Kraj chystá velkou opravu ranveje mošnovského letiště za více než dvě miliardy korun

Boeing 737-800 v Ostravě. Foto: Letiště OstravaBoeing 737-800 v Ostravě. Foto: Letiště Ostrava

Více než tříkilometrová dráha se bude rekonstruovat po částech.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Nějak nechápu, že letiště si financují jednotlivé kraje, zatímco i regionální železnice financuje stát. Že by to bylo tím, že železnice tvoří jeden smysluplný celek (aspoň teda v ideálním případě), kdežto letiště si postavíte kdekoli a buď tam něco přiletí a nebo ne.

medvěd

Ano, opravit. Jedno z mála letišť u nás, co má vlak na letiště a jeden náš papaláš tam chtěl americký vojáky…….

Peet

To máš pravdu, už předhonili Prahu, co na tom, že tam vlak jezdí 3x denně a prý i v minulosti bez sebemenší návaznosti na odlety – přílety. Aktuálně odjíždí z Ostrava hl.n. v cca 5hod, 13 hod a 17 hod….

Holt, pokrok nezastavíš!

Martin V.

To opravdu ceny stavebních prací vzrostly za posledních 10 let více než čtyřikrát? V letech 2012 a 2013 totiž v Ruzyni rekonstruovali dráhu podobných rozměrů za pouhých 520 mil. Kč (což bylo kvůli tehdejší krizi ve stavebnictví míň než čekali, ale přesto se mi nezdá, že by inflace byla až tak obří). https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/prazske-letiste-otevira-hlavni-drahu-rekonstrukce-stala-pul-miliardy-1025024 „… O zakázku na rekonstrukci se podělily firmy Skanska a Strabag. Obě firmy dohromady inkasují 520 milionů korun….“

GPGP

Ten Link má zavádějící info, byla to jen částečná rekonstrukce viz. https://www.aeroweb.cz/clanky/3953-oprava-drahy-06-24-fakta-a-zajimavosti

Martin V.

První třetinu dráhy v roce 2012 rekonstruovala Skanska za 160 mil. Kč a zbylé dvě třetiny naráz v roce 2013 Strabag za 360 mil. Kč. Psal o tom třeba i Jan Šindelář v E15 https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/letiste-kvuli-opravam-zavre-hlavni-drahu-988150 A to je dohromady 520 mil., což je o dost míň než 2,26 mega v Ostravě dnes. Článek na Aerowebu popisuje všechny etapy, ale ta červená část na prvním obrázku je jenom porce Strabagu z roku 2013. V té době už byla západní část hotová.

Tim

V tomto případě se však nejedná jen o rekonstrukci RWY, ale také všech TWY, rekonstrukce kompletního odvodnění atd. Nutno vzít v potaz, že cena je kalkulací ze studie proveditelnosti, kalkulovaná cena z projektové dokumentace bude zcela jistě odlišná, stejně tak i skutečná vysoutěžená cena zhotovitelem samotné rekonstrukce.

petr 5

Ranvej bude nová a letadla žádná. Možná sem tam nějaká Cesna. Letiště do každého kraje! to je heslo českých a moravských hejtmanů v 21.století.

Romeo

Podložte svůj výrok nějakými fakty?! Máte vůbec ponětí o nějaké statistice?

petr 5

Fakta: Dvě carga a jedna pasažérská linka. Zbytek chartery, které čeká určitě světlá corona budoucnost. Ale pokud bych vybíral do budoucna jedno z trojice Pardubice, Tuřany a Mošnov, volil bych Mošnov.

RHood

To je tak stupidní názor, jako kdyby někdo říkal, proč existuje letiště DUS když jen 117 mil daleko je FRA. A pozor, to letiště slouží pro letecké společnosti a ne jenom SWG jako záložné letiště.

GPGP

V Německu žije 8x více lidí než u nás a i kupní síla tam je jinde 🙂

Viktor

A hlavně Lufthansa už pomalu ruší vnitrostátní spoje a přesouvá je na železnici

RHood

No vidíte program Rail & Fly s DB funguje, a co tady ? A pak tady rovněž budujeme a rekonstrujeme koridory za miliardy po kterých ve výsledku vlaky jezdí max. 120 km/h, a to nevadí.

Marcel Pánek

A na letiště v Ruzyni se stejne nesvezeme přímo z Ostravy nebo Brna. Leda za deset let z masny. Bože koncepce nula. Nula. Nula.

vojta

Místní diskutující si zřejmě neuvědomují, že stav ranveje je tak tristní, že pokud by se v nejbližší době kompletně neopravila, znamenalo by to existenční hrozbu pro ostravské letiště.

Jiri

A to je problem? Vzdyt stejne 95% lidi leta z katowic, krakova, vidne ci prahy… mozna jeste bratislava, ale OSR je uplne mimo hru…

TRDLINDA 1 9 8

Ta bratislava taky neni žádná výhra.

vojta

Ostravské letiště není jen pro přepravu osob. Například servisní centrum v čele s Job Airem má pro region obrovskou přidanou hodnotu. Cargo, které se bude v nejbližší době rozšiřovat, taktéž.

pkajetan

letecký provoz, jak jsme jej znali končí … v luftu budou nanejvýš ty dvě miliardy

Ogden

to víš

Martin

Poučte mě. Já tu obrovskou přidanou hodnotu pro region nemohu najít.

Marťas

Nemusí být vždycky úplně výhodné letět ze zahraničí, viz třeba „Češi se po čtvrt roce dostali k autům zaparkovaným v Polsku. Parkovné doplácet nemuseli“ (https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/cesi-polsko-automobily-parkovani-koronavirus-varsava-katovice-krakov-vyzvednuti_2005241632_mim). Kraj musí zapracovat na tom, aby nabídka destinací z OSR byla atraktivní, pak přijdou i cestující.

