Brna a pak bude zatížení větší, je potřeba myslet na roky dopředu a mít nějaký plan rozvoje.
Ano, kulhá. Protože srovnávat stavebně a provozně nezávislé metro (Kraków) a průtah pod centrem, který je z části v tunelu a jinak napojen na linky v okolí (vlaky v diametru pod centrem Brna) je ehm…
V čem nás předbíhá? V tom že má několik měst s počtem obyvatel do jednoho milionu a my nemáme žádné?
Ale ona půlka Polska vypadá jako Ukrajina doposud…a čtvrtina Česka také.
V Krakově plánují tři linky metra a v Brně po desítkách let přeložili tramvaj do ulice Plotní… V ČR asi potřebujeme ještě 10 studií a několik maket, aby se rozhodlo, jestli je ten kolejový diametr potřeba.
V Brně taky plánují posunout o kus nádraží – zhruba v ceně tě linky metra.
Asi tak, naštesti na tuto akci nikdy nebudou peníze
Tak všechny ostattní varianty by stály podobně.
Zato by byly výrazně výhodnější, než ten ODSun.
Víte, že ho najdete na plánech z druhé poloviny 50. let, za dob tvrdé vlády KSČ?
Ano. Za první republiky došli nakonec k tomu, že je to hovadina, ale bolševici to znova vytáhli.
A to je argument pro nebo proti odsunu nádraží, že něco prosazovali na sílu hloupí komunisté?
Naštěstí budou a vy si doma můžete bouchat do polštáře.
To ještě nemají ten přesun nádraží hotov?
ARÉNA bude!
Brno ma 1,1 milionu obyvatel aha?
A co jako? Co s tím má Brno?
A Šalingrad zase nic…
Salingrad ma 2 az 3 krat mene obyvatel nez Krakov
Každý pěšák má v torně maršálskou hůl…
.. a proto postavime Metro z Haviřova do Frydku aji do Mistku.
Krakov 805 t, Brno 400 t
Plus v okolí Krakova žije asi tak celé Brno. Co do počtu obavatel je Krakov s okolím srovantelný s Prahou 70. let.
Krakov má cca 800 tisíc obyvatel.
Bydlím v Krakově.
Mohu potvrdit to, že je zde metro potřeba jako sůl. Krakov je druhým největším městem v Polsku, bydlí zde podle GUS 806 tisíc obyvatel, podle městského Úřadu 1,1-1,2mil. obyvatel. Při ranní/odpolední špičce jsou zde obrovské kolony.
Kraków má výhodu v tom, že je na Kraków nahlíženo trochu jinak než na jiná velká Polská města. Z Krakova pochází velké množství politiků, je to nejnavštěvovanější město v Polsku, je to polská kulturní metropole, dotacím se zde dostává velké množství.
Jakozto clovek, ktery to muze asi docela porovnat-jaky mate nazor na CR vs Polsko, prip Praha vs Krakov/Varsava. Zde v CR nam neustale cpou, jak nas Polsko ve vsem predhani, ale jaka je realita podle vas, jakozto cloveka, ktery tam zije?
Taky by mě zajímal krátký komentář prosím
Co se týče velkých měst (Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk) tak zde může konkurovat jenom Praha. Všechna ta města jsou odskočená zbytku polských měst. V Polsku se říká že je top 5 sexi měst. Jsou to právě tato města. Zde je nejvíce investic, je zde hodně práce, lidé v těch městech chtějí bydlet. Třeba právě Krakov má přímé železniční spojení na letiště, moderní polopodzemní vlakové a autobusové nádraží, během krátké chvíle bude dokončen poslední úsek severního obchvatu. Vznikne tím pádem dálniční okruh okolo celého města. Jinde v Polsku to šlo také nahoru, ale v okolí velkých měst se žije o… Číst vice »
A co Lodž? Ta se do té velké pětky nepočítá?
Nikoli, páč by to pak byla šestka.
Mohl byste ještě rozvést, jak to myslíte s těmi sudetskými vesnicemi? Jsem také ze Sudet (Broumovsko) a tam tedy české vesnice jsou o poznání upravenější a čistší (při příjezdu z PL to až bije do očí), ale kromě toho vidím rozdíl jen v tom, že v Polsku je před každým třetím domem soška Panny Marie.
Ale trochu mě zaráží, že se jim tam relativně často rozpadají silnice, které rekonstruovali jen pár let zpátky.
Co se týče velkých měst (Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk) tak zde může konkurovat jenom Praha. Všechna ta města jsou odskočená zbytku polských měst. V Polsku se říká že je top 5 sexi měst. Jsou to právě tato města. Zde je nejvíce investic, je zde hodně práce, lidé v těch městech chtějí bydlet. Třeba právě Krakov má přímé železniční spojení na letiště, moderní polopodzemní vlakové a autobusové nádraží, během krátké chvíle bude dokončen poslední úsek severního obchvatu. Vznikne tím pádem dálniční okruh okolo celého města. Jinde v Polsku to šlo také nahoru, ale v okolí velkých měst se žije o… Číst vice »