Kraj Vysočina úzkokolejku převzít nechce, je ale ochoten objednat letní provoz

JHMD, konec trati v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, konec trati v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na Vysočinu připadá 29 z celkových 79 kilometrů úzkorozchodných tratí JHMD, zbytek je v jižních Čechách.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam Beneš

Lze prosím čerpat příspěvky SFDI na trať v popsaném režimu provozu?

Ondra K.

Fakt, že kraj nechce tu trať ani zadarmo, je naprosto očekávatelný. Ono víceméně, ani neexistuje rozumný důvod, proč chtít tratě JHMD dobrovolně převzít do svého majetku. Ve výsledku by to akorát byla černá díra na peníze, neboť vlastník má povinnost provádět údržbu.

Fsp

A pak se mnozí diví proč SŽ nechce zprovozňovat kozí a jiné dráhy. Úplně to samé, jen je zde stále představa že ze státního krev neteče

Sova

SŽ má ale vlastnění a údržbu tratí (na rozdíl od kraje) jako hlavní důvod své existence. Tudíž je o dost větší problém, když to dělá špatně a velmi neochotně.

Fsp

Peníze nejsou a tedy i stát a SŽ musí konat s péčí řádného hospodáře!

Sova

To souhlasím. A řádný hospodář by nikdy nenechal jemu svěřenou infrastrukturu zchátrat, zatímco dál čerpá prostředky na její údržbu. Ten neřádný na to kašle a pak hledá výmluvy…

praktik

Divný komentář: to snad ty instituce musejí (nebo by aspoň měly) vždycky = ať peníze „jsou“ nebo ne. Ale projevem „péče dobrého hospodáře“ určitě není, když jsou náklady na činnosti nezbytné třeba právě na obnovu provozu na „Kozině“ zbytečně navyšovány tak, aby to budilo u nedokonale informovaných osob odpor.

Kubrt

V první řadě by si měl stát stanovit nějaká kritéria, podle kterých se bude rozhodovat, které železniční tratě má SŽ udržovat a které ne. Zatím je to jen na vůli SŽ, bez jakéhokoliv systému, což vede k pochybnostem.

Leinad

Místo pevných kritérií máme úřední postup vybudování/zrušení dráhy, ve kterém je i dost politiky
To, že Spržel má nějakou trať udržovat a vykazuje si na ní částky, které prožírá, je jiná věc.

xyz

To už ukázala její předchůdkyně, ČD, s.o., počátkem roku 1997, když vyloučila z provozu úzkokolejku do Nové Bystřice.

Mmch. „peníze nejsou“ je stav (v kontextu vašeho postoje) platný setrvale? Nebo v nějakých obdobích za posledních dejme tomu 30 let neplatil?

Petr

Přesně tak. Já už slyšel 60x na jaře zpívat kosa a zaklínadlo „nejsou peníze“ slýchám po celou tu dobu 🙂

xyz

Zejména v tomto kontextu budu zvědav, jak „budou peníze“ na všechny ty elektrizační konverze či výstavbu VRT.

Plus souběžně s tím průběžnou údržbu té železniční sítě, kde je objednávána osobní doprava.

Leinad

S péčí řádného hospodáře ano – mezi to patří efektivní využití peněz vykázaných na údřzbu Koziny. Jestli se nedá udržet sjizdná, ok tak neudržovat, ale v tom případě nečerpat.

Leinad

Jenže SŽ vykazuje na údržbu Koziny docela velké částky, které čerpá od SFDI. Výsledek vykázaných peněz je nesjízdná trať, takže je to docela ziskové.

Viktor

Je to smutný, ale „úzká“ se z tohohle vyhrabe asi jen těžko. A pro mne osobně je to hodně bolavý příběh – strejda jí asi 30 let jezdil, táta tam spoustul let pracoval, já jako malej kluk odřídil JH-NB a na konečný koukal na kopečky v Rakousku a tak…

libor

Já osobně si myslím, že by to měli zaintegrovat do PIDu. Vysočina to sice nechce, ale Praha by chtít mohla. J.Hradec už integraci dostal (linka 401), tak na sever od JH by snad problém být nemusel. Ponorky už si stejně zaslouží nový lak, tak rovnou do barev PID / Berte to trochu s rezervou, dal jsem jedno pivo na sluníčku – mám fantazii/ 😀 😀

Pozorovatel

Nechat kecat Boreckého do provozu JHMD by bylo posledním hřebíkem do rakve. Obecně má úzkokolejka velké štěstí, že se nenachází na území Středočeského kraje.

