Kraj chce za tři čtvrtě miliardy korun rozšířit ranvej karlovarského letiště
Letadlo společnosti Pobeda v Karlových Varech. Autor: Jakub Svoboda
Karlovarský kraj připraví dokumentaci pro rozšíření a prodloužení přistávací dráhy Letiště Karlovy Vary. Prvním krokem bude posouzení vlivu na životní
Strategičtější do budoucna by nejspíš bylo mít spíše dobré propojení několika větších letišť experesními vlaky se zbytkem ČR (VRT či expresy na 160-200 km/h) než mít letiště v každém kraji… Akorát toho se jen tak nedočkáme a rychlovlak do KV by byl mnohonásobně dražší, než úprava letiště.
Ta mě je to jednoznačně dobrý nápad. Akorát si myslím, že KV potřebují hlavně dokončit dálniční napojení. Pak by to zkapacitnění dávalo nějaký smysl a když už nic tak by se tam dalo počítat s případným odklonem letů z Prahy v případě nějaké nenadálé situace.
Tady je dulezite rozsireni, treba proto tam Ryanair neleta, takze kraj chce pritahnout nejaky lowcost
Vary si pořádné letiště zaslouží. Kapacitní letiště na parřičné technické úrovni přitáhne do města (a celého lázeňského krajeú tisíce návštěvníků z celého světa. Snaze Karlovaráků rozumím.
Bude to stačit?Možná by to chtělo ještě jednu dráhu,očekává se silný provoz.
Já bych všechny ty ranveje a regionální letiště zakázala. (Ale vážně.)
Asi větřím podnikatelskou příležitost-nová letecká linka: K.Vary-(Praha)-Budějce… 🙂
Smysl ta akce má jen dost hraniční – výhodou letiště je snad jen jeho relativní blízkost k Ruzyni – autobusem kolem hodiny a půl a jiné klima, tedy jako záloha pro odklony, zbytek je čirý nesmysl – Karlovarský kraj má kolem 120tis obyvatel, všichni ostatní to mají díky dálničním připojením (D5/D8) blíž do Prahy a potenciál Karlových Varů jako cílové destinace se s konkurencí podstatně levnějších wellnesů v každé horní dolní pro nízko a středně platící klientelu snižuje k nule…
Tak schválne, rýchle porovnanie dĺžky ranveje a počtu cestujúcich (hrubé čísla):
Karlovy Vary 2150 m 45.000
Biarritz-Pays Basque 2250 m 1.183.500
Carcassone 2050 m 413.500
La Rochelle 2255 m 240.000
Kerry 2000 m 335.500
Oradea 2100 m 220.000
Växjö/Kronoberg 2103 m 172.000
City of Derry 1969 m 186.000
Prečo mám pocit, že toto mierne predĺženie dráhy nezachráni?
Tam jde hlavně o to rozšíření – na 30m odmítá většina přepravců létat a požadují 45m, takže zůstali akorát orli z Pobedy..
Ještě vám v tom seznamu chybí jedno crazy letiště, London-Luton 2162 x 45 m a 16 mil. cestujících ročně. Ale londýnská letiště je těžké srovnávat s čímkoli jiným. https://en.wikipedia.org/wiki/Luton_Airport Ale jak už se tu psalo, šířka karlovarské dráhy je zásadní problém. A taky nadmořská výška Olšových Vrat 606 metrů činí tu dráhu virtuálně mnohem kratší než kdyby byla při hladině moře, v horkém létě o to víc. To, co letadla nese, je hustota vzduchu, na to se mnohdy zapomíná!
Mošnov, Budějovice a teď tohle..opravdu je potřeba za miliardy stavět nová regionální letiště a modernizovat je, když je poptávka minimální? Tak v případě Karlových Varů by to mohlo být i užitečné díky tomu, že je to město festivalů. Letět mezi Budějovicema a Prahou je fakt velký nesmysl.
Vy tomu zjevne nerozumite! Ted bude konecne mozne letat i z Budejovic do Varu a taky z KLV na OSR! A teprve pockejte na nove letiste v Mechove… Ani pernikari se nedaji zahanbit, soudruzi poslanci uz na tom jiste makaji…
Neměl by si KV kraj nejprve opravit všechny ty silnice II. a III. třídy než zase neúčelně vyhazovat peníze daňových poplatníků ? (viz letiště ČB)
Jestli bez této akce Karlovaráci nemohou žít, tak bych to svěřil soukromníkovi jako PPP projekt abychom viděli jestli je to vůbec návratné.
