Kraje chtějí zavést mýto na všech silnicích I. třídy a zakázat tranzit na silnicích nižších tříd
Nová přeložka odvede kamiony z obce Dasný. Pramen: CzechToll
Zástupci krajů předložili ministerstvu dopravy návrhy na zpoplatnění všech státních silnic první třídy. Hejtmani nechtějí, aby se kamiony vyhýbaly vybraným
Nechápu proč by se mýto nemělo platit všude. S tím, že by se měnily ceny podle typu komunikace a denní či noční doby. Každý dopravce by se pak rozhodl kdy a kudy pojede.
Za ujetý kilometry se na dráze platí i na poslední lokace tak nevím proč by likvidátoři silnic nemeli platit všude a sazba čím menší silnice tím větší mýto je na místě, protože ty malé silničky na to prostě nejsou stavěné.
Jo, jenže oni taky platí spotřební daň z paliva. Všichni. Kromě trolejbusů.
A dopravci na dráze v naftové trakci ji neplatí?
platí i silniční daň. Problém je v tom, že vybrané daně nezůstávají v tom rezortu, který je vygeneroval, ale Bábuška to nechá centrálně rozfrcat na dotace do svých firem….
Hlavně jak při předvolební debatě v r. 2017 dělali ostatní kandidáti blb*e z kandidáta (tuším za Zelené), který navrhoval totéž, co dnes hejtmani. Ta krátkozrakost pánů jako Ťok nebo Birke byla do nebe volající…
ANO bude Líp. Je dobře, že vidíme jak umíte MAKAT a NEKECAT pro lidi. V tomto případě pro dopravce.
Musíte sem tahat tu svoji politickou nenávist. Je to fakt nutný ?
jednoduchý řešení. Na silnici II. třídy bude mýto 200% sazby na dálnici/silnici pro motorová vozidla/rychlostní silnici.
Na silnici I. třídy to bude 120% sazby na dálnici/silnici pro motorová vozidla/rychlostní silnici.
Jednoduchý způsob, jak zabránit „objíždění“ dálnic.
Čím „horší“ silnice, tím vyšší mýto.
To je příliš logické, a tudíž neprůchodné.
Zkuste domyslet – co trojky? Co případné polní a lesní cesty, kam je občas také třeba zajet? Jak by dopadly dřevaři s kůrovcovým dřevem nebo zemědělci s obilím, bramborami či cukrovkou? Zpoplatníte i traktory? Tady se zapomíná, že doprava je krví ekonomiky a komunikace jsou její tepny. K čemu vám bude vydojené mléko, když bude v kravíně? K čemu vám bude cement v cementárně, boty ležící ve Zlíně nebo sklo ve sklárně, zatímco táhne do bytu rozbitým oknem? Populistických keců je v poslední době okolo víc než dost…☹️
Jen ať platí úměra – čím nižší třída silnice, tím vyšší sazba za km a zároveň čím těžší souprava, tím vyšší koeficient pro výpočet. Nechť mýto vybrané v příslušném úseku připadne správci komunikace, ať už je to ŘSD, kraj a nebo obec. Jak jinak tenhle problém spravedlivě řešit? Svozy řepy a dřeva likvidují místní silnice a obtěžují všechny v okolí, nechápu, proč by měli mít pardon, jen aby někdo maximalizoval zisk…
Otázka za sto bodov: kdo to ve finále zaplatí?
Samozřejmě, že to zaplatí zákazník dopravce, ale přeci tady jde o regulaci, nikoliv o to vybrat co nejvíce peněz. Na to by stačilo zdražit současné úseky, ale to kraje nenavrhují. Kraje chtějí regulovat toky dopravy a to je podle mě v pořádku. Dokonce bych si dokázal představit i pozitivní motivaci v podobě nulové sazby v případě delší, ale méně zatěžující trasy, event. proměnu ceny v čase. V dnešní době online navigací v tom nevidím problém.
