Kraj poslal svoje ČSAD Liberec do ztráty, podle auditora platí málo. Radní hledají nového ředitele
Problém vznikl vládním nařízením o minimálních mzdách.
Jeden ze dvou autobusových dopravců v Česku ve vlastnictví krajů se loni propadl do ztráty. Hospodaření ČSAD Liberec vlastněného Libereckým krajem loni skončilo prodělkem ve výši 17 milionů korun.
Podle vedení firmy a auditora za to může kraj, který neplní smlouvu. Kraj se rozhodl situaci řešit vypsáním výběrového řízení na předsedu představenstva. O výběru mají rozhodnout radní v těchto dnech.
„Finanční ztráta je důsledkem řady faktorů, z nichž nejdůležitější je neindexování přímých mzdových nákladů v kalkulačním vzorci ceny dopravního výkonu,“ uvedla firma ve výroční zprávě. Dalšími důvody ztráty jsou vysoké odpisy, úhrady ze starších nevýhodných smluv nebo nákup nového areálu.
Kraj navýšil cenu dopravního výkonu indexací mzdových nákladů až letos od července. Tím ale nevyřešil problém ztráty loňského roku, ani letošního prvního pololetí a dalších let. Dopravce přitom kraji doložil i právní stanovisko, podle kterého má na zvýšení plateb podle smlouvy nárok.
Auditorská společnost Nexia AP ve výroční zprávě upozornila, že navýšení by mělo být o 2,73 Kč za kilometr. Pokud k němu nedojde, hrozí další prohlubování problémů.
Navýšení minimální mzdy
K problémům s navýšením mezd došlo navýšením minimální mzdy řidičů autobusů vládou, nařízení řešilo hlavně mzdu během nucených přestávek. Do ztráty se dostaly loni i jiní dopravci, například Arriva Autobusy.
Společně s Ústeckým krajem je Liberecký kraj jediným v zemi, který se rozhodl velkou část autobusových výkonů zadávat své vlastní firmě. V obou případech se tak stalo kvůli opakovaným sporům se společností BusLine. Zatímco Ústecký kraj si založil novou firmu (Dopravní společnost Ústeckého kraje), ČSAD Liberec existovalo a kraj firmu koupil. Kromě dopravy v někdejším okrese Liberec firma převzala provoz na Českolipsku.
Náměstek hejtmana pro dopravu uvedl, že k navýšení plateb nedošlo, protože jiní dopravci finanční problémy nehlásili. „Ve firmě bude potřeba přistoupit k hloubkovému auditu,“ dodal Sviták.
Podle informací deníku Zdopravy.cz je za výběrovým řízením především snaha zbavit se současného předsedy představenstva Martina Bobka. Pro kraj celý projekt vnitřního dopravce rozjížděl, za jeho působení výrazně stoupla kvalita autobusové dopravy. Upadl v nemilost poté, co si dovolil kritizovat vedoucí odboru dopravní obslužnosti Moniku Šulcovou a Otto Pospíšila, šéfa organizátora veřejné dopravy v kraji Korid LK.