Kopce nejsou problém. Vadí málo cyklostezek a špatně zaparkovaná auta, říkají Brňané k jízdě na kole
Cyklopruh v Brně s ukázkou myšlení některých řidičů. Foto: Brnem na kole / Facebook.com
Tři čtvrtiny cyklistů zažily omezování neohleduplným stylem jízdy ze strany motoristů.
V okolí Brna stejně není moc kopců, takže když už se nějaký najde, tak je to spíše k dobru :o). Spíše by mě zajímalo, kolik lidí má na své kolo sjednané pojištění… já nad tím už delší dobu přemýšlím a nejvýhodnější jsem našel u bikeplanu. Máte někdo lepší tip?
Tak tohle mi hlava neber, asi v tom Brně na magistrálu všichni už definitivně zhloupli. Mezi největší problémy uvedené v anketě patří kolize parkování s cyklostezkami – to „odborníci“ z magistrátu, co za drahé peníze budují cykloopatření, nedokážou vyřešit cyklostezky a cyklopruhy tak, aby nekolidovaly s parkováním!? Kdyby blbost nadnášela, dopravní odbor brněnského magistrátu by už dneska sídlil na Měsíci!
Tak tuto anketu jsem nezaznamenal. Asi dobrá propagace.
Měl sem možnost anketu vyplnit. Pohybuju se po Brně na kole v MHD i v autě a myslím že zastoupení mám rovnoměrné a můžu se na to dívat že všech stran. 🙂 Jakože otázka na problematičnost kopců je celkem za mě vtipná. Bydlím v Kouhoutovicích a kdo zná tak ví že ten kopec trochu dá zabrat. 🙂 A takových kopců je po Brně víc ale s tím asi nic neuděláme(kopec asi nezmizí). Možná radnice doufala že všichni odpoví že kolo nepoužije kvůli kopci a měli by po starostech no…. 🙂 Ale celkově infrastruktura pro kola je v Brně marná. Velká… Číst vice »
Ono je to kromě kopců taky (možná zejména) o vzdálenosti. Zatímco v Pardubicích jsem zvládal na kole snad všechno, v Praze mě to ani nenapadne. Prostě v Praze je všechno dál a tak se tou tramvají svezu.
Ono je potřeba vždy přejíždět celou Prahu ? Nejbližší tramvaj od nás je cca 11 km daleko, přesto jsme Praha 🙂 Já to mám do práce autem asi 18 km, ale na kole to mám delší , klidnější trasy 23-25 km. V Praze se už mnoho let dělá soutěž Do práce na kole ( léta už se neúčastním) ale průměrná trasa účastníka tam bývá za celý den jen kolem 10 km 🙂
Problém je, že zaměstnanci úřadů, kteří mají cykloinfrastrukturu ve městě na starosti, nejsou cyklisté, kteří jezdí po tom městě. Sice jezdí na kole, ale někde za městem po lese, a pak si nemůžou všimnout malých detailů, které mají velký vliv pro pohyb na kole ve městě. Často jsou to například nesmyslně velké nájezdové hrany, různé spáry spáry, výmoly, růže u cest, dlažba z kočičích hlav, kořeny na cestě, louže přes celou cestu, chybějící cykloobousměrky, kde by bez problémů být mohly, nespojitost cykloopatření atd. Můžete mít krásnou cyklostezku podél řeky, ale když pak musíte kus kolo vést, nebo sjet na vytíženou… Číst vice »
Jojo. Najezd pres 3cm skok. Vyjete koleje od autobusu, ktery stoji na stezce ze zamkove dlazby. V zime je na ni nahrnuty snih ze silnice… Obcas by sito mel nekdo odpovedny projet. Stejne jako ty kaluze na zacatku prechodu pro chodce.
Anketu jsem nezaznamenal a to jsem měl za poslední dobu otevřené stránky mesta a některý mestskych casti opakovane. Ale po precteni detailnejsich vysledku, drtiva vetsina respondentu jsou aktivni cykliste. Infrastruktura je samozrejme v Brne tragicka a pokud se stavi tak casto od nikud nikam a pripadne tak, aby nastvala jak chodce tak cyklisty i ridice, je to samozrejme ostuda. Ale musim nesouhlasit s nazorem na kopce, nektera mesta ktera jsou na rovine kolem reky mela aktivni cykolodopravu uz pred nekolila desitkami let bez jakekoliv infrastruktury. V Breclavi jezdili na kole lide i kdyz tam nebyla zadna infrastuktura a uplne jina… Číst vice »
Přesně tak. Kopce jsou velký, velký problém. Je něco jiného přijet v klidu po rovině do práce a jet v pracovním oblečení, než přijet zpocený, sprchovat se a převlékat se do pracovního.. Podívejte se na města, kde je rovina, jak je tam využívána cyklodoprava a to i babičkami nad 80 let…
já se teda v práci sprchoval kromě několika výjimek i na cestě po rovině…
přesně, dost lidí se zapotí i když jdou pěšky, já se třeba začínám potit už když “ měním baterku u hodinek“….