Sorry, ale o zisk jde nejvíc. Zbytek jsou jen kecy. Jak se říká – peníze jsou až na prvním místě.
A proto je až bilionový dluh v údržbě silnic…
A to nestačí těch 80 miliard Kč vybraných na spotřební dani z paliva?
Připomínám, že na silnice jde z veřejných rozpočtů 50 miliard Kč.
Co chcete regulovat na svozu produktů z lesů a polí? Jakože když tam zavedete mýtné, tam tam dřevaři pojedou jen 2x a ne 3x?
Oni tam jet musí, jinak se to nesveze. Takže to akorát prodraží ten nutný svoz, o tranzitujicí kamčák na trojce nezavadíte, takže to zaplatí místní.
Oni totiž ti chudáci dřevaři jezdí přeložení a ty silnice budou likvidovat i kdyby to mýto bylo neudržitelně drahé a bylo zaplacené. Jediný efekt je přímé použití vybraných peněz do infrastruktury (ideálně rovnou v daném místě). Jinak za nedlouho bude po kalamitě (lesy nebudou), tak nebude co těžit. Pak už tu bude jen ten tranzit.
Konečný spotřebitel. Alespoň se do cen promítně cena dopravy. Nechápu, proč ne Znojmně mají jablka od Mostu nižší cenu, než místní. Přestane se jezdit zbytečně tam a zpět.
To je nesmysl. Kilometr jízdy kamionu stojí nákladově cca 20-25 kč, mýtné na silnicích 1. třídy je cca 2,16 kč/km, na dálnicích 3,50, tím nezregulujete nic.
Jedno k druhému – blbý nápad vézt vodu, pivo, jablka nebo jogurty 300 kilometrů tím dostane cenovku…
Sadař v Mostě pobírá dotace. Sadař ve Znojmě nikoliv.
Takže za polní cestu 100 Kč/km, co natom, že je vedená po pozemku toho, kdo tam jezdí traktorem. Zabít, zniščit zlikvidovat. To by tak hrálo aby na polní cestě trator rušil nebohé cyklisty. Nedejbože jim přejel psa.
Máte pravdu, je potřeba, aby zpoplatnění a jeho odstupňování bylo přiměřené. A aby se mýto přičítalo subjektu, kterému příslušná komunikace nebo nekomunikace patří.
Každá slušná cementárna má svou vlečku. Je vše jen otázkou sazby a volby kterou silnici a jak zpoplatnit.. Jde o účinný nástroj, jak dopravu regulovat dle výkonu.
K vašemu domu na sídlišti taky vede vlečka?
Já bydlím na sídlišti? A k trati to mám blíž než na dálnici….
A odnesou to dopravci i zákazníci z oblastí, kde dálnice čí silnice 1. třídy není.
Což jsou především obce v pohraničí. Kde je taky nižší mzdová hladina. Ale když do vedlejší dědiny povezou chleba, tak budou přispívat na obchvat Prahy, pro který Praha ještě nevykoupila ani metr pozemků.
Juhů! Ušetříme za dálniční poplatky! Z Olomouce do Prahy pojedeme před Brno, jelikož D35 není. A z Brna do Mladé Boleslavi taky přes Prahu. Že má dálniční síť díry a místy neexistuje?
Opravdu chcete, aby každý LKW byl v systému mýta? Opravdu chcete, aby místní doprava byla zatížena 2x víc než dálková? Musí se jít vždy s kanónem na vrabce?
Asi se to nebude líbit, ale nebylo by v rámci toho možné zrušit dálniční známky, trochu snížit spotřební daň na PHM a zpoplatnit konečně i osobáky? A nějak do toho promítnout jak moc znečišťujou, v jakém čase jedou a poptávku po dané komunikaci?
