Kopce nejsou problém. Vadí málo cyklostezek a špatně zaparkovaná auta, říkají Brňané k jízdě na kole
Cyklopruh v Brně s ukázkou myšlení některých řidičů. Foto: Brnem na kole / Facebook.com![Cyklopruh v Brně s ukázkou myšlení některých řidičů. Foto: Brnem na kole / Facebook.com](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/04/hovadkobozi.jpg)
![Cyklopruh v Brně s ukázkou myšlení některých řidičů. Foto: Brnem na kole / Facebook.com](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/04/hovadkobozi.jpg)
Tři čtvrtiny cyklistů zažily omezování neohleduplným stylem jízdy ze strany motoristů.
Díky lidem na magistrátu, co za tou anketu stojí. Vzhledem k tomu, ze si do plánu mobility pro rok 2050 dal Brno modal split 56% MHD, 12% chodci, 12% cyklo a 20% IAD, tak by si mělo pohnout.
Nejvíce mě asi dokáže vytočit, když řidič před křižovatkou z vedlejší silnice zablokuje přechod pro cyklisty. Děje se to běžně, ale jedná se o přestupek. Pokud před ním stojí další vozidlo, tak musí zastavit nejméně 5m před přechodem pro cyklisty.
Kopec samosebou JE překážka. Ale překážkou není ani tak ten kopec sám o sobě, jako to, že typicky ta profilem nejpohodlnější možná cesta buď neexistuje (Bosonohy, Žebětín, Ořešín, Líšeň, ….), nebo je na kole nesjízdná legálně či fakticky….
Tedy problémem není kopec samotný, ale neexistující cykloinfrastruktura. Souhlas.
Když jsem bydlel v Kohoutovicích, jezdíval jsem od Pisárek na kole domů. Táhlý plynulý kopec, celkem bez problémů. Byť měl snad 200m převýšení.
Uvědomuji si, jaké máme štěstí, že máme cyklostezku po obou stranách I/55. Trochu to kazí jedná křižovatka, ktera se nedá přejet souvisle, ale jinak velice super.
Asi nejlepší místo v Brně je křížení cyklostezky na jih a výpadovky na Hodonín u Makra v kombinaci se překročením řeky na stařičkém mostě. Tam už jsem viděl třikrát sražené cyklisty během dvou let.
Toho místa se taky bojím. Chtělo by to buď přechod s přejezdem nebo nejlépe podjezd.
Sic se plánuje podjezd, ale kdoví kdy. I když semafory coby řidič nemám rád, tak tam by se na tlačítko jeden hodil, klidně by se dal spřáhnout se sousední křižovatkou. Na kole jezdím radši dokola přes Holásky a vyjedu o křižovatku výš, pak už není problém odbočit k Ráječku.
V podání radního Kratochvíla je to pouhý populismus a jen kamufláž, že město Brno chce něco dělat pro cyklisty. Nejsem úplně insider, ale také trochu znám lidi na OD MMB a myslím si, že to byla především jejich aktivita, nikoliv pana radního, dobře, musel uvolnit nějaký peníz. Nicméně tímto to končí, výsledky něco říkají (ale to všechno už v Brně dávno víme) a pojede se podle starých kolejí, kdy se i na zelené louce u nových dopravních projektů projektují pouze smíšené stezky minimální šířky a to se ne a ne změnit. Viděl jsem desítky dopravních projektů v Brně, kde je… Číst vice »
Smíšené stezky v méně vytížených místech by mi ani zas tak nevadily (po čistých cyklostezkách stejně budou chodit chodci se psy na vodítku). Spíš vadí to, že se staví na hraně norem (nebo možná i za hranou) i tam, kde by bylo místo i pro lepší řešení: např. výjezd z mostu přes Svratku u Avionu směrem na jih (poměrně frekventované místo) je nesmyslná extrémně ostrá zatáčka o 120°, přitom na vnější straně zatáčky je travnatý pás. V zatáčce je ještě umístěn sloupek. Ale prostě kolo se tam fyzicky vejde, tak je to ok. Že je kolo v pohybu projektanty nezajímá… Číst vice »
Ano, a pozemek je to města Brna. Když už tam nedávno předělávali most, tak jsem si říkal, že by mohli i tohle…
Jj. Kratochvíl je na své pozici už hodně dlouho, a za tu dobu se toho pro cyklisty skoro nic nezlepšilo.
