Koronavirus dostal Letiště Praha do téměř půlmiliardové ztráty, v mínusu skončil i handling s údržbou
Letiště udrželo rating na stejné úrovni, pro úvěr muselo až v závěru roku.
Hospodaření skupiny Letiště Praha skončilo loni kvůli pandemii koronaviru a velkému omezení letecké dopravy ztrátou 687 milionů korun. Samotné hospodaření Letiště Praha pak skončilo ztrátou 459 milionů korun. V roce 2019 státem ovládaná firma vydělala 4,6 miliardy korun.
Letiště dnes hospodářské výsledky oznámilo v tiskové zprávě, jde ale pouze o údaj EBITDA, tedy provozní zisk před odpisy a úroky. Výroční zprávu zatím letiště nezveřejnilo.
„ Negativní vliv na hospodaření měla největší krize v letecké dopravě, pandemie onemocnění Covid-19, která zapříčinila pokles počtu cestujících o téměř 80 %,“ uvedlo Letiště Praha v tiskové zprávě. V mínusu byly i dceřiné společnosti Czech Airlines Handling a Czech Airlines Technics. Letiště označuje výsledky jako zvládnutí situace se ctí.
„Od začátku jsme krizi vnímali jako příležitost. Využili jsme omezeného provozu a urychlili některé projekty nutné rekonstrukce a modernizace letištní infrastruktury, pokračovali jsme v udržitelnosti i v digitalizaci celého letiště. Naší prioritou zůstala bezpečnost cestujících a zaměstnanců, kterou jsme doplnili o rozměr ochrany zdraví, za což jsme obdrželi nejen mezinárodní osvědčení ACI Airport Health Accreditation, ale již po druhé v řadě také ocenění ASQ Awards, které se uděluje na základě spokojenosti cestujících,“ řekl Jiří Černík, člen představenstva Letiště Praha.
Letiště Praha si muselo loni po dlouhé době půjčit u bank. Udrželo současně rating agentury Moody´s Investors Service o úvěrové spolehlivosti na úrovni Aa3 se stabilním výhledem, což vyjadřuje velmi nízké úvěrové riziko.
I přes postupné obnovení letů do desítek destinací a zvyšování poptávky po cestování, bylo loni na Letišti Václava Havla Praha odbaveno pouze 3,7 milionu cestujících což představuje pokles o téměř 80 % oproti roku 2019, kdy byl pokořen dosavadní rekord téměř 18 milionů odbavených cestujících za jediný rok. V současné době se z Prahy létá již do více než stovky destinací a s uvolněním cestovních podmínek zájem o cestování roste. Podle odhadů by se letectví mohlo na hodnoty z roku 2019 vrátit přibližně za čtyři až pět let.
Společnost Czech Airlines Handling (CSAH) dosáhla v roce 2020 hrubé provozní ztráty 126 milionů korun. „I přes dramatický pokles leteckého provozu i počtu odbavených cestujících se nám podařilo posílit pozici na pražském letišti, získat několik nových zákazníků z řad leteckých společností a zvýšit celkový objem odbavení i u cargo letů. Svůj provoz nadále financujeme z vlastních finančních rezerv vytvořených v předchozích letech a mezi konkurencí na trhu handlingových služeb v Evropě jsme tak spíše výjimkou,“ okomentoval Tomáš Svoboda, předseda představenstva Czech Airlines Handling.
V případě Czech Airlines Technics (CSAT) byla ztráta 102 milionů korun. V oblasti těžké údržby provedla v roce 2020 i přes pandemii přibližně 80 revizí a podařilo se jí uspět ve výběrových řízeních na nové zákazníky i rozšířit nabídku služeb. „Rozhodli jsme se reagovat na nové výzvy na trhu a nabídnout zákazníkům nový segment krátkodobého i dlouhodobého parkování letadel společně s našimi službami údržby, navázali jsme spolupráci s leasingovými společnostmi, ale také jsme rozšířili oprávnění o nové typy letadel a dokončili významné investice v rámci divize letadlových podvozků. Do další sezóny jsme tak vstoupili aktivně a pokračujeme v rozvoji všech našich divizí,“ uvedl Pavel Haleš, předseda představenstva Czech Airlines Technics.