Kraje přestanou objednávat vlaky na trati Slaný – Louny, provoz z Lužné do Žatce bude jen o víkendu

RegioSprinter Die Länderbahn a Regionova Českých drah v Lužné u Rakovníka. Foto: Petr BoreckýRegioSprinter Die Länderbahn a Regionova Českých drah v Lužné u Rakovníka. Foto: Petr Borecký

Místo vlaků budou jezdit autobusy. Obce ještě řeší, jak provoz zachránit.

Středočeský a Ústecký kraj přestanou od prosincové změny jízdního řádu v roce 2023 (tedy až za rok, ne nyní) zcela objednávat osobní dopravu na trati 110 ze Slaného do Loun. Již v červnové změně jízdního řádu příští rok dojde navíc k výrazné redukci provozu na trati 124 z Lužné u Rakovníka do Žatce, vlaky zde budou jezdit jen o víkendech. Mají je nahradit autobusy.

Po jednání se zástupci obcí podél obou tratí to oznámil náměstek pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký. Podle řady starostů nešlo ale ani o jednání, jako spíše oznámení o konci provozu.

Kraj původně plánoval, že nechá na trati Slaný – Louny omezený provoz kvůli tomu, že po ní z lounského depa jezdí vlaky na další výkony Českých drah. „Po dohodě s Českými drahami dojde k přesunu těchto vozidel do jiných dep ve Středočeském kraji,“ řekl Borecký. Podle náměstka Českých drah pro osobní dopravu Jiřího Ješety ale jednání ještě probíhají.  Důvodem konce je velmi slabé vytížení tratí. Borecký už dříve uvedl, že půjde nejspíše o poslední tratě, kde omezí či zastaví provoz osobní dopravy.

S omezením souhlasil i Ústecký kraj. „Využití těchto tratí velké a není smysluplné, aby na nich železniční doprava pokračovala. Vlaky budou nahrazeny autobusy. Potřebujeme zajistit dopravní obslužnost a je jedno, zda to je vlakem nebo autobusem,“ řekl vedoucí odboru dopravy Ústeckého kraje Jindřich Franěk.

Obce řeší, jak zachovat provoz

Plány Středočeského kraje se ale nelíbí obcím podél tratě. „Je to degradace základní dopravní obslužnosti,“ řekl místostarosta Klobuk Václav Henzl. Naráží na skutečnost, že vlaky například do Slaného byly rychlejší než navrhované jízdní řády autobusů. Podle něj ani neproběhla žádná diskuze, obce byly postaveny před hotovou věc. Jedinou možností pro zachování provozu bylo si za vlaky připlatit, v součtu za rok zhruba 24 milionů korun. „Kromě jednoduché a ničím nepodložené tabulky nám ovšem nebyla předložena žádná finanční analýza, která by údajnou fatální ztrátovost vyčíslovala, ani analýza, o kolik minut se prodlouží dojezdová doba autobusem oproti vlaku,“ uvedl starosta městyse Peruc Jan Vnouček. Podle něj se obce ještě pokusí provoz zachránit.

Pokud dojde k zastavení provozu mezi Louny a Slaným, pro budoucnost tratě to nebude nejlepší zpráva. Na rozdíl od vlaků z Lužné do Žatce zde prakticky není žádná nákladní doprava.

Tagy omezení provozu na regionálních tratích Středočeský kraj trať 110 Kralupy nad Vltavou - Louny trať 124 Lužná u Rakovníka - Jirkov Ústecký kraj
397 komentářů