Fsp

to máte hodně levnou opičku 🙂

kelímek

No, při dnešních cenách piva bych to zase tak optimisticky neviděl …
Ale k jiné věci: on snad už tarif PID platí až do JH i ve vlacích? Já jsem se domníval, že to nějak funguje jen v těch několika autobusových spojích, a tam s kelímkem řidiči nikoho nepustí …

Průvodce původní Aleš

Tak on do JH neplatí ani v autobusech, platí jen do Mezna.

Fsp

tři dvanáctky krušovic v petce pořád koupíte pod 40 Kč 🙂

Jana

Já sem s tím jezdila do práce a teď musím bejt na ubitovne pocházím s dobesova

pavelmracek

Pamatuje si tu někdo, jaké bylo vlastně využití té severní větve? Co jsem koukal do starých jízdních řádů, tak z Jindřichova Hradce ve „špičce“ jezdil vlak na sever i každou hodinu, ale zajímalo by mě, jestli to opravdu bylo využívané pro běžné dojíždění.
Jižní větev do Bystřice je samozřejmě jasná, to je zkrátka kochačka krásnou krajinou, ale časově nekonkurenceschopná.

xyz

Už od 12/2019 byl mezi Kamenicí a Obrataní výhradně 2h „takt“, resp. prostě se nikde mezi těmi stanicemi nekřižovalo.

Využití v tomto úseku jsem vícekrát zažil hodně slabé (čemuž se nedivím, zejména po nástupu hašišbeden).

Miroslav Vlasák

Vytížení bylo velmi malé

praktik

V sezóně o víkendu z Černovic do Obrataně na přestup odpoledne nějací „lufťáci“ a chalupáři, mezi Kamenicí a JH byla asi frekvence obecně větší (i ve všední dny), ale ani to asi zejména v posledních letech bylo jen „nic moc“.

libor

možná tak úsek JH – Kamenice, tak se jezdilo, ale dál už moc ne. to je území nikoho (malé osídlení/ změna okresu – kraje/ cílová stanice vlaku někde na vsi v Obratani) 😉

Fsp

#potenciál!

Chalupář

Jako byly vlaky JH – KnL – Obtň, kde se v lete i stalo. Hodne se jezdilo na casy do skol. Taky me prekvapilo, ze treba na vecernim spoji z JH kolem 20h bylo cca 10 lidi. Na Obrataň fungovaly dokonce i navozy z Černovic (lidi dal prestupovali na trat 224 smer z/do Tabor) Ano, reklo by se, ze to odveze i autobus. Jenze to bychom se s zadnou lokalkou nedostali nikam a muzeme je rozebrat. Prakticky se da rici, ze s hasisbednou se poptavka snizila, ale stale jezdilo lidi dost. Ale taky hodne zalezelo na sestavenim JŘ a navaznostech.… Číst vice »

Al de Baran

Veřejná doprava se nově musí všude soutěžit – v čem je tohle jiné? Nereju, ptám se…

Kubrt

Je nějaký limit, do nějž se soutěžit nemusí. Nepamatuju si částku. Tady do hry ještě vstpuje to, že trať není v majetku státu, nepovozuje jí SŽ, a předpokládám, že už do ní neplynou ani peníze ze SFDI, jako v dobách pravidelného provozu.
PS: nechápu, proč tuto otázku někdo minusuje.

Osamělý Vlk

Ideologie, asi. Tady to bude opravdu o vlastnictví a v zásadě provoz, který buď bude dotován z krajů, ČR, nebo nebude.

xyz

U toho limitu mě celkově zaujala ta věc, že tedy objednatel už tak jako tak musí s „vybraným“ dopravcem předem jednat, aby bylo jasné, za kolik Kč ten kontrakt bude a jestli se vejde do limitu.

Bez tohoto jednání by to přece jasné nebylo.

No a kdyby chtěl vybírat nejvýhodnější nabídku, tak zadá soutěž (či aspoň „rozstřel“) bez ohledu na to, že by třebas de iure nemusel.

Jan Sůra

Je určitý limit, do kterého se soutěžit nemusí, tady to bez problémů rozsah výkonů splňuje.

Al de Baran

Díky