Kraj bez kilometru elektrifikovaných tratí nechává prověřit zadrátování pod Jizerskými horami
Podle kraje by elektrizace mohla být i součástí kompenzací za pokračování těžby uhlí a jeho spalování v polském Turówě.
Na území Libereckého kraje nevede jediný kilometr elektrifikovaných tratí, jeho vedení se ale nevzdává myšlenek a snah k tomu, aby se to v budoucnu změnilo. Kromě již dříve požadované elektrizace v rámci nového a desítek let zvažovaného rychlejšího spojení do Prahy začíná Správa železnic na jeho požadavek prověřovat možnosti elektrizace i ve Frýdlantském výběžku.
Vyplývá to z dodatku ke smlouvě mezi Správou železnic a Sudopem Praha, který zpracovává studii proveditelnosti na rychlé spojení Praha – Turnov – Liberec – státní hranice. Podle dodatku musí Sudop Praha prověřit za 870 tisíc korun elektrizaci tratí Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant – Jindřichovice pod Smrkem. Důvodem je požadavek krajem vlastněné společnosti Korid LK, která organizuje v kraji veřejnou dopravu.
Liberecký kraj dlouhodobě tlačí na elektrizaci tratí, zatím ale marně. Kromě osy Praha – Mladá Boleslav – Liberec – Frýdlant – státní hranice s Polskem by rád docílil i elektrizace trati Mladá Boleslav – Česká Lípa – Děčín. „Výše uvedené tratě též podpoří udržitelnost nákladní dopravy v regionu a současně přestavuje minimální základ potřebný pro možnost nasazení hybridních (bateriových) vozidel v osobní dopravě,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Kromě toho chce docílit i elektrizaci provozního souboru Frýdlantské dráhy a trati Česká Lípa – Liberec. Kraj to již dříve vysvětlil tím, že nabídka dieselových vozidel je čím dál menší a pořízení nových může být dražší než elektrických. Navíc na dieselové nejde většinou čerpat dotace.
Podinvestovaná infrastruktura
Požadavek na rozšíření i na dvě regionální tratě pod Jizerskými horami podle Mikuličky souvisí s vývojem evropské i národní legislativy v oblasti dekarbonizace dopravy i zájmem o využití dotačních titulů. „V širokém regionu severně od Prahy je železniční infrastruktura za celá desetiletí zásadně podinvestována, o čemž svědčí nula metrů dvojkolejné či elektrizované trati i nekvalitní objednávka vlaků dálkové dopravy,“ dodal Sviták.
Liberecký kraj vyzval Správu železnic k potvrzení harmonogramu elektrizace. „Pokud se tak stane s dostatečným předstihem, lze případný časový nesoulad žádaného zahájení elektrického provozu na přechodnou dobu ošetřit užitými dieselovými vozidly. Záměr rámcově odpovídá nyní realizovaným elektrizacím dojezdových úseků příměstských linek (např. Židlochovice u Brna, Litvínov a Kadaň v Ústeckém kraji),“ upřesnil Sviták.
Pro elektrizaci Frýdlantu je podle kraje více důvodů: vlaky z Liberce do Frýdlantu jsou v celém kraji nejvyužívanější, plně se osvědčil před 10 lety zavedený dopravní model založený na přímém dojezdu vlaků z Liberce bez přestupů až do všech cílových míst ležících na návazných vedlejších tratích. Tím se zde počet cestujících přibližně zdvojnásobil. Kraj počítá s tím, že vozy Stadler RS-1, které zde jezdí, budou nasazeny pro Tanvaldsko a pro frýdlantské tratě tak musí být kompletně poptán jiný jednotný vozový park. V neposlední řadě vnímá elektrizaci i jako jedno z možných kompenzačních opatření v rámci jednání o negativních dopadech těžby a spalování uhlí v sousedící polské elektrárně Turów.