Že by se ta perverzní státní hra na „silnice zadarmo“ s věčnými zácpami a poptávkou rostoucí donekonečna trochu začala rovnat do normálních tržních poměrů…
já bych sklidem hlasoval pro zrušení spotřební daně a zavedení mýta pro všechny motrová vozidla. To by byl podle mne spravedilvý způsob zpoplatnění používání infrastruktury. A zároveň by od spotřební daně byly „osvobozeny“ stacionátní stroje jako třeba záložní generátory. A taky by zcela zanikly „kšefty“ s LTO.
No, ale zase čí víc ropy se propálí, tím více musíme sypat do zdravotnictví. Nějakou spotřební daň bych nechal, klidně podle škodlivosti emisí z daného paliva, to se s platbou na údržbu používané infrastruktury nevylučuje.
Ad Absurdum: Odnese to koňák, jelikož koně šíří tetanové bakterie.
Pardon, kšefty s LTO zanikdy v roce 2005 nebo tak nějak.
Silnice je zadarmo, více než polovinu ceny paliva tvoří daně. Žádný rozpor v tom nehledejte.
Je to kravina. Zpoplatnit by se měly silnice, kde kamiony nechceme, ne tam, kde pro ně je přizpůsobená komunikace
A my je snad někde vyloženě chceme? Není to jen „nutné“ (a to ještě ne všude) zlo?
v tom případě můžeme zrušit všechny maloobchodní prodejny. tudíž z Plzně pojedu do skladu Lidlu do Žebráku, do Penny do Dobřan, do Kauflandu do Modletic. nebo je pro všechny pohodlnější občas strpět kamiony na silnici a do Lidlu jít každý ráno pro čerstvej jogurt, ovoce, zeleninu? přemýšlejte prosím tím kulatým, co nosíte na krku!
No asi si má každý zajet do fabriky pro nábytek. Namísto 1 kamionu pojde 100 osobních aut. A kanalizační trubky přiveze cyklodoprava z nádraží. Že má šachtové dno tři tuny? Tak se vybetonuje na místě. Namíto půl hodiny to bude trvat 2 týdny.
a co malé prodejny (večerky, samoobsluhy). Tam najíždí auta do 7,5t. Na co hned market proboha kvůli jogurtu, masu, mlíku a pečivu?. Tady je taky zakopaný pes, v těch mega nákupech pod jednou střechou.
Mno hádám, že vy je nechcete ani k tomu, aby vám do supermarkedu dovezli pivo, chleba, brambory. To tam přece je. A předpoklávám, že váš zaměstnavatel nevyrábí a neexpeduje. Jinak byste tušil, že bez silniční dopravy jste bez práce a půlka republiky taky.
Dovezli sůl!!! Je to nutné zlo.
Nejlepší by bylo zpoplatnit všechny auta i motocykly s tím, že na všech by byly GPS jednotky. Všem stejným metrem, ne? Dále by se za všechna registrovaná vozidla měla platit silniční daň, všichni řidiči by měli pravidelně chodit na lékařské prohlídky a zavedení psychotestů pro některé by také prospělo bezpečnosti silničního provozu.
Když už, tak už. Hip hip hurááá!!!!!
A taky kola, zvířata, povozy a ruční vozíky nad 60 cm šířky.
Při náležitém zpoplatnění používání komunikací všemi alespoň motorovými vozidly už by nebylo potřeba toto zpoplatnění nahrazovat dosavadní formou silniční daně nebo spotřební daní na paliva. Nějaká spotřební daň na paliva ovšem může být odůvodněna exhalacemi, které vznikají spíš podle toho, co se spálí, než podle toho, zda čím a kudy se jede, nebo potřebou státního rozpočtu.
Mýto může být individualizované a zahrnovat exhalace. Když nějaké hovado potřebuje projet třítunovým „osobním autem“ s dvoulitrovým dieselem přes Prahu, aby odvezl sám sebe a aktovku, tak ať si uvědomí, že takové chování ve městě má svojí cenovku…
třítunový SUV nemá dvoulitrovej diesel;-) to by byl trochu downsizing…
To nevadí, slyšeli jste slovo expertovo.
