Kraj Vysočina bude dalších pět let objednávat turistické vlaky do Jemnice u Railway Capital

Trať Moravské Budějovice - Jemnice. Zdroj: Railway CapitalTrať Moravské Budějovice - Jemnice. Zdroj: Railway Capital

Na trati zůstane turistický víkendový provoz.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vtvt

Dotaz na redakci – jaký je zdroj tvrzení, že loni Kraj Vysočina zaplatil za vlaky 487 milionů Kč?

Dle níže uvedeného zdroje za leden až listopad 2022 Kraj Vysočina zaplatil za „Dopravní obslužnost veřejnými službami – drážní“ 760 milionů Kč (údaje za prosinec 2022 budou během zveřejněny po dokončení účetní závěrky Kraje Vysočina)

https://monitor.statnipokladna.cz/ucetni-jednotka/70890749/prehled?rad=t&obdobi=2211

PvvS

A zas nesplnil co slíbil…

noerf

Tuším, že MD financuje regionální vlaky. Bývalo to okolo čtyř miliard Kč ročně na celou republiku. Takže ten rozdíl může tvořit příspěvek MD.

Vtvt

Díky. Můj dotaz pramenil z toho, jestli je opravdu tak obrovská ta extra dotace kterou posílá stát (nad rámec rozpočtového určení daní) krajům na regionální dopravu, tak je obrovským rizikem těch krajů, když uzavírají dlouhodobé smlouvy. Neboť Ministerstvo dopravy (a Ministerstvo financí) v roce 2016 za ministrů za ANO2011 pana Ťoka a pana Babiše) navrhlo diskriminační rozdělování těchto extra dotací. Např. v roce 2016 takto do Zlínského kraje šlo o 29% menší, tj. podprůměrná tato extra dotace přepočtená na jednoho občana ve srovnání s průměrnou částkou této extra dotace spočítanou za celou ČR = lidově řečeno tedy občané např. Zlínského,… Číst vice »

xyz

„Na železnici dlouhé necelých 21 kilometrů podle webu dopravce vlaky jezdí od dubna do října“
Web dopravce tvrdí něco jiného https://railwaycapital.cz/jizdni-rady/#vysocina (a realita skutečně byla před těmi několika týdny taková, jak je psáno).

xyz

„Na památkově chráněné jednokolejce z roku 1896 do Jemnice byla pravidelná osobní doprava zastavená 31. prosince 2010, podle úřadů kvůli ztrátovosti. Srov. s tiskovou zprávou Kraje Vysočina ze září 2010, kde se tehdejší radní pro dopravu, Libor Joukl (ČSSD), dušoval, že kraj tam chtěl vlaky objednávat dál, ale zlá SŽDC nepřidělila kapacitu dráhy. Ostatně proto došlo k zastavení osobní dopravy k nezvyklému termínu 31. 12. a ne od nového GVD, jehož platnost začala o 3 týdny dříve. Mimochodem v té době čerstvě byl onen Joukl členem správní rady SŽDC = tak trochu střet zájmů. A pořád to ČTK bude takto… Číst vice »

xyz

… a docela zavádějící je i údaj o „příležitostné vlakové dopravě“ z objednávky samospráv.

Ta „příležitostnost“ byla ve vymezení nepracovních dnů o letních prázdninách, a to v letech 2011 a poté 2014 – 2017 (O. K., ne 2012 a 2013, a to vlivem tehdy výrazně navýšených poplatků za dopravní cestu u „tratí s minimálním provozem“).

Peeetr

Prostě hlavní ztráty dnes díky byrokratickému nastavení nejsou v provozování vláčků, ale v udržování dopravních tras. Ale kdyby měl kraj tu trať odkoupit a opravovat, tak by se na to vše včetně toho romantického letního turistického šotoušení vykašlal.

xyz

Naprostá většina tratí si na sebe nevydělá z poplatků za dopravní cestu. V případě mnoha jiných tratí (např. přilehlá t-241) navíc jsou náklady nejen na údržbu tratě, ale i na pracovníky řízení provozu (výpravčí v každé stanici). Nicméně to je do značné míry mimoběžné vůči tomu tématu z roku 2010 – scestný ukazatel tržeb z poplatků za dopravní cestu do 1 mil. Kč (nebral se ohled na délku tratě ani na náklady na provozování tratě), dost možná vylhaná výše ročních nákladů na údržbu tratě (12,5 mil. Kč již po odečtení vybraných poplatků, to vše v přepočtu na 21 km tratě… Číst vice »

MilanSima

Milion ročně. Je to moc, nebo málo? Pokud ale na to kraj má, proč ne 🙂 kraj platí, kraj rozhoduje 🙂

Kubrt

Necelých 300 Kč na jednoho cestujícího. Snad ti cestující aspoň něco utratí u místních podnikatelů, aby to mělo nějaký efekt.

xyz

Rok 2022: nákladová cena (ne výše úhrady) 89,66 Kč/vlkm (dodatek z 3/2022) x 9152 vlkm : 3400 osob = 241,3 Kč/cestujícího. Od toho odečíst tržby od každého z cestujících, protože ta částka 89,66 Kč/vlkm je brutto. O. K., i tak je to dost vysoká úhrada za každého cestujícího. Ten počet cestujících by možná byl o něco vyšší, pokud by vlaky směr Jemnice navazovaly v Moravských Budějovicích na vlaky z vnitrozemí a ne od Znojma. U většiny spojů tomu však je právě naopak – stav platný od sezóny 2020, kdy došlo k posunu poloh vlaků na trati č. 241; předtím vlaky… Číst vice »

Knížecí rada

Z vnitrozemí jako z Jihlavy? Z Třebíče jezdí do Jemnice přímé autobusy s návazností R z Brna. Takže přípoje na blízké Znojmo maji své opodstatnění.

xyz

Ano, od Jihlavy.

Knížecí rada

Tak to myslím, že Jemnice má větší spád na Znojmo než Jihlavu. Z Jihlavy (a Prahy) je dostupnost od Sp. Ovšem pro Vás je problém vše. Kdyby ty návaznosti byly od Jihlavy, tak byste moudře neopomněl zmínit Znojmo.

xyz

Ten Sp ale jede, co se víkendů týče, jen 1x od Jihlavy v sobotu (s přípojem směr Jemnice), resp. 2x na Jihlavu v neděli (u prvního z nich přípoj od Jemnice není, u druhého je).

Tzn. rychlý přípoj je zajištěn jen od jednoho ze 3 – 4 spojů za den.

Poslední věta je vašim chybným předjímáním.

Kernteriér

A necelých 8 cestujících na spoj, počítám-li správně.

David

Za těch 300 by mohli jezdit luxusní Caravellou…

Jiří Kocurek

Ta nejezdí o víkendu, nebere kola (a ikdyby, s přívěsem se neotočí) a navíc spotřebovává naftu! 810 jezdí za míň!

Ale teď vážně: Chtělo by to spíš nějak povzbudit ten turistický provoz, ať je těch lidí 15-20 na spoj. Přípoje do Třebíče, byť busem?

Granja

Když to rušili, bývalo lidí více. Zpátky se cestující vrací zpravidla pomalu, dlouho nebo někdy i vůbec.

Pája

V té ceně Vám ještě chybí fakt, že ta objednávka nutí správce trati udržovat ji sjízdnou. To není vždycky samozřejmostí….

Kubrt

Jezdí tam i 1-2x týdně manipulák.

xyz

Plus tzv. Výletní vlak, který není součástí smlouvy Kraje Vysočina se společností Railway Capital.