Kraj bez kilometru elektrifikovaných tratí nechává prověřit zadrátování pod Jizerskými horami

Motorové vozy Stadler RS1 v podhůří Jizerských hor. Foto: Václav Rubeš / České dráhyMotorové vozy Stadler RS1 v podhůří Jizerských hor. Foto: Václav Rubeš / České dráhy

Podle kraje by elektrizace mohla být i součástí kompenzací za pokračování těžby uhlí a jeho spalování v polském Turówě.

165 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sirokko

Nic proti Liberecku (mám ho rád) a elektrifikaci jeho tratí. Ale s čím tam elektricky jezdit, když jde v podstatě o lokálky s relativně omezenou přechodností?
Vždyť ani ten Čmelák, který tam sloužil v osmdesátých letech nesměl na trať.

Joseph

Elektrifikaci fandím, z Liberce přes Českou Lípu do Děčína už měla být v 80. letech. Ale to se mj. počítalo s kyvadlovou dopravou Česká Lípa – Stráž pod Ralskem.

Wolf

Uplne me vytaci, kdyz vidim elektrifikovanou trat a pod troleji jede diesel. Elektrifikoval bych vsechny vice vyuzivane trate a az na vyjimky by tam nesmely naftove lokomotivy.

Leinad

SŽ chce větší poplatky, a ještě dopravce platí spotřební daň 🙂
Ale prostě jsou nějaké cancoury (S8 do Čerčan + úsek Krč – Prahlavní), kde je přepřahání neefektivní.

Ahoj

Každá zrychlená a elektrifikovaná trať = přínos. Držím palce L. Kraji a držím vám i v nové trati do Prahy

Michal

A co Zlínský kraj, který na železnici totálně kašle? Tam taky není žádná trať elektrifikovaná. (Druhý koridor nelze počítat)

Jiří Šrámek

Proč by se neměl druhý koridor počítat, proboha? A trať z Hranic přes Vsetín na Slovensko je také výmysl?
Otrokovice (víceméně „kraj“ Zlína) leží na hlavní, rychlé trati. O tom se nám, tady na severu, může jen zdát.

Michal

Jak už jsem napsal níže, na trať 280 jsem zapomněl. Nicméně, rychlost je děsná a osobáky taky. A druhý koridor spojuje Rakousko s Polskem přes čtyři kraje, takže to nelze počítat.

Ivan

„Nicméně, rychlost je děsná a osobáky taky“
A jak je to možné, když je tam ta všespásná trolej?
Druhý koridor samozřejmě LZE počítat bez ohledu na to, že se to zrovna vám nehodí do krámu.

Alibaba

Takže nelze počítat ani s tratí 280, když už jste vyjmul trať 330?
A nebo s kouskem 300? 🙂

Michal

Omlouvám se, na trať 280 jsem zapomněl. Nicméně, tato trať je z části v Olomouckém kraji. Je sice dvoukolejná a elektrifikovaná, ale osobáky jsou děsné a rychlost cestování taky. A poslední část z Horní Lideč do Bylnice pouze jednokolejný Diesel. Trať 300 je zanedbatelných pár km, které nelze počítat. A trať 330 je zmíněný procházející druhý koridor, který pouze spojuje Jihomoravský a Olomoucký kraj.

Jiří Šrámek

Bože, to je logika. Mám u huby slušnou hlavní trať, ale nemůžu ji počítat, protože přes můj kraj spojuje i dva jiné. To je snad princip železnice, ne? Spojovat regiony. Nebo chcete tvrdit, že do vlaku z Břeclavi do Olomouce nesmíte ve Starém Městě, Otrokovicích či Hulíně nastoupit, protože jede z z jiného do jiného kraje???

Michal

Vychvalovat Zlínský kraj, protože jím projíždí druhý koridor, je absurdní. Kromě zmíněně 280 je jedna trať horší než druhá. Ve Zlínském kraji má prioritu Baťův (k)anál.

Miroslav Zikmund

Opravdu – za Čunka to byla Krajská nemocnice.

Robert Šalda

Okometricky lze říci, že Zlínský kraj na tom s podílem elektrizovaných tratí na celkové železniční síti není zrovna zle. Navíc první úsek konvertované trati na střídavinu z Nedakonic do Říkovic umožní zadrátování vizovické a nemalé části vlárské dráhy perspektivnější střídavou soustavou.

Michal

Možná na tom není zle, ale pochybuji, že v jiném kraji existuje komedii jménem Slovácky express.

