Koupi jindřichohradeckých úzkokolejek je blíže Gepard Express, nabídl vyšší částku

Jindřichohradecké úzkokolejky v dobách provozu. Autor: Jan PíšalaJindřichohradecké úzkokolejky v dobách provozu. Autor: Jan Píšala

Nabídka vzešla z výběrového řízení, jehož se účastnili dva zájemci.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radoslav

Koukám, že někdo má zájem koupit úzkokolejky buď jako technický unikát, nebo vláčky na hraní a diskuze je plná negativních závistivých komentářů. Aneb já mám holý zadek, tak ať celý stát žije v jeskyni a žere nahnilé brambory z Pennny za 15Kč v akci, dovezené kamionem dvakrát kolem zeměkoule, jako já. Je mi smutno, že každá snaha o udržení něčeho funkčního, či jen tak pro zábavu je takto popliváváno a závistivě kritizováno.

Pražák

Za mě, každý má právo si dělat se svými penězi co chce, takže jestli je chce utopit v tomhle, jeho věc. Ale to platí jen do chvíle kdy to budou jen a jen jeho peníze. Jakmile začne natahovat ruce k veřejným zdrojům, tak se musí jasně říci stop.

Radoslav

Snad jste takto asertivní i v případě, pokud se z našich daní platí silnice zničené zahraničními kamiony.

Pražák

Krví každé ekonomiky je doprava. A nežijeme ve vakuu, naše kamiony zase „ničí“ silnice jinde. Výsledkem je prosperující ekonomika. Jaký má smysl cpát veřejné peníze sem? Dopravně to nemá význam žádný, takže jen pro šoto obveselení?

Gwann

Kdyz se muzou financovat ze statniho rozhledny, zavody ve vsem moznem vc.velke ceny motocyklu, udajne inovativni twchnologie, tak proc ne i vlacky…

Dušan Frantál

Jezdím s rodinou od mlada(je mi 80 let a jezdím do České Kanady již 45 let)vše vždy bylo O.K.
Můj osobní dojem-lidstvo zblblo penězi-co dříve bez problémů fungovalo nejen v turistice,ale hlavně pro prospěch místních obyvatel,pro které byla dráha nepostradatelným dopravním spojením
Ale ,všichni víme,že je toho daleko více-co sloužilo,již neslouží,či zaniklo a náhrada=“0″“nejsou peníze“,že?(ale na něco jsou ,že?

Marek Janík

No to je ale blábol

Svojšín

To horko na idem nějak nesvědčí:-)

Svojšín

lidem

Noname

Studenej hadr, rychle 😀

Adam Ř

Ta dráha byla postavena za účelem generovat peníze, nyní je kvůli penězům nahrazena autobusem. Tak to holt chodí

původní_gp

Ani ne. Ty dráhy byla postavené za účelem dopravně obsloužit Kamenici a Bystřici. Nikdo moc nečekal, že budou vydělávat. Kdyby ano, tak se peníze na stavbu sehnaly prodejem akcií a banky by se praly, u které si lokálka vezme úvěr. Jenže nesehnaly a nepraly, úvěr i výnos akcií musel garantovat stát, aby je o čtvrtstoletí později převzal. Pro zajímavost, zestátňovací zákon je sto let a měsíc starý.

Karel

Jasně, dřív to skutečně sloužilo jako nepostradatelné dopravní spojení. Dneska už to efektivněji obslouží autobus a samozřejmě rodinná auta. To první bylo kdysi technicky náročnější (zejména v zimě), to druhé kvůli financím ne masově rozšířené. Dneska je to samozřejmě možné uživit jen jako turistickou atrakci (když k sobě nabere i kus „běžné“ dopravy, tak tím líp).

Jozo_cz

Pane kolego, gratuluji Vám k úctihodnému věku. Nicméně jako o 30 let mladší cucák se zbytkem nesouhlasím. Jak fungovala úzká do Bystřice za Vašeho života? Po odsunu Němců padla na ústa osobní doprava, vzápětí se přidala i ta nákladní. Jak se začaly otvírat místní firmy a zotavovalo se zemědělství nákladní doprava utěšeně rostla. Osobní dopravu dále drtila autobusová konkurence. A to tak úspěšně, že od 15. 5. 1947 byly zrušeny všechny motorové vlaky (zůstaly 2 páry smíšených parních vlaků). Obyvatelstvo se drahám odvděčilo dalším úbytkem cestujících. 1. 7. 1949 zavřeny všechny osobní pokladny na trati do Bystřice. A od 14.… Číst vice »

Jozo_cz

PS: Dovolím si tzv. „Ohlův myšlenkový zkrat“: Stejně můžou za zánik úzkých Pražáci, protože přestali dovážet obilí, seno a slámu z těchto míst vlakem 🙂
Jak činili hned po válce.

Nemel

Ach, vše pro pokračování v bezbřehém sosání státních prostředků na udržení pravidelné dopravy na trati, která v podstatě míjí civilizaci, maximální rychlost je 50 km/h a ještě vede do cíle značnou oklikou. Takto to prostě u rozumného hospodáře být nemá. Vždyť na tom Kaprounu by lidem pro foto zastavila i ta turistická souprava, sakra. A ještě by jim nabízeli třeba občerstvení.

David

Přitom by tam kde kdo mohl jezdit na elektro-kole 25kmh a ti zdatnější i rychleji.

Kupka hnoje

Klasické šotoušstvo smrdící korunou. Tuhle z cizího půl miliardu na zbytečnou ozubnici, kde budeme předstírat jakoby cvakání, tady se zase ctvrtstiletí předstírala jakoby veřej á doprava, stálo to 1,5 mld – 1,1 dotace krajů a SFDI a IROP na hašiš plus 360 sekera po čaji. V Praze si šotoušstvo vzalo bejvětší krajíc – předstíráme panorama, ne teda Maroldovo ale Výtoňské. Zase miliardové škody, ideálně aby to za desítky mld šlo do tunelu. Všude stejný princip, stejné výsledky, stejná díra do tvojí i mojí kapsy a stejné rádoby argymenty. U ozubnice bouchám u 200 červených reakcí šáňo. Už jsem blízko.

Tomáš Záruba

To píšete o úseku Blažejov – Nová Bystřice, popř. se zavřením očí Černovice – Obrataň, že? Ale ony tam jsou i jiné úseky.

Svojšín

Pro Černovice je zajímavější, co tam je připraveno za úpravy linek.
Budou peníze na oboje?

Tomáš Záruba

Dřív byly (za busy je to pár drobných), klidně zas budou, když to publikum akceptuje. A ono to akceptuje, když místo HB přijede něco normálního. A časem to třeba trošku zrychlí.

Jirak

Kdyby se vše řídilo podle vašeho, tak už tady nic neni🙂Buďme rádi, že tady tolik věcí je, v zahraničí tolik zajímavosti nemají nebo si je pečlivě hlídají….

Matěj Šedivý

Tu trať kupuje soukromý dopravce za SVOJE peníze a zatím zdaleka není jasné, v jakém režimu a z čích peněz ji bude provozovat. Tak nepředbíhejte.

Kupka hnoje

Bylo by moc fajn, kdyby mu to SVOJE vydrželo i na provoz. No ale budu se řídit tvojí radou a nebudu předbíhat, a to ani ve frontě na lístky na budoucí nostalgické jízdy.

760 mm

Za SVOJE peníze? Že by Fikáček měl opravdu „svých“ 83 milionů Kč? Ale třeba se pletu a křivdím mu …

Kupka hnoje

Pan Moťka může Fikáčkovi děkovat, že prohrál. Ušetřil minimálně 78 mil. Kč. Můžeme gratulovat a litovat vítěze. Jsem zvědav jestli peníze pan Fikáček zaplatí obratem nebo půjde škemrat na kraj…

togup

Myslím, že důležitějším kritériem než kolik nabízí za koupi, by mělo být kolik hodlá investovat do zprovoznění a jaký má celkový koncept. To by měly být řadově jiné částky a při vší úctě u GE to úplně nevidím..

Jmeno

A kde najdete takového hlupáka, co vyhodí desítky milionů za majetek, se kterým nebude moci nakládat dle svého uvážení, a do kterého bude muset nasypat další desítky milionů, aniž by se dožil návratnosti?

Tak ať si šotoušové udělají sbírku, a jezdí si tam sami a za své.

Karl vB.

Nejdůležitějším kritériem je pouze to, jestli kupec zaplatí kupní cenu, aby se mohli z částky 78 mil. Kč uspokojit alespoň zajištění věřitelé.
Ti nezajištění, zdá se, utřou tak akorát hubu.
Vše ostatní je naprosto nepodstatné.

Kupka hnoje

Problém akorát je, že jestli Fikáček nezaplatí v termínu, tak Moťka není už ničím vázán, mohl si to rozmyslet a jedeme zase odznova do třetího kola. Nehledě na to, že zcela záměrně podvodnou a falešnou reorganizací se probendily 2 roky, během kterých majetek rychle chátral, cena jde ke dnu a šance na cokoli mimo šrot mizivá.

Karl vB.

No a? To je zkrátka život. I kdyby se naplnil váš scénář, tak kromě několika stovek lidí, kteří se tady k tomu více, či méně racionálně vyjadřují, to skoro nikdo jiný ani nezaznamená. Po zaplacení kupní ceny 83 mil. Kč a následné finanční injekci ve výši 50+ mil. Kč, může nějaký úsek začít fungovat jako turistická atrakce, tedy trochu jiná forma lunaparku. Soudný člověk pochopí, že na ZDO je to nepoužitelné. K tomu aby si člověk udělal názor na neúspěšný pokus o reorganizaci, která zbytečně vše odsunula o dva roky, stačilo poněkud pozorněji sledovat velmi zajímavé slovní obraty, které byly… Číst vice »

jkjk

Ne, insolvenčnímu správci jde čistě o to co nejlépe zpeněžit majetkovou podstatu, aby dosáhl co největšího uspokojení pohledávek pro věřitele (na nezajištěné toho i tak moc nezbyde).

Kupka hnoje

Kdyby to byla pravda, tak si nevyžádá stanovisko spolku obcí, kterého zájemce má BEZ ohledu na cenu vybrat. Je fajn o problému něco vědět než začneš plácat.

T_t

Tak pokud se nevyužije odbornosti někoho, kdo umí vést zdánlivě zkrachovanou tradici, umí to krásu a podstatu „prodat“, tak je to obrovská škoda…. A dát to GE je dle mě obrovský omyl. Když už se bohatý a rozumný investor našel.
Snaha vést to dobrodružně a punk asi půjde, ale bude to formát Balog .

M1M2

Suprově vystiženo. Sotousi a taktousi jsou blízko vybudování pevné základny, kde budou spřádat své nesmyslné plány a kola se budou točit tak v jejich úvahách.

760 mm

Čierny Balog je jiná kategorie, protože tam je pořád ještě aspoň nějaká malá naděje v podobě zájemců o brigády, která tam má po léta jakousi kontinuitu a provoz zlevňuje, ale JHMD byla v podstatě zcsla regulérní dopravní firma se vším, co podnikání ve veřejné dopravě obnáší. Navíc ani srovnávat rozsah působnosti ČHŽ versus JHMD dost dobře nedává smysl.

Milan

Melete nesmysly – a dle Vás dráhy na Černém Balogu nikdy nebyly majetkem tzv. obchodní firmy, po níž se do jisté míry dochovaly, a pak je přebrali dobrovolníci? Prostě tak se to někdy děje nejen s dráhami, a tady se to může stát s JHMD.

Happy

Co je to platné, že nabídl vyšší sumu, když smrdí korunou….

Cargo

Přesně, teď vysolí 83 milionů za koupi a co potom ? Bude žebrat od vesnic nebo ministerstva ? Minimálně podobnou částku je potřeba vložit do zprovoznění vozidel a údržbu tratě, aby se mohlo jakžtakž jezdit, uvidíme, ale moc růžově to nevidím.

