Kraj dá dva miliony na soukromou myčku. Podpoří kamenolom, který bude třeba na dostavbu D35

Pískovna Křenek, ilustrační foto. Pramen: České štěrkopískyPískovna Křenek, ilustrační foto. Pramen: České štěrkopísky

Krajská dotace na myčku aut pro soukromý subjekt je v Česku značně ojedinělá.

Pardubický kraj se rozhodl poskytnout dvoumilionovou dotaci firmě Granita, která provozuje kamenolom v Budislavi u Litomyšle. Peníze půjdou na myčku nákladních aut, okolní obce si totiž dlouhodobě stěžují na zabahněné silnice.

Znečišťování komunikací v okolí lomu nákladní dopravou se vedení kraje snažilo řešit s Granitou už řadu let. Firma odpovědnost většinou odmítala s tím, že silnice zabahňují i jiná vozidla než ta její.

Krajská dotace na myčku pro soukromý subjekt je v Česku značně ojedinělá. K dohodě podle kraje přispěl i fakt, že kvůli velké spotřebě kameniva na zahajovaných stavbách úseků dálnice D35 u lomu v příštích letech ještě výrazně zhoustne provoz.

Kvůli obecnému nedostatku kameniva v Česku chce kraj také podpořit místní podnik, aby se materiál na stavbu nemusel vozit ze vzdálenějších regionů.

Proto jsme přišli s kompromisním návrhem, že Pardubický kraj poskytne lomu dotaci dva miliony korun určenou na pořízení mycí linky, kterou budou muset nákladní auta mířící z areálu projet, aby neznečisťovala silnice,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Výstavba dálnice D35 spolyká stovky tun kameniva, které je podle něj nejekonomičtější a nejekologičtější nakupovat od regionálních firem.

86 kilometrů se stavebním povolením. ŘSD chce zbývající úseky D35 rozestavět do dvou let

Všichni chápou, že se kámen na stavbu musí nějak dopravit. Zástupci lomu již investovali několik milionů korun do nákupu kropicího vozu a zametacího zařízení. Takže se odpovědnosti nevyhýbají a snaží se něco dělat,“ odůvodnil Kortyš dvoumilionovou dotaci.

Celkové náklady na myčku jsou 4,2 milionu korun bez daně, krajský příspěvek tak uhradí zhruba polovinu.

Kortyš uvedl, že za podporou kamenolomu je i ochrana přírody. „Protože kámen se bude muset vytěžit tak jako tak, ale můžeme alespoň omezit dopady jeho transportu na životní prostředí,“ dodal náměstek.

Kvůli stavbě dálnice se kraj obává také většího opotřebení silnic v okolí budovaných úseků. S ŘSD tak v předstihu dohodl plán oprav návozových tras, na které tak přispěje i státní organizace.

V kraji se rozestaví desítky kilometrů dálnice

Příprava nových úseků dálnice D35, která se má stát severní alternativou k D1 a jejíž velká část vede Pardubickým krajem, se letos výrazně zrychlila. Podle aktuálních plánů mají být zahájeny práce na všech zbývajících úsecích do dvou let a v roce 2029 kompletně hotovo.

Ještě letos nebo začátkem příštího roku se začnou stavět čtyři úseky: Hořice – Sadová, Ostrov – Vysoké Mýto včetně tunelu Homole, Vysoké Mýto – Džbánov a Džbánov – Litomyšl. Před pár týdny začala současně stavba úseku Janov – Opatovec. Během příštího roku má začít také stavba úseku Úlibice – Hořice, který má již stavební povolení, ale zatím nezačala soutěž na zhotovitele.

Stav přípravy D35 k 07/2023. Foto: ŘSD

Nejblíže stavbě jsou úseky Vysoké Mýto – Džbánov a Hořice – Sadová, kde již ŘSD vybralo zhotovitele a podepsalo smlouvu. Na ostatní výše uvedené běží soutěž (s výjimkou Úlibice – Hořice), probíhá archeologický výzkum a dokončuje se majetkoprávní příprava.

Na 7,6 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 ze Džbánova do Litomyšle nabídla nejnižší cenu v soutěži polská stavební společnost Budimex. O jejím vítězství musí rozhodnout ještě hodnotící komise.

Pro kámen do Polska

Budimex je jednou z největších polských stavebních firem, letos ohlásil plány výrazně expandovat na český trh. Firma se zároveň netají plány na dovoz stavebních materiálů z Polska, jelikož kapacita tuzemských kamenolomů se rychle vyčerpává, na což firmy z oboru dlouhodobě upozorňují.

Poláci jsou blízko velké dálniční zakázky v Česku. Budimex nabídl v tendru na D35 do Litomyšle nejnižší cenu

Firmy tvrdí, že pokud nedojde k otevření nových lomů nebo prodloužení činnosti těch stávajících, tak Česku reálně hrozí nedostatek kameniva pro stavbu klíčové infrastruktury.

Optimální dojezdová vzdálenost pro stavební kámen a štěrkopísek je podle stavbařů 35 kilometrů. Z 216 aktivních kamenolomů a 155 aktivně činných pískoven však podle České geologické služby skončí do deseti let polovina ložisek.

Tagy D35 kamenivo Pardubický kraj růst cen stavebních materiálů
21 komentářů