Kraje chtějí zavést mýto na všech silnicích I. třídy a zakázat tranzit na silnicích nižších tříd

Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollKontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Zástupci krajů předložili ministerstvu dopravy návrhy na zpoplatnění všech státních silnic první třídy. Hejtmani nechtějí, aby se kamiony vyhýbaly vybraným

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Nechápu proč by se mýto nemělo platit všude. S tím, že by se měnily ceny podle typu komunikace a denní či noční doby. Každý dopravce by se pak rozhodl kdy a kudy pojede.

Guláš

Za ujetý kilometry se na dráze platí i na poslední lokace tak nevím proč by likvidátoři silnic nemeli platit všude a sazba čím menší silnice tím větší mýto je na místě, protože ty malé silničky na to prostě nejsou stavěné.

Jiří Kocurek

Jo, jenže oni taky platí spotřební daň z paliva. Všichni. Kromě trolejbusů.

Gejza

A dopravci na dráze v naftové trakci ji neplatí?

Jan Sova

platí i silniční daň. Problém je v tom, že vybrané daně nezůstávají v tom rezortu, který je vygeneroval, ale Bábuška to nechá centrálně rozfrcat na dotace do svých firem….

Gejza

Hlavně jak při předvolební debatě v r. 2017 dělali ostatní kandidáti blb*e z kandidáta (tuším za Zelené), který navrhoval totéž, co dnes hejtmani. Ta krátkozrakost pánů jako Ťok nebo Birke byla do nebe volající…

Rosťa

ANO bude Líp. Je dobře, že vidíme jak umíte MAKAT a NEKECAT pro lidi. V tomto případě pro dopravce.

Placebo

Musíte sem tahat tu svoji politickou nenávist. Je to fakt nutný ?

dada

jednoduchý řešení. Na silnici II. třídy bude mýto 200% sazby na dálnici/silnici pro motorová vozidla/rychlostní silnici.
Na silnici I. třídy to bude 120% sazby na dálnici/silnici pro motorová vozidla/rychlostní silnici.
Jednoduchý způsob, jak zabránit „objíždění“ dálnic.
Čím „horší“ silnice, tím vyšší mýto.

J.L.

To je příliš logické, a tudíž neprůchodné.

Honza D.

Zkuste domyslet – co trojky? Co případné polní a lesní cesty, kam je občas také třeba zajet? Jak by dopadly dřevaři s kůrovcovým dřevem nebo zemědělci s obilím, bramborami či cukrovkou? Zpoplatníte i traktory? Tady se zapomíná, že doprava je krví ekonomiky a komunikace jsou její tepny. K čemu vám bude vydojené mléko, když bude v kravíně? K čemu vám bude cement v cementárně, boty ležící ve Zlíně nebo sklo ve sklárně, zatímco táhne do bytu rozbitým oknem? Populistických keců je v poslední době okolo víc než dost…☹️

Milan alias Skeptik

Jen ať platí úměra – čím nižší třída silnice, tím vyšší sazba za km a zároveň čím těžší souprava, tím vyšší koeficient pro výpočet. Nechť mýto vybrané v příslušném úseku připadne správci komunikace, ať už je to ŘSD, kraj a nebo obec. Jak jinak tenhle problém spravedlivě řešit? Svozy řepy a dřeva likvidují místní silnice a obtěžují všechny v okolí, nechápu, proč by měli mít pardon, jen aby někdo maximalizoval zisk…

Honza D.

Otázka za sto bodov: kdo to ve finále zaplatí?

milanek

Samozřejmě, že to zaplatí zákazník dopravce, ale přeci tady jde o regulaci, nikoliv o to vybrat co nejvíce peněz. Na to by stačilo zdražit současné úseky, ale to kraje nenavrhují. Kraje chtějí regulovat toky dopravy a to je podle mě v pořádku. Dokonce bych si dokázal představit i pozitivní motivaci v podobě nulové sazby v případě delší, ale méně zatěžující trasy, event. proměnu ceny v čase. V dnešní době online navigací v tom nevidím problém.

Honza D.

Sorry, ale o zisk jde nejvíc. Zbytek jsou jen kecy. Jak se říká – peníze jsou až na prvním místě.