Kopce přesně, dost lidí vidí kopce jako základní příčinu proč nejezdí na kole nebo proč se na kole jezdit nedá. a přitom si neuvědomují, že na žádném z kopců v okolí jejich bydliště, tedy v mém případu v Praze , se nehromadí cyklisté 🙂 Existují totiž i možnost “ z kopce“ kde se, pro mnohé velmi překvapivě jede dolů a to většinou napraví průměrnou rychlost na přijatelnou a to nejdéle na cestě zpátky 🙂 .
Heleďte nejezdil bych v Praze, ani kdyby byly cyklodálnice 🙂 Takovouhle anketu vyplní převážně lidi jezdící na kole.
A neměly by naše volené zástupce zajímat názory určitý druh dopravní infrastruktury zejména od těch, kteří ji používají a tedy s ní mají nějakou zkušenost?
Ano měl, ale zároveň platí například, že rozpočet je jen jeden … pro všechny.
Tudíž ho nelze celý vyčerpat pouze pro rozvoj IAD.
A můžu ten rozpočet pro cykloinfrastrukturu vidět?
A porovnat s rozpočtem na IAD?
I cyklisti jsou lidi. A občané města.
Ano i ne, chybí mi tam data, jestli hlasující už na kole jezdí, či nikoliv a pak hlavní otázka pro ty co nejezdí, zda by začali při vylepšení infrastruktury, nebo jim vadí právě ty kopce. Protože jinak můžete dělat infrstrukturu pro pár nadšenců.
V dnešní době elektrokol už kopce opravdu nejsou problém.
“ nebo jim vadí právě ty kopce. “ – však toto byla jedna z otázek. Četl jste článek aspoň?
Tohle zabírání cyklopruhu není jen v Brně. Ve Zlíně na T.Bati vpodstatě naproti služebny PČR na cyklostezku pravidelně umísťují kontejnery na odpad. Strůjce cyklostezky asi netušil, že jednou týdně se vyváží odpad z okolních domů a autům přece parkování ubírat nebudeme, že…..Pokud to člověk nezná a v noci takové překvapení na cyklostezce nečeká…..
A keby pumpičkári (nepliest si slušných cyklistov a pumnpičkárov!!!) prestali byť chráneným druhom, ale pekne rad radom dostávali pokuty za jazdu po chodníku, po prechode pre chodcov a v jednosmernej ulici v protismere tak za mesiac prehadzujeme zlaté tehly vidlami…
Kdyby gumohlavi (neplést si slušné řidiče a gumohlavy!!!) přestali být chráněným druhem, ale pěkně popořádku by dostávali pokuty za parkování, za vjezd za zákaz vjezdu u přechodů a překračování maximální rychlosti, tak za měsíc přehazujeme zlaté cihly vidlemi…
to, že po tom přechodu přejede je pro jeho veličenstvo pana řidiče přece lepší, ponevadž bude čekat kratší dobu, než kdyby bylo kolo vedeno
Akorát že to ještě některým nedošlo. Je to už dýl, co mně nejakej mladej od volantu skrz otevřené okýnko poučoval. OK, slezl jsem před ním a došel to. Jestli si tím pomohl vážně netuším 🤔
Jako cyklista jste na přechodu jako defacto na vedlejší silnici, tak nechápu, proč si vynucovat přednost.
Jsem cyklista a pokud na silnici nejsou auta, tak přechod klidně přejedu, ale pokud si chci vynutit přednost, tak z toho kole prostě slezu…
Já si přednost nevynucoval. To nemám ve zvyku. Jezdím ohleduplně, jsem vidět, osvětlený.
Počkal jsem až auta zastaví. Ten chlapec zastavil kvůli chodcům a já rychlostí chůze jel taky. Tak abych nikoho neohrozil a ani neomezil. Ale pokud to pro něj byl nepřekonatelný problém……No co už. Všichni míváme slabší chvilky
Pokud ovšem na ten přechod nepřijede zcela nečekaně a rychle třeba zpoza rohu, to je naopak nesmírně nebezpečné. Rozhledové poměry na přechodech s cyklisty nepočítají, pokud není součástí i cyklopřejezd.