Adam Ř

Správa železnic se poměrně moudře zbavuje i mnohem perspektivnějších tratí, proč by měli chtít tuhle

Frantisek X

Moudře – perspektivnějších? Zajímavá kombinace. 🙂 Ovšem, při současné dopravní politice jí moc lepších možností nezbývá.

M1M2

Stát to do majetku nechtěl a cisteho provozovatele dráhy, proč by měla chtít? Starosti dnes nikdo nechce.

Jouda

Ještě dobrý tip na „reference“ pro nadšené starosty…žst. Praha Krč….hegeš souprava, která září čistotou a super stavem až k Brnu !!

Bisik

jo tak to je ten cirkus co je vidět z jížní spojky 🙂

Jouda

Ano

M1M2

Postavit to na nohy a alespoň na části dráhy turistický rozjezdit je business a ne sotousstvi, takže to je špatná zpráva, pokud by to tak mělo být.

Dave

Místo mínusů prosím předložte argumenty. Kolega M1M2 má naprostou pravdu. Prostudujte si alespoň účetní závěrku firmy, je to veřejně dostupný dokument. Zakládat další podnikatelský projekt na cizím kapitálu a závislosti na rozpočtu krajů je pokračováním agónie této dráhy.

M1M2

Správně ano. Chopí-li se toho podnikatel, co postavil na nohy dvě firmy v koncích, ano, vezme účetní doklady, shromáždí majetek, náklady na jeho zprovoznění, začne „stavět“ co by šlo dělat, jak na tom vytvořit smysluplné projekty hned, za rok, za dva, za tři,… bude hledat i cesty nedrážního podnikání… sestaví business plán a bude hledat zdroje… mmj. půjde s tím i za veřejnou správou s ohledem na charakter podnikání. Vše nastaví tak, aby to mohlo žít. Potkal jsem už nejednoho taktouše a šotouše a toto je jim skutečně cizí, těm jde jen o to, aby se točila kola a k… Číst vice »

gringoAD

Teď je otázka, jak se k tomu postaví kraje … a jestli to bude Jihočeský kraj a kraj Vysočina alespoň částečně dotovat a podporovat. Měly by se inspirovat u Moravskoslezského kraje, který podporuje trať do Malé Morávky a také úzkokolejku do Osoblahy. V obou těchto linkách platí tarif ODIS, vlak do Malé Morávky je sice dražší než autobus, ale také je jízdní doba delší, takže cena je odpovídající. A zájemce o svezení určitě zaplatí. Malá Morávka se jezdí jen v létě. Tím by se měly inspirovat a alespoň letní provoz zachovat. I když podle slov hejtmana Kuby, který úzkokolejku nepotřebuje… Číst vice »

pacicka

Běžnému turistovi je nějaké IDS úplně u zadele. Přijede a odjede autem, maximálně se sveze při nějakém výletu odněkud někam, aby se vrátil k autu a je mu zcela fuk, jaká je jízdenka, on jede z A do B, nebude zkoumat nějaké tarify, instalovat aplikace apod.

Frantisek X

Nesuďte podle sebe. Já mám zase ve svém okolí dost lidí, kteří i na ten výlet jedou vlakem. Že je spousta lidí závislá od aut, je sice smutná realita; tím spíše bych ale nezašlapával šetrnější možnosti.

760 mm

Co to jsou šetrnější možnosti? Nemyslím, že by dopravce na zařazení provozu JHMD do tarifu IDS mohl něco opravdu zajímavého vydělat, pokud nebude fungovat jako skutečně užitečná součást toho IDS i provozně.
IDS šetří kapsy cestujících, ale tržby zvýší jen jednorázově tím, že do VHD přiláká nové zákazníky, ale to není nekončící proces, takže v lepším případě to jen pokryje vyšší náklady na lepší (větší) nabídku spojů v tom IDS, ale nic víc.

Jaroslav

Na výlety jezdím vlakem (IDS) ! Autem jedu jen na nejbližší nádraží. Nezaměňujte prosím výletníka (ten kdo jezdí autem od jedné atrakce k druhé) za turistu (zážitek z cesty je stejně důležitý jako její cíl)!

diem72

A co když ten turista zjistí, že může využít integrované jízdné ? ( rozuměj … levnější) …

Hasler

Sem tam se stane, že integrované jízdné sice je levnější, než jízda pro 3/4 autem. Ale tam zas často nastupuje častost spojů a to už je o víkendech (kdy jezdí nejvíce turistů) jiný problém, který řeší právě auto byť vyjde o trochu dráž. Považuji sebe a svou rodinu s šestiletým synem za turistickou, ale k většině cílů jedeme autem, neboť nám to většinově veřejnou dopravou prostě časově nevychází. Malého hodně necháváme si všímat přírody a naše tempo díky tomu není vysoké protože tuhle je zajímavá kytka, co to táto támhle zpívalo za ptáčka atp. a spěchat nebo minout autobus/vlak aby… Číst vice »

Petr S.

Auto má dost výhod, ale jednu zásadní nevýhodu – musíte se k němu nakonec vrátit, nejde jet odněkud někam.

Hasler

Ano, tuhle samozřejměou věc jsem snad nemusel nutně zmiňovat. Na věcech výše to nic nemění. Domů se hromadnou dopravou také musíte vrátit. Ano můžete dojít i jinam, ale to jde řešit i s autem. Často to lze udělat tak, že se řidič vrátí a vyzvedne zbytek tam kde je potřeba. 😉

JanO

Nebo dojedu autem k vlaku/autobusu, kousek se svezu a vracím se v klidu k autu. Viz legendární hláška „Já jsem řidič, já jsem jízdní řád“.

Karl vB.

„…vlak do Malé Morávky je sice dražší než autobus, ale také je jízdní doba delší, takže…“
🙂 🙂 🙂 To je jak z nějakého turné Pazderková +1

Jouda

A ja už myslel, že je punk mrtvej….podpora obcí…..je vidět, že jeho kouzlo „obyčejného lidového dobrodruha “ zjevně zafungovalo. Tak ja si jdu aspoň schovat pár fotek z uzkokolejky, co ještě mám….

Honza

Punk never die

Jan Kavan

Pro někoho, kdo byl poslední 3 roky v kómatu.
Kdyby vyhráli, je to lepší nebo horší varianta?

Kubrt

Kdyby vyhráli kdo?

M1M2

Logicky lepší podnikatel, co na nohy postavil dvě firmy, nežli šotouš a dobrodruh, jak se píše výše. Takovýto závěr, na to staci drobet zkušenosti a logický úsudek. To není teď o tom, ať se kola točí, jak mají rádi sotousi, ale o tom sehnat love na zprovoznění a nastavení takového fungování, jež nebude v mínusu. Co je lepší není tedy složité.

Olin

Jako třeba vydáním dalších „podivných“ dluhopisů s provázáním do daňových optimalizací. Snad to účetnictví raději ani nevidět. A tak potom nevím jestli je lepší, či horší dát nějakým nadšencům dotace na provoz, než se upínat k lidem, kteří to vedou s Andrejem v „kšeftících“ s možnými dopady na stabilitu měny, ponížení ratingu země a nepředvídanými riziky v budoucím zadlužení země.

Lukáš

To „postavení na nohy“ byla spíš nějaká náhoda. Tento korunový dluhopasník je fakt velmi odporná osoba, tipoval bych, že i za nákupem železnice bude nejspíš něco jiného, než zájem o železnici.

Karl vB.

No a? Kdyby se miliardář rozhodl, že v nádražních budovách bude provozovat síť „veselých domků“, heren, nebo třeba manufakturu na výrobu mýdla, tak je do toho každému prd.
Miliardář je proto, že ví, jak přijít k penězům.
Tady v diskusi je početná skupina, která sice prachy nemá, zato má přehršel „dobrých rad“ na to, jak by o ty peníze měl přijít.