Koridor z Prahy do Ústí po týdnu opět stál kvůli strženému vedení
Stanice Roudnice nad Labem po modernizaci. Foto: Chládek&Tintěra

Počet náhradních autobusů byl podle ČD omezen.
Počet náhradních autobusů byl podle ČD omezen.
Technická za mě – nevíte, co se tam stalo 30.6 v pondělí?
Vlaky taky měly 1hod + zpoždění od nějakých 8 večer.
Tak pánové, dneska to strhnul s vectronem, sedí tu vedle mě, a sám řekl ,že na to nezapoměl a stáhl ,kór když ti než projedeš Hrobce volají, prostě stáhl na obrazovce byla info bez napětí ale proč zůstal sběrač nahoře , budou vědět až se stáhnou data .
Jsem si říkal, proč jsme ráno na Rajské zahradě v Praze potkali Comfort jet 🙂
Ze by zase hakovnice?
co jinýho
Upřímně by si měli sáhnout do svědomí „piloti“ lokomotiv…na lokomotivní řadě 122 a 123 vymýšleli takové teorie se sběrači, že rozum zůstával stát… prý se zajížďky tak rozhoupají až se zvednou a strhnou trolej…
Za jízdy
ne to je hloupost,tomu zabranuje pružina umístěná na rámu sběrače v hrobečku a uplatnuje se odvětráním vzduchu ve válci,na jehož 2. konci je rovněž pružina
Krásně jste to popsal,ale „piloti“ z Děčína, kteří na těchto lokomotivách (122,123)nechtějí jezdit,mají jiný pohled na věc…a vzhledem k tomu, že většina mladých už neprošla dílnou tak pořádně neznají funkci sběračů na těchto strojích…
Že se rozhoupají, tomu věřím. Otázkou je zda v krajní poloze přesáhnou povolenou výšku nebo zda je trolej níž.
Upřímně, že se rozhoupají na tolik, že by strhly trolej speciálně v Roudnici…to spíše přiletí Marťani…
Zajímavé tvrzení. Můžete si přečíst můj komentář níže. Mám konkrétní informaci, kde se zjistilo, že tam není problém ten sběrač nechat, pokud není správně seřízen a není v koncové spodní poloze. Zároveň jsem jedinkrát neslyšel, že by se ten sběrač sám od sebe zvedl, ale maximálně rozhoupal, což je jev, kterého si všimne i laik. A speciálně pro vás: Netýká se to jen kolegů z Děčína, jak tvrdíte. PS: V Děčíně nejezdím, a do svého tvrzení natahám subjektivní názory a pocity. Více se o tom rozepisovat nebudu, kolegovi dole jsem se rozepsal dost. Evidentně operujete s informacemi, které nemám. Já… Číst vice »
Já jsem nikdy u hákovnice ani u staročešek tu Vaši teorii o sběreči neslyšel. A nikdy jsem neslyšel, že by se tak stalo. A potvrdil mi to dlouholetý vyšetřovatel mimořádných událostí. Kromě toho v Roudnici je svršek v takovém stavu (koridor, znáte-li) a pomalá jízda 50, a nějaké rozkmitání mašiny dakt nehrozí. A taky máme nějaké technicke normy.
Uzavirám timto Vaši teorii jako übernesmysl.
Jsem rád, že jste to uzavřel. Já od člověka z vyšetřování vím, že byla přesně díky tomuhle problému byla přijata konkrétní opatření. Každopádně jsem rád, že jsme se dopídili výsledku. Byť každý máme svůj. Koridor znám velice dobře. Ohánění se stavem koridoru v Čechách, to předpokládám, nemůžete myslet vážně. Byť souhlasím, že je ta pravděpodobnost malá a sám jsem o podobném případu nikdy neslyšel, pak se ke mně dostaly informace (a ne od Franty támhle odvedle), že podobný problém hrozí a sběrač lze, s ohledem na okolnosti, které jsem tu popsal, strhnout i ve stavu, kdy je strojvedoucím včas stažen.… Číst vice »
Když se tak dívám na starý příhraďák v Roudnici nad trolejí: Věděl by někdo, jak se tam bude řešit izolační vzdálenost při přepnutí na střídavinu?
Že by po Česku? Hakovnicí.
Lze použít pevnou trolej a izolační vzdálenost snížit izolačními deskami. V Česku by to mělo být už přes deset let v některých tunelech Plzeň – Cheb. Desky jsou také například nad tramvajovými trolejemi pod mostem na Výtoni.
Kdy konečně změní SŽ názor, že stahovačky a dokonce hakovnice jsou správným řešením???
Proč??
Přitom i v tomto místě jsou nejméně dvě jiná, mnohem lepší a blbuvzdorná řešení. Nejlepší je dřevěný tunel a trolej nechat pod napětím bez jakékoliv stahovačky, vypínačky, děličů navíc.
A proč by to SŽ dělalo? Je nezajímá, že je neprůjezdný koridor. Viník je vždy nalezen a to je hlavní. Že se nejezdí je věc vedlejší.
Kvůli svým zákazníkům.
Tak jsem byl ve své předpovědi, kdy k tomu dojde znovu, minule poměrně přesný. K dalšímu stržení dojde nejpozději 10.7., spíše dříve. Dráteníci po skončení opravy pomalu nemusí nikam jezdit, ale mohou si tam rovnou počkat na další „mimořádnost“.
Berme to pozitivně. Svět pořád někam spěchá. Já si při jedné téhle události cca před 3 týdny, když jsme s Labem skončili v Bohušovicích a dále byl vlak odřeknut, hezky poseděl v nádražce a počkal si na vlak následný po následném po tom našem zrušeném. Protože do toho následného se museli narvat cestující ze dvou rychlíků, což je v neděli opravdu masakr. Sice jsem domů docestoval se zpožděním asi 4 hodiny proti původnímu plánu, ale byla neděle, nikam jsem nepospíchal a všechno bylo v pohodě:-) Pro jistotu: ironie a nadsázka. Představa, že takhle cestuji denně nebo jedu někam, kde fakt… Číst vice »
Nám dnešní událost docela nehezky zkomplikovala plány a byla to poslední jízdenka, kterou jsem na dálkové vlaky po ČR kdy koupil…
To mě velice mrzí a ústy dopravce, který to způsobil se Vám omlouvám.
Vy za to můžete jen částečně, na vině je SŽ a MD, obě organizace posílají železnici společně do kopru.
A považujete to za prokázané (či máte důvod se přiznávat)
Sběrač lokomotivy, která vedla vlak ve službách dopravce byl opravdu nahoře na troleji, jinak by ho přece hákovnice neutrhla.
A až na několik hodin uzavřou jižní spojku (odklízení shořelého kamionu) a vám to zkomplikuje jízdu autem, tak taky budete vykřikovat, že po dálnicích v ČR už nikdy jezdit nebudete?
Nebo to myslíte tak, že odteď už jezdíte jen načerno? 🙂
No rozdíl je v tom, že se zdržím k půl hodiny nebo hodinu, pokud se taková věc stane stovky kilometrů předemnou, tak mi to google přepočítá a já ztratím třeba půl hodiny ale delší jízdou, ne stáním v koloně. To se opravdu dá srovnávat s několika hodiny odřeknutých spojů? No myslím si, že nevíte o čem mluvíte a nemáte zkušenosti.
Jakoby vlak na českých tratích nikdy nezahořel.
Ale to se děje arrivě na Liberecku a tam používat vlaky je opravdu pro otrlého a dá se to použít jen jako turistická atrakce při turistických výletech…
Zase to bylo ok podle SŽ předpisu, oni za to určitě nemůžou a technicky to určitě nešlo řešit jinak?
Taky se mi líbí to myšlenkové nastavení provozovatele na nějaký palivový dříví, štěrk a kovový šrot…
Pro přepravu lidí je tohle nepřijatelné a je mi líto těch co vlakem musí jezdit.
Určitě už ladí předpis o hakovnici i na VRT
Šlo. Měli tam udělat dřevěný tunel. Nevýhoda: musíte ten tunel postavit. Což podle mě zabere jednu noční kolejovou výluku jedné, nebo obou kolejí. Záleží na prostoru a možnostech rychlé výstavby, či položení toho tunelu.
No a protože Lovo – Bohušovice se zrovna nedávno nějaké noční výluky stejně konaly… 😉 A v RnL jde o akci „cizího správce“, tak by nebyl z pohledu SŽ problém prostě tu výluku povolit jen za této podmínky (a na náklady objednatele).
Na sběrače existuje technická norma. Tam je uveden čas který má splnit na zvednutí a taktéž na odskočení od trolejového drátu, od okamžiku povelu strojvedoucího, knoflíkem, přepínačem, nebo klidně i od ETCS. Pokud tato norma bude překročena, strhněte sběrač i trakční vedení i pokud povel vydá ETCS, natož strojvedoucí. To že ty sběrače mají za sebou těžký život vlivem jízdy samotné, a díky vlivu počasí je snad zřejmé, tak se ty časy mohou prodlužovat. Není to tak úplně dlouho, kdy díky šoku jednoho z kolegů, se zjistilo, že jeden se sběračů jde dolů po vydání pokynu, respektive, odskočí, za 12… Číst vice »
Stále platí verze, že se dočasné stahovačky nebudou zadávat do ETCS? Zrovna tohle by mohlo dost pomoct, když už jsme do ETCS šli.
Tam ETCS vůbec není.
Já vím, že tam zatím není, ale jde mi o to obecně.
A jak je tam chcete dostat, respektive, kdo je tam zadá? Buďto by zpracovatel musel určit, kde budou (čímž z toho pravděpodobně klidně vznikne daleko větší les, než je to dnes kolikrát, protože to bude teoretik, který nikdy třeba ani výluku neterčoval), nebo by to, třeba na tabletu,tam museli zadávat dráteníci (protože často existuje více správných způsobů umístění), z čehož by jistě byli nadšeni, protože už tak přeci mají málo práce. Nehledě na nářky, že mašiny, které umí stahovat sami při jízdě pod ETCS, že stahují brzo.
Stahovačky by šlo do ETCS dodat úplně stejně jako pomalé jízdy (i dočasné umí ETCS).
Problém bude v tom, že ETCS shodí z výkonu mašinu cca půl kilometr před stahovačkou. A to by už SŽ nevyšla žádná jízda za zastávkou, do stoupání a s odjezdem na přivolávačku.
ETCS to má konfigurovatelné (doba stažení sběrače je konf. parametr a ETCS OB si samo spočítá podle rychlosti, kdy zapovelovat stažení). Jenže u nás to není aplikováno, kvůli podmíněným stahovačkám (fakt ale je, že aby to některé stahovačky dělalo samo a jiné ne je to nejpitomiomější 🙂 řešení)
To se mi nezdá. Ve Svitavách stahuje ETCS sběrač na vectronu, který jede 120 úplně na stejném místě jako panter, který se při tom zoufalém napětí rozjede se stanice sotva na 60km/h.
… což by je snad konečně přinutilo věc řešit = stahovačky na síti (téměř) kompletně zlikvidovat.
Jak se do rozkazu dostane kilometrická poloha a číslo koleje? Jestli by to nešlo podobně zadat i do jiného počítače, než který rozkazy jenom tiskne.
Problémem nejsou pevné ani dočasné stahovačky, problémem jsou podmíněné stahovačky.
ETCS přeci přenáší informace z různých zabzař na mašinu. Umí Op, umí hlavní/oddílová návěstidla.
Informace „stahovačka na kilometru xx svítí/nesvítí“ je o co složitější, rozsvící to héblo co se nekamarádí s počítačem?
Problém je v tom, že měnírna není „různé zabezpečovací zařízení“.
A vy jste někdy viděl u stahovačky ve stanici km polohu? Kolikrát tam není kolej ani za vjezdu, s výmluvou na jízdu houpačkou.
V rozkaze
A EC 178, který to ještě měl do Německa před výlukou stihnout, už končí v DC. Takže večer asi něco nepojede ani zpět. To se ta hákovnice fakt vyplatí…
No jasně že se vyplatí: hákovnici platí Dobrá Správa, vše ostatní jako zpoždění a nasraní cestující jde za dopravci. Náklad ve vagonech bez okýnek si stěžovat nebude.
Místo prevence stržení troleje se akorát přehazují náklady na dopravce a zákazníky železnice. Pak vystoupí doc. Karel Havlíček a začně blekotat, že je potřeba zavést bodový systém pro strojvedoucí a mastné pokuty.
Správa platí také opravu troleje a za odřeknuté vlaky nedostane poplatek za DC ani za řízení provozu.
Polatek za DC a řízení provozu bude asi tak 1/69 nákladů dopravců a zákazníků. Plus negativní reputace železnice a jako celku.
Ale chápu že Dobrá Správa si dělá PR jiným způsobem, než spolehlivostí provozu.
A jak pojedou lidi dál? Berlín, Hamburk?
ČD pro takovou situaci mají v mimoradnostech cynickou radu: cestující mohou využít následné vlaky. Co na tom, že třeba už další vlak nejede, nebo jede ale je natriskany jak berlinery bývají
V těch odstavenych vlacích bez klimatizace to musí byt lahoda
Ony ale dneska v DC končí všechny Berlinery i Hungárka. Výluka DC – DD je snad 4denní.
Jo, ale vždy jen přes den, a 178 měla jako poslední ještě projet.
A DB nemají kopřivové vozy na náhradní soupravu na obracák?
Ne, improvizace u DB je sprosté slovo… Tam se vlaky pouze ruší….
Je vtipné, že se v nejbližší době neuvažuje o elektrizaci a zkapacitnění tratě Praha-Neratovice .. ale o nějakých Velkých Kralovicích.. !
Dneska ve vlaku z Nera do Prahy (rychlík 38 minut sekera, takže všichni narvaní v osobáčku) jsem si vyslechl skupinku místních: „Prý tady budou dráty a dvě koleje? To teda ne! Nám to tady nikdo ničit nebude.“ Další paní přitakává: „To jen straší, slibujou to od komunistů a stejně se nic neděje.“ A třetí dodává: „Když vypadne elektrika, tak to nepojede vůbec. Zadrátovaný = konec světa.“ Do toho stres, jestli nás rychlík za námi nepředjede, protože to by bylo zpoždění ještě větší. A v Praze ty samý paní co „dráty fuj“ přebíhají na elektrickýho elefanta do Strančic. Nestíhají ho kvůli… Číst vice »
Svoboda Vám jasně řekl: Stahujte ty sběrače, proboha !
Potrhal to před pátou a do 10 se bude jezdit. Pohoda. A támhle na Jižní spojce včera večer kolem 20 shořel kamion a je to 12 hodin, nikdo nic neuklidil kolaps pro půlku Prahy. Furt koleje vedou…😁😁
Naposledy když shořel vlak, odklízelo se to půl roku nebo kolik.
Cca 2,5 měsíce. Ještě to není zprůjezdněné naplno, má proběhnout další oprava.
Doufejme, že se cestujícím v NAD nepřiplete do cesty nehoda.
Brezen, duben, květen a kus června.
OK, tak čtvrt. I tak mi ale přijde, že ten „argument“ s kamionem je takový hodně nevhodně zvolený. 😉
Nemoc stahování na poslední chvíli?
Dost často jsem u kolegů pozoroval, že někteří stahují až když jsou skoro u návěsti „stáhni sběrač“ kde už musí být sběrač ve stažené poloze a ne někde „mezi“.
Už jsem několikrát zůstal ve stahovačce s vlakem stát, protože buď to prostě nevyšlo nebo ta stahovačka nešla prostě projet (do stoupání a moc dlouhá).
Ale abych trhal dráty jenom proto ,že musím zachovat nějakou profesní čest a projet za každou cenu?
Jako obecně asi jo. Ale co pak odpovíte na výtky typu „ale kromě tebe to tu každej projel, tak to asi jde“…
Kdosi tu minule tvrdil že to bylo potřetí. Tohle je ale už min. po desáté, v podstatě není týden kdy by tu nebyl problém.
Jaký je na stahovačkách poměr uváznutí a stržení? Proč strojvedoucí radši neuvazne?