Jiřik

To jste zase trefil kozla. Slovácký expres jezdí do Luhačovic z Prahy přes Středočeský, Pardubický a Olomoucký kraj. Vy jste fakt komediant.

Michal

Ano, jenže každý den se to musí ve Starém Městě idiotsky přezouvat.

Miroslav Zikmund

Moravan z Brna do Olomouce přes BV vám nevadí …

Alibaba

A teď to opětně srovnejte s Libereckým krajem -.
žádná dvojkolejka, žádná elektrika, rychlosti až na drobné výjimky do 100km/h, zabezpečení a propustnost tratí mizerná, žádné přímé železniční spojení do Prahy 🙂 .

Michal

Ve Zlínském kraji jsou rychlosti v průměru taky pod 100. A kromě druhého koridoru a necelé 280, tam taky není žádná elektrika, což je děs. Zvláště díky komedii jménem Slovácký express.

Michaluv otec

Expres je s jedním s. Se dvěma s jezdí na Západě.

Alibaba

Proč furt vytýkáte tratě 330 a 280?
V Libereckém kraji není co vytýkat, tam prostě nic není…

To naopak neznamená, že není co zlepšovat (v obou srovnávaných krajích).

Michal

Jenže ve Zlínském kraji he co zlepšovat, ale z vysoka se na to kašle.

Tomáš

Jedno přímé železniční spojení do Prahy tady je. “Rychlíky” Tanvald – Praha 😅

Miroslav Zikmund

A co má Zlínský (kterýkoli) kraj společného s drátizací tratí … ani za bolševika se na úrovni KNV / KV KSČ nerozhodovalo o elektrizaci …

Michal

V podstatě nic, ale upřímně, co se ve Zlínském kraji zlepšilo za toto století? Nothing.

Aleš

Ježkovy zraky, proč??? Vždyť poté, co v půlnočním panství pomatence Půty I. totálně rozvrátili jízdní řády a zpřetrhali všechny návaznosti, tam už vlaky téměř nikdo nejezdí… Já se od posledního grafikonu Libereckému kraji vyhýbám jako čert kříži.

Divočák

Vaše volba, je co vylepšovat, ale zas takový marast to není

Lacko

Smysl by spíš mělo narovnat odvisle od VRT, zdvoukolejnit a zadrátovat rameno Děčín – Liberec – pro expresní vozbu do Prahy s dobou jízdy pod 1:30, lepší by bylo samozřejmě kdyby se vedla jako částečná novotrať od Litoměřic přes Českou lípu (v případě elektrifikace Čakovické), tam by se dalo dostat pod 1h. Bylo by asi nerentabilní stavět celou délku trati v dvoukolejnem uspořádání, když to z Liberce nikam dál ve významné míře nepovede, ale dovedu si představit elektrifikovanou dvoukolejku s rychlostí 130 (lokálně 200km/h) představit od České Lípy přes Liberec až do Turnova a po ní prohanejici se vlaky Intercity… Číst vice »

Petr

Tak jste si trochu zapřeháněl…

Marcel Štancl

Trochu víc…….

Miroslav Zikmund

Kde v Evropě jezdí „zastávkové“ osobní vlaky rychlostí 200 s výjimkou VRT Ingolstadt – Nürnberg kde jezdí RE ….

medical_examiner

Mohly by tam, kde jsou zastávky daleko od sebe (řekněme 10 km).

Miroslav Zikmund

Jak dlouho trvá, než se vlak – třeba taková EJ – rozjede na rychlost 200, jak dlouho rychlostí 200 pojede, aby při vzdálenosti zastávek 10 km zastavila z rychlostí 200 … Kolika minutová je časová úspora mezi rychlostí 160 a 200 – pokud této rychlosti vozido dosáhne ….
Vozidla pana Stadlera pro regionální dopravu jsou vesměs na 160 ….
Opájet veřejnost magickou rychlostí 200 je stejné, jako u autíčka určeného pro městský provoz (až na místní výjimky rychlost 50) uvádět, za kolik vteřin dosáhne rychlosti 100, tím spíše, když na většině pozemních komunikací můžete méně než 100 …

medical examiner

No…větší význam má spíš zastavování na znamení…

Rudolf Tuček

U vlaku jsou zastávky na znamení nesmysl.