PPP projekt Vám neřekne, že je stavba pro soukromého investora ekonomicky smysluplná, protože soukromý subjekt nezajímá výnosnost celého projektu, ale pouze výnosnost zakázky a kolik mu bude zpětně nějakou formou propláceno. Nedokážu si představit, že by se například udělal PPP projekt na VRT a investované peníze by se vrátily na poplatcích za vlakokilometr v obvyklé výšce. Hlavní podíl výnosnosti při investicích do dopravních sítí není v samotných poplatcích za dopravní sítě, ale ve snížených externalitách a ty soukromník nikdy nemůže přímo inkasovat.
a je účelné mit v tak malym státě tolik letišť?
Zde asi nějaké megalomanství není vhodné. Stačí po jednom letišti v každém kraji (letiště samozřejmě nemusí být přímo v krajském městě, podle místních podmínek). Třeba pro Liberecký kraj by byla vhodnější Česká Lípa.
Třeba bychom mohli pak mít i nejkratší letecké spojení na světě Pardubice – Hradec. 🙂
na to netřeba letadlo, stačí se rozběhnout a odrazit na průměrný trampolíně a letíš do Hradce.
A mohl by hned vzniknout právní spor o název linky Praha Pardubice -> Praha Hradec Králové ) 🙂 🙂 🙂
Jo, a bude tam lítat konvertoplán Osprey :-))
Fakt si začínám myslet, že jsou to skryté investice do obranné infrastruktury. Jinak se to šílenství vysvětlit nedá. Všude budou přistávat B-2, C-5, C-17 a Herkulesy :-).
A nebo Antonovy. Taková Mrija, to je panečku stroj.
Zkuste se podívat, kolik letišť mají v treba ve srovnatelně velkém Rakousku… Počet letišť problém až tak není, spíše to, že ve světě prakticky znají jen Prahu… Neumíme Česko prodat 😕, pak by i ta regionální letiště měla svůj význam. I když zcela profitabilní nebudou nikdy, to je třeba mít také na paměti.
To sice ano, ale taky jde o to, kolik lidí z nich létá. V poslední době je spíš vidět snaha napojit Railjety celé Rakousko na Schwechat…
16000,-Kč za 1m2 není úplně málo.
To není málo. Podle Laušmana (ne z Vodníků ale) z ŘSD cituji : „Kilometr dálnice stojí v jednoduché krajině okolo dvou set milionů“. Tzn. metr je za 200.000 Kč, Dálnice je široká cca 28 metrů tzn. nám ten metr čtvercový vychází na bratru něco málo přes 7.000 Kč. Kde udělali inženýři z eNDéeR chybu ? Vím. Nezapomněli výsledek vynásobit dvěma….
Kdepak asi soudruzi udělali chybu, když ignorovali rozdíl mezi hmotností nesenou jedním kolem? On je to docela rozdíl. Na dálnici ty kamiony nedosedají ze vzduchu a tak není potřeba taková dynamická odolnost.
Schválně si připočítejte hmotnost na jednu penumatiku na kamionu a u letadla.
No jo, ale ruzyňská RWY 06/24 je dimenzovaná na jinší frekvenci vzletů a přistání a taky na widebodies, i A380 se tam jednou za den otočí. A jak si můžete přečíst o pár příspěvků níž, tak ji v letech 2012-13 pořídili NÁSOBNĚ levněji. Nemuseli sice dělat terénní úpravy, zato museli vybourat a odvézt starý beton, takže nula od nuly pojde.
Ruzyně dokonale využila krize a stavěla za ceny, kterých dnes nelze dosáhnout (pokud nepřijde další, stejně hluboká krize…). Ale hlavně, ono to není tak, že dráha musí být „kvalitnější“, když na ní přistávají wifebody… Vše se odvíjí od tzv. ACN letadla, která budou letiště vyuzivat, resp. PCN dráhy, která se staví nebo rekonstuuje. A vzhledem ke konstrukci podvozků (vícekolové vozíky, resp. více prvků hlavního podvozku) je ACN widebody mnohdy srovnatelné s narrow body, které mají na hlavním podvozku jen jeden pár kol (737, A319-321). Celá problematika je dost složitá, vstupuje do toho i to, jak je konstruována dráha a její… Číst vice »
Jsem si vědom, že zatížení od úzkotrupých letadel může být srovnatelné s širokotrupými (kdysi zkoušeli pro Indii A320 se čtyřkolovými podvozky), ale nemyslím si, že to je zrovna případ srovnání Ruzyně s KV. Je rozdíl, jestli velké dopravní letadlo máte na dráze jednou za dvě minuty nebo (přinejlepším) jednou za dvě hodiny. Dnes má RWY 06/24 beton s únosností PCN 75/R/B/W/T, kdežto v Karlových Varech mají asfalt s PCN 54/F/A/X/T. Asfaltové povrchy bývají obvykle levnější než betonové, což je vykoupeno jejich kratší životností.
