Koridor mezi Prahou a Berounem stál přes čtyři hodiny, vlak poškodil trolej
Trať ze Prahy - Smíchov do Radotína. Foto: Správa železnic
Trakční vedení poškodila chyba strojvedoucího Západního expresu.
Trakční vedení poškodila chyba strojvedoucího Západního expresu.
Jaký byl včera důvod pro to, aby byla v Radotíně stahovačka ?
Napěťová výluka sudé skupiny z důvodu montáže trakčního vedení. Strojvedoucí nerespektoval písemný rozkaz. Ta výluka běžela 9 dní a navíc stejný strojvedoucí tam včera ráno jel s 551 než to potom s 360 o 2 hodiny později strhnul.
Komentující opět nemají ani páru o čem hovoří.
Strojvedoucí teď dostávají jen na Radotín rozkaz na 2 stránky. Stačí trocha spěchu a podstatné informace o stahovačce (a kde se přesně nachází) si nevšimnete…
A to ani když tam daný den projíždí podruhé (poprvé projel v pohodě?)
Jinak souhlasím, co se netýká jízdy daného vlaku, to se nemusí tisknout. Omezené rychlosti nad maximálku daného vlaku, info pro koleje po kterých nepojede,…
Ten strojvedoucí tam tentýž den projížděl podruhé. Při první jízdě reagoval správně.
Kdyby tam byly 2 děliče za sebou, byla by tam (potřeba) stahovacka?
Před nějakou dobou jsem tady uvedl, že elektrická zařízení patří k vyhrazeným technickým zařízením. Slétli se sršáni, že to u dráhy není pravda. No, projektovat a postavit zařízení, které nepočítá s lidským faktorem a první chyba obsluhy (v tomto případě fíra) vede k havarii, je dilentantismus. Bohužel se to opakuje stále dokola a nikdo to neřeší. Navrhoval jsem konfiguraci zařízení v energetice a vždy padala otázka, co se stane, když se obsluha splete a jak eliminovat následky. Zdá se, že to u dráhy neplatí. Kousek dál v příspěvcích je zmínka o vyhořelé trafostanici v Tlumačově, vypadá to na selhání jištění,… Číst vice »
Co tunel Praha-Beroun? 😀
Výhledově…
Už se kreslí padesátá osmá vizualizace a počítá třinácté ekonomické hodnocení, stay tuned!
2040 +
Tak donedávna byl na spadnutí tunel u Českých Budějovic a teď ho smetli ze stolu, takže na nějaké dražší stavby si podle mě SŽ netroufne.
Víte, co se mi strašně líbí na leteckém průmyslu?
Tam po nehodě zjišťují, kdo proč jak je za nehodu spoluzodpovědný ryze za účelem takové nehodě příště předejít. Takže v letectví zkrátka nevidíte nehody s donekonečna se opakující se příčinou. Byť by šlo o stejnou chybu v lidském faktoru.
Pošlete prosím SprŽel do pr..ávě leteckého průmyslu na inspiraci. Bude to pro ně úplně nový svět.
Tohle na železnici nikdy nepochopí. Můžete být v klidu 😀 Řízení rizik, swiss cheese model jsou u této organizace španělská vesnice… https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_cheese_model
V popisovaném případě se to tak stalo. Zjistilo se, že strojvedoucí měl stáhnout sběrač a neudělal to. A chyby pilotů se opakují také
A příčinou byl nesprávný způsob jízdy, není co analyzovat.
A co ma byt ze je to chyba strojvedouciho. Co udela SprZel, aby se situace neopakovala (viz vyhorela zabezpecovacka za 20 milionu v Tlumacove – ted pominme to, ze ta zabezpecovacka je spatne navrzena, kdyz nedokaze zvladnout situaci, ktera se bezne stava). To jako, ze udelaji skoleni a budou tvrdit, ze situace se uz nestane?
Pritom by stacilo z traverz vytvorit zarizeni, ktere bezpecne presune sberac tak, aby neudel skodu na draznim zariceni (od stlaceni dolu po jeho uplne odstraneni). A verte, ze pokud takove zarizeni poskodi lokomotivu, tak dopravce bude mit velkou chut resit, aby se situace neopakovala.