Frantisek

A proto je až bilionový dluh v údržbě silnic…

Jiří Kocurek

A to nestačí těch 80 miliard Kč vybraných na spotřební dani z paliva?
Připomínám, že na silnice jde z veřejných rozpočtů 50 miliard Kč.

coolio

Co chcete regulovat na svozu produktů z lesů a polí? Jakože když tam zavedete mýtné, tam tam dřevaři pojedou jen 2x a ne 3x?
Oni tam jet musí, jinak se to nesveze. Takže to akorát prodraží ten nutný svoz, o tranzitujicí kamčák na trojce nezavadíte, takže to zaplatí místní.

Jan Sova

Oni totiž ti chudáci dřevaři jezdí přeložení a ty silnice budou likvidovat i kdyby to mýto bylo neudržitelně drahé a bylo zaplacené. Jediný efekt je přímé použití vybraných peněz do infrastruktury (ideálně rovnou v daném místě). Jinak za nedlouho bude po kalamitě (lesy nebudou), tak nebude co těžit. Pak už tu bude jen ten tranzit.

dada

Konečný spotřebitel. Alespoň se do cen promítně cena dopravy. Nechápu, proč ne Znojmně mají jablka od Mostu nižší cenu, než místní. Přestane se jezdit zbytečně tam a zpět.

coolio

To je nesmysl. Kilometr jízdy kamionu stojí nákladově cca 20-25 kč, mýtné na silnicích 1. třídy je cca 2,16 kč/km, na dálnicích 3,50, tím nezregulujete nic.

Jarek

Jedno k druhému – blbý nápad vézt vodu, pivo, jablka nebo jogurty 300 kilometrů tím dostane cenovku…

Jiří Kocurek

Sadař v Mostě pobírá dotace. Sadař ve Znojmě nikoliv.

Jiří Kocurek

Takže za polní cestu 100 Kč/km, co natom, že je vedená po pozemku toho, kdo tam jezdí traktorem. Zabít, zniščit zlikvidovat. To by tak hrálo aby na polní cestě trator rušil nebohé cyklisty. Nedejbože jim přejel psa.

Vít Jůza

Máte pravdu, je potřeba, aby zpoplatnění a jeho odstupňování bylo přiměřené. A aby se mýto přičítalo subjektu, kterému příslušná komunikace nebo nekomunikace patří.

dada

Každá slušná cementárna má svou vlečku. Je vše jen otázkou sazby a volby kterou silnici a jak zpoplatnit.. Jde o účinný nástroj, jak dopravu regulovat dle výkonu.

Modré zábradlí

K vašemu domu na sídlišti taky vede vlečka?

Dada

Já bydlím na sídlišti? A k trati to mám blíž než na dálnici….

Jiří Šrámek

A odnesou to dopravci i zákazníci z oblastí, kde dálnice čí silnice 1. třídy není.

Jiří Kocurek

Což jsou především obce v pohraničí. Kde je taky nižší mzdová hladina. Ale když do vedlejší dědiny povezou chleba, tak budou přispívat na obchvat Prahy, pro který Praha ještě nevykoupila ani metr pozemků.

Jiří Kocurek

Juhů! Ušetříme za dálniční poplatky! Z Olomouce do Prahy pojedeme před Brno, jelikož D35 není. A z Brna do Mladé Boleslavi taky přes Prahu. Že má dálniční síť díry a místy neexistuje?

Miky

Opravdu chcete, aby každý LKW byl v systému mýta? Opravdu chcete, aby místní doprava byla zatížena 2x víc než dálková? Musí se jít vždy s kanónem na vrabce?

Jarek

Asi se to nebude líbit, ale nebylo by v rámci toho možné zrušit dálniční známky, trochu snížit spotřební daň na PHM a zpoplatnit konečně i osobáky? A nějak do toho promítnout jak moc znečišťujou, v jakém čase jedou a poptávku po dané komunikaci?