Nastavte si klimatizaci v kanclu na nižší teplotu 😉
to je i doma, i na terase, kdekoliv kde něco začnu soustředěně dělat, jako první se mi opotí čelo. Když hrajeme pinec, tak jsou tam lidi, kteří se skoro nepotí a pak nás, pár ždimalů triček, kteří potřebují pásku , ručník a převlíkací trika….
Babičky babičky , no já v Praze potkávám na kole , když to vezmu celoročně hlavně starší generace, často ty vámi zmińované babičky a přidám i dědečky. Manželka je učitelka a některé její kolegyně jsou důchodkyně a také jezdí celý rok na kole . No a ať mi někdo dokáže, že na cestě Žernovka – Běchovice není žádný kopec , ať dělám co dělám, tak tam vidím 220 metrů výškového rozdílu na trase cca 17 km . Proč zrovna Žernovka ? Protože z tama jezdí jedna její kolegyně
A tak on si kazdej svyho casu vazi jinak.
Nekdo jede do prace hodinu na kole tam a hodinu zpatky plus rezie naokolo (sprcha), jinej by to sjel treba na skutru za 25 minut bez rezie naokolo. Kazdyho volba.
Ja po praci taky rad vyrazim na kolo, klido si tech 300 metru na peti kilometrech v ramci pohybu dam, ale kazdej den bych takhle do prace jezdit fakt nechtel 😀
ono je to složitější, čas kdy jedu do práce můžu využít pro pohyb a pak třeba nemusím chodit cvičit, rozdíl mezi 40 minutami autem ( ale klidně i dvě hodiny když se to v Praze po….) a hodinou na kole ( to si oproti autu ještě pár km zajíždím) nebo hodinou a 15 minutami kombinaci MHD chůze, není tak drakonický. Beru to tak, že mám každý den dvě hodiny pohybu a prodělám vůči autu jen něco jako 40-50 minut času s tím, že mi odpadá pakárna okolo auta, tedy hledání parkovacího místa nebo placení za celodenní stání…
Jo, někdo raději jede třeba autem do práce, pak do posilovny kde hodinu šlape na rotopedu, a pak autem domů. Každého jeho věc jak se svým časem naloží.
Ale to jsme už dost mimo téma, ne? Téma je, že kopce na kole jsou povětšinou výmluva těch, co na kole nikdy nepojedou, proč nebudovat cykloinfrastrukturu.
Kdo na kole jezdit chce, kopce vyjede. Buď sám, nebo na elektrokole, nebo v MHD.
ona je to obvyklá výmluva, když jsem před 20 lety znovu začínal s každodenní jízdou na kole, tak mě bolelo kde co … stačí vydržet pár dní a tělo si zvykne, jako u každého jiného pohybu se kterým začínáte. Tady máme národ, který má na hlavu snad nejvíc kol na světě, národ který za kola utrácí majlant aby nakonec to úžasné celopéro “ pořádně prohnal“ na asfaltečce podél Labe kam s kolem dojel autem….
Jenže před dvaceti lety byla intenzita IAD (obzvlášť na maloměstě) úplně jiná než dnes v Brně. Jako naprostá většina cyklistů i necyklistů co znám říká, že největší překážkou ježdění po městě jim přijde nebezpečnost. Z ankety vyjde to stejné, ale vy stejně budete dál trvat na tom, že problém jsou kopce a budete to opírat o svou zkušenost zpřed dvaceti lety.
