Kraje chtějí zrychlit dobu jízdy mezi Libercem a Hradcem Králové o půl hodiny. Podmínkou jsou ale lepší vozidla
Liberecký a Královéhradecký kraj chtějí o půl hodiny zkrátit dobu jízdy rychlíků mezi oběma krajskými městy. Podmínkou jsou ale další
Liberecký a Královéhradecký kraj chtějí o půl hodiny zkrátit dobu jízdy rychlíků mezi oběma krajskými městy. Podmínkou jsou ale další opravy tratě a nasazení lepších vozidel než dosud.
V tiskové zprávě to dnes oznámil Liberecký kraj. Mezi Dvorem Králové a Libercem by se podle představ krajů měla doba jízdy zkrátit ze dvou hodin na hodinu a půl. Osobní vlak pak zvládne stejný úsek dokonce o téměř 50 minut rychleji než dnes. „Takto podstatné zrychlení bude možné dosáhnout díky nasazení vozidel s vyšší dynamikou jízdy,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.
Kraje chtějí na osobní vlaky nasadit jednotky Siemens Desiro od Arrivy, které dosud jezdí z Liberce do Lomnice nad Popelkou. Smlouva s dopravcem počítá s možností přesunu těchto jednotek namísto do Lomnice nad Popelkou do Jaroměře. „Rozumně rychlé spojení osobním vlakem nebo rychlíkem bude každou hodinu. V osobních vlacích odpadne přestup ve Staré Pace. Mezi Starou Pakou a Jaroměří se také zvýší komfort. Nyní zde mají cestující k dispozici již morálně zastaralé vysokopodlažní motoráky, zatímco na lince L3 z Liberec jezdí nízkopodlažní jednotky moderní konstrukce. Prodloužením linky L3 až do Jaroměře se pak významně zkrátí celková cestovní doba,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Rychlíky mezi Libercem, Hradcem Králové a Pardubicemi provozují letos České dráhy. Smlouva končí v prosinci. Ministerstvo dopravy, které jejich provoz objednává, počítá s přímým zadáním, dosud jednalo jen s Českými drahami. Podat nabídku může ale i jiný dopravce, Arriva v minulosti svůj zájem o tuto trasu potvrdila. „V současné době běží na uzavření nové smlouvy na této lince prenotifikační lhůta. Po skončení této lhůty se v souladu s notifikací v Úředním věstníku EU předpokládá uzavření smlouvy o veřejných službách na této lince přímým zadáním,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Rychlíky Pardubice – Liberec i osobní vlaky mají jezdit v nezmenšeném počtu, ale podle nově upraveného jízdního řádu. Ve Dvoře Králové n. L. se mají rychlíky a osobní vlaky pravidelně střídat v každou celou hodinu.
O tom, kdo získá provoz rychlíků na této trase, rozhodne přitom nejspíše nejen cena, ale i typ vozidla. Dosud zde jezdí motorové vozy řady 843, které nepatří mezi nejdynamičtější vozidla. „Aby bylo možné provoz podle nového jízdního řádu v krátké době spustit, jednají Liberecký a Královéhradecký kraj s Ministerstvem dopravy o obnově vozového parku na rychlíkové lince Pardubice – Liberec,“ řekl Pavel Blažek ze společnosti Korid LK, která koordinuje dopravu v Libereckém kraji a návrh v minulých letech připravila. Blažek Korid LK vedl do začátku června, než ho radní odvolali kvůli nespokojenosti s jeho prací.
Podle Blažka je potřeba na některých úsecích zvýšit ještě rychlost, i když trať mezi Libercem a Starou Pakou už prošla rozsáhlými opravami. „Správa železnic se na základě požadavku obou krajů soustředí na opravy a nutné zvýšení rychlosti ve zbývajícím úseku Stará Paka – Dvůr Králové nad Labem,“ řekl Blažek. Práce na trati jsou naplánovány na letošní rok s dokončením v roce 2021.
Železniční spojení mezi Libercem a Hradcem Králové a Pardubicemi je dnes parodií na kvalitní veřejnou dopravu, cesta zabere po kolejích výrazně delší dobu než jízda po silnici. Důvodem je i nevhodné trasování železnice. Pro obyvatele Liberce je například cesta do Pardubic často rychlejší zajížďkou autobusem přes Prahu a dál vlakem.