Že by se ta perverzní státní hra na „silnice zadarmo“ s věčnými zácpami a poptávkou rostoucí donekonečna trochu začala rovnat do normálních tržních poměrů…

dada

já bych sklidem hlasoval pro zrušení spotřební daně a zavedení mýta pro všechny motrová vozidla. To by byl podle mne spravedilvý způsob zpoplatnění používání infrastruktury. A zároveň by od spotřební daně byly „osvobozeny“ stacionátní stroje jako třeba záložní generátory. A taky by zcela zanikly „kšefty“ s LTO.

Frantisek

No, ale zase čí víc ropy se propálí, tím více musíme sypat do zdravotnictví. Nějakou spotřební daň bych nechal, klidně podle škodlivosti emisí z daného paliva, to se s platbou na údržbu používané infrastruktury nevylučuje.

Jiří Kocurek

Ad Absurdum: Odnese to koňák, jelikož koně šíří tetanové bakterie.

Jiří Kocurek

Pardon, kšefty s LTO zanikdy v roce 2005 nebo tak nějak.

Jiří Kocurek

Silnice je zadarmo, více než polovinu ceny paliva tvoří daně. Žádný rozpor v tom nehledejte.

Equinox

Je to kravina. Zpoplatnit by se měly silnice, kde kamiony nechceme, ne tam, kde pro ně je přizpůsobená komunikace

Frantisek

A my je snad někde vyloženě chceme? Není to jen „nutné“ (a to ještě ne všude) zlo?

pavel2

v tom případě můžeme zrušit všechny maloobchodní prodejny. tudíž z Plzně pojedu do skladu Lidlu do Žebráku, do Penny do Dobřan, do Kauflandu do Modletic. nebo je pro všechny pohodlnější občas strpět kamiony na silnici a do Lidlu jít každý ráno pro čerstvej jogurt, ovoce, zeleninu? přemýšlejte prosím tím kulatým, co nosíte na krku!

Jiří Kocurek

No asi si má každý zajet do fabriky pro nábytek. Namísto 1 kamionu pojde 100 osobních aut. A kanalizační trubky přiveze cyklodoprava z nádraží. Že má šachtové dno tři tuny? Tak se vybetonuje na místě. Namíto půl hodiny to bude trvat 2 týdny.

Jan Sova

a co malé prodejny (večerky, samoobsluhy). Tam najíždí auta do 7,5t. Na co hned market proboha kvůli jogurtu, masu, mlíku a pečivu?. Tady je taky zakopaný pes, v těch mega nákupech pod jednou střechou.

Jiří Kocurek

Mno hádám, že vy je nechcete ani k tomu, aby vám do supermarkedu dovezli pivo, chleba, brambory. To tam přece je. A předpoklávám, že váš zaměstnavatel nevyrábí a neexpeduje. Jinak byste tušil, že bez silniční dopravy jste bez práce a půlka republiky taky.
Dovezli sůl!!! Je to nutné zlo.

Honza D.

Nejlepší by bylo zpoplatnit všechny auta i motocykly s tím, že na všech by byly GPS jednotky. Všem stejným metrem, ne? Dále by se za všechna registrovaná vozidla měla platit silniční daň, všichni řidiči by měli pravidelně chodit na lékařské prohlídky a zavedení psychotestů pro některé by také prospělo bezpečnosti silničního provozu.
Když už, tak už. Hip hip hurááá!!!!!

Paja

A taky kola, zvířata, povozy a ruční vozíky nad 60 cm šířky.

Vít Jůza

Při náležitém zpoplatnění používání komunikací všemi alespoň motorovými vozidly už by nebylo potřeba toto zpoplatnění nahrazovat dosavadní formou silniční daně nebo spotřební daní na paliva. Nějaká spotřební daň na paliva ovšem může být odůvodněna exhalacemi, které vznikají spíš podle toho, co se spálí, než podle toho, zda čím a kudy se jede, nebo potřebou státního rozpočtu.

Jarek

Mýto může být individualizované a zahrnovat exhalace. Když nějaké hovado potřebuje projet třítunovým „osobním autem“ s dvoulitrovým dieselem přes Prahu, aby odvezl sám sebe a aktovku, tak ať si uvědomí, že takové chování ve městě má svojí cenovku…

pavel2

třítunový SUV nemá dvoulitrovej diesel;-) to by byl trochu downsizing…

Jiří Kocurek

To nevadí, slyšeli jste slovo expertovo.