Už aby to bylo…
Super
Jeste zpoplatnity vsechny ostatni jednicky a zakazat kamiony od patku 15:00 do nedele 22:00 uz se tesim
Onehda sem objednal domu furu sterku
Material 3600kc a doprava 5200kc😀😀 to je uplne uzasny, sice jel delsi cestou a bylo to mene ekologicke ale mohl jsem si zaplatit vic
Taky jste mohl zapřáhnout vozík za auto a 20x to otočit. A ušetřil by jste.
Neusetril bych ani za prepravu ani cas ani ekologii
ale hlavne ze se neco zakazuje a omezuje to je vazne super
Pane Miki, měl jste ve škole počty? V tomto případě by stačil i obyčejný úsudek. 😁
otázkou je, jaký máte vozík a kolik byla fůra. Já na svůj naložím tunu. tj takovou šestikolku tatrovku mám na 16x s vozíkem.
Jakou máte spotřebu s vozíkem?
plně naloženým? kolem 8,6l. Ale mám levný zdroj nafty…..(20Kč/l)
Takže:
a) – 16 x 8,6 = 137,6 litrů by byla vaše spotřeba na 100 km, pokud budete dělat konkurenci Tatře. Ale ta Tatra spotřebuje zhruba třetinu. Co je výhodnější?
b) – zdroj nafty za 20 Kč/l asi nebude legální, že? I kdyby vám ji někdo dával bez DPH (prohnal to přes svoje účetnictví), nemůže se na tuto částku dostat. Papírově protekla šukafonem nebo banglí?
nikoliv, papírově protéká transformátory v rozvodně.
Nový do traf, starý do barelů a já na něj jezdím. Vzhledem, k tomu, že starého je málo, tak ho musím „ředit naftou“ kterou mi filtruje kámoš přes svou firmu, tj já mu dám paragon, on mi dá DPH zpět. Ve výsledku loni jsem měl litr průměrně za necelejch 20Kč.
Nicméně i těch 140l nafty mi furt nedává těch 5200 za dopravu viz původní příspěvek. A o tom to je. tj budu celej den jezdit a mám to za 2800 doma. To už je slušná úspora.
Čas, vlastní práce, opotřebení auta, být celý den nebo dva od rodiny – to se nepočítá?
No to je jednoduché. Pokud bych ctěl 2800 čistýho budu muset být dýl než jeden den v práci. nebo budu jeden den vozit štěrk. Auto už si na sebe vydělalo x krát, dalších pár cest mu určitě zásadně neublíží. Rodina bude mít radost, že se kolem domu opět neco vybudovalo, tj nenechávám dům chátrat.
U písku a štěrku to tak logicky je.
Za delší cestu zaplatit víc je logické, ne? 🙂
Tohle já říkám už dávno – stanovit silniční tranzitní koridory (dálnice a vybrané jedničky) a tranziní dopravě kromě mimořádných situací zakázat je během cesty opustit.
To je pěkné,ale nerealizovatelné.Jak poznáte tranzitní dopravu?Každý kamión bude povinně mít na sobě ceduli odkud kam jede?
Má povinnou stz a přepravní listy, to by mohlo stačit, ne?
To by to musel někdo kontolovat. Jezdím roky Praha – ČB alespoň 1x týdně a PČR potkám max 1x za rok.
