Kraj spustil tendr na leteckého dopravce pro linku z Brna do Mnichova
Airbus A319 Českých aerolinií v Brně. Foto: Letiště Brno
Rada Jihomoravského kraje tento týden schválila zahájení zadávacího řízení na dopravce, který by zajišťoval přímé letecké spojení mezi Brnem a
Napadá mě dotace pro lety na Měsíc… taky bych se rád proletěl, počkám si
Jako člověka žijícího v Brně mě překvapuje, proč bychom měli dotovat zrovna tohle, ale každopádně je dobře, že se tu o tom můžeme pěkně demokraticky pohádat. Zvláště se těším, až některý invenční diskutující najde souvislost mezi leteckou linkou z Brna do Mnichova a potřebou přeměny lokálek na cyklostezky.
presne tak, proc zrovna do MUC, kde je p2p potencial velmi maly a prestupy sice OK, ale spis bych hledal o neco „vetsi“ a dulezitejsi letiste, treba FRA, AMS nebo LHR.
Mnichov vam s 46 mega cestujícími ročně přijde „malé“?
vzdyt je to druhý hub lufthansy, a přestupy zde najdete jak na evropské, tak na long-haul linky. ostatně, Lufthansa sem bude stěhovat část svých A380,
Zvláštní. Dotace na 25 lidí v letadle špatně, dotace na 25 lidí denně v lokálce dobře.
Srovnáváte nesrovnatelné. Aby ve vesnicích byl nějaký život , což si troufám tvrdit je v zájmu celé společnosti , je třeba zajistit dopravu do těchto vesnic. A vzhledem k jejich velikosti je naprosto vyloučeno , aby výnosy z nějaké linky hromadné dopravy pokryly náklady. Proto jsou dotace v tomto případě třeba… Je však otázka , zda by nebylo lepší dotovat autobus..ale to by mělo být posouzeno pro každý případ zvlášť.. Takže dotací té lokálky přispíváte na to , aby se děti dostali do škol , pracující do zaměstnání a penzisti k lékaři. Komu přispíváte dotací letecké linky ? Je třeba… Číst vice »
Máte pocit, že 4 páry autobusů (někde ani to ne) zachraňují ve vesnicích to, že tam někdo žije? To je zajímavá představa šotopředstava. A před čárkou ve větě se nedělá mezera.
Jste si vybral poněkud extrémní případ. A ano, i ty 4 páry autobusy aspoň umožnují, aby se lidi dostali do práce / do školy.
Extrémní případ? Takových vesnic je fůra. A přesto tam lidi žijou. Autobusy vozí děcka do škol. Ostatní mají auto.
Ostatní mají auto – no právě. Pak je město přehlceno auty a externality z toho platíme všichni..
Nemluvíme o velký městech. Řešíme vazby Lhotka u Prdelkova- Prdelkov.
Ono taky ta dotace sen dostane lidi kteří zde utratí své peníze. Platí se DPH, Dan z příjmů, Dan že mzdy atd atd. A zrovna takováhle klientela není špatná a je to stejné asi já moto GP. Na druhou stranu radši budu dotovat toho než 6x dotovat linkový autobus. Dotovat studenty VŠ nemá moc cenu když za naše daně udělá školu a pak jde do zahraničí. To je taky mrhani peněz.
no tak zrovna motoGP je jednoznacne a jasne vyhazovani penez obyvatel aby je nasledne mohli obtezovat ozraly „fanousci“. tuhle silenost bychom v Brne meli minimalne prestat dotovat, kdyz uz ne rovnou zakazat…
A je také ta dotace 1400Kč na jednoho cestujícího?
Takže tou linkou létalo v průměru 25 cestujících na jednom letu a kraj každého z nich dotoval skoro 1400 korunami… jestli na jižní Moravě nemají jiné problémy ve VHD, tak proč ne? 😉
Linka do Mnichova je dulezita. Za blbosti se utraci spousta penez, tak proc by kraj nemohl financovat neco, co pomuze podnikani a cestovnimu ruchu do budoucna?
Meznárodní letecká doprava je celosvětově osvobozena od spotřebních daní a DPH. To si myslím, že jako veřejná podpora docela stačí a netřeba další. Dělá to průměrně zhruba 1000 Kč na každý let z/do ČR.
Není to základní dopravní obslužnost, jako železnice, není to ani ekologické.
Kladu si otázku , proč tedy šel nějaký Hyundai do Ostravy, KIA do Žiliny , když z těchto měst není přímé spojení do Mnichova . Či proč Američani koupili fabriku v Košicích v době , kdy z Košic létaly pouze dvě linky. Do Prahy a do Bratislavy…
Hyundai a KIA nepotřebují spojení do Mnichova, těm stačí spojení na Ruzyni s přestupem na Korean Air/ČSA do Soulu. A pokus ČSA o linku PRG – ILZ (letisko Dolný Hričov) tady byl… jen z té KIA asi nepotřebují létat do Koreje tak často a tolik lidí jako ze Škodovky do VW. Takže linka skončila, zatímco do Braunschweigu se z Ruzyně létá 2x denně.