Miroslav Zikmund

Takže všechny švýcarské železniční podniky, které provozují „zastávky“ na znamení jsou STÁDO CVIČENÝCH BLBŮ dělajících nesmysly ? Dokonce tam na „federální“ úrovni (jednotný návěstní předpis i pro soukromníky na „úzkých“) mají zavedeno zastávkové / staniční návěstidlo „zastav na znamení“, které si obsluhuje cestující čekající na vlak …. Za NDR byly zastávky na znamení i u tehdejších DR ….. V tuzemsku se – na základě návrhu jednoho pána ze služby 12 SSZD zavedly v 80. letech minulého století …. Akorát SŽ(DC) v rámci novelizací D1 nevytvořila návěstidlo „zastav na znamení“ – okopírovat švýcarský vzor je asi náročné nebo není na autorské… Číst vice »

Petr Šimral

To skoro vypadá, že máte na křišťálové kouli poruchu 🙂

medical_examiner

To je přeci jen uskutečnitelnější, ale raději to kreslete…

Ahoj

Ano ono se to bude elektrifikovat někde z prdele od Ústí když tady máme možnost minimálně po Turnov rychlé a rovné trati 200 km/h

Jiří Šrámek

Už sama myšlenka jezdit z Liberce do Prahy přes Děčín je hodna obdivu. Autor tohoto nápadu je vážně koumák.

Jaaa

Je velmi smutné, že kraj se rozhoduje až na zakladě „omezené nabídky dieselů“ a absence „dotačních titulů“.

O blaho občanů prostě jde až v poslední řadě. Tím prvním jsou jako vždycky momentální peníze.

A kompenzace za Turów? To fakt myslí vážně?

Jiří Šrámek

Co to melete, člověče? Lb kraj se už dlouho snaží přesvědčit ty, kteří rozhodují, o naléhavé nutnosti zlepšení infrastruktury v celé oblasti. Jenže jsme jim okázale u glutaeus maxximus.

Jaaa

O tom vím.

Nicméně elektromobilita není závislá jen na kolejích. Nebo jo?

Jiří Šrámek

Buďme realisté. Elektromobilita mimo koleje je stále v plenkách, i když se nás mnozí snaží přesvědčit o opaku. A doba, kdy elektřina zcela nahradí všechny spalovací motory (sloužící k dopravě osob či nákladu), ještě zdaleka nenastala. Tolik realita. Snění o čistě elektrickém provozu všude a vždy, je stále jen sněním.

Jaaa

No ne, přijde mi vtipné, jak se názory v diskusi mění podle toho, jestli je přítomna silničářská úderka nebo ne. 🙂

Jiří Šrámek

Jestli já jsem silničářská úderka, tak jste padlý na hlavu. Snažím se cesty autem eliminovat na nezbytné minimum, ale když jsem se třeba snažil dojíždět VHD do práce a každý den jsem strávil na cestě přes 2,5h (a bylo i hůř) a autem to mám 2×10 minut, je to jasná volba.

Jaaaa

Vy nejste silničářská úderka.

Silničářská úderka tvrdí, že vlaky jsou zásadně dražší, patří zrušit, a veřej á doprava se má zajišťovat „levnějšími“ autobusy, nebo dokonce dodávkami.

Tito lidé VHD totiž nevyužívají a netuší, jak se cestuje příměstským autobusem třeba se zavazadlem. Oni jezdí svým SUV s notebookem položeným vedle sebe a říkají tomu „pokrok“.

lukas

Kompenzace jak stehno 😂

Jiří Kocurek

O blaho občanů…. Proč mám pocit, že zrovna v Libereckém kraji je nemodernější vozový park a dlouhodobě funkční nejen IDS ale i veřejné soutěže na dopravu. A kvalita přeshraniční dopravy příkladná.
O koleje se starají na Nábřeží potažmo v Dlážděné. Se starají… no budiž.

Jiří Kocurek

oprava překlepu: neJmodernější

Jaaa

Já teda ten pocit o nejmodernějším vozovém parku nemám. Mám pouze ten pocit žabomyších sporů, kdy se vedení kraje rozhádalo s ČD a tohle je výsledek. Žádnej zázrak se nekoná.

Marcel Štancl

Kompenzace za Turów nebudou Poláci nám n-a-s-e-r-o-u.

Kalanis

Tamtamy duní cosi o dohodě mezi ČR, PL a SRN na převedení trati přes Porajów mimo působnost PKP.

Martin

Můžete to konkretizovat, nebo ty tamtamy znamenají, že jedna paní povídala ?