Teoreticky ano, ale na druhou stranu, tady u nás kdykoliv kouknu, v cyklopruhu co 50 m něco parkuje (a pokutu nedostane), objíždět to je pro cyklistu fakt nebezpečný a musí se neustále ohlížet a vybočovat do sousedního pruhu s mnohem těžšími auty. Nebo v křižovatce pruh zmizí, vstřebá se do jízdního pruhu bez nějakého varovněšjího značení nebo si doprava odbočující řidiči nevšimají, že tam kříží cyklopruh a zase je vzteku a troubení na agresivní pumpičkáře (přitom to jsou oni kdo porušil pravidla v křižovatce). Tak to někaod na kole raději projede po přechodu pro chodce, což se sice nesmí, ale… Číst vice »
Zrovna dneska na to vyšlo video: https://youtu.be/HrSzPALwjFo?si=n0A4seqLXuadJMG9
Na tohle mám tajný tip: Pokud si na kolo koupíte a namontujete zpětné zrcátko – stojí cca 150-250 korun – nebudete se muset ohlížet, ale bude stačit mrknout do něj a hned bude vaše jízda mnohem bezpečnější.
Osobně bych bez zrcátka tedy nejezdil; nechápu, proč to není povinná výbava. A hodí se nejen na silnici, ale i na rušnější cyklostezce.
Samozřejmě, ale nic to nemění na nutnosti neustále vjíždět do pruhu plného aut.
Zrcátko má ve městě svoje výhody, ale opravdu nechápu, proč by to měla být povinná výbava.
Zase ta lež o zákazu ježdění po přechodech pro chodce… Po přechodech pro chodce NENÍ zakázáno jezdit, ani na kole, ani autem. (Pokud se mýlím, odkažte mě na příslušný odstavec v zákoně, který to zakazuje, děkuji).
(ano, cyklista není chodec, tedy nemá na přechodu žádnou přednost, je řidič vozidla, tedy dává přednost chodcům atd. atd., ale pouhé přejetí prázdného přechodu není nic proti ničemu)
Kdyby se důsledně bodovaly všechny přestupky za volantem, tak nepotřebujem dálnice…
Víte, proč cyklisti často jedou po chodníku?
Protože cyklostezka není a na sinici jsou agresivní řidiči.
Je to špatně, nemá se jezdit po chodníku. Ale je to důsledek jiných špatných věcí.
V Nizozemí jsem cyklistu na chodníku snad nikdy neviděl. Cím to asi tak bude..?
V Brně pokud se dívám správně vládne ODS s TOP 09, ANO, Lidovci + Starostové, Piráti a ČSSD. V opozici jsou SPD a Zelení s hnutím Žít Brno. Reativně překvapivě, pro mne uspořádalo Brno s tímto vedením tuto anketu.
Podle mého názoru odpovídalo cca 3000 Brňanů a předpokládám, že odpovídali pouze Ti, kteří na tom měli nějaký zájem, tzn. měli zájem na cyklistice, ostatní to nejspíš ponechali bez povšimnutí. Přespolní také nejsou anketou potrefeni.
Anketa je zajímavá věc, ale…
Piráti jsou v opozici
„Anketa je zajímavá věc, ale“ is the new „nejsem rasista, ale“
Tak pro Vás řečeno jinak. Wiki: Anketa (z franc. enquête [ankét], průzkum, šetření) je průzkum názorů. Informace získané anketou nelze zobecnit (neodrážejí charakteristiku celé populace).
Jasne, ale tak to ta anketa i podává. “ Výsledky každé (i této) ankety jsou zajímavým a důležitým náhledem do dané problematiky očima veřejnosti, přesto je nemůžeme zobecnit na celou populaci (v našem případě na všechny obyvatele Brna). Proč? Protože se nejedná o reprezentativní šetření či průzkum. Anketa obecně vždy vybízí k zapojení spíše aktivnější či nějak zainteresované a ti bývají otevřenější a kritičtější. Nevýhodou ankety tak je, že ji vyplní jenom část z těch, kterým je určena. Výsledky ankety tedy nelze považovat za reprezentativní výzkum určité populace, například všech obyvatel města. I tak se však jedná o velmi cennou… Číst vice »
Otázka je ta, kolik odpovídalo lidí, kteří by možná na kole jezdili, jak moc jim vadí kopec apod.
Jak říkam Brno má 400 tis lidí a aglomerace možná 700 tis. Moc se z toho nedovíme, co by chtěl ten zbytek kromě těch 3000 lidí, protože ten zbytek není moc motivován odpovídat a už vůbec se z toho nedozvíme jak by se zachoval skutečně. Zima, léto kopec, nekopec.
Jak tady někdo píše to je spíš asi hezký alibismus politika, tato anketa.