Jasně , ale daňový poplatník spojení Praha-Braunschweig nijak nefinancuje…
To samozřejmě ne. Tu si platí VW/Škoda. Jen jsem to celé psal jako příklad k Vaší otázce. Tedy, že Korejci opravdu žádné přímé spojení nepotřebují, protože ho nevyužijí.
Dotovat z veřejných peněz tento ryze komerční způsob přepravy považuji za vrchol drzosti a arogance jihomoravských zastupitelů. Je někde seznam členů, kteří přišli s tímto návrhem a hlasovali pro něj?
No a co? Já nejezdím busem, to mám na ty dotace taky nadávat? Vlastně jo, můžu, ale to je tak asi jediný, co s tím udělám…
Sledujte stránky JmKraje, tam jsou zápisy z jednání rady i o hlasování https://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?ID=324447&TypeID=1. Toto tam ještě není, ale určitě se tam objeví.
Přesně tak. Jsou to naprosto vyhozené peníze , které poslouží pouhým pár jednotlivcům.. nikoliv kraji. Představa , že přímá letecká linka z Brna do Mnichova přitáhne do Brna investory nebo turisty je hodně naivní…
Někoho to příitáhne, to zase ano. Když má nějaký vysoký šéf třeba Honeywallu, IBM, RedHat, či jiné firmy letět do Vídně a pak se „kodrcat“ taxíkem do Brna (hodně častý případ), tak mu to náladu o pár bodů sníží.
Na druhou stranu, jak zde kdosi vypočítal, podpora BMI byla více než štědrá. 1400 za jednoho cestujícího, to je trošku moc.
Pokud ten šéf je opravdu hodně vysoký , tak poletí svým letadlem. Pokud není , tak proč ne ? Pokud jede nějaký manažer z firmy Volkswagen do Kvasin …také nemá žádné přímé spojení. Zpravidla přiletí do Prahy firemní linkou z Braunschweigu a pak pokračuje buď taxíkem anebo pro něj nějaký poskok přijede…
VIE-BRQ je skoro dvakrát tak daleko a déle, než PRG-MB.
Z Prahy do Kvasin to autem trvá tak jednou tak dlouho jako z Brna do Vídně 🙂
ČD jsou z našich peněz dotované mnohomilardovými dotacemi, studenti a důchodci jsou státem dotovaní, sportovci a kultura, MHD jen v Brně má provozní dotace přes miliardu )pokud se dobře pamatuji). Nové linky jsou dotovány i v Praze (snížení plateb), regionální linky jsou standardně dotovány v celé Evropě.
Ano …regionální linky…
Apropos.. lze pochopit , že Řecko dotuje vnitrostátní linky. Protože země , která je rozeseta na velkém množství ostrovů by bez dotovaných letadel chcípla. Podobně lze pochopit dotované linky ve Španělsku mezi pevninou a ostrovy. Nicméně Brno-Mnichov nepokládám za regionální linku….
Jinak bez dotované MHD by se v Brně žilo poměrně dost těžko. Stejně tak bez dotované regionální veřejné dopravy… Ale i když z Brna povede pět nových linek do západní Evropy , na život v Brně to nebude mít žádný vliv…
Jaký vliv má na život v Pardubicích letiště ? Takřka žádný..
A co je to jiného než regionální linka? Párkrát jsem s ní letěl, kolega také, ale díky šíleným cenám Lufthansy (c/s partner) jsem většinou volil let z VIE. Takže třeba na mě by to vliv mělo, zvlášť pokud by cenová politika byla stejná, jako u jiných letišť.
Vaše závěrečná úvaha jinak asi stejně chytrá, jako říct, že pokud by zrušili Ruzyni, nemělo by to na Prahu žádný vliv.
OK… vy jste s ní občas letěl , tak je třeba , aby ji dotovali všichni občané JHM regionu. Když jste s ní neletěl a použil letiště ve VIE , také jste to přežil a dokázal jste , že bez této linky lze žít :-).
Ano, přežil jsem hodně věcí, i lety z mnoha dalších letišť. Také jízdu mnoha vlaky, autobusy a samozřejmě MHDčkem. Všechno bych přežil i bez dotací. Přežil bych, pokud by se přestalo dotovat školství a kultura. Přežil bych ledasco, ale takový svět mě neláká. Pokud by se mělo mluvit o omezení dotací, tak bych uvítal omezení politických neziskovek, absurdních dotací na nepotřebné projekty z EU, granty pseudovědeckých výzkumů, OZE a mnoho dalšího, ale ne na veřejnou dopravu. Pro mě není problém ne/dotace ne linku BRQ-MUC, ale naprosto šílená cenová politika na letenky BRQ-MUC-XXX.