Nekdo

Na to byl cas pred dvaceti lety. Startovni pozici meli dokonce lepsi nez na KTW. Ted je asi tak pet hodin po pulnoci neco resit…. Kdyby ranvej rozorali, tak si to nejen ze nikdo nevsimne, ale jeste usetri ranec penez….

johny

Jasně, v ČR určitě! Třeba v „sousedním“ Holešově tu ranvej opravdu rozorali a „ušetřila“ se tam miliarda a půl. Teda v červených číslech, samozřejmě…

Romeo

Zmiňujete jen sektor osobní přepravy. Ale to zdaleka není celkový objem letecké dopravy! Hlavně v dnešní době, kdy například přeprava nákladu extrémně expanduje!

GPGP

Nedávno tam přistála A 330 z Koreje, jsou tam velké sklady a občas se Mošnov využívá jako letiště pro trénink voj. pilotů 🙂

JanS

Naše vesnice má ve vlastnictví dost velký most přes řeku, na jehož rekonstrukci již několik let marně žádá od MSK dotaci.
Co víc k tomu napsat… ANO, líp už bylo.

Jakub (easydrink)

A předchozí krajské vlády jim tu dotaci přiznali? Asi ne, takže Ne, nebylo líp.

mgr.pavel

„již několik let“

Ted

Na druhou stranu kdy bude lepší čas. Minimálně dva roky bude letectví down, tak je nejlepší čas na opravu čehokoliv.

pkajetan

letectví bude down již na vždy…, ale to se teď nedá lidem vysvětlit… strašně se rozčilují, když jim člověk bere lízátka. Oni už zkrátka na létání nebudou prachy…

Jiří Kocurek

A někteří mají největší radost z toho, když můžou jiným rozkopávat bábovičky, brát jim lízátka a házet je do písku. Teda z toho už vyrostli, teď by nejraději rozkopávali něco většího.

123

No, otázkou je, jak down bude rozpočet kraje.
Ale to není otázka na mne, pokud co to kraj zaplatí sám, co mu do toho kecat, to je věc místních.
A ostatně, volby jsou za chvíli, tak aspoň voliči vědí, do čeho jdou … nebo taky ne.

tom

Tyhle kraje nám byl čert dlužen

Romeo

Vy budete s nějakého inteligentního kraje… tipoval bych buď Středočeský kraj nebo samotné hlavní město. Timto se omlouvám všem racionálně uvažujícím občanům z těchto míst.

tom

Mínil jsem, že okresy byly mnohem flexibilnější, co se týká místních potřeb a netrpěly megalománií. A vaše invektiva je hloupá, milý Romeo

johny

Tak zrovna ten Středočeský kraj by to velmi omlouval vzhledem k osobě paní hejtmanky. Tam je ta laťka ANO hodně vysoko 🙂

Jiří Kocurek

Jistě, kdyby se to celé řidilo z Prahy, tak by si papaláš dálnici k chatě v Jizerkách nepostavil.

Jirka

Takže z důvodu zachování provozu se rekonstrukce prodraží. Nebylo by lepší těch pár letadel poslat na jiné letiště a ušetřit?

Romeo

Definujete co je „pár letadel“!?

Rosťa

Paralelní dráha, zvažuji v Ostravě. Kurňa, To je fakt ragion Razovity !

moston

Paralelní znamená, že by se neopravovala současná, ale postavila by se vedle ní nová, poté by se stará zbourala, aby byl zachovaný provoz. Stejně to udělali v Katowicích. Komentovat něco, čemu nerozumím, je jednoduché, co?

Marťas

A to si myslíte, nebo to víte? Protože když se mluví o výstavbě paralelní dráhy na Ruzyni, tak se myslí výstavba nové dráhy při zachování té současné.

petr 5

Paralelní znamená jen její umístění. Nic neříká o budoucnosti stávající dráhy. (Ale faktem je, že na mnoha letištích bývají v provozu obě.)

Martin V.

Třeba ve zmíněných Katowicích starou dráhu nechali, akorát z ní mají pojížděčku. https://mapy.cz/s/jerohetafu A když si ortofotku dostatečně zvětšíte, tak na obou koncích původní přistávací dráhy mají velké nápisy NOT RWY. Mají své zkušenosti, protože během výstavby jim tam přistála Lufthansa na rozestavěnou novou dráhu.

Pezos

Vzpomeňte si na to, až bude kraj kvůli „nedostatku financí“ rušit vlaky nebo autobusy.

svojsin

Co by se vlastně dělo, kdyby např. zítra došlo k „výluce letiště“ třeba do r. 2089?

Lukáš F.

Nelétá tam nějaké cargo?

Honza

myslím, že tam leté docela dost carga

Honza

*létá

noerf

A také je tam poměrně významná oprava letadel.

Permonik

Odstávka letecké lakovny, leteckého servisního střediska (největšího ve střední evropě), uzavření dvou leteckých středisek, přesun „velkého“ carga do Katowic, přesun carga (PPL, DPD, …) na sousední letiště, …. přesun pásažeru charterových letu na okolní letiště, zrušení několika pravidelných linek…. a asi nejvice naštvaný by byl ten co tam buduje překladový terminál (silnice, železnice, letactví). plus promrhání financi daňových poplatníku investováných do průmyslové zony a okolní infrastruktury….

Jiří Kocurek

Pár firem by zkrachovalo, desítky kvalifikovaných lidí by šly do montovny nebo do zahraničí, výpadek na DPH, DPPO, DPFO, Soc+Zdrav, nezaměstnanost.
Postavíte si pivovar a půl roku potom přijde starosta, že vodovod se opravovat nebude a odstřihne vás smlouva nesmlouva. Vařte pivo bez vody…