Kraj bez kilometru elektrifikovaných tratí nechává prověřit zadrátování pod Jizerskými horami
Motorové vozy Stadler RS1 v podhůří Jizerských hor. Foto: Václav Rubeš / České dráhy
Podle kraje by elektrizace mohla být i součástí kompenzací za pokračování těžby uhlí a jeho spalování v polském Turówě.
Nic proti Liberecku (mám ho rád) a elektrifikaci jeho tratí. Ale s čím tam elektricky jezdit, když jde v podstatě o lokálky s relativně omezenou přechodností?
Vždyť ani ten Čmelák, který tam sloužil v osmdesátých letech nesměl na trať.
Elektrifikaci fandím, z Liberce přes Českou Lípu do Děčína už měla být v 80. letech. Ale to se mj. počítalo s kyvadlovou dopravou Česká Lípa – Stráž pod Ralskem.
Uplne me vytaci, kdyz vidim elektrifikovanou trat a pod troleji jede diesel. Elektrifikoval bych vsechny vice vyuzivane trate a az na vyjimky by tam nesmely naftove lokomotivy.
SŽ chce větší poplatky, a ještě dopravce platí spotřební daň 🙂
Ale prostě jsou nějaké cancoury (S8 do Čerčan + úsek Krč – Prahlavní), kde je přepřahání neefektivní.
Každá zrychlená a elektrifikovaná trať = přínos. Držím palce L. Kraji a držím vám i v nové trati do Prahy
A co Zlínský kraj, který na železnici totálně kašle? Tam taky není žádná trať elektrifikovaná. (Druhý koridor nelze počítat)
Proč by se neměl druhý koridor počítat, proboha? A trať z Hranic přes Vsetín na Slovensko je také výmysl?
Otrokovice (víceméně „kraj“ Zlína) leží na hlavní, rychlé trati. O tom se nám, tady na severu, může jen zdát.
Jak už jsem napsal níže, na trať 280 jsem zapomněl. Nicméně, rychlost je děsná a osobáky taky. A druhý koridor spojuje Rakousko s Polskem přes čtyři kraje, takže to nelze počítat.
„Nicméně, rychlost je děsná a osobáky taky“
A jak je to možné, když je tam ta všespásná trolej?
Druhý koridor samozřejmě LZE počítat bez ohledu na to, že se to zrovna vám nehodí do krámu.
Takže nelze počítat ani s tratí 280, když už jste vyjmul trať 330?
A nebo s kouskem 300? 🙂
Omlouvám se, na trať 280 jsem zapomněl. Nicméně, tato trať je z části v Olomouckém kraji. Je sice dvoukolejná a elektrifikovaná, ale osobáky jsou děsné a rychlost cestování taky. A poslední část z Horní Lideč do Bylnice pouze jednokolejný Diesel. Trať 300 je zanedbatelných pár km, které nelze počítat. A trať 330 je zmíněný procházející druhý koridor, který pouze spojuje Jihomoravský a Olomoucký kraj.
Bože, to je logika. Mám u huby slušnou hlavní trať, ale nemůžu ji počítat, protože přes můj kraj spojuje i dva jiné. To je snad princip železnice, ne? Spojovat regiony. Nebo chcete tvrdit, že do vlaku z Břeclavi do Olomouce nesmíte ve Starém Městě, Otrokovicích či Hulíně nastoupit, protože jede z z jiného do jiného kraje???
Vychvalovat Zlínský kraj, protože jím projíždí druhý koridor, je absurdní. Kromě zmíněně 280 je jedna trať horší než druhá. Ve Zlínském kraji má prioritu Baťův (k)anál.
Opravdu – za Čunka to byla Krajská nemocnice.
Okometricky lze říci, že Zlínský kraj na tom s podílem elektrizovaných tratí na celkové železniční síti není zrovna zle. Navíc první úsek konvertované trati na střídavinu z Nedakonic do Říkovic umožní zadrátování vizovické a nemalé části vlárské dráhy perspektivnější střídavou soustavou.
Možná na tom není zle, ale pochybuji, že v jiném kraji existuje komedii jménem Slovácky express.
To jste zase trefil kozla. Slovácký expres jezdí do Luhačovic z Prahy přes Středočeský, Pardubický a Olomoucký kraj. Vy jste fakt komediant.
Ano, jenže každý den se to musí ve Starém Městě idiotsky přezouvat.
Moravan z Brna do Olomouce přes BV vám nevadí …
A teď to opětně srovnejte s Libereckým krajem -.
žádná dvojkolejka, žádná elektrika, rychlosti až na drobné výjimky do 100km/h, zabezpečení a propustnost tratí mizerná, žádné přímé železniční spojení do Prahy 🙂 .
Ve Zlínském kraji jsou rychlosti v průměru taky pod 100. A kromě druhého koridoru a necelé 280, tam taky není žádná elektrika, což je děs. Zvláště díky komedii jménem Slovácký express.
Expres je s jedním s. Se dvěma s jezdí na Západě.
Proč furt vytýkáte tratě 330 a 280?
V Libereckém kraji není co vytýkat, tam prostě nic není…
To naopak neznamená, že není co zlepšovat (v obou srovnávaných krajích).
Jenže ve Zlínském kraji he co zlepšovat, ale z vysoka se na to kašle.
Jedno přímé železniční spojení do Prahy tady je. “Rychlíky” Tanvald – Praha 😅
A co má Zlínský (kterýkoli) kraj společného s drátizací tratí … ani za bolševika se na úrovni KNV / KV KSČ nerozhodovalo o elektrizaci …
V podstatě nic, ale upřímně, co se ve Zlínském kraji zlepšilo za toto století? Nothing.
Ježkovy zraky, proč??? Vždyť poté, co v půlnočním panství pomatence Půty I. totálně rozvrátili jízdní řády a zpřetrhali všechny návaznosti, tam už vlaky téměř nikdo nejezdí… Já se od posledního grafikonu Libereckému kraji vyhýbám jako čert kříži.
Vaše volba, je co vylepšovat, ale zas takový marast to není
Smysl by spíš mělo narovnat odvisle od VRT, zdvoukolejnit a zadrátovat rameno Děčín – Liberec – pro expresní vozbu do Prahy s dobou jízdy pod 1:30, lepší by bylo samozřejmě kdyby se vedla jako částečná novotrať od Litoměřic přes Českou lípu (v případě elektrifikace Čakovické), tam by se dalo dostat pod 1h. Bylo by asi nerentabilní stavět celou délku trati v dvoukolejnem uspořádání, když to z Liberce nikam dál ve významné míře nepovede, ale dovedu si představit elektrifikovanou dvoukolejku s rychlostí 130 (lokálně 200km/h) představit od České Lípy přes Liberec až do Turnova a po ní prohanejici se vlaky Intercity… Číst vice »
Tak jste si trochu zapřeháněl…
Trochu víc…….
Kde v Evropě jezdí „zastávkové“ osobní vlaky rychlostí 200 s výjimkou VRT Ingolstadt – Nürnberg kde jezdí RE ….
Mohly by tam, kde jsou zastávky daleko od sebe (řekněme 10 km).
Jak dlouho trvá, než se vlak – třeba taková EJ – rozjede na rychlost 200, jak dlouho rychlostí 200 pojede, aby při vzdálenosti zastávek 10 km zastavila z rychlostí 200 … Kolika minutová je časová úspora mezi rychlostí 160 a 200 – pokud této rychlosti vozido dosáhne ….
Vozidla pana Stadlera pro regionální dopravu jsou vesměs na 160 ….
Opájet veřejnost magickou rychlostí 200 je stejné, jako u autíčka určeného pro městský provoz (až na místní výjimky rychlost 50) uvádět, za kolik vteřin dosáhne rychlosti 100, tím spíše, když na většině pozemních komunikací můžete méně než 100 …
No…větší význam má spíš zastavování na znamení…
U vlaku jsou zastávky na znamení nesmysl.
Takže všechny švýcarské železniční podniky, které provozují „zastávky“ na znamení jsou STÁDO CVIČENÝCH BLBŮ dělajících nesmysly ? Dokonce tam na „federální“ úrovni (jednotný návěstní předpis i pro soukromníky na „úzkých“) mají zavedeno zastávkové / staniční návěstidlo „zastav na znamení“, které si obsluhuje cestující čekající na vlak …. Za NDR byly zastávky na znamení i u tehdejších DR ….. V tuzemsku se – na základě návrhu jednoho pána ze služby 12 SSZD zavedly v 80. letech minulého století …. Akorát SŽ(DC) v rámci novelizací D1 nevytvořila návěstidlo „zastav na znamení“ – okopírovat švýcarský vzor je asi náročné nebo není na autorské… Číst vice »
To skoro vypadá, že máte na křišťálové kouli poruchu 🙂
To je přeci jen uskutečnitelnější, ale raději to kreslete…
Ano ono se to bude elektrifikovat někde z prdele od Ústí když tady máme možnost minimálně po Turnov rychlé a rovné trati 200 km/h
Už sama myšlenka jezdit z Liberce do Prahy přes Děčín je hodna obdivu. Autor tohoto nápadu je vážně koumák.
Je velmi smutné, že kraj se rozhoduje až na zakladě „omezené nabídky dieselů“ a absence „dotačních titulů“.
O blaho občanů prostě jde až v poslední řadě. Tím prvním jsou jako vždycky momentální peníze.
A kompenzace za Turów? To fakt myslí vážně?
Co to melete, člověče? Lb kraj se už dlouho snaží přesvědčit ty, kteří rozhodují, o naléhavé nutnosti zlepšení infrastruktury v celé oblasti. Jenže jsme jim okázale u glutaeus maxximus.
O tom vím.
Nicméně elektromobilita není závislá jen na kolejích. Nebo jo?
Buďme realisté. Elektromobilita mimo koleje je stále v plenkách, i když se nás mnozí snaží přesvědčit o opaku. A doba, kdy elektřina zcela nahradí všechny spalovací motory (sloužící k dopravě osob či nákladu), ještě zdaleka nenastala. Tolik realita. Snění o čistě elektrickém provozu všude a vždy, je stále jen sněním.
No ne, přijde mi vtipné, jak se názory v diskusi mění podle toho, jestli je přítomna silničářská úderka nebo ne. 🙂
Jestli já jsem silničářská úderka, tak jste padlý na hlavu. Snažím se cesty autem eliminovat na nezbytné minimum, ale když jsem se třeba snažil dojíždět VHD do práce a každý den jsem strávil na cestě přes 2,5h (a bylo i hůř) a autem to mám 2×10 minut, je to jasná volba.
Vy nejste silničářská úderka.
Silničářská úderka tvrdí, že vlaky jsou zásadně dražší, patří zrušit, a veřej á doprava se má zajišťovat „levnějšími“ autobusy, nebo dokonce dodávkami.
Tito lidé VHD totiž nevyužívají a netuší, jak se cestuje příměstským autobusem třeba se zavazadlem. Oni jezdí svým SUV s notebookem položeným vedle sebe a říkají tomu „pokrok“.
Kompenzace jak stehno 😂
O blaho občanů…. Proč mám pocit, že zrovna v Libereckém kraji je nemodernější vozový park a dlouhodobě funkční nejen IDS ale i veřejné soutěže na dopravu. A kvalita přeshraniční dopravy příkladná.
O koleje se starají na Nábřeží potažmo v Dlážděné. Se starají… no budiž.
oprava překlepu: neJmodernější
Já teda ten pocit o nejmodernějším vozovém parku nemám. Mám pouze ten pocit žabomyších sporů, kdy se vedení kraje rozhádalo s ČD a tohle je výsledek. Žádnej zázrak se nekoná.
Kompenzace za Turów nebudou Poláci nám n-a-s-e-r-o-u.
Tamtamy duní cosi o dohodě mezi ČR, PL a SRN na převedení trati přes Porajów mimo působnost PKP.
Můžete to konkretizovat, nebo ty tamtamy znamenají, že jedna paní povídala ?
Tohle je maximum, co se dá vypustit. Zdroj je důvěryhodný. Umožní to plnohodnotnou opravu.
Absence dotačních titulů jo, to je nesmyslnost dotací, ani elektráky nedotovat.
Omezená nabídka, to je ale dobrý argument. Motoráky prostě nenabízí to co elektráky.
Víte, místo hledání optimálních řešení se hledají ta nejjednodušší. Pro určitou sortu lidí je to dokonce totéž.
Ale na tom se prostě moderní dopravní koncepce stavět nedá, protože to bude nepoužitelnej slepenec. Oni si práci ušetří, ale skutečné náklady zase ponese někdo jinej.
Ještě by si Polák mohl usmyslet, že když by to byla kompenzace za Turow, tak se to musí zadrátovat stejnosměrem… 😁
Kdo vymyslí stykovou stanici na 3 systémy až tam půjde 15 kV Z Německa, 3 kV z Polska a od nás 25 kV?
Proč třísystémová styková stanice, když tam může najet třísystémová mašina?
Viz. výše špatně umístěná poznámka. 😉
Pokud tam bude mít prechodnost. 😊
V Alpách ve Švýcarsku to problém není a v Jizerských horách ano? Co dělají Švýcaři špatně? 😛
Mají jiné napětí, soukromé dráhy mají (měly) dost často vlastní elektrárny, geografii mají jinou, takže údolí se dobře obsluhuje vlakem, jinde husté obydlení moc není, mentalita lidí je jiná, tradice a možná ještě někdo něco najde.
Úplně všechno. Zaprvé co by si měl kraj vyskakovat, zadruhé je jakákoliv změna nežádoucí a zatřetí je to nesmysl. § 1 hovoří jasně.
pokud nezvýší na trati rychlost, tak je elektrizace na kulový
Ale tak sama o sobě ma kladnej efekt – nicméně by rozhodně stálo za to vytřískat z toho víc.
„Tramvaje“ vy oproti dieselu by mohly být trochu živější, nejste zas tak omezen prostorem pro zástavbu motoru.
Aspoň trochu narovnat nejdivočejší úseky…
Zrevidovat mosty a tunely…
Všechna regionální dopravní infrastruktura měla být včetně regionálních železnic dávno převedena na kraje. Samozřejmě s příslušným navýšením rozpočtů krajů. Liberecký kraj by měl po problému, už by možná elektricky jezdil. Od státu v tomto nelze nic očekávat, je to absolutně mimo jeho priority.
už by možná elektricky jezdil
…. Regiotram Nisa!
Jenže tady je řeč o tratích celostátního významu, ne o nějakých lokálkách (kde bych s vaším návrhem souhlasil).
Rozkouskovat prostorově už tak malou síť na ještě menší gubernie?
Synergický efekt síťovosti spláchnout do záchodu úplně?
Jo, ale jen nějaké lokálky sloužící čistě k turistickým/nostalgickým jízdám. Větší kouskování naší sítě je nesmyslné.
Potřeba je pravý opak…spojovat, zasíťovat…
Takže bychom zde měli 15 Správ železnice s 15 možnostmi systémových nedostatků ….
Ono stačí, že na trati do Koutů nad Desnou se ze ŠPK jezdí na trati spravované společností SART ….. jízdní řád ovšem kreslí SŽ … K tomu doprava dle D3 …. O dálkovém řízení z CDP si lne nechat jen zdát …
A na krajských silnicích platí nějaké jiné předpisy nez na těch státních?
Tož ono OŘ v podstatě taková malá správa sama o sobě je. A strašně se brání jakékoli unifikaci činností, protože by bylo líp vidět na jejich černoty.
A opravdu si nedovedu představit, jak tady máme třeba 14 různých software na technický pasport zeleznice. To by byla ještě 10x větší černá díra na prachy než je teď.
Proč by byl různý software, kraje si kupují najíst něco nekompatibilního na silnice?
Užitečné věci jsou vždy mimo priority státu.
Pokud by se uživily Pantery Frýdlant – Liberec – Tanvald, tak by mělo smysl to tam zadrátovat. Uvidíme, co ukáže studie.
To by znamenalo rozpůlit rameno Liberec – Tanvald – Harrachov v Tanvaldu, to moc smysl nedává.
V Tanvaldu zajistit přestupní vazby na Žel. Brod – Harrachov.
to už je lepší natáhnout trať z Pardubic do Tanvaldu a Jablonce
Spíš zadrátovat Kořenov z české strany.
To je ale zase jiný balíček a opravdu to nedává smysl, přímé spojení Liberce s Kořenovem a Harrachovem je smysluplnější.
Poláci to měli za drátovaný až na hranice k Harrachovu.
To nebyli Poláci, ale Němci.
To je pravda, kdysi za panování Pruska to bylo elektrické, ale nevím už přesně v jaké soustavě, Byla to trasa Tannwald – Hirsberg což je český Jelení Hora a jezdily tam dřevěné vozy pojmenované Rubezahl čili Krakonoš. Bohužel komunistického, kteří se chvastali vítězstvím pracujícího lidu pro ty lidí udělali to, že koleje na hranicí vytrhali a trolej zničili; Předpokládám, že nové by se případně elektrizovalo střídavým proudem 25kV, ale uvidíme, co na to propočet, jestli se to vyplatí.
Soustava byla jako všude jinde v Německu 15Kv se sníženým kmitočetem.
Troleje a veškeré elektrozařízení si odvezl Sovětský svaz jako válečnou korist v roce 1945.
Bylo tak německých 15 kV, tak se to po válce muselo zlikvidovat. Metalšrot potřeboval osel a měď na tanky. Po válce…
Nebyli to spíš Prusové?
Až do Kořenova
Za první republiky Němci měli dráty až do našeho Kořenova včetně – tehdy poslední stanicí v ČSR – stanice Harrachov byl už v Německu, i když od nás tam jezdily vlaky a nebyl problém přejít do Harrachova. Po válce již Poláci nás do Harrachovské stanice už nepustili, teprve někdy na počátku 60. let došlo k výměně území s (Mrtvým lesem) a nádraží Harrachov bylo možné použít, stal se naším. Ještě v roce 2008 byly na Polském území u Jakušic vidět zbytky německých sloupů po drátech. Po revitalizaci tratě a znovu zprovoznění i toto již zmizelo – Poláci mají dráty jen… Číst vice »
S tou adhezi by vychazeli lepe prave elektricke…
Teď jen jak to vyzkoušet?
Škodovka furt toho pantera na baterky nevyrobila…
A jestli by někdo vymyslel nějaký zdroj a připojil ho k panterovy, nevidím…
Ta adheze je taky vyřešena, dokonce po zubacce jezdily upravené Singeovky M240 s vylepšenými brzdami. Při dnešním elektronickém řízení se skluzovou ochranou to není problém. V Tatrách se jezdí elektricky od začátku 20. století, neboť uhlí tam není v zemi a z ekonomického i ekologického hlediska to tehdy už bylo nejlepší řešení. Kolejových vozidel na naftu s dieselovým motorem byste tehdy spočítali na prstech.
Pro zajímavost, torza sloupů TV jsou ještě na Jizerském viaduktu.
Jenže co existovalo v době výstavby úzké v Tatrách v tamních sklonových podmínkách ?
Byla by výzva zadrátovat zubačku, nebo nějaký bateriový pohon hlavně v tunelech, kde by byl problém umístit TV.
Víc tu troubu hicovat nebudu… 🙂
Ale hicuj! Ať se můžou zbláznit.
TV hezky střídavý 25kV z Liberce, přes Tanvald až do Sklářské Poruby.
Tak když to bylo možné za Pruska, co se změnilo? 🙂
V tunelech pod Kořenovem dráty nikdy nebyly. Byly jen nahoře průsmykem.
Státní hranice, samotný stát (z Pruska je Polsko) a dopravní model.
Osobně bych viděl radši prodloužení tratě do Harrachova na Rýžoviště, prodloužení elektrické trakce z Polska ho Harrachova, kde by se hodila ještě jedna kolej a přestupovalo by se zde, ne v Porebě. ostatně jsem četl, že poláci chtěj prodloužit elektriku do Jakušic.
jenže o Tanvald vůbec nejde…ono tohle dopravní zvýhodnění okresu Liberec není první a asi ani ne poslední…Liberecký kraj totiž začíná a končí v Liberci, to ostatní se tam nevejde
Proč by měla všude jezdit těžká elektrická vozidla?
Už si Poláci aspon opravili svůj úsek na peazni trati z Liberce do Žitavy, nebo se tam furt jezdí krokem?
Krokem, ale zastávka tam být nemůže.
Muze, ale nechteji ji, nechteji ani investovat do trati a o duvodech muzeme spekulovat, treba uhli…
Myslím, že ten důvod je jasný – ta trať jim k ničemu není, naopak překáží rozšíření uhelného dolu. Docela se divím, že po válce nebyla sepsána nějaká smlouva o tomhle traťovém úseku, že ačkoli je na polském území, tak vzhledem k jeho charakteru bude kompletně spravován buď DR nebo ČSD.
Byla sepsána „smlouva“*), že Poláci mají povinnost tuto trať udržovat na svoje náklady a umožňovat peážní průjezd vlaků. Jinak by bylo dávno zrušeno.
Takto se to snaží jen obstruovat co to jde – typické polské chování.
*) resp. bylo to součástí podmínek odstoupení území Polsku.
Pochybuji, že generalissimus Stalin něco takové řešil … Ten kousek trati mohl být, včetně obce Pojarów připojen k Československu a byl by klid ….
Kdesi jsem četl, že hranicí na Odře a Nise se mínila Kladská Nisa, nicméně sovětský vítěz války si TO vysvětlil jinak … Konec konců prostor by obsazen RA a polským komunistům se dát něco muselo za zabrané východní Polsko ….
Ale řešilo se to, samozřejmě že se to řešilo. Železnice byla strategická doprava a Čs. stát po zkušenostech s Poláky na KBD na Těšínsku si to velmi hlídal.
Stejně jako peáž přes Hlucholazy, která taky Polákům silně ležela v žaludku a nařizovali dokonce stažení závěsů a rolet, aby český člověk nemohl vidět polský socialistický ráj.
Byl to jeden z ústupků za nenárokování Slezska a Kladska s českou menšinou.
A proč by do toho investovali, když je jim ta trať k ničemu …
Jediný, kdo by je mohl k něčemu donutit jsou Němci …. Dát Polákovi ulitmátum – do měsíce tady bude návrh, jak hodláte tu situaci vyřešit, po uplynutí této lhůty se zastavuje veškerá železniční doprava Německo – Polsko, včetně nákladní …..
To by bylo Polákovi celkem fuk bych řekl. Takhle zastavit kamiony na hranicích, to by byl jinej zásek.
Aktuálně tam probíhá výluka z důvodu výměny pražců, tak se s tím snad konečně něco začalo dělat. https://www.ceskesvycarsko.cz/cs/informace/novinky/vyluka-na-trati-linky-l7-seifhennersdorf-varnsdorf-zittau-hradek-nad-nisou
Má se s tím dělat i víc, ale je to JPP (hospoda).
No, a ještě by nám mohli postavit aspoň pár set km dálnic, protože to taky absolutně nezvládáme.
Ale ani nepotřebujeme 😀
Jenže německým elektrickým ojetinám česká elektrika „nechutná“.
Půta se Svitákem se do německých ojetin zamilovali.
Asi čtu něco jiného. Já to pochopil takto:
Píše se o dočasném využití “užitých” dieselových jednotkách a nových elektrických jednotkách, s využitím dotací.
Si vem brejle…
My víme, v LK se musí kupovat jízdenky, jinak by to byly moderní zánovní vozidla.
Není nad moderní Regionovy, žeáno.
A hlavně nezapomenout na další studií Praha-Liberec. Nezapomenout ji vést přes Lysou a dojít k JD 2:30.
Má to smysl dělat „ostrovní““ dráty? aby tam náhodou nejezdily vlaky s dieselem, že někdo zjistí, že to vychází levněji (jsou takové případy v čr). Já nejsem proti budování drátů, ale ať to dává pořádný smysl…
Je to dodatek do Studie proveditelnosti tratě Praha – PL, tedy se předpokládá realizace v souvislosti s touto. Já už se toho nedožiju, ale moderní trať přes Liberec by se mi líbila.
Nejen Vám
To záleží na tom, co si představujete pod pojmem „moderní trať“.
Pokud tím myslíte elektrifikovanou dvoukolejnou trať, pak se toho dožijete.
Od 60. do 80. let byly ostrovní dráty ČB – Plzeň – Cheb.
V 70 letech nebyly ještě 363 a doprava nepřipustila znovu styk jako v Kutné Hoře. Tak se pro jistotu neudělalo vůbec nic.
Nedakonice jsou jako KH.
Kde to bude ostrovní? Ve finále se to všude nápoji na stávající tratě elektrifikované.
A to finále bude kdy? za 200 let?
Raspenava a Frýdlant mají třeba nové kolejiště a zab. zař. dálkový se s tím pohnout
Trochu dříve.
Když uvážím, že Liberec se bude dělat až nakonec, tak to bude do 50 let.
Nebude to hned a proto by se nemělo začít?
Odtržení libereckých radních i je ovládajících systémových specialistů od reality je stále hlubší.
Tak jim poradte jak na to jit lepe… Od 2026/2027 ma byt novy dopravce v oblasti Tanvlad a Frydlant. Oblast Tanvald bude pokryta soucasnymi 640. Takze vozidla pro Frydlant budou potreba a bud budou jezdit ojetiny nebo nove a to je nevyssi cas vedet alespon ramcove jaka. Stat prispeje kraji na vozidla jen elektricka, ale stat (Saboteri Zeleznic a centralni komise) nechce zainvestovat do elektrifikace, on ani nechce cokoliv urciteho slibit. A nova dieslova ted je opravdu spatna sazka, ve finale by to bylo drahe a kdo by to platil – kraj. Takze kratkodobou smlouvu? Zase drahe pro kraj, protoze… Číst vice »
pro Tanvald budou vozidla 840… oprava
Mám dojem, že naopak registrují trendy, které ještě do Prahy nedorazily. Diesel je na evropských železnicích na ústupu. Ani Liberecký kraj u něj nemůže zůstat věčně.
Ano, to jsem chtel vyjadril.
Diesel je na ustupu a do budoucna se prodrazi – minimalne tim, ze na nej nedostanou zadnou dotaci nebo prispeni. Bohuzel vodikovy pohon je zatim hodne v plenkach. a tak zbyvaji jen elektricka nebo bateriova vozidla, ale jak na to kdyz v kraji neni ani metr zeleznicnich koleji pod troleji? a ze statu nevypadne ani alespon trochu zavazny prislib…
To jsou pohádky, že Poláci zaplatí trakci z Frýdlantu přes hranice do Polska. Chovají se k nám jak k méněcenné rase viz Porajow zastávka. Od války osobní vlak z Frýdlantu nejel a nyní budou slibovat kompenzace za Turów?
Spis se na to divejte tak, ze to je ponekud zufala snaha upozornit na regionalne nerovnomerne smerovani investic do zeleznicni infrastruktury ze strany statu.
Jeste v 90-tych letech se s troskou nadsazky nechalo rici, ze posledni investice do zeleznice byly za Adolfa a Franze-Josefa. (Ostatne pred Havlem to byli jedini predstavitele statu kteri navstivili soucasnu radnicni budovu v Liberci/Reichenberg i.B., Benes byl jen pred radnici).
Je to nehorázná ostuda. Státem z hlediska infrastruktury nejzanedbanější kraj a krajské město v republice. Přitom kdysi průmyslově jedno z nejrozvinutějších a po odsunu Němců nikdy nezpustošené tak jako zbytek Sudet.
Myslím si to samé pokud docílíme dráty Praha – Liberec – Zhořelec mám objezd jak na Berlin tak na Varšavu, ale nikdo o tom nechce ani slyšet.
Vy do Berlína nemusíte, stačí vystoupit v Beřkovicích.
Důležitě je, to že stacite v Beřkovicích vystoupit Vy.
No…možná to bude objezd úplně mimo ČR.
Čímž by se ale leccos vyřešilo…
Protože je to, Marceli, ekonomická blbost. Jen to nechceš pochopit. Budeme rádi, když se díky ŽESNAD.CZ podaří dotáhnout dráty do Liberce, protože to ještě jakž takž vyjde. A to bude asi tak všechno.
Druhá věc je politické rozhodnutí do jakýchkoliv investic bez ohledu na cokoliv a pak jsem zvědav, kdo se pod to podepíše. Obzvlášť, pokud se stavby budou financovat z těch slíbených neexistujicich bruselských peněz.
Zgorzelec + Goerlitz má víc obyvatel než Liberec. Pokud vychází Liberec ekonomický lépe je někde chyba! Třeba v neschopnosti společně výroby a migraci lidí. Samotná ekonomika nic neřeší.
Mám fotku Beneše i „za radnicí“, tedy před divadlem.
Divíte se? Poláci nás hravě strčí do kapsy. Kde byli Poláci v osmdesátkách na rozdíl od nás a kde jsou dnes a kde my? Veškerý potenciál jsme prosrali a prožrali v koblihách. Poláci makají, my kecáme.
O obnovení osobního provozu Zgorzelec – Zawidow – Bogatynia jenom Poláci kecaji. Odsirit elektrárnu nejde, aby mohli vozit z Koněprus Vápenec museli by u Zawidowa obnovit triangl Wilka a to je problém.. Češi držte hubu chceme těžit uhlí neruste nás..,
To jako fakt? Můžete se tam odstěhovat, řeč se dá naučit za dva semestry v jazykovce.
Tak oni taky docela pilně šmelí. Se skořápkami sem přišli ve velkém právě oni.
Souhlas až na drobnou výhradu, že tenhle stát žádnou vizi neměl už dávno před koblihami.
Vždycky když tenhle stát měl nějakou „vizi“, tak to byl průser.
Nicméně ve vztahu k polským vizím… Z Polska emigrovaly do západní Evropy dva miliony lidí, vidíme něco podobného u nás?
Co nechápete na tom, ze jde právě o to, kam jsme se za posledních 30 let posunuli my a kam oni? O ten rozdíl, který se zásadne zmenšil? Že jestli ten trend bude ještě pár let pokračovat, tak z nás budou ti chudí příbuzní?
Tak Polsko bylo na konci komunistického režimu v hluboké ekonomické krizi, nebylo tam co žrát. Z tak nízkého startovacího bodu se dá posouvat možná snáze.
Jestli dáváte rovnítko mezi prosperitu a rychlost výstavby dálnic, tak je to pohled velmi zploštěný…
Čechů v cizině je sice míň, ale je varovné, kolik z nich se rekrutuje z toho nejvíce vzdělaného segmentu (např. autor Remdesiviru Tomáš Cihlář).
Poláci šli spíš za běžnou prací a poslední dobou se i s vydělanými penězi vracejí domů.
Ale tak to je přirozené, že nejvíc vzdělaní jdou tam, kde mají nejlepší podmínky k práci. Ty malá česká ekonomika nikdy nenabídne.
Úkolem politiky našeho státu je mít těchto vzdělaných co nejvíc, aby jich tu víc zůstalo, ale hlavně vytvařet takové podmínky, aby se jich co nejvíc vracelo. Zahraniční zkušenosti jsou v téhle zaprděné kotlince potřeba jako sůl.
Poláků asi 5 %.
Od nás „jen“ asi 200 000 lidí. 2 %. To taky není úplně málo.
Polský ekonomický propad byl horší. Ale nebylo to zásluhou pana Klause, nýbrž zastaralostí polské hospodářské základny.