Kalanis

Tohle je maximum, co se dá vypustit. Zdroj je důvěryhodný. Umožní to plnohodnotnou opravu.

Leinad

Absence dotačních titulů jo, to je nesmyslnost dotací, ani elektráky nedotovat.
Omezená nabídka, to je ale dobrý argument. Motoráky prostě nenabízí to co elektráky.

Jaaaa

Víte, místo hledání optimálních řešení se hledají ta nejjednodušší. Pro určitou sortu lidí je to dokonce totéž.

Ale na tom se prostě moderní dopravní koncepce stavět nedá, protože to bude nepoužitelnej slepenec. Oni si práci ušetří, ale skutečné náklady zase ponese někdo jinej.

Robert Šalda

Ještě by si Polák mohl usmyslet, že když by to byla kompenzace za Turow, tak se to musí zadrátovat stejnosměrem… 😁

Marcel Štancl

Kdo vymyslí stykovou stanici na 3 systémy až tam půjde 15 kV Z Německa, 3 kV z Polska a od nás 25 kV?

Jiřik

Proč třísystémová styková stanice, když tam může najet třísystémová mašina?

Sirokko

Viz. výše špatně umístěná poznámka. 😉

Sirokko

Pokud tam bude mít prechodnost. 😊

robert

V Alpách ve Švýcarsku to problém není a v Jizerských horách ano? Co dělají Švýcaři špatně? 😛

Alibaba

Mají jiné napětí, soukromé dráhy mají (měly) dost často vlastní elektrárny, geografii mají jinou, takže údolí se dobře obsluhuje vlakem, jinde husté obydlení moc není, mentalita lidí je jiná, tradice a možná ještě někdo něco najde.

Jiří Kocurek

Úplně všechno. Zaprvé co by si měl kraj vyskakovat, zadruhé je jakákoliv změna nežádoucí a zatřetí je to nesmysl. § 1 hovoří jasně.

zdeněk

pokud nezvýší na trati rychlost, tak je elektrizace na kulový

Jaaa

Ale tak sama o sobě ma kladnej efekt – nicméně by rozhodně stálo za to vytřískat z toho víc.

Alibaba

„Tramvaje“ vy oproti dieselu by mohly být trochu živější, nejste zas tak omezen prostorem pro zástavbu motoru.

medical_examiner

Aspoň trochu narovnat nejdivočejší úseky…
Zrevidovat mosty a tunely…

Ondra

Všechna regionální dopravní infrastruktura měla být včetně regionálních železnic dávno převedena na kraje. Samozřejmě s příslušným navýšením rozpočtů krajů. Liberecký kraj by měl po problému, už by možná elektricky jezdil. Od státu v tomto nelze nic očekávat, je to absolutně mimo jeho priority.

ABC

už by možná elektricky jezdil

…. Regiotram Nisa!

Kamui

Jenže tady je řeč o tratích celostátního významu, ne o nějakých lokálkách (kde bych s vaším návrhem souhlasil).

Jaaa

Rozkouskovat prostorově už tak malou síť na ještě menší gubernie?

Synergický efekt síťovosti spláchnout do záchodu úplně?

Dominik

Jo, ale jen nějaké lokálky sloužící čistě k turistickým/nostalgickým jízdám. Větší kouskování naší sítě je nesmyslné.

medical_examiner

Potřeba je pravý opak…spojovat, zasíťovat…

Miroslav Zikmund

Takže bychom zde měli 15 Správ železnice s 15 možnostmi systémových nedostatků ….
Ono stačí, že na trati do Koutů nad Desnou se ze ŠPK jezdí na trati spravované společností SART ….. jízdní řád ovšem kreslí SŽ … K tomu doprava dle D3 …. O dálkovém řízení z CDP si lne nechat jen zdát …

Původní Pražák

A na krajských silnicích platí nějaké jiné předpisy nez na těch státních?

Jaaa

Tož ono OŘ v podstatě taková malá správa sama o sobě je. A strašně se brání jakékoli unifikaci činností, protože by bylo líp vidět na jejich černoty.

A opravdu si nedovedu představit, jak tady máme třeba 14 různých software na technický pasport zeleznice. To by byla ještě 10x větší černá díra na prachy než je teď.

Leinad

Proč by byl různý software, kraje si kupují najíst něco nekompatibilního na silnice?

Marcel Štancl

Užitečné věci jsou vždy mimo priority státu.

Jarda Š.

Pokud by se uživily Pantery Frýdlant – Liberec – Tanvald, tak by mělo smysl to tam zadrátovat. Uvidíme, co ukáže studie.

Dominik

To by znamenalo rozpůlit rameno Liberec – Tanvald – Harrachov v Tanvaldu, to moc smysl nedává.

Jarda Š.

V Tanvaldu zajistit přestupní vazby na Žel. Brod – Harrachov.

Jarda

to už je lepší natáhnout trať z Pardubic do Tanvaldu a Jablonce

Kalanis

Spíš zadrátovat Kořenov z české strany.

Dominik

To je ale zase jiný balíček a opravdu to nedává smysl, přímé spojení Liberce s Kořenovem a Harrachovem je smysluplnější.

zdeněk

Poláci to měli za drátovaný až na hranice k Harrachovu.

Kubrt

To nebyli Poláci, ale Němci.

Hans

To je pravda, kdysi za panování Pruska to bylo elektrické, ale nevím už přesně v jaké soustavě, Byla to trasa Tannwald – Hirsberg což je český Jelení Hora a jezdily tam dřevěné vozy pojmenované Rubezahl čili Krakonoš. Bohužel komunistického, kteří se chvastali vítězstvím pracujícího lidu pro ty lidí udělali to, že koleje na hranicí vytrhali a trolej zničili; Předpokládám, že nové by se případně elektrizovalo střídavým proudem 25kV, ale uvidíme, co na to propočet, jestli se to vyplatí.

Rudolf Tuček

Soustava byla jako všude jinde v Německu 15Kv se sníženým kmitočetem.
Troleje a veškeré elektrozařízení si odvezl Sovětský svaz jako válečnou korist v roce 1945.

Jiří Kocurek

Bylo tak německých 15 kV, tak se to po válce muselo zlikvidovat. Metalšrot potřeboval osel a měď na tanky. Po válce…

Jiří Kocurek

Nebyli to spíš Prusové?

Lektor

Až do Kořenova

Antonín

Za první republiky Němci měli dráty až do našeho Kořenova včetně – tehdy poslední stanicí v ČSR – stanice Harrachov byl už v Německu, i když od nás tam jezdily vlaky a nebyl problém přejít do Harrachova. Po válce již Poláci nás do Harrachovské stanice už nepustili, teprve někdy na počátku 60. let došlo k výměně území s (Mrtvým lesem) a nádraží Harrachov bylo možné použít, stal se naším. Ještě v roce 2008 byly na Polském území u Jakušic vidět zbytky německých sloupů po drátech. Po revitalizaci tratě a znovu zprovoznění i toto již zmizelo – Poláci mají dráty jen… Číst vice »

Martin

S tou adhezi by vychazeli lepe prave elektricke…

Alibaba

Teď jen jak to vyzkoušet?
Škodovka furt toho pantera na baterky nevyrobila…
A jestli by někdo vymyslel nějaký zdroj a připojil ho k panterovy, nevidím…

Hans

Ta adheze je taky vyřešena, dokonce po zubacce jezdily upravené Singeovky M240 s vylepšenými brzdami. Při dnešním elektronickém řízení se skluzovou ochranou to není problém. V Tatrách se jezdí elektricky od začátku 20. století, neboť uhlí tam není v zemi a z ekonomického i ekologického hlediska to tehdy už bylo nejlepší řešení. Kolejových vozidel na naftu s dieselovým motorem byste tehdy spočítali na prstech.

Alibaba

Pro zajímavost, torza sloupů TV jsou ještě na Jizerském viaduktu.

Miroslav Zikmund

Jenže co existovalo v době výstavby úzké v Tatrách v tamních sklonových podmínkách ?

Alibaba

Byla by výzva zadrátovat zubačku, nebo nějaký bateriový pohon hlavně v tunelech, kde by byl problém umístit TV.
Víc tu troubu hicovat nebudu… 🙂

Kalanis

Ale hicuj! Ať se můžou zbláznit.
TV hezky střídavý 25kV z Liberce, přes Tanvald až do Sklářské Poruby.

Leinad

Tak když to bylo možné za Pruska, co se změnilo? 🙂

Kalanis

V tunelech pod Kořenovem dráty nikdy nebyly. Byly jen nahoře průsmykem.

Alibaba

Státní hranice, samotný stát (z Pruska je Polsko) a dopravní model.
Osobně bych viděl radši prodloužení tratě do Harrachova na Rýžoviště, prodloužení elektrické trakce z Polska ho Harrachova, kde by se hodila ještě jedna kolej a přestupovalo by se zde, ne v Porebě. ostatně jsem četl, že poláci chtěj prodloužit elektriku do Jakušic.

Jarda

jenže o Tanvald vůbec nejde…ono tohle dopravní zvýhodnění okresu Liberec není první a asi ani ne poslední…Liberecký kraj totiž začíná a končí v Liberci, to ostatní se tam nevejde

Jaaa

Proč by měla všude jezdit těžká elektrická vozidla?

Jan Hasek

Už si Poláci aspon opravili svůj úsek na peazni trati z Liberce do Žitavy, nebo se tam furt jezdí krokem?

Marcel Štancl

Krokem, ale zastávka tam být nemůže.

Martin

Muze, ale nechteji ji, nechteji ani investovat do trati a o duvodech muzeme spekulovat, treba uhli…

Kamui

Myslím, že ten důvod je jasný – ta trať jim k ničemu není, naopak překáží rozšíření uhelného dolu. Docela se divím, že po válce nebyla sepsána nějaká smlouva o tomhle traťovém úseku, že ačkoli je na polském území, tak vzhledem k jeho charakteru bude kompletně spravován buď DR nebo ČSD.

Jaaa

Byla sepsána „smlouva“*), že Poláci mají povinnost tuto trať udržovat na svoje náklady a umožňovat peážní průjezd vlaků. Jinak by bylo dávno zrušeno.

Takto se to snaží jen obstruovat co to jde – typické polské chování.

*) resp. bylo to součástí podmínek odstoupení území Polsku.

Miroslav Zikmund

Pochybuji, že generalissimus Stalin něco takové řešil … Ten kousek trati mohl být, včetně obce Pojarów připojen k Československu a byl by klid ….
Kdesi jsem četl, že hranicí na Odře a Nise se mínila Kladská Nisa, nicméně sovětský vítěz války si TO vysvětlil jinak … Konec konců prostor by obsazen RA a polským komunistům se dát něco muselo za zabrané východní Polsko ….

Jaaa

Ale řešilo se to, samozřejmě že se to řešilo. Železnice byla strategická doprava a Čs. stát po zkušenostech s Poláky na KBD na Těšínsku si to velmi hlídal.

Stejně jako peáž přes Hlucholazy, která taky Polákům silně ležela v žaludku a nařizovali dokonce stažení závěsů a rolet, aby český člověk nemohl vidět polský socialistický ráj.

Byl to jeden z ústupků za nenárokování Slezska a Kladska s českou menšinou.

Miroslav Zikmund

A proč by do toho investovali, když je jim ta trať k ničemu …
Jediný, kdo by je mohl k něčemu donutit jsou Němci …. Dát Polákovi ulitmátum – do měsíce tady bude návrh, jak hodláte tu situaci vyřešit, po uplynutí této lhůty se zastavuje veškerá železniční doprava Německo – Polsko, včetně nákladní …..

Jaaa

To by bylo Polákovi celkem fuk bych řekl. Takhle zastavit kamiony na hranicích, to by byl jinej zásek.

Myšák

Aktuálně tam probíhá výluka z důvodu výměny pražců, tak se s tím snad konečně něco začalo dělat. https://www.ceskesvycarsko.cz/cs/informace/novinky/vyluka-na-trati-linky-l7-seifhennersdorf-varnsdorf-zittau-hradek-nad-nisou

Kalanis

Má se s tím dělat i víc, ale je to JPP (hospoda).

Lol Phirae

No, a ještě by nám mohli postavit aspoň pár set km dálnic, protože to taky absolutně nezvládáme.

medical examiner

Ale ani nepotřebujeme 😀

Krušnohorec

Jenže německým elektrickým ojetinám česká elektrika „nechutná“.
Půta se Svitákem se do německých ojetin zamilovali.

Potulný wechtr

Asi čtu něco jiného. Já to pochopil takto:
Píše se o dočasném využití “užitých” dieselových jednotkách a nových elektrických jednotkách, s využitím dotací.

Jarek

Si vem brejle…

rozinka

My víme, v LK se musí kupovat jízdenky, jinak by to byly moderní zánovní vozidla.

Jiří Kocurek

Není nad moderní Regionovy, žeáno.