David Brzeźniak

Už aby to bylo…

Milan

Super
Jeste zpoplatnity vsechny ostatni jednicky a zakazat kamiony od patku 15:00 do nedele 22:00 uz se tesim
Onehda sem objednal domu furu sterku
Material 3600kc a doprava 5200kc😀😀 to je uplne uzasny, sice jel delsi cestou a bylo to mene ekologicke ale mohl jsem si zaplatit vic

MiKi

Taky jste mohl zapřáhnout vozík za auto a 20x to otočit. A ušetřil by jste.

Milan

Neusetril bych ani za prepravu ani cas ani ekologii
ale hlavne ze se neco zakazuje a omezuje to je vazne super

Honza D.

Pane Miki, měl jste ve škole počty? V tomto případě by stačil i obyčejný úsudek. 😁

dada

otázkou je, jaký máte vozík a kolik byla fůra. Já na svůj naložím tunu. tj takovou šestikolku tatrovku mám na 16x s vozíkem.

Honza D.

Jakou máte spotřebu s vozíkem?

dada

plně naloženým? kolem 8,6l. Ale mám levný zdroj nafty…..(20Kč/l)

Honza D.

Takže:
a) – 16 x 8,6 = 137,6 litrů by byla vaše spotřeba na 100 km, pokud budete dělat konkurenci Tatře. Ale ta Tatra spotřebuje zhruba třetinu. Co je výhodnější?
b) – zdroj nafty za 20 Kč/l asi nebude legální, že? I kdyby vám ji někdo dával bez DPH (prohnal to přes svoje účetnictví), nemůže se na tuto částku dostat. Papírově protekla šukafonem nebo banglí?

dada

nikoliv, papírově protéká transformátory v rozvodně.

dada

Nový do traf, starý do barelů a já na něj jezdím. Vzhledem, k tomu, že starého je málo, tak ho musím „ředit naftou“ kterou mi filtruje kámoš přes svou firmu, tj já mu dám paragon, on mi dá DPH zpět. Ve výsledku loni jsem měl litr průměrně za necelejch 20Kč.

dada

Nicméně i těch 140l nafty mi furt nedává těch 5200 za dopravu viz původní příspěvek. A o tom to je. tj budu celej den jezdit a mám to za 2800 doma. To už je slušná úspora.

Honza D.

Čas, vlastní práce, opotřebení auta, být celý den nebo dva od rodiny – to se nepočítá?

dada

No to je jednoduché. Pokud bych ctěl 2800 čistýho budu muset být dýl než jeden den v práci. nebo budu jeden den vozit štěrk. Auto už si na sebe vydělalo x krát, dalších pár cest mu určitě zásadně neublíží. Rodina bude mít radost, že se kolem domu opět neco vybudovalo, tj nenechávám dům chátrat.

Vít Jůza

U písku a štěrku to tak logicky je.

Frantisek

Za delší cestu zaplatit víc je logické, ne? 🙂

Kamui

Tohle já říkám už dávno – stanovit silniční tranzitní koridory (dálnice a vybrané jedničky) a tranziní dopravě kromě mimořádných situací zakázat je během cesty opustit.

Chronosphere

To je pěkné,ale nerealizovatelné.Jak poznáte tranzitní dopravu?Každý kamión bude povinně mít na sobě ceduli odkud kam jede?

Arimatejsky

Má povinnou stz a přepravní listy, to by mohlo stačit, ne?

Paja

To by to musel někdo kontolovat. Jezdím roky Praha – ČB alespoň 1x týdně a PČR potkám max 1x za rok.

coolio

Oni jsou teď neoznačení, a celní správa tam je (bývají zašití)

pavel2

celní správa bývá vždycky v označeným autě;-) ale to množství aut byť jen nad 7,5 t co dnes jezdí nedokážou zkontrolovat. to by muselo být celníků a dopravních policajtů nejméně 3x tolik a museli by stavět každý větší auto a každýmu kontrolovat papíry. dokážete si to vůbec v reálu představit? prostě by si je srovnali do pravýho pruhu a osobáci by to objížděli na kyvadlo:-> aneb jak zařídit kolaps silniční dopravy hned teď a tady. anebo by každá firma hlásila: ve st 04.03.20 povezu 10 palet á 500 kg z Plzně do Tachova. běda kdyby zboží do Plzně dorazilo se… Číst vice »

