Infrastruktura Letectví Silnice Zprávy

Kraj vrací do zásad rozvoje pražský okruh, vypustil ale křižovatku u letiště Vodochody

Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.
Pražský okruh u Slivence, ilustrační foto. Foto: Wikimedia Commons.

Zastupitelstvo Středočeského kraje má před sebou důležité zasedání, které může posunut přípravu velkých dopravních staveb. Na programu čtvrtečního jednání je druhá aktualizace zásad územního rozvoje, jejichž některé části v letech 2013 a 2014 zrušil pražský městský soud.

Jde především o velký pražský okruh, jehož severní úseky na základě rozhodnutí soudu ze zásad územního rozvoje (ZÚR) vypadly a tím fakticky jejich příprava uvízla na mrtvém bodě. Nyní se tam podle materiálu pro zasedání zastupitelstva vracejí. Konkrétně jde o úseky Ruzyně – Březiněves se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami a Březiněves – Satalice s jednou křižovatkou. „Schválení zásad územního rozvoje Středočeského kraje je nezbytnou podmínkou pro další pokračování přípravy severní části Pražského okruhu, který jednoznačně patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Pražský okruh. Zdroj: Deník, Vltava Labe Media
Pražský okruh.
Zdroj: Deník, Vltava Labe Media

Do základního rozvojového dokumentu kraje se vrací i plocha pro rozšiřování ruzyňského letiště, takzvaná Vestecká spojka (Vestec – Újezd) a železniční koridor Praha – Strančice. Naopak smůlu mají zatím zastánci nové mimoúrovňové křižovatky na D8 Odolena Voda. Ta původně byla v jednom balíku s ostatními projekty, kraj ji ale nakonec zatím do ZÚR nechce vrátit.

Odvolává se na názor starostů okolních obcí. Kromě automobilového provozu je křižovatka administrativně důležitá především pro projekt Letiště Vodochody. Dokumentace EIA k letišti si klade jako jednu z podmínek právě vznik nové křižovatky. I proto by investorem křižovatky nebylo ŘSD ale majitel letiště, skupina Penta. Kraj podle materiálu bude muset najít „optimální řešení doplnění mimoúrovňové křižovatky Odolena Voda na dálnici D8.“

„Nerozumím tomu, proč z pěti položek, které všechny prošly úspěšně projednáním a posouzením vlivu na životní prostředí, vypadla pouze křižovatka na D8. Region toto napojení na dálnici D8 potřebuje bez ohledu na to, zda záměr rozvoje letiště Vodochody bude nebo nebude realizován,“ reagoval ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.