Dopravní odborník

A hlavně nezapomenout na další studií Praha-Liberec. Nezapomenout ji vést přes Lysou a dojít k JD 2:30.

libor

Má to smysl dělat „ostrovní““ dráty? aby tam náhodou nejezdily vlaky s dieselem, že někdo zjistí, že to vychází levněji (jsou takové případy v čr). Já nejsem proti budování drátů, ale ať to dává pořádný smysl…

Kubrt

Je to dodatek do Studie proveditelnosti tratě Praha – PL, tedy se předpokládá realizace v souvislosti s touto. Já už se toho nedožiju, ale moderní trať přes Liberec by se mi líbila.

Marcel Štancl

Nejen Vám

medical examiner

To záleží na tom, co si představujete pod pojmem „moderní trať“.
Pokud tím myslíte elektrifikovanou dvoukolejnou trať, pak se toho dožijete.

Kamui

Od 60. do 80. let byly ostrovní dráty ČB – Plzeň – Cheb.

Marcel Štancl

V 70 letech nebyly ještě 363 a doprava nepřipustila znovu styk jako v Kutné Hoře. Tak se pro jistotu neudělalo vůbec nic.

Miroslav Zikmund

Nedakonice jsou jako KH.

Marcel Štancl

Kde to bude ostrovní? Ve finále se to všude nápoji na stávající tratě elektrifikované.

Ivan

A to finále bude kdy? za 200 let?

Marcel Štancl

Raspenava a Frýdlant mají třeba nové kolejiště a zab. zař. dálkový se s tím pohnout

medical examiner

Trochu dříve.
Když uvážím, že Liberec se bude dělat až nakonec, tak to bude do 50 let.

Jiří Kocurek

Nebude to hned a proto by se nemělo začít?

Arnošt

Odtržení libereckých radních i je ovládajících systémových specialistů od reality je stále hlubší.

zyx

Tak jim poradte jak na to jit lepe… Od 2026/2027 ma byt novy dopravce v oblasti Tanvlad a Frydlant. Oblast Tanvald bude pokryta soucasnymi 640. Takze vozidla pro Frydlant budou potreba a bud budou jezdit ojetiny nebo nove a to je nevyssi cas vedet alespon ramcove jaka. Stat prispeje kraji na vozidla jen elektricka, ale stat (Saboteri Zeleznic a centralni komise) nechce zainvestovat do elektrifikace, on ani nechce cokoliv urciteho slibit. A nova dieslova ted je opravdu spatna sazka, ve finale by to bylo drahe a kdo by to platil – kraj. Takze kratkodobou smlouvu? Zase drahe pro kraj, protoze… Číst vice »

zyx

pro Tanvald budou vozidla 840… oprava

Marian Kechlibar

Mám dojem, že naopak registrují trendy, které ještě do Prahy nedorazily. Diesel je na evropských železnicích na ústupu. Ani Liberecký kraj u něj nemůže zůstat věčně.

zyx

Ano, to jsem chtel vyjadril.

Diesel je na ustupu a do budoucna se prodrazi – minimalne tim, ze na nej nedostanou zadnou dotaci nebo prispeni. Bohuzel vodikovy pohon je zatim hodne v plenkach. a tak zbyvaji jen elektricka nebo bateriova vozidla, ale jak na to kdyz v kraji neni ani metr zeleznicnich koleji pod troleji? a ze statu nevypadne ani alespon trochu zavazny prislib…

Marcel Štancl

To jsou pohádky, že Poláci zaplatí trakci z Frýdlantu přes hranice do Polska. Chovají se k nám jak k méněcenné rase viz Porajow zastávka. Od války osobní vlak z Frýdlantu nejel a nyní budou slibovat kompenzace za Turów?

zyx

Spis se na to divejte tak, ze to je ponekud zufala snaha upozornit na regionalne nerovnomerne smerovani investic do zeleznicni infrastruktury ze strany statu.

Jeste v 90-tych letech se s troskou nadsazky nechalo rici, ze posledni investice do zeleznice byly za Adolfa a Franze-Josefa. (Ostatne pred Havlem to byli jedini predstavitele statu kteri navstivili soucasnu radnicni budovu v Liberci/Reichenberg i.B., Benes byl jen pred radnici).

Aleš

Je to nehorázná ostuda. Státem z hlediska infrastruktury nejzanedbanější kraj a krajské město v republice. Přitom kdysi průmyslově jedno z nejrozvinutějších a po odsunu Němců nikdy nezpustošené tak jako zbytek Sudet.