Equinox

Nebo to zpoplatnit všude mimo ty koridory. Přece chceme, aby kamiony jezdily mimo hlavní tahy

Frantisek

Chceme… aby jezdily. V to bude ten kámen úrazu. Asi jako „s více auty (pod zemí) je nám lépe (na zemi)“. 😀

Vít Jůza

To je tak těžké pochopit, že je třeba zpoplatnit všechny komunikace, ty menší aspoň pro velká vozidla spíš více? Že jinak to bude vždy svádět k volbě těch méně vhodných, ale nezpoplatněných. I do 6 tun …

Arimatejsky

Máte pravdu, ale výkonové zpoplatnění neni jednoduché a nějak se začít musí. Zpoplatnění jedniček je dobrý kompromis. Přeji krajským politikům úspěch.

Martin V.

Nejlepší výkonové zpoplatnění je spotřební daň z benzínu a nafty. A to tady už dávno máme. Mýto na dálnicích bylo původně vymyšleno k placení za kvalitu (u soukromých dálnic v některých zemích) a proto se muselo stanovit tak, aby bylo atraktivní a lidi ho dobrovolně platili (byť u toho třeba nadávali). Dnešní zpoplatnění atraktivní není, protože přidaná kvalita ceně neodpovídá.

Pavel P.

Spotřební daň je do budoucna nepoužitelná cesta. Pokud dojde k zásadnímu nárůstu počtu vozidel na alternativní pohony (elektřina, vodík, biopaliva apod.), jak si EU představuje, tak nebude mít kdo platit spotřební daň. Druhá věc, obzvláště u tranzitu, je možnost natankovat mimo ČR, pak neplatí vozidlo žádnou spotřební daň.
Jako jediné udržitelné řešení bych viděl zavedení mýta/poplatku celoplošně, na všechny silnice i všechna vozidla, přičemž cena za kilometr by byla dána typem vozidla, potenciálně s příplatkem na dálnice.

Původní Pražák

Jestli si myslite, se státy nebudou umět zdanit alternativní paliva, tak jste neuvěřitelně naivní, nebo naprosto bez fantazie.

Pavel P.

Některá (vodík, bionafta apod.) jdou danit celkem snadno. Taková elektřina je ale horší, protože se špatně zjišťuje, jestli byla využita na nabíjení elektromobilu nebo něco jiného, a danit elektřinu plošně (aby nebyly daňové uniky) by byl problém pro průmysl.

Jiří Kocurek

A jak stát zjišťuje, jestli se benzín spálí na závodním okruhu nebo na silnici? Odpovím si sám: Nijak.

Radovan Komínek

Mám na věc úplně stejný názor jako vy, jenom jsem ještě bohužel nenašel nikoho, kdo by se tou myšlenkou vážně zabýval. Bude to práce při které se někdo hodně zapotí a nejtěžší bude v tomto tématu najít politický potenciál – tedy pozitivní se zviditelnění před voliči.

Martin V.

Jediná slabina spotřební je soupeření mezi státy, to s vámi souhlasím. Proč si může Lucembursko dovolit veřejnou dopravu zdarma? Podle mě je jedním z důvodů nízká spotřební daň díky níž vyberou mnohem víc, protože tahají peníze z Němců a Francouzů, co jedou kolem. EU má ale na spotřební daň stanovenu minimální sazbu. Pokud by byla politická vůle, tak ji můžou zvednout a u takto harmonizované daně už nepůjde tankovat v zahraničí (s výjimkou východní fronty EU na hranicích Ruska, Běloruska a Ukrajiny).

Paja

Neměla by být dálnice naopak levnější, aby to motivovalo lidi jezdit spíš po ní?

Frantisek

Je potřeba vůbec někoho motivovat, aby jezdil? Natož čí dále, tím lépe?

Jiří Kocurek

Mno je tady v ČR celosvětově známá firma vyrábějící ohýbaný nábytek. Po zákazu dopravy zboží jednoznačně zkrachuje.