Pamatujete si někdo, kolik přesně stála rekonstrukce hlavní dráhy v Ruzyni? Dělali to během dvou letních sezón (třetina a pak dvě třetiny délky), dvě různé firmy, ale přišlo mi, že to bylo docela levné. Rozměry 3700 x 60 metrů (tedy plocha 222 tis. m2) a znamenalo to gilotinou rozbít starý beton na kousky, odvézt (recyklovat?) a vybudovat kompletně nový beton (tlustší než původní). Nemuseli ale dělat žádné terénní úpravy, protože výšku pláně měli správnou. Takže jestli mají ve Varech na konci dráhy nějaký ďolík, který musí zavézt a zhutnit, tak to se může prodražit. Rozpočet na paralelní dráhu v Ruzyni… Číst vice »
Jestli jsem správně googlil na aerowebu : Samotné práce pak v rámci druhé části vykonávali pracovníci stavební firmy Strabag (zatímco první etapu realizovala Skanska). Společnost uspěla v tendru, když nabídla cenu necelých 360 milionů korun (soutěže se účastnilo celkem osm firem)
Jo, máte pravdu Skanska opravila v roce 2012 západní třetinu RWY 06/24 za 190 mil. Kč (což byla polovina původně odhadované částky) a Strabag dokončil opravu zbývajících dvou třetin dráhy v roce 2013 za 360 mil. Kč (o 150 mil. levněji než se čekalo). Viz https://www.aeroweb.cz/clanky/3953-oprava-drahy-06-24-fakta-a-zajimavosti Je jasné, že na tehdejší ceny, kdy byla krize ve stavebnictví, se už dneska nikdo nedostane, ale dohromady to stálo 550 mil. Kč za 22 hektarů betonové plochy. Ve Varech to má být za 5 hektarů 734 mil. Kč, tedy šestkrát dráž na jednotku plochy.
A jak to zde vypadá s železnicí na letiště? V Ostravě (Mošnově) ji již mají, úspěšné se tam jezdí, v Pardubicích také vede kolej kolem letiště.
Moc úspěšně se tam nejezdí. Spojů je málo. 5 párů za den, navíc ne zrovna rovnoměrně rozprostřených.
Hlavní problém je, že na tom letišti toho moc nelítá, to se pak ochota objednávat prázdné vlaky vytrácí a radši je klraj pošle někam, kde budou cestující. Teď je to takový začarovaný kruh – málo letů – málo cestujících -prázdné vlaky – málo vlaků = nepoužitelné železniční spojení. Kdyby tam byl nějaký normální letecký provoz, vlaky by se mohly pro letecké cestující stát alternativou, jak se na letiště dostat.
Na Olšová vrata leda tak zubačkou….
No jo, z údolí to asi neprojde, co ale natahnout koleje z Bochova? Okružní jízda Regionovou KV Centrum-Letiště jen za tři hodiny 😀
Trať může být z Bochova. https://mapy.cz/s/hecuzuguge Jen ty umělé stavby – hlavně u Březové – budou mastné.
Tak na konec 19. století je to hezké trasování. 🙂 Tenkrát ale ještě nevěděli, že na kopci bude letiště…
Řezat tu megalomanskou pakáž bejkovcem už!
i za bolševika se psalo runway. Patřilo to k základnímu vzdělání nechat věci tak jak jsou. To neustálé přepisování a vytváření nesmyslů i to je součást dnešního chaosu ve státním aparátu.
V našem jazyce pro to máme moc hezký, ryze český termín. Je to VPD = vzletová a přistávací dráha. Neříkám ale, že se s tím člověk setkává na každém rohu.
Jako, že „dráha“ je nesmysl?
ale houby .. je to český letecký terminus technikus. je součástí i oficiální české frazeologie.
Já to pochopil tak, že mu vadí slovo ranvej. Ale to je tak trochu jako s tramvají, kde se v počátcích používal tvar tramway.
dycky šmirgl!!
Štrasbana! 😀
No tak za bolsevika byl takt camping. A dnes uz mame kempink…
Carburateur?
Osobně soudím, že jde o nevhodnou strategii. Velké oči o zástupech bohatých šejků, rádžů i se suitou a dalších movitých návštěvníků Varů mohou znamenat intoxikaci. Do dvou let ubyde většiny výše uvedených a jiní nepřibydou. Nebudou tintily…
Ekvivalent tohoto prioritního projektu je z pohledu daňového poplatníka házení peněz do ohně. Tam jako plánují širokotrupé stroje?! Pánové radní by si měli uvědomit, že Karlovy Vary nejsou Paříž (nebo spíše Petrohrad).
a Chánov není Jeruzalém 🙂
Přesně. Na festival se lítá malejma Cessnama, a že by se někde na velkých letištích tvořily shluky cestujících chtivých letět do Varů a musely letět tři 737ky za sebou ještě nikdo nezaznamenal.