Marcel Štancl

Myslím si to samé pokud docílíme dráty Praha – Liberec – Zhořelec mám objezd jak na Berlin tak na Varšavu, ale nikdo o tom nechce ani slyšet.

Jarek

Vy do Berlína nemusíte, stačí vystoupit v Beřkovicích.

Marcel Štancl

Důležitě je, to že stacite v Beřkovicích vystoupit Vy.

medical examiner

No…možná to bude objezd úplně mimo ČR.
Čímž by se ale leccos vyřešilo…

Oldřich Sládek

Protože je to, Marceli, ekonomická blbost. Jen to nechceš pochopit. Budeme rádi, když se díky ŽESNAD.CZ podaří dotáhnout dráty do Liberce, protože to ještě jakž takž vyjde. A to bude asi tak všechno.

Druhá věc je politické rozhodnutí do jakýchkoliv investic bez ohledu na cokoliv a pak jsem zvědav, kdo se pod to podepíše. Obzvlášť, pokud se stavby budou financovat z těch slíbených neexistujicich bruselských peněz.

Marcel Štancl

Zgorzelec + Goerlitz má víc obyvatel než Liberec. Pokud vychází Liberec ekonomický lépe je někde chyba! Třeba v neschopnosti společně výroby a migraci lidí. Samotná ekonomika nic neřeší.

Jiří Šrámek

Mám fotku Beneše i „za radnicí“, tedy před divadlem.

Aleš

Divíte se? Poláci nás hravě strčí do kapsy. Kde byli Poláci v osmdesátkách na rozdíl od nás a kde jsou dnes a kde my? Veškerý potenciál jsme prosrali a prožrali v koblihách. Poláci makají, my kecáme.

Marcel Štancl

O obnovení osobního provozu Zgorzelec – Zawidow – Bogatynia jenom Poláci kecaji. Odsirit elektrárnu nejde, aby mohli vozit z Koněprus Vápenec museli by u Zawidowa obnovit triangl Wilka a to je problém.. Češi držte hubu chceme těžit uhlí neruste nás..,

Jarek

To jako fakt? Můžete se tam odstěhovat, řeč se dá naučit za dva semestry v jazykovce.

Pája

Tak oni taky docela pilně šmelí. Se skořápkami sem přišli ve velkém právě oni.

Původní Pražák

Souhlas až na drobnou výhradu, že tenhle stát žádnou vizi neměl už dávno před koblihami.

Jarek

Vždycky když tenhle stát měl nějakou „vizi“, tak to byl průser.
Nicméně ve vztahu k polským vizím… Z Polska emigrovaly do západní Evropy dva miliony lidí, vidíme něco podobného u nás?

Původní Pražák

Co nechápete na tom, ze jde právě o to, kam jsme se za posledních 30 let posunuli my a kam oni? O ten rozdíl, který se zásadne zmenšil? Že jestli ten trend bude ještě pár let pokračovat, tak z nás budou ti chudí příbuzní?

Jarek

Tak Polsko bylo na konci komunistického režimu v hluboké ekonomické krizi, nebylo tam co žrát. Z tak nízkého startovacího bodu se dá posouvat možná snáze.
Jestli dáváte rovnítko mezi prosperitu a rychlost výstavby dálnic, tak je to pohled velmi zploštěný…

Marian Kechlibar

Čechů v cizině je sice míň, ale je varovné, kolik z nich se rekrutuje z toho nejvíce vzdělaného segmentu (např. autor Remdesiviru Tomáš Cihlář).

Poláci šli spíš za běžnou prací a poslední dobou se i s vydělanými penězi vracejí domů.

Jaaa

Ale tak to je přirozené, že nejvíc vzdělaní jdou tam, kde mají nejlepší podmínky k práci. Ty malá česká ekonomika nikdy nenabídne.

Úkolem politiky našeho státu je mít těchto vzdělaných co nejvíc, aby jich tu víc zůstalo, ale hlavně vytvařet takové podmínky, aby se jich co nejvíc vracelo. Zahraniční zkušenosti jsou v téhle zaprděné kotlince potřeba jako sůl.

Jaaa

Poláků asi 5 %.
Od nás „jen“ asi 200 000 lidí. 2 %. To taky není úplně málo.

Polský ekonomický propad byl horší. Ale nebylo to zásluhou pana Klause, nýbrž zastaralostí polské hospodářské základny.