Koukejte na cestu, hlídá vás kamera. První automobilka nasadila nový systém sledující oči řidiče

Kontrolní systém udržujuje oči řidiče v zeleném zorném poli. Zdroj: ScaniaKontrolní systém udržujuje oči řidiče v zeleném zorném poli. Zdroj: Scania

Pokročilá detekce pozornosti řidiče bude ve vozech povinná. Zajistí ji kamery v A-sloupku.

Zatímco detekce únavy řidiče je u nových osobních vozů již standardem, výrobci autobusů a nákladních aut jsou už o krok dál. Švédská Scania systém varování před ztrátou pozornosti zdokonalila o kamery sledující v reálném čase pohyb očí.

Nová verze systému ADDW pomáhá ještě sofistikovaněji předcházet nehodám způsobeným nepozorností za volantem. Využívá kameru umístěnou v A-sloupku vozidla. Na základě analýzy dat systém vyhodnocuje, zda je pozornost věnována dopravní situaci.

Česká pravidla pro autonomní auta: Za přestupky platí výrobce, alkohol či mobil ale zůstane u řidiče tabu

Pokud zaznamená potenciální nepozornost, vydá nejprve vizuální upozornění na přístrojové desce a jednoduchý akustický signál. V případě přetrvávající nepozornosti systém přechází k intenzivnějšímu varování s červeným výstražným hlášením a opakovaným zvukovým signálem.

Tato funkce přináší řidičům vyšší úroveň podpory, aniž by narušovala jejich svobodu nebo soukromí,“ říká regionální ředitel Scanie Zdeněk Petrás. Upozorňuje tak na to, že data z kamer se nikde neukládají.

Funkce se automaticky aktivuje při rychlosti nad 20 km/h. Pokud řidičův zrak spočine mimo definovanou bezpečnou zónu déle, než stanovený časový interval, systém zasáhne.

Hazard se životy. Inspekce odhalila firmu, která v linkové dopravě opakovaně porušuje předpisy

Žluté varování se aktivuje při pohledu mimo vozovku delším než 6 sekund při rychlosti nad 20 km/h, resp. 3,5 sekundy nad 50 km/h, červené varování nastává při pohledu mimo vozovku déle než 9 sekund (20 km/h a více) nebo 6 sekund (50 km/h a více).

Pokud nelze oči řidiče spolehlivě sledovat, systém vyhodnotí směr pohledu řidiče na základě orientace hlavy. Řidič má možnost varování dočasně deaktivovat prostřednictvím nabídky
přístrojového panelu, přičemž sledování probíhá nadále na pozadí. Při každém novém spuštění vozidla se ovšem funkce automaticky aktivuje znovu.

V případě zakryté kamery nebo chyby systému se zobrazí upozornění na displeji řidiče doplněné symbolickou ikonou.

Vývoj pokročilých bezpečnostních systémů ADDW vyžaduje evropská legislativa z roku 2023. Scania systém zavádí do výroby v předstihu, než bude pro autobusy, nákladní automobily a dodávky povinný.

Tagy bezpečnost silničního provozu Scania
1 komentář