…jeden z deseti prioritních projektů kraje…
Jak může mít někdo 10 priorit? Možná je chyba na mé straě, ale slovo priorita chápu jako přednost, prvotnost. Věcnou stránku radši nekomentuju.
Chápete to špatně, priorita může obsahovat více navzájem souvisejících (třeba rozvojově) položek.
České slovo priorita nemusí a priori znamenat „první v pořadí důležitosti“, jak naznačuje jeho latinský kořen, ale prostě „vysoko v pořadí důležitosti“.
Ale musí. Akorát politici si z toho udělali buzzword a zprznili to.
Pokud je ale priorit deset, tak to ten seznam musí být pěkně dlouhej. Pokud by tam bylo 11 položek, tak už je to spíš ptydepe.
Karlovarští by jistě byly radši, kdyby nevedla dálnice průtahem města a začalo se intenzivně s přípravou obchvatu.
Znáte místní reliéf terénu?
Dovolím si tvrdit, že to je technický problém, který zcela jistě dokáže mít řešení. Větší oříšek ovšem bude investiční náročnost takového projektu. Tam pak je velký problém obhájit poměr investičních nákladů vs. užitku takového řešení pro ekonomiku a pohodlí řidičů. Je vlastně tranzitní doprava pro Karlovy Vary problém?
Tam je hodně technických problému, hlavně kolem minerálních pramenů. A průtah se dokončil relativně nedávno.
https://www.finance.cz/zpravy/finance/135152-karlovy-vary-maji-po-20-letech-prutah/
Návrh trasy severozápadního obchvatu KV je zde :
https://www.kr-karlovarsky.cz/region/uzem_plan/Documents/4_Vykres_trasy.pdf
Přejmenovat na Prague-Carlsbad Airport, pak tam bude jistě létat více lidí.
Praha – západ!
Pardubice = Praha východ
Vodochody = Praha předměstí
Ostrava = Praha dálný východ
Budějovice = Praha jih
Praha LVH = Frankfurt Ost
A co Brno, jako? 🙂
Wien Nord 😉
Praha – venkov
Die Kurve ? :-))
před Vídní
Nebo letiště Dagmar Havlové :-)).
Stačilo by Praha Ruzyně.
Tak to se bude plést. Japonec skončí v Kalifornii a bude z toho průser.
Aaaa, další tunel. Na těch pár případných charter letu widebody stačí Praha, do Varů je to z PRG hodinku a kousek. Stejně ale takové lety nebudou…
Hodinku a kousek leda autem a večer když je mininální provoz. Autobusem a přes den spíše tak hodinku a třičtvrtě.
Staví se dálnice… Nebude zítra, ale čas jízdy se bude průběžně zkracovat. Už dokončením rozpracovaných úseků se to pěkně zkrátí.
Ta už se staví 38 let. Rozpracované jsou obchvat Lubence a ze Strašecí za Krušovice. Zlepšení tipuju tak 10 – 15 minut.
Je to sice runway, ale je to mega tunel! Kdyby bylo potřeba lítat do KV z větších dálek, tak na to stačí A321XLR. Větší kapacita se tam nikdy nevyužije.
Už teď tam nemůžou 737 využít mtow… Ale ta šířka asi tak hrozná není, délka jo…
Je to přesně naopak, délka v zásadě problém není, ale šířka.
To sice ano. Ale je velkou otázkou, zda by současná RWY na takový typ letadla prakticky stačila. Nepodařilo se mi dohledat, jakou má A321XLR MTOW, takže těžko soudit, zda by letadlo s palivem „po špunty“ na nějakou dálkovku dokázalo z Varů odletět. A kdo ví, jestli je tam vůbec dostatečný obchodní potenciál takovou linku naplnit. Víme velmi dobře, jak se s tím perou regionální letiště s mnohem větším počtem potenciálních cestujících (PED, BRQ, o OSR radši mlčím).
A321XLR má podle infa na stránkách Airbus mtow 101 metrických tun, takže o dobrých 13000 – 17000 kg více než B737MAX, resp. B738
Tak obecně pro A320 family ta dráha co se délky týče stačí, na mtow lze provozovat lety i kolem 4 hodin letu, pak uz je nutné určité omezení… V tomto má Airbus výhodu před boeingem (NG), na mtow prostě má z KV větší radius. A321XLR sice bude mit výkonnější motory, ale dálkovky z Varů… to asi těžko. Snad nějaký charter, jako byl v minulosti Tashkent… Ale nejprve musí být poptávka, že….z regionu je omezená, takže je nutné se podívat, jak navýšit zájem o příjezdy. Což je ale úkolem města a kraje, zajistit, aby do regionu chtěli jezdit turisti… a obávám… Číst vice »