ČD nejsou nijak dotovány. to jen tak naokraj. Nicméně k věci .. kupodivu nemám problém, že vlaky a autobusy jezdí v závazku, a jsou financovány ze státního (resp. z toho, co odvedu na daních). Základní dopravní obslužnost je docela užitečná věc, a jednoznačně patří k vyspělému civilizovanému státu. U letecké linky z Brna do Mnichova si s tou užitečností tak úplně jistý nejsem. Mimochodem – ano, incentiva na výši letištních poplatků je docela běžná, nicméně tady se bavíme o přímém dotování nevytíženého letadla. což je trošku něco jiného. v evropě (a ve velké míře i třeba v USA) se s… Číst vice »
Jen pro info – vídeňské letiště je dle map na googlu vzdálená ze středu Brna autem za 1:48 hod ale praxi to bývá díky zácpám ve Vídni významně horší, proto se využívá jistější delší cesta přes Bratislavu. Veřejnou dopravou je to 2:39h. Ruzyně je dle stejného zdroje vzdálena 2:16h., veřejnou dopravou 3:32h. . Předpokládám, že žijete v ČR a tudíž je Vám jasné, že u současné D1 potřebujete před odletem minimálně 1-1,5h rezervu. Takže autem a s rezervou na D1 se blížíte času jako autem z centra Prahy na letiště do Mnichova, což i Vám snad přijde jako absurdní …… Číst vice »
Je úplně jedno, kdo tu linku živil, jestli zahraniční cesťáci, nebo Brnáci.
za ty tři roky, co ta linka existovala, se ukázalo že ta linka je neudržitelná, ani po třech letech nebyla „rozletana“ (oblíbený to výraz) …. takže ji budeme rozlétávat další tři roky? úžasné….
a pak zase další tři roky,.,.. a takhle to budeme rozlítávat až do soudného dne?
To je ne moc kvalifikovaný názor. V rámci bmi měla linka mírně nadprůměrnou obsazenost, z jejich pohledu byla spokojenost. Co se týče potenciálu linky pro další rozvoj, museli by změnit politiku u Lufthansy (MUC je jejich hub), byla opravdu výjimka sehnat let po Evropě do 15k. Často byl takový přestupní let i přes 20. Pro srovnání stejný přestup v MUC třeba z VIE obvykle stojí 8-10.
Tak samozrejme, ze z pohledu BMI byla spokojenost, kdyz k te obsazenosti dostali jeste dalsi kupku penez od kraje….
Kdyby ta linka měla nějaký potenciál , věřte mi , že už ji nějaká aerolinka lítá na vlastní riziko. Aerolinek je hodně , usilovně hledají nové díry na trhu a často se létají i velice zvláštní trasy , ještě před několika lety nepředstavitelné… To , že nějaká aerolinka ještě neobjevila tak perspektivní díru na trhu jako je spojení do Brna… to je vážně na pováženou :-))..
Mimo jiné i tak trochu funguji v zahraničním obchodu a často se svými partnery se bavíme i dost neformálně. V ČR vidí problém ve špatné silniční (hlavně nedostavěné dálniční) síti , vidí problém i v železniční síti (pokud to jsou firmy závislé na železnici). Vidí problém v nedostatku lidí na trhu práce. Ale ještě jsem nikdy nikoho neslyšel , že by měl problém se špatným leteckým spojením. To , že přiletí do Prahy letadlem , půjčí si auto v půjčovně , kterým jedou někam další 2-3 hodiny nepokládají za žádný problém…
V PRH jsou nové linky dotovány z vlastních zdrojů Letiště Praha, které i tak vydělá 2,5 miliardy čistého.
Na rozdíl od Brna a Ostravy, kde jde vše z veřejných prostředků a s naprosto nulovým výsledkem a na úkor jiných, důležitějších věcí.
V PRG…
A nezapomněl jse náhodou na to, že stát musel nalít 2 miliardy přes státní firmu Osinek do záchrany ČSA ? Podotýkám, že ty dvě miliardy šly ze státní kasy, ne z rozpočtu Prahy nebo Středočeského kraje a že ČSA jinam v ČR než do Prahy nelítají … Kdežto SMK nebo JMK prostě bude třeba “jen” méně peněz na opravy okresních silnic, ale neberou ty peníze odjinud. Ano, to je velký rozdíl…
Stát nemusel ČSA zachraňovat. Chtěl to udělat, ale nemusel. Kdyby z Ruzyně zmizela letadla ČSA (což se ostatně stejně právě teď průběžně děje), nahradil by je na linkách, které se vyplatí, jiný dopravce.
Pro začátek by bylo dobré naučit se rozlišovat ČSA a Letiště Praha.
No, jak se to veme… ted uz jo, ale není tak davno, co jsme tu měli docela dlouhé období, kdy letiste praha bylo defacto vlastník csa 🙂
(zamaskované přes aeroholding)
To ale není argument proč dotovat cokoliv. Vaší „logikou“ byste obhájil úplně každou dotaci komukoliv.