Hákovnice sem, hákovnice tam, já trolej sama nepadám :-).
Asi takhle to vidí u #mynic :-).
Omyl, taky jsem zažil, že na prázdném nádraží spadla sama od sebe.
Možná by někteří strojvedoucí měli úspěšnou kariéru jako piloti stíhačky na letadlové lodi.
Možná by:
a) SŽ mohla začít používat děliče místo hákovnic.
b) Vás mohl zajímat fakt, že konkrétně tady jde strhnout sběrač i když je stažený. Byť to zní absurdně, tak vlivem snížení výšky trolejového drátu v kombinaci se sběračem, který nedrží ve spodní poloze, to skutečně lze.
ad b) takže závada na drážním vozidle?
Tak daleko nevidím. Ale na strojích provenience 121, 122, 123, 140 apod vlivem nerovností na trati poskakují a nedrží ve spodní poloze tak, jako u novějších lokomotiv. Jestli je to po technické stránce v pořádku (nebo v toleranci), či se jedná o nedostatek dílny, nedokážu říct.
Jako že o tu hákovnici mohl brnknout stažený sběrač? 😀
Vedro, co?
Moc dobře si pamatuji, jak byla ve Vrškách pod železným mostem (1+2.TK) výška TV 4,88. Pak nĕkdo zjistil, že tak nízko to být nesmí, tak co myslíte že se udělalo???
Ano, modří už tuší: cedulka v drátech se přemalovala🙂
A představte si, že se to může stát.
a) Ta stahovačka je v místě, kde je snížení výšky trolejového drátu.
b) K tomu máte hákovnici, která je ještě pár cm pod trolejovým drátem.
c) Sběrače na starších lokomotivách se na střeše vlivem nerovností na trati houpou nahoru a dolu (což je vidět pouhým okem i pro laika).
Konkrétně na stahovačce v Roudnici je místa mezi hákovnicí a staženým sběračem opravdu málo. Pak stačí, aby sběrač nedržel ve spodní poloze a pár cm Vám stačí, aby došlo k jeho stržení.
Až se to stane dvakrát o sobé, omluvím se Vám. Ale teď bych rád slyšel o prokazatelném případu za posledních 10 let.
Teď by mě ale zajímal ten poměr stržených starých smetáků vůči novým.
Mmch je tam 50 a je to na koridoru, byť ve zhlaví, takže nějaké větší nerovnosti by tam být neměly. Také je tam údajně kamera, z jejíhož záznamu by mělo být jasné, co se tam stalo.
Počet takto stržených sběračů bude samozřejmě naprosto minimální. Narážel jsem na to, že konkrétně tady to jde strhnout i se staženým sběračem. O čemž jsem do té doby nikdy neslyšel. A podle reakcí kolegů (a komentujících zde) nejsem sám.
Jak moc je tam „ohnutá“ norma na výšku trolejového drátu?
Možná by spíše stačilo pouze přijmout jednoduché řešení tohoto systémového problému.
Pokud je tam tak enormní množství stržení troleje, nebude nejspíš problém v obsluze sběrače…
Již po třetí události by se měl někdo na straně infra zamyslet, jak to udělat, aby se to neopakovalo. To se průkazně nestalo.
Nesouhlasím. Už na úplném začátku se mělo hledat jiné řešení než stahovacka.
Tomáši !!
Vždyť je to jasný §1…si na dráze chvilku?
Samozřejmě máš pravdu s jiným a lepším řešením(inteligentním ze Švédska….jak bylo v jisté reklamě)
Rozumím… Ale jsem zkrátka názoru, že blbosti se nemají „prostě nechat vymlčet“. Minimální pravděpodobnost úspěchu pořád neznamená, že se s tím mám(e) vnitřně smířit, přece.
Přesně. Dřevěný tunel s jízdou pod napětím bez omezení.
S tím samozřejmě plně souhlasím.
Závada se stále vinou strojvedoucích dopravců, vše dle předpisů SŽ bylo v pořádku. Vaše dobrá správa
PS: deliče a další zařízení se nikdy nedělalo a už provozujeme dráhu několik desítek let