Řidiči

Lidé jste všichni úplně debilni nb to jen děláte Čechy mají zaostalou dopravní infrastrukturu oproti Francii nb Německu asi tak o 30 let zpátky. Zpoplatněním některých „1“ došlo k přesunu dopravy na jiné „1“. Kdyby východní soudruhy přesunuli na rolu jako jezdila dřív z Lovosic do Drážďan tak by bylo vystaráno a nemuselo se řešit zpoplatnění „1“ ptz doprava na českých silnicích a dalnich by byla o 40 % klidnější.

Honza D.

Řidiči, ad Ro-La. Za současného stavu železniční infrastruktury u nás nejde přidávat další vlaky. Koridory jsou přeplněné a jakákoliv mimořádná událost automaticky zaseká spoustu dalších vlaků, zejména nákladních. No a jelikož zejména veliké firmy jsou na železnici někdy až bytostně závislé, je nepravidelnost jev nežádoucí. Ostatně, není to tak dlouho co byla kvůli opravě trať z Drážďan směr Děčín zavřená a nákladní vlaky stály skoro všude.

dopravák

Vít Jůza: A to je tak těžké pochopit, že pro řešení TRANZITU přes ČR nepotřebuji žádné „mýto“ v současné podobě, ale že stačí zřídit na hranicích „mýtnice“ a stanovit pro tranzitní cesty mezi jednotlivými hraničními přechody vzdálenosti po povolených trasách s tím, že bude odečten stav tachometru (resp. spíše „odometru“) na vstupu a na výstupu z ČR a poplatek za tranzit po stanovené trase bude zaplacen už hned na vstupu do ČR, a pokud bude na výstupu stav měřidla projeté dráhy vyšší než stanovený (samozřejmě s nějakou nevelkou tolerancí do „plusu“), budou ujeté kilometry navíc zpoplatněny nějakou opravdu drastickou sazbou… Číst vice »

Honza D.

Obávám se, že tento nápad je v rozporu s pravidly EU, navíc si nedokážu představit jeho praktické uplatnění. Něco jiného je Švýcarsko, které členskou zemí není. Navíc jsou možné objížďky z nejrůznějších důvodů, změny dispozic v průběhu přepravy atd. Zkrátka – je to blbost.

Vít Jůza

Dokážu si představit různé postaru byrokratické systémy, ale při současné technice je přirozeně šikovnější princip satelitního mýta. Pokud se nenasadí ceny jako na ETCS a železniční přejezdy na mnoho milionů na každé auto …

Vít Jůza

A nejde jen o tranzit.

Frantisek

Otázkou je, zda chceme řešit (a obtěžuje nás) jen tranzit z hlediska státu. To už je jak s tou „železnicí, co se vyplatí tu nad 300, tu až nad 800 km“, zatímco většina dopravy, jež je cílová, s klidem přešla na silnice, které přetěžuje a ucpává.

Jiří Kocurek

Jasné, dovezl melouny z Maďarska, složil je v Praze. Tam nabral pivo a dovezl ho do Drážďan. No a kamion č.2 vez melouny z Prahy do Drážďan. No přece už za starého dobrého Karla IV se v polabí melouny pěstovaly. Samozřejmě, že ty melouny měly jet vlakem. Měl si pěstitel půl roku předem podat žádost u místně příslušného úřadu a oni by mu přistavili vlak. Ten by za 12 hodin naložil. Jinak penále. Nezájem, že je 10 večer! No a než se to z Maďarska předá na Slovensko, než si to v Kútech vyzvedne Národní dorpavce a doveze to do… Číst vice »

Jiří Kocurek

Takže kamion to vezme po druhém břehu řeky, aby se vyhnul zpoplatněné jedničce. Pojede po nezpevněné polní cestě. Proto je třeba majitelům přilehlých polí přidat hromadu dalšícho papírování, aby platili vysoké mýto když jedou orat. A ten Zetor musí sešrotovat, prože není vybaben GPS modulem dodávaným státní organizací. No soutěž jsme zblbli, tady máte krabičku, možná ji budeme muset vrátit a smlouvu s FGHJ zrušit, výběrko je totiž u soudu.