Oni jsou teď neoznačení, a celní správa tam je (bývají zašití)
celní správa bývá vždycky v označeným autě;-) ale to množství aut byť jen nad 7,5 t co dnes jezdí nedokážou zkontrolovat. to by muselo být celníků a dopravních policajtů nejméně 3x tolik a museli by stavět každý větší auto a každýmu kontrolovat papíry. dokážete si to vůbec v reálu představit? prostě by si je srovnali do pravýho pruhu a osobáci by to objížděli na kyvadlo:-> aneb jak zařídit kolaps silniční dopravy hned teď a tady. anebo by každá firma hlásila: ve st 04.03.20 povezu 10 palet á 500 kg z Plzně do Tachova. běda kdyby zboží do Plzně dorazilo se… Číst vice »
Nebo to zpoplatnit všude mimo ty koridory. Přece chceme, aby kamiony jezdily mimo hlavní tahy
Chceme… aby jezdily. V to bude ten kámen úrazu. Asi jako „s více auty (pod zemí) je nám lépe (na zemi)“. 😀
To je tak těžké pochopit, že je třeba zpoplatnit všechny komunikace, ty menší aspoň pro velká vozidla spíš více? Že jinak to bude vždy svádět k volbě těch méně vhodných, ale nezpoplatněných. I do 6 tun …
Máte pravdu, ale výkonové zpoplatnění neni jednoduché a nějak se začít musí. Zpoplatnění jedniček je dobrý kompromis. Přeji krajským politikům úspěch.
Nejlepší výkonové zpoplatnění je spotřební daň z benzínu a nafty. A to tady už dávno máme. Mýto na dálnicích bylo původně vymyšleno k placení za kvalitu (u soukromých dálnic v některých zemích) a proto se muselo stanovit tak, aby bylo atraktivní a lidi ho dobrovolně platili (byť u toho třeba nadávali). Dnešní zpoplatnění atraktivní není, protože přidaná kvalita ceně neodpovídá.
Spotřební daň je do budoucna nepoužitelná cesta. Pokud dojde k zásadnímu nárůstu počtu vozidel na alternativní pohony (elektřina, vodík, biopaliva apod.), jak si EU představuje, tak nebude mít kdo platit spotřební daň. Druhá věc, obzvláště u tranzitu, je možnost natankovat mimo ČR, pak neplatí vozidlo žádnou spotřební daň.
Jako jediné udržitelné řešení bych viděl zavedení mýta/poplatku celoplošně, na všechny silnice i všechna vozidla, přičemž cena za kilometr by byla dána typem vozidla, potenciálně s příplatkem na dálnice.
Jestli si myslite, se státy nebudou umět zdanit alternativní paliva, tak jste neuvěřitelně naivní, nebo naprosto bez fantazie.
Některá (vodík, bionafta apod.) jdou danit celkem snadno. Taková elektřina je ale horší, protože se špatně zjišťuje, jestli byla využita na nabíjení elektromobilu nebo něco jiného, a danit elektřinu plošně (aby nebyly daňové uniky) by byl problém pro průmysl.
A jak stát zjišťuje, jestli se benzín spálí na závodním okruhu nebo na silnici? Odpovím si sám: Nijak.
Mám na věc úplně stejný názor jako vy, jenom jsem ještě bohužel nenašel nikoho, kdo by se tou myšlenkou vážně zabýval. Bude to práce při které se někdo hodně zapotí a nejtěžší bude v tomto tématu najít politický potenciál – tedy pozitivní se zviditelnění před voliči.
Jediná slabina spotřební je soupeření mezi státy, to s vámi souhlasím. Proč si může Lucembursko dovolit veřejnou dopravu zdarma? Podle mě je jedním z důvodů nízká spotřební daň díky níž vyberou mnohem víc, protože tahají peníze z Němců a Francouzů, co jedou kolem. EU má ale na spotřební daň stanovenu minimální sazbu. Pokud by byla politická vůle, tak ji můžou zvednout a u takto harmonizované daně už nepůjde tankovat v zahraničí (s výjimkou východní fronty EU na hranicích Ruska, Běloruska a Ukrajiny).
Neměla by být dálnice naopak levnější, aby to motivovalo lidi jezdit spíš po ní?
Je potřeba vůbec někoho motivovat, aby jezdil? Natož čí dále, tím lépe?
Mno je tady v ČR celosvětově známá firma vyrábějící ohýbaný nábytek. Po zákazu dopravy zboží jednoznačně zkrachuje.