U nadšenců a příznivců cyklo možná vzniká dojem, že teď už stačí málo… Jenže realita a politika je složitější věc.
Tak samozrejmě. Ale to není chyba téhle ankety, těžko ty lidi donutite aby se vyjadřovali. Cast těch lidi tam byla i necyklisti, ty data sety se daji filtrovat a vážit. Já teda nejsem sociolog a předpokládám ze vy taky ne, ale existují způsoby jak tyhle věci zohlednovat a uvažovat s nimi abyste odfiltroval alespoň z části ten bias. Jako jasne, bude to trvat roky a spis asi desítky let, než Brno tu infrastrukturu vybuduje a současným politikům v tomhle absolutně neverim, ale už jen ze si brněnská ODS děla PR v helmach a na kolech trosku muže značit naději na… Číst vice »
to jak jsi tam zakomponoval angličtinu je fakt dobré, je vidět že se vyznáš a jsi světový
Česky, anglicky, česky? Proč? 😀
Pidgin czechglish forevr!
„Koupil jsem si v autletu autfit,“
něco na autdór, hlavně na treky…“
(Folk Team)
https://www.youtube.com/watch?v=eTCu_pCOFR0
Jsem rasista a ještě k tomu… 🤫🧏🏻♂️
Mají tam taky ten báječný zvyk, že cyklista jede před vámi a náhle odbočí doleva na přechod a potom jede dál po chodníku? Ještě, že člověk na tyto dárce orgánů bere ohled.
Tohle je všude, jede po silnici, padne červená, co by čekal, šup na chodník mezi chodce. Ale běda jak bych ho chtěl předjet, to by bylo hned metr a půl.
Halda jich večer jezdí bez světel.. Škoda slov.
Nebo ten báječný zvyk, kdy těsně před křižovatkou řidiči i řidičky cyklistu předjedou a hned brzdí? Už pradávno mi vtloukali do hlavy, že jezdit se má především hlavou.
Někteří držitelé řidičských oprávnění mají z mně neznámého důvodu dojem, že kolo musí na rozdíl od všeho ostatního předjet hned když ho dojedou. Často jsou to ti, co jsou rádi, že se drží volantu, zdržují i autobusy a o blinkru, nedejbože o zrcátku nejspíš nikdy neslyšeli. Čekám, kdy je začne PČR řešit, ale dočkám se leda tak dalších Speed marathonů.
Nebylo to teda v Brně, ale u nás mezi vesnicemi, tak jsem asi před měsícem viděl dva cyklisty jak jedou po silnici vedle sebe a z vesela si povídají. Já jel naštěstí v opačném směru, takže mě neomezily, ale chápu tu radost ostatních kteří je nejspíš dojeli v těch zatáčkách.
Já na kole potkávám denně auta na uzavřených cestách v lese, na obslužkách a dokonce i na cyklostezkách. Taky z nich nemám radost. No a?
Nedá se říct, že byste vy jako řidiči byli k sobě navzájem kolegiální. Natož abyste brali ohled na ostatní účastníky provozu. 👎Tak komu tady chcete co vyčítat?
Nikdo nevyčítá, jen upozorňuje, že někdo to někdy nemusí ubrzdit a černého petra má cyklista. Je to bohužel rozdíl víc než jedné váhové kategorie.
Řidiči, cyklisti i chodci dělají občas prasárny, tohle vypočítávání co, kdy, kde, kdo, jak vůbec nemá smysl. Tady jde o nastavení co nejbezpečnějšího prostředí, třeba to pak pomůže i vzájemné ohleduplnosti.
Kdyby to bylo vyjimečné, jako když nějaký hňup s autem nedá přednost na křižovatce, tak neřeknu. Tohle je ale opravdu nějaká novinka, kterí se uchytila. Přerod cyklisty v chodce. Pokud to udělá na světlec, je to OK, ale na obyčejném přechodu je to sebevražedné.
Naprostý souhlas. Většina z nás zná pohled od volantu, řídítek i pohled chodce. Buďme k sobě prosím ohleduplní.
Řekl bych, že blbci jsou ve společnosti rozprostřeni tak nějak rovnoměrně. Jenže ti, co kolem sebe mají nejméně tunu železa jsou tímto mnohem nebezpečnější. 🙂
No právě. Když cyklista nebo i chodec dělá volovinu, riskuje převážně svůj život.
Když dělá nějakou volovinu řidič v autě, riskuje především životy těch okolo.