Vy jste mi taky pěkná traverza… 🙂
„A chyby pilotů se opakují také“
Většinou je snaha zajistit, aby se buď neopakovaly tak snadno (změna předpisů, vybavení kabiny, softwaru atd.), nebo aspoň, aby neměly takové následky jako předtím (dodatečné bezpečnostní prvky v letadle atd.)
To je ten rozdíl proti SŽ, která prostě někoho ocejchuje jako viníka a řekne #MyNic, #PodlePředpisůMůžemeTakToBudemeDělatDál
Ne. Zrovna tohle (stahovačka) je při napěťové výluce ve stanici nezbytná. To,, že je potřeba pracovat na TV to prostě vyžaduje.
Není to tak docela pravda, vybrané nehody analyzuje Drážní inspekce právě za podobným účelem – detailně specifikovat faktory, které k nehodě mohly přispět (zpravidla je to řetězec záludných detailů, které se v jeden časový úsek sejdou) a na základě toho formulovat bezpečnostní doporučení. Stejně tak fungují podobné orgány v jiných zemích – např. v Rakousku je to Unfalluntersuchungsstelle des Bundes a jejich zprávy mají rovněž výbornou úroveň, nehoda je rozpitvána do mrtě po vteřinách. Např. zpráva o těžké nehodě EC 216 ve Štýrsku má 122 stran a na základě bezpečnostních doporučení z této zprávy ÖBB Infrastruktur upravuje 207 dopraven po… Číst vice »
Jaká jsou prosím doporučení DI z takovýchto nehod u nás (např. z vyhoření trafostanice u Tlumačova, „způsobené“ stejnou „příčinou“)?
A jaká z těch doporučení již SprŽel aplikovala?
Jde o dvě samostatné otázky, které je třeba pečlivě oddělovat. Bezpečnostní doporučení jsou uvedena na konci každé Zprávy o šetření mimořádné události. A odpověď na druhou otázku uvítám taktéž.
Ale tady se to taky řeší! Novým předpisem a oběžníkem!
Výhoda stahovaček je v tom, že když hrajete vlakový simulátor, tak je to o to menší nuda (každá potřeba zásahu hráče je vítaná). Naopak na trati 171 to mnohdy znamená 4 hodiny nudy a to je horší.
Strojvedoucí snad má sledovat trať a řídit vlak. A ne řešit kde chybí kus drátu 😮
Žasnu jako laik… to jsme ve století páry nebo co?
Jste trochu nekonzistentní.
Strojvedoucí snad má sledovat trať a na té trati (obvykle v troleji) je umístěná taková pí*a naležato. Takže podle téhle značky má řídit vlak (t.j. stahnou sběrač) a opravdu nemusí řešit, kde chybí kus drátu.
Asi vsichni chapeme co bylo mysleno. Stahovacka je ve vetsine pripadu zbytecna, protoze existuji technicke prostredky jako napriklad neutralni pole, tak aby nebylo treba sberac stahovat. Napriklad v D se stahovacky prakticky nepouzivaji.
Neutrální pole v kolejové spojce?
V D je jiná napájecí soustava.
Ano bylo by třeba se inspirovat u našich sousedů DB, tam se opravdu stahuje pouze ve zcela výjimečných případech. Je to dáno organizací práce a údržbových prací. Vše se dělá v pevně stanovených cyklech a odpovedne osoby rozhodují co se v daném cyklu bude dělat, rozsah výluky je takový,že se nemusí stahovat vůbec, bez jakýchkoli stříhání trolejí a neutrálních poli. Jsem že Sudet,osobní zkušenost pri výlukách .👍
Pokud je to ale do odbočky, tak musíte vědět, že budete odbočovat.
Proto se umisťují návěsti pro obsluhu sběrače a pokud to není nastálo tak se na to dává písemný rozkaz.
Never ending stoooryyyy
aaaaaaaaaaaa….
Nananánanananánanana
Už aby se přešlo na ten vodík…. 😀
Výbuch a zastavení provozu na 14 dní? 🙂
Fascinuje me jak tu nikdo nepozna ironii a to ani v pripade pouziti smajliku…
Deža ví?
který Deža?
Přece ten Ví, odnaproti.
Už Správa železnic v letošním roce posouvala termín zahájení modernizace trati z Radotína do Berouna nebo nás to teprve čeká?
Zatím se posouvalo jenom u Kladna, takže podle posledních posunutých termínů se skoro všechno po republice bude dělat od roku 2025 🙂 ( A teoreticky se letos začne Beroun – Karlštejn a Smíchov)
Ale to není nic nového. Tam je mimořádnost, když se nic neděje.
Inu, Dobrá Správa.
Tak aspoň jsme ušetřili za kus drátu ve spojce. Čistě statisticky, jaká je šance že dojde k chybě strojvedoucího a jaká je tak očekávaná ekonomická ztráta na takto vytíženém úseku? Podle mě ten kus drátu s děličema nemůže být dražší než celkové ekonomické ztráty způsobené zastavením provozu na víc jak 4h ve špičce na jedné z nejvytíženějších tratí v republice.
Mynic…
Tohle se Sprželí nebo ministerstvem už někdo řešil, a odpověď černá na bílém byla ve smyslu že ztráty způsobené zpožděním a odřeknutím osobních vlaků spočítat nedokážou, proto je neuvažují.
Do krátké spojky se to nevejde a i kdyby DC soustava je pěkná „svině“, je hodně pripadu kdy se oblouk táhne za lokomotivo dost daleko a má sílu prepalit oba děliče.
Mezi Prahou a Berounem není koridor není je to rozpadající se tankodromu.
Koridor neznamená nic více než chodba či zde přiléhavější průchod (pro tranzit). O stavu kolejí neříká zhola nic.
Je to součást nadnárodní železniční sítě, takže dlouhodobě ostuda nadnárodního charakteru
SZ by mela mit poskytnout v soucinnosti s dopravci dieselove lokomotivy a mit tak moznost vlaky dalkove dopravy pretahnout pres Rudnou alternativni trasou. Pripadne se financne podilet na nahradni autobusove doprave.
Toto se na teto trati deje pravidelne a eventualit bude pribyvat.
Na SZ by za to mel mit nekdo odpovednost a odejit.
Strojvudce CD, ktery to zpusobil, ve sneti predpisu a nesmyslnych a stale se menicich narizeni SZ za to vetsi vinnou nemuze.
A nakonec to odnesou nevinni cestujici.
No to by mě zajímalo, proč by Správa železnic měla hradit náhradku? Z důvodu chyby dopravce?
Chyba jednoho z X dopravců, to není důvod aby tamtudy neprojeli ostatní dopravci.
Ať si to Spržel vymáhá od viníka.
Já myslím, že lepší bude nechat to tak jak je to nastavené teď, ať si náhradku zajištuje a hradí každý dopravce sám za sebe, ju? Dopravce bez viny ať si to vymáhá po viníkovi. Bez prostředníka SŽ.
A Spržel nebude motivovaná se tomu vyhnout(používat děliče, odpojovačky).
Přiznám se, že jsem nakonec docela rád, že mám osvědčení strojvedoucího jen na motorovou trakci… Tohle je každou chvíli a jen strojvedoucími to opravdu nebude.
Věřím Vám, že jste pravý strojvedoucí, neb znáte správnou terminologii a máte osvědčení na „motorovou“ trakci. Mnozí jiní mají osvědčení na „dieselovou“ trakci a u těch si pravostí nejsem jist.
Jakobby pohánění vlaku dráty nebylo elektroMOTOREM…
Pokud nemáte ponětí o drážní teminologii, tak prosím neblekotejte.
V drážní terminologii se „trakční MOTOR“ nazývá jakým výrazem neobsahujícím slovní základ „motor“?
Vy jste popleta. Tady nebyla řeč o trakčních motorech, nýbrž o oprávnění k řízení vozidel „motorové trakce“ (M) a o tom, jaký primární typ pohonu tato vozidla mají (spalovací motor). Když si prohlédnete atlas motorových lokomotiv či Příručku pro strojvedoucí motorových lokomotiv, pochopíte to ještě názorněji.
Popleta jste vy.
Frantík totiž správně namítá, že „motorem“ jsou poháněna dvojkolí i „elektrické“ lokomotivy.
A odkazovat na nějaké příručky opravdu není relevantní, viz třeba teminologický chaos vozba / trakce.
Nicméně že se vydává osvědčení na „motorovou“ trakci nerozporuji, byť se u tohoto spojení pan profesor Jansa musí v hrobě otáčet…
Zkuste si, prosím, vyhledat, co je obecně a již desítky let rozumněno pod pojmy „motorová lokomotiva“ a „motorový vůz“ a jaký mají typ primárního pohonu. Najdete cca tisíc obrázků hnacích vozidel, kdy ani jedno z nich nemá na střeše sběrač proudu. Trakční motory přitom nechte klidně spát, to je jiné téma. Osvědčení na „motorovou“ trakci je dle mne zcela terminologicky čisté a v pořádku.
>Osvědčení na „motorovou“ trakci je dle mne zcela terminologicky čisté a v pořádku.
No právě že být nemusí. Pokud se budeme držet největšího odborníka na tuto oblast, p. prof. Jansy, tak podle jeho definice*) je elektrická trakce „elektrický pohon hnacích kol“, zatímco „provoz elektrickými vozidly na elektrických drahách“ je elektrická vozba.
Takže podle této definice by osvědčení mělo být na „motorovou vozbu“, protože brejlovec či kocour je vozidlo elektrické trakce nezávislé.
*) Jansa, F.: Elektrická trakcia 1, Alfa Bratislava 1976, č. publ. 63-558-76.
Já bych řekl, že na nezávislou. I dyz je stejne závislá na naftě.
Špatně. Vyhláška 16 Ministerstva dopravy v paragrafu 4 v části první hovoří takto:
2) Odborná způsobilost k řízení drážního vozidla podle odstavce 1 se prokazuje pro příslušný druh drážního vozidla, kterými jsou
a) elektrická hnací vozidla (E),
b) motorová hnací vozidla (M),
c) parní hnací vozidla (P) a
d) speciální hnací vozidla (SV).
Děkuji Vám za precizní odpověď.
Jenom ze zvědavosti, Radotín už je hotový, nebo se ještě dodělává skupina kolejí u budovy?
Víceméně je hotovo.
Tak samozřejmě za to může Správa železnic. Jako za vše na železnici.
Ne za to může Sazka a pak bába Kropáčková od sousedů…
A státní dopravní politika, která řeší výluky výluky až do takových detailů jako je (ne)umístění hákovnice a přitom žádná neexistuje!
A kdo může za Správu železnic?
Tím se dostáváme do lehce teologické roviny…
https://necyklopedie.org/wiki/%C5%A0otoc%C3%ADrkev
Ano celý systém organizování oprav je špatně, bohužel byl zdeden kdyz jsme byly ještě všichni v jedné děloze „ČSD“ a od té doby se nikam neposunul.
Když čtu, že nestažení sběrače ve správný čas poškodí trakční vedení a zastaví trať na koridu, tak mi to připadá, že jsme na úrovni Severní Koreje, kde řidič tramvají taky musí v jistých místech stahovat sběrače, aby něco nepoškodili https://youtu.be/LvwkzXYN7qo?t=58
Ale v Evropě, v 21. století snad máme na víc, ne?
Opravdu?
Ano, máme na víc, například na hákovnice, které při nestažení sběrače sběrač utrhnou a trakční vedení zachrání. Ovšem nejezdí se zpravidla stejně.
a dala by se hákovnice umístit i ve spojce?
Pssst, nebo to někdo navrhne jako zlepšení…
Nepochybně i na nosné lano 🙂
Vlk by se nažral a kozy by zůstaly celé… 🙂
Ono jaksi jde o to, že existují země, kde ani pořádně nevědí co to je za jízdy stahovat sběrač a proč by to měli dělat.
To nemůžete po SŽ chtít, nikdy se to tak nedělalo
V tom s Vámi zcela souhlasím. Lze připomenout zlatá slova Petra Šimrala: „Z Děčína do Prahy je pět stahovaček, ale předtím z Rotterdammu jen dvě vypínačky“.
A pak čemu se říká nepřátelská trakce.
Z principu to nemůžeme dělat jako prohnilí kapitalisti, neb máme svá národní specifika.
Je jich o trochu více, ale většinou jsou občasné.
Nádhera. Město bez aut….
v nacistických lágrech jezdili autem taky jenom esesáci.
Na snížení počtu aut by ovšem měly větší vliv jiné věci než jen a pouze oproti současnosti o něco lepší železnice.
Ty kokso , tie električky sa kymácajú z boka na bok ako lod na rozbúrenom mori, asi tam bola Kréta zo švédska a vysvetlila im , čo je uhlíková stopa, lebo žiadne auto , len bicykle tam vidieť.