Lidé jste všichni úplně debilni nb to jen děláte Čechy mají zaostalou dopravní infrastrukturu oproti Francii nb Německu asi tak o 30 let zpátky. Zpoplatněním některých „1“ došlo k přesunu dopravy na jiné „1“. Kdyby východní soudruhy přesunuli na rolu jako jezdila dřív z Lovosic do Drážďan tak by bylo vystaráno a nemuselo se řešit zpoplatnění „1“ ptz doprava na českých silnicích a dalnich by byla o 40 % klidnější.
Řidiči, ad Ro-La. Za současného stavu železniční infrastruktury u nás nejde přidávat další vlaky. Koridory jsou přeplněné a jakákoliv mimořádná událost automaticky zaseká spoustu dalších vlaků, zejména nákladních. No a jelikož zejména veliké firmy jsou na železnici někdy až bytostně závislé, je nepravidelnost jev nežádoucí. Ostatně, není to tak dlouho co byla kvůli opravě trať z Drážďan směr Děčín zavřená a nákladní vlaky stály skoro všude.
Vít Jůza: A to je tak těžké pochopit, že pro řešení TRANZITU přes ČR nepotřebuji žádné „mýto“ v současné podobě, ale že stačí zřídit na hranicích „mýtnice“ a stanovit pro tranzitní cesty mezi jednotlivými hraničními přechody vzdálenosti po povolených trasách s tím, že bude odečten stav tachometru (resp. spíše „odometru“) na vstupu a na výstupu z ČR a poplatek za tranzit po stanovené trase bude zaplacen už hned na vstupu do ČR, a pokud bude na výstupu stav měřidla projeté dráhy vyšší než stanovený (samozřejmě s nějakou nevelkou tolerancí do „plusu“), budou ujeté kilometry navíc zpoplatněny nějakou opravdu drastickou sazbou… Číst vice »
Obávám se, že tento nápad je v rozporu s pravidly EU, navíc si nedokážu představit jeho praktické uplatnění. Něco jiného je Švýcarsko, které členskou zemí není. Navíc jsou možné objížďky z nejrůznějších důvodů, změny dispozic v průběhu přepravy atd. Zkrátka – je to blbost.
Dokážu si představit různé postaru byrokratické systémy, ale při současné technice je přirozeně šikovnější princip satelitního mýta. Pokud se nenasadí ceny jako na ETCS a železniční přejezdy na mnoho milionů na každé auto …
A nejde jen o tranzit.
Otázkou je, zda chceme řešit (a obtěžuje nás) jen tranzit z hlediska státu. To už je jak s tou „železnicí, co se vyplatí tu nad 300, tu až nad 800 km“, zatímco většina dopravy, jež je cílová, s klidem přešla na silnice, které přetěžuje a ucpává.
Jasné, dovezl melouny z Maďarska, složil je v Praze. Tam nabral pivo a dovezl ho do Drážďan. No a kamion č.2 vez melouny z Prahy do Drážďan. No přece už za starého dobrého Karla IV se v polabí melouny pěstovaly. Samozřejmě, že ty melouny měly jet vlakem. Měl si pěstitel půl roku předem podat žádost u místně příslušného úřadu a oni by mu přistavili vlak. Ten by za 12 hodin naložil. Jinak penále. Nezájem, že je 10 večer! No a než se to z Maďarska předá na Slovensko, než si to v Kútech vyzvedne Národní dorpavce a doveze to do… Číst vice »
Takže kamion to vezme po druhém břehu řeky, aby se vyhnul zpoplatněné jedničce. Pojede po nezpevněné polní cestě. Proto je třeba majitelům přilehlých polí přidat hromadu dalšícho papírování, aby platili vysoké mýto když jedou orat. A ten Zetor musí sešrotovat, prože není vybaben GPS modulem dodávaným státní organizací. No soutěž jsme zblbli, tady máte krabičku, možná ji budeme muset vrátit a smlouvu s FGHJ zrušit, výběrko je totiž u soudu.