Korutanská část Koralmbahn se otevře koncem roku, tunely otestují hasiči
Z celé Koralmbahn vede téměř 50 kilometrů v tunelech. V celé délce se trať otevře za dva roky.
Rakouští cestující se ještě před koncem roku dočkají částečného zprovoznění železničního projektu století, jak v Rakousku nazývají novostavbu 127 kilometrů dlouhé tratě Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem. Zprovozněn bude celý korutanský úsek, tedy zhruba 50 kilometrů mezi St. Paul im Lavanttal a Klagenfurtem. Oznámily to Rakouské spolkové dráhy (ÖBB).
„Uvedení do provozu vyžaduje důslednou přípravu, na prvním místě je bezpečnost. Než vyjedou první vlaky, je třeba vše otestovat a nacvičit přesné postupy,“ uvedly ÖBB. To se týká především tunelů, kde budou v příštích týdnech trénovat záchranáři.
Z celé Koralmbahn vede téměř 50 kilometrů v tunelech. Zhruba uprostřed je 33 kilometrů dlouhý tunel pod horským masivem Koralpe, který byl definitivně proražen v červnu 2020. Jde o nejdelší železniční tunel v Rakousku a šestý nejdelší na světě. S jeho dokončením koncem roku 2025 bude zprovozněna celá Koralmbahn.
Na korutanské straně jsou tunely Grafensteintunnel, Lindtunnel, Kühnsdorftunnel, Peratschitzentunnel, Srejachtunnel, Untersammelsdorftunnel, Steintunnel a Granitztaltunnel. Posledně jmenovaný je se šesti kilometry druhý nejdelší na trase. ÖBB mimo jiné vybavily hasičské sbory podél tratě novými vozy, aby mohly efektivněji zasáhnout v případě potíží v tunelech.
ÖBB považují výstavbu 127 kilometrů dlouhé Koralmbahn za svůj aktuálně nejdůležitější strategický projekt. Trať se staví na rychlost 250 kilometrů v hodině, díky čemuž se cesta vlakem ze Štýrského Hradce do Klagenfurtu zkrátí na 45 minut z dnešních tří hodin (přes Bruck an der Mur). Autobus jede dvě hodiny. Trať tak bude spolu s Westbahn nejrychlejší v Rakousku.
Celé veledílo za 5,4 miliardy eur (cca 130 mld. Kč) má být hotovo koncem roku 2025, některé úseky už ale byly uvedeny do provozu pro regionální dopravu.