Tady máte třeba studie které se tím zabývaly: https://sharetheroad.ca/why-do-people-choose-not-to-cycle/
https://www.researchgate.net/publication/339478396_Why_Don't_People_Ride_Bicycles_in_High-Income_Developing_Countries_and_Can_Bike-Sharing_Be_the_Solution_The_Case_of_Qatar
Přesně tak. Před 30-35 lety jsem jezdil po Praze na kole na gympl v pohodě ulicema, kterým se dneska, když jsem po městě znovu začal kolo používat, vyhýbám a radši si nemálo zajedu, včetně toho, že to mám víc do kopce a z kopce, abych se jim vyhnul. Aut je násobně víc, jsou větší, a větší část řidičů agresivní nebo nedávající dostatečně pozor. Ono jezdit po městě na kole se opravdu dá v podstatě bez jakékoli vyčleněné infrastruktury. Tam, kde je provoz dostatečně řídký nebo tam, kde je infrastruktura dělaná tak, aby auta jezdila pomalu a opatrně. Taková infrastruktura podporuje… Číst vice »
obecně vzato si myslím, že v Praze se to nesmírně zlepšilo ve smyslu vztahu řidičů k cyklistům … před 20 lety jsem znovu začínal každodenní jízdu a tehdy to bylo “ jako v Rumunsku“ totální bezohlednost řidičstva vůči cyklistům, nadávky z oken , troubení , vytlačování, nedávání přednosti cyklistům, pravý hák ( předjet a hned brzdit do odbočky) každý den , “ výchova “ dobrými“ radami ve smyslu “ jezdi v lese“ “ vy..e se na to“ . Dneska je to nebe proti tomu co bylo …
Mam opacnou zkusenost. Tedy ze dnes se po Praze jezdi hur nez pred lety Ale prijde mi, ze vic nez agresivita (i kdyz bohuzel i ta se obcas najde) je to spis absolutni nepochopeni moznosti a potreb cloveka na kole, hustota provozu, divoke parkovani vsude, nabobtnani aut a nevenovani se sledovani okoli behem rizeni.
Hodnotil jsem jen přímé chování řidičů k nám cyklistům, jinak celkem souhlas…
Jo, v tom tu mírnej posun k lepšímu asi je. Průšvih samozřejmě je, že člověk může potkat tisíce vstřícnejch řidičů a pak ho pošle do špitálu 1 agresivní blbec…
Ale ty ostatní faktory to bohužel převáží do citelnýho zhoršení podmínek pro cyklodopravu.
To se mi dodnes v Brně stává. Možná postupně méně a méně, ale občas neverim vlastním očím, jakou agresi v těch řídicích to kolo vyvolává.
Výsledky signalizují, že jezdí především „sportovní cyklisté“, tedy lidé bez zásadního zdravotního omezení, ve slušné fyzické kondici.
Mám obavu, že bude mnohem víc těch, pro které je už transport kola ze třetího patra vážná překážka a stoupání o víc než pár metrů je přivede k úvaze, zda raději netlačit.
A k druhé části odpovědí – popravdě na tu jízdu nejsou zapotřebí ani žádné extra stezky, stačí jakákoli dostatečně kapacitní dopravní síť, na kterou se všechny typy dopravy mohou poskládat. Úzká ulice rozdělená horou čmáranic, sevřená šikanami atd. je prostor příšerně „nervózní“, ve kterém je obtížné koexistovat.
Vyjádřit se mohli všichni. I ti, pro které je překážkou snesení kola že 3. patra. Až mě to přivádí k úvaze, proč takoví lidé vůbec kolo mají.
Byl bych rád za extra stezky. Současné pojetí mi nepřijde bezpečné ani uživatelsky přívětivé.
Byla to anketa, nikoli průzkum na repre vzorku populace.
Takže pokud mám interpretovat výsledky korektně, musím přiznat, že jde (zejména) o názory těch, které zajímá cyklistika jako jeden ze způsobů dopravy po městě. A to je sakra jiný vzorek.
“ Výsledky každé (i této) ankety jsou zajímavým a důležitým náhledem do dané problematiky očima veřejnosti, přesto je nemůžeme zobecnit na celou populaci (v našem případě na všechny obyvatele Brna). Proč? Protože se nejedná o reprezentativní šetření či průzkum. Anketa obecně vždy vybízí k zapojení spíše aktivnější či nějak zainteresované a ti bývají otevřenější a kritičtější. Nevýhodou ankety tak je, že ji vyplní jenom část z těch, kterým je určena. Výsledky ankety tedy nelze považovat za reprezentativní výzkum určité populace, například všech obyvatel města. I tak se však jedná o velmi cennou zpětnou vazbu, která umožní lepší (nejen) strategické plánování.… Číst vice »
A proč ve skupině „zájemců o cyklistiku ve městě“ vidíte jen sportovní cyklisty?
Současné pojetí mi přijde nebezpečné všude po republice (mám zkušenosti z ČB nebo UL) a je to i všude stejné. Co nejvíc ušetřit a co nejvíc udělat pro automobilisty a mířit proti cyklistům (viz. žádné bezpečné stání pro kola v ČB po rekonstrukci nádraží).
To je opravdu neskutečné analytické myšlení: „Tři čtvrtiny cyklistů zažily omezování neohleduplným stylem jízdy ze strany motoristů, 60 % bylo ohroženo agresivní jízdou a 40 % zažilo verbální útoky.“ „Na úvod dotazníku respondenti posuzovali důležitost 22 opatření a prvků cykloinfrastruktury. Za nejdůležitější lidé považují „návaznost a spojitost cykloopatření“ (94 % respondentů je považuje za velmi a spíše důležité) a „cyklopodjezdy pod zatíženými komunikacemi“ (93 %). Další položky již nedosáhly takového významu: „smíšené stezky pro chodce a cyklisty (bez aut)“ považuje za velmi a spíše důležité (77 % respondentů), „cyklopruhy vyznačené na vozovce/komunikaci “ považuje za velmi a spíše důležité 76… Číst vice »
Přesně tak, je potřeba zahrnout i ty, kteří by se kolmo rádi přepravili, ale nemohou. Senior rikši s dobrovolníky, je jen jedna z možností rozšíření cyklistické dopravy. Proč sportovat naprázdno, když to může přinést i užitek.
Jeďte, prosím, do Kodaně nebo Nizozemí. Kde 1) hodně fouká od moře, ekvivalent kopců. Lidi to od jízdy na kole neodradí. Od maminek s dětmi, přes úředníky až po stařečky. 2) mají tam bezpečně oddělenou cykloinfrastrukturu, na které se nebojí lidi jezdit.
Já se po Brně na kole jezdit bojím. Místo kola raději jedu MHD či autem, protože pro to infrastruktura existuje. Strašně mne to s..e, ale dokud nemám bezpečnou možnost jet do práce na kole, tak tam na kole nepojedu.
To mu prostě nevysvětlíte. Můžete mu podložit daty, že problém dle ankety je nedostatečná infrastruktura a nebezpečnost a on si z toho stejně vydedukuje, že infrastruktura není potřeba, protože cyklisté můžou jezdit po cestách.
Díky lidem na magistrátu, co za tou anketu stojí. Vzhledem k tomu, ze si do plánu mobility pro rok 2050 dal Brno modal split 56% MHD, 12% chodci, 12% cyklo a 20% IAD, tak by si mělo pohnout.
Řekl bych, že rozdělení dopravy by mělo být takové, jaké si přejí občané, nikoli zanícení aktivisté.
Aktivismus je na místě, ještě by se stalo, že by IAD měla 70 % a nebylo by tady k žití.
Rozdělení dopravy má být takové, aby byla kapacitní a funkční. Což se základem v podobě IAD, i přes přání občanů, nikdy nebude. Ona i demokracie se musí podřídit přírodním zákonům.
Kéž by to bylo tak jednoduché. Důchodci by chtěli větší důchody, mladí by chtěli ceny bydlení vůči příjmům jako měla generace co nakupovala bydlení v devadesátkách, zaměstnanci by chtěli větší platy apod, takhle byste mohl pokračovat do nekonečna. Zároveň v zájmu většiny asi je, abychom se tady neusmažili, dokonce aby se ani neusmažili v Africe (bezpečnostní otázka z hlediska migrace), aby náš systém byl financovatelný i se změnami demografie apod. Takže jak říkám, kéž by vše bylo tak jednoduché, jak se to snažíte vykreslit.
Kdyby bylo vše, jak si přejí občané, tak by s největší pravděpodobností většina rezidentů chtěla, aby měli neomezený vjezd a zajištěné parkování rovnou před domem a naopak by si přáli zákaz vjezdu přespolních. V reálu by to vypadalo asi tak, že by jste s vlastním autem nemohl opustit trvalé bydliště, protože na ježdění po ulici někoho jiného by jste neměl nárok.. A vlastně by jste se z té Vaší ulice ani fyzicky nikam nedostal, protože ad 1, tedy neomezené rezidentní parkování = přes tu haldu plechu by jste stejně nemohl vyjet z parkovacího stání…
No však v této anketě se mohli vyjádřit občané.
Klidně tam mohl nějaký automobilista napsat, že cykloinfrastruktury je víc než dost.
Aktivisté a neohleduplní jedinci jsou především většinová veřejnost, která se neumí odlepit od aut a auta berou jako absolutní modlu. A pokud chce někdo jezdit na kole, je to odporná levičácká smažka. Nic víc v tom není. Jen změnit myšlení české veřejnosti.
Na 12% můžete zapomenout. Snad za velmi příznivého počasí, tedy ani zima, ani moc velké teplo, žádný déšť. Kolik takových dní v roce je? A 56% MHD? Utopie. Jinak by se ještě slušelo zeptat se chodců a cestujících v MHD, kam se cyklisté cpou hlava-nehlava, jestli také nepociťují agresi ze strany pumpičkářů.
Nejvíce mě asi dokáže vytočit, když řidič před křižovatkou z vedlejