Koupit si motorák nikdy nebylo snazší. V nabídce ČD už je téměř třicet strojů 810
Nádraží Beroun, motorák 810. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Za výprodejem je klesající turnusová potřeba. České dráhy mají aktuálně ve stavu 120 motorových vozů řady 810.
A cena? Proč není uvedená?
Ceny?
Bude i pár kolejí jako bonus k nákupu, aby si měl člověk kde zajezdit?
Rozhodně neprodávat.810 se budou ještě hodit až se ty nové rozpadnou.
Co na to Albert, že mlčí? 🙂
Dává dohromady 300 mil na odkup a zaplacení dluhů JHMD….
berte 165!má relativně nové soustrojí-motor+převodovka,bez zásadních rekonstrukcí,vhodná jako historické vozidlo.poslední MM jsme na ní dělali my
To je kdo – my?
Dílna ČD v Mladé Boleslavi?
ano
Byla v prodeji v listopadu. Zřejmě nikdo nekoupil.
Kde je odkaz na aktuální seznam vozů na prodej?
Přímo v textu.
Jestli moje anály nekecají, tak z těch modernizovaných není na prodej ani jeden.
Kultovní? No zase bych to nepřeháněl. Spíš kontroverzní…
Vzhledem k počtu někdi i fanatických obdivovatelů to kult opravdu je. Poněkud kontroverzní je také, když fanatici chtějí touto modlou nahrazovat i trolejbusy.
Kultovní jste pro mnohé zde hlavně vy . Asi jste zde taky v turnuse s každodenním pisatelským nasazením, ne ??😃😃
Tvůj příspěvek je kontroverzní 🤣
To teda je. Já tím občas i jezdil 😁
Nezačnou ČD už pomalu vyřazovat (nebo odprodávat do Polska nebo Maďarska) i 814? Přece jen nakupuje se opravdu hodně nových Pes.
Tak vzdyt to v clanku pisou, ze pesa ma zatim zpozdeni v dodavkach, jinak by toho bylo vyrazeno vic.
Maďaři zastavili provoz na mnoha regionálních tratích, kde právě příbuzné motoráky jezdily. A v Polsku jsou už dávno s vozovým parkem dál.
Maďaři ten provoz nezastavili kvůli vozidlům.
No ano, ale není je tím pádem kam udat.
To se může změnit, jestli/až dá Orbán-bácsi milostivé požehnání k pořádným opravám traťového svršku i na lokálkách.
Vždyť se likvidují za něj, pokud se jedná o dopravu a ne o atrakci pro turisty tam, kde má nějaké známé…
To se může kdykoli změnit. Oportunismus Orbána-bácsiho nemá žádné hranice.
Lokálky kde u nás jezdí 810-814 v Polsku neexistují, potože je systematicky rušili od 50.let do 90.let až zrušili cca polovinu původní sítě. Naopak je běžné, že do velkých měst kde u nás jezdí v taktu R/Ex s pohodlnými Bmz se v Polsku dostane člověk vlakem párkrát denně Pesou (v tom lepším případě). Nejlepší srovnání je asi hned na hranici Český vs. Polský Těšín.
Jo a zapoměl jsem, železniční ZDO skoro 20.tisícové Kamenné Hory zajišťuje výhradně 810 a jen na jedné trati, na zbylých ji zajišťuje nic. Jen teda nevím které stejně velké město u nás vůbec bylo někdy v historii závislé pouze na šukafonech…
A co třeba na Ukrajinu , tam jich budou potřebovalo a dost.
Myslím , že poláci by jen pohrdlivě ohrnuli nos. Dokáží si vyrobit vlastní a lepší.
Něco lepšího než 810 nedokáže vyrobit ani Chuck Norris, a ten jinak dovede věci!
Škoda že teda ohrnuli nos a nevyrobili si to lepší na cca polovinu sítě, kterou zrušili a na spoustě tratí ještě před pár lety nasazovali turnusově ekologickou soupravu dieslová mašina+1 šrotoidní vůz, jezdili a tím bizarním cirkusem třeba i k nám do Meziměstí.
Existuje nějaký seznam, kde ještě 810 (nebo příbuzné jako 809, 811…) stále pravidelně jezdí? Případně dokázal by někdo znalý nějaká taková místa vypsat?
Např. Přelouč – Heřmanův Městec
Liteňka, Rudná-Hostivice-Praha
Opočno-Dobruška; Dalovice-Merklín; Neratovice-Čelákovice; Nezvěstice-Rokycany; Nepomuk-Blatná, Mariánky-Bečov-KV (tam má nějaké oprášené GWTrain), Švestková dráha, Podřipská dráha, myslím že i na Blatno u Jesenice – Bečov se drží zuby nehty. Nostalgicky se s nimi jezdí Kadaň předm-Podbořany (resp. Kaštice). Zaplaťbůh už zmizely z Horažďovice předm.-Klatovy.
Nepomuk – Blatná a Rokycany – Nezvěstice už jsou 814. Ještě tu nezazněly Čerčany, tam je 810 mnoho v provozu.
Určitě ne výhradně, pravidelně tam vidím (v Nezvěsticích, Rokycanech nebo Nepomuku) čekat právě 810 a spol.
Výhradně ne, ale valnou většinu odjezdí turnusované 814.
Dobruška už ne… Oba páry jezdí 814
Ale to je od nového grafikonu, ne? Vloni tam byl starý dobrý verk 🙂
814 tam jezdí už od června.
Vloni v květnu nee 🙂 Možná výjimka, jela jsem tam jedinkrát kvůli projetí lokálečky.
Dobruška – Opočno pouze jako záskok,jinak turnusově 814
Ano Blatno u jesenice-Bečov jezdí. Kdysi jsme se v Lubenci sázeli zda pojede modrá či červená, dnes komplet v modré.
A Heřmanova Huť- Nýřany
Fakt? Tam jsem měla pocit, že už nasadili něco odpovídajícího příměstské dopravě. Plzeňský kraj na to hodně dbá i když se to samozřejmě proměňuje postupně. Ale HeřHuť je dopravně skoro předměstí Plzně (jako Rokycany po Ejpovickém tunelu) a jistě se budou snažit maximum lidí nalákat moderní, spolehlivou taktovou dopravou, aby neucpávali město auty stojícími v zácpě nebo na parkovišti. A do toho mi 810 fakt nesedí 🙂
V MSK jezdí ještě dost. Opava – Rýmařov, Opava – Hlučín, Krnov – Jindřichov, Studénka – Veřovice, Suchdol – Budišov/Fulnek, a občas nějaké náhrady jinde.
Díky, tam teď tolik nejezdím, čili jsem doufala, že už je to jinak 😀 Jinak jsem asi všechny ty tratě absolvovala právě v těchto typech 😀
Do Štramberka vozí z Ostravy spěšňáky 842, někdy i s vozem Bdtn. Sp Krnov – Jeseník a Os Opava – Hlučín jezdí i 814, ale ty ostatní pouze 811.
A co Hanušovice-Lipka? Tam to bude taky vše při starém…?
Tam teď přes týden nejezdí nic a o víkendech 4 páry Leo Express.
Tam šla kvalita dávno nahoru. Teda jen o víkendu.
No, pouze 811… právě teď jsou v Opavě v provozu jen dva kusy této řady. Inventární stav 811 v Opavě jsou 4 vozy, turnus je sice psaný pro 4, ale reálně bývá na Jindřichov často posílána řada 810. V pracovní dny nasazuje opavská strojovka navíc 4 vozy 810 na Hlučín a Krnov. Vybírat je tu z čeho, neboť k dispozici je 7 vozů 810.
A taky přeshraniční spojení Bohumín – Annaberg
To skončilo 9. prosince 2023. Zbylé bohumínské vozy 810 přešly do zálohy (098 Bohumín, 180 Suchdol).
Opava-Svobodné Heřmanice jezdí až na výjimky prakticky pouze ony. Je to ale letní provoz.
Čáslav -Třemošnice
Pečky-Kouřim taky?
Neratovice – Čelákovice, Neratovice – Kralupy n. L. (ČD i KŽC ve špičce)
Benešov-Dolní Kralovice, Benešov-Sedlčany.
Prostě 21. století.
„Benešov-Dolní Kralovice“
Ano. Tam jezdí speciální obojživelná/ponorková úprava pro dopravu potápěčů. Akorát bylo nutno řešit úniky ropných produktů do Želivky.
😀 😀 😀
Jelikož tam spíše spadne kamion z dálnice, než by tam dojel vlak, lze toto riziko prakticky zanedbat…
Nejsem si jistý, ale nejezdí i nějaké ještě na trati Moravany-Holice?
ano
Horní Pacifik Čerčany – Světlá nad Sázavou
I když Regionov teď přibylo i ve všední dny.
Ano celá 1, ale točí se co ji síly stačí. Primárně je kvůli ranním Samopším.
S80 Čerčany-Ledeč nad Sázavou
Víceméně aktuální sledovačky jsou tady:
http://sledovani.55p.cz/
u nás okolo MB a NBK se stále jezdí s 810
…a samozrejme na vecne casy z Kralup do Slaneho a Loun, do Velvar, Hostivice – Noutonice – Slany a mj. na nocnim paru S4 do Prahy…
Velmez – Studenec taky. Sem tam proloženo regionovou.
Horní pacifik ve večerních hodinách. Ráno a přes den jezdí již 814.
Prostějov – Červenka
Kroměříž – Zborovice
Jsou to bolševické kšunty.
A většina toho, co jezdí místo 810, jsou zase kapitalistické kšunty, to si člověk nevybere.
To je zase argumentace. Jako kdyby je snad v té straně vymýšleli, nebo co…
Tak někdo zařízl pokračování 860 …
To ale nic nemění na skutečnosti, že v době svého vzniku byly M 152.0 zkonstruovány lege artis tehdejší úrovně techniky. Bolševik nebolševik.
Jenže doba pokročila a motoráky zůstaly . Ve své době byla i pára pokrok a dneska už je dávno mimo.
Jsem si jistý, že z toho vznikne několik hospůdek, kluboven atp. pokud s tím už nikdo nebude chtít jezdit…
V letech 2012 – 2021 jich bylo modernizováno a „humanizováno“ přes 140. Řekl bych, že velká většina z nich do šrotu ještě nepůjde. Spíš bych je viděl – zvlášť ty nejmladší – v provozu u soukromníků a spolků.
Rozumné řešení.
A co by s tím všichni ti soukromnici dělali, na nic jiného než nostalgické vlaky se hodit nebudou ještě budou potřebovat ETCS.
Třeba to, co GWTR v Kraslicích a ve Vrbně pod Pradědem.
I tam budou jezdit jen do nové smlouvy, pak tam skončí. Krom toho už tam jsou tedy tam nemůžou přijít další.
Třeba se najde nějaká zástavba a ještě zažijeme renesanci. ;-D
U modernizovaných bude největší problém poněkud vyšší cena, ve které budou započítané náklady na nedávnou modernizaci.
V tom prodejním seznamu naštěstí žádný modernizovaný není.
Mohu se samozřejmě mýlit; můj seznam modernizovaných končí rokem 2021, ale nevím o tom, že by se s těmi modernizacemi pokračovalo i později, přičemž modernizace = především výměna spalovacího motoru.
Modernizované jsou stále v každodením nasazení, pokud ne turnusově, tak alespoň jako záskoky plánovaných řad. Všechny nabízené k prodeji jsou bez modernizace, asi jediný 809.232 měl stahovací okna, cena za nekompletní vozidlo ale stoupla skoro o polovinu.
A pak si ČD stěžují na nedostatek vozidel při vyšším správkovém stavu viz Jižní Čechy a Šumava…
Na Šumavě jezdí GWTR 🤓 a v té části, kterou mají ČD, už 810/814 jezdí minimálně.
Ne, 810 opravdu není všelék, nasazovat je náhradou za cokoliv opravdu není řešení.
Třicet vozidel zní dobře, ale kolik z nich není vykuchaných zloději kovů? Když to nechají stát někde v kopřivách, tak za pár měsíců zmizí všechno, co se dá urvat, ulomit, odšroubovat nebo uříznout a prodat do výkupu kovů.
a posprejovat.
To je absolutně to nejmenší, v porovnání s tím když ČD svá nepotřebná a k prodeji připravená vozidla nechává běžně a bez zájmu okrást o všechno co lze snadno zpeněžit a uvnitř zůstanou jen odpadky a výkaly…
Fakt, že jsou jednotky 810 s kapacitou 48 – 60 cestujících a 814 s kapacitou 70 míst nahrazovány jednotky pro cca 120 cestujících od Pesy. Tak jsem zvědav, jak dlouho některé regionální tratě nudou mít pravidelný železniční provoz.
Jinak je v nových jednotkách výborné svezení.
Ani bych neřekl, nové 847 mají často nahradit „velké“ dvouvozové soupravy vedené 842/843/854, případně dvojici 841, na hrbaté to třeba jezdí na okraji špičky místo dvojice 814. A i tak těch případných 40 zbytečných sedaček nepředstavuje problém a vyrobit kratší Pesu by moc výhod nepřineslo.
Spíš se ukazuje, že po výměně 810 za nové stroje přibývá cestujících. Kde dřív stačila Regionova, tam se teď jezdí i nastojáka.
Tak ještě aby tomu odpovídal i stav tratí a jelo se vestoje třeba jen 40 minut místo hodiny. 🙂
No jo, každý chce na vlastní půlky či chodidla zažít ten progres… a když zjistí, že 810 nabídne to samé za zlomek peněz, zájem opadne.
LINT 27 aka 832 = 52 míst.
810 je nezničitelná. Snad je nakoupí spolky pro další, již nostalgické, jízdy…
Osobně si myslim, že spolky které na ně prostředky měli je už koupily. Nevím jestli je v silách polomuzejních spolků aby drželi více jak 2-5 těchto vozidel. Nic méně nevědět co s penězi, tak minimálně jeden koupím a u nějaké stanice zařídím umístění na podstavec. Tam jsou jejich čestná místa.
Co proti nim máte? Pokud byly a jsou provozovány na lokálních tratích, kam byly určeny, jsou to jednoduché a spolehlivé stroje.
Spolehlivé zejména v odstrašení cestujících.
Mám dojem, že tyhle stroje mají pohodlnější sedačky než současné sedačky v MHD a je to srovnatelné, když 810 jezdí na krátkých lokálních tratích.
Možná, ale ne v roce 2024! A za současné jízdné…
Za současné jízdné? Charity jako PID a další IDS se vám zdají drahé? Jo jasně, západní služby za socialistické jízdné byste chtěl 🙂
Jenže ten vlak je současník RTO. A na silnicích jsme se dostaly o parník dál, tak na těch kolejích by to chtělo taky. Nepřítel číslo 1 pravidelného provozu na lokálkách je totiž jízdní řád obsahově zaměnitelný s notama na buben a hned druhý v pořadí je to co tam jezdí. Ono se totiž tý babče s tašku narvanou nákupem do té 810 nenastupuje úplně nejlíp a mámě s kočárkem taky ne. A 810 na podzim z Varů do Potůčků a i její derivát 814 sice byly spolehlivý a jednoduchý, jen měly problém tam vyjet. Žralok to má oproti tomu jako… Číst vice »
„Jenže ten vlak je současník RTO.“
No to teda určitě není.
Rv M 152o je 1973- 1982. Od r 1974 jsem jezdil do učení pražskou MHD, mj. autobusy RTO. Takže tato vozidla se určitě v provozu setkávala.
To se samozřejmě setkávala, ale konstrukčně jsou generačně jinde. Jak píše níže Bobek, M 152.0 je „železniční ekvivalent“ ŠL11, jak použitými komponenty, tak plus mínus obdobím výroby. Řada Š11 se začala vyvíjet a vyrábět dříve, než M 152.0. Díky tomu právě M 152.0 – z hlediska pohonu – na ní stavěla, jako rychlé a nízkonákladové „řešení“.
To máte naprostou pravdu.
Je to současník ŠM 11. Ostatně design řady M152.0 (810) z autobusu ŠM 11 vychází, je to hezky vidět z bočního pohledu, když si obě vozidla srovnáme.
(To spíš ŠM/L, se kterou ostatně sdílel pohon. Ne že by to na způsobilosti pro dnešek něco podstatně měnilo.)
Ne že by to na tom sdělení mnoho měnilo, ale spíš než RTO je to současník ŠM11, resp. motor to mělo stejný, s tím že byl pak často stejně vyměněn za jiný.
Ano, za EURO III Tedom.
Nemají náhodou autobusy s EURO III zákaz vjezdu do Prahy? Já jen, že ta remotorizace sice sníží spotřebu, ale emisně je to furt zaostalé.
Kdo může chtít jet do Prahy? Těm nemají zakázat vjezd, ale výjezd.
Zase ten mýtus se schůdky a dojemné příběhy o matkách s kočárky a babičkami s taškou. Nic takového se v reálu neděje. S 810 mám něco najeto (pozor – ne na modelovém kolejišti) a nikdo z uvedených skupin neměl problém. Čerstvý příběh z prosince 2023 – nasněžilo, a v jedné zastávce nastupovala babka na skládacím kole a rovněž s pověstnou taškou. Protože byl nízko peron, spolucestující jí s radostí (sdílíme stejný prostor, si pomáháme) vzal kolo dovnitř, „chudák“ babička se křepce vyhoupla po schůdcích a už se jelo. V cílové stanici nasedla na kolo a po zasněžené cestě odjela kdesi… Číst vice »
Koupit bych si mohl takovej vláček i já ze mzdy „obyčejného zaměstnance“ – hlavní problém by ale byl „kam s tím“ 🙂
Šukafony na podstavci nikdo moc nechce a bez údržby brzo zhnijou na prach.
Možná z toho udělat nějakou kavárnu nebo chatku – ale to není moc praktické.
Ty opravdu nejlevnější kusy jsou v podstatě vybydlené a rozmlácené skříně bez ničeho.Vůz který je jakžtakž kompletní a opravitelní je bez DPH okolo 800.tis. Kč..
Já bych s tím zase ,tak nespěchal.😃 814 jsou ještě daleko a než vychytají všechnny mouchy,aby měli s čím jezdit.810 je prakticky nesmrtelná.
814 jsou možná tak daleko za zenitem
Však se nikam nespěchá.
Vyřazování probíhá pro ta vozidla téměř ideální rychlostí.
Bohužel pro náklady státu je hlavní průšvih, že kraje stále platí pro ně jen o pár milionů dražší vláčky vůči autobusům, ale ty miliardy navíc, za udržování tratí kde projede pár vagónků denně, musí zatáhnout zbytek republiky z krvavých daní, díky kterým už původní Češi hlavně z řad předaněných zaměstnanců desetiletí vymírají.
No to je zase perla: Češi vymírají kvůli daním…
Nebude to zase nějaké převtělení Axela? Vláčky, vagonky, daně… to je jeho téma.
Kde ti „původní“ Češi vymírají?
https://www.czso.cz/csu/czso/cesko-zazilo-nejhlubsi-prirozeny-ubytek-populace
Ať koukám, jak koukám, s daněmi tam žádnou spojitost nevidím.
Žádný stát nebude sám poukazovat na to, že míra zdanění je už příliš vysoká 😀
A pak sjou takoví, kteří se můžou zvencnout když si mladej vydělá „rychlé prachy“ v soukromém sektoru, namísto aby … šel k lopatě!
… on jezdí s bagrem.
!!!
Pro některé je nechutně nízká až nulová. Někteří po vyšším zdanění svých majetků a příjmů dokonce už i sami volají.
Pro mínusáře odkaz:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2467034
Do tratí kde jezdí 810, rozhodně nejdou miliardy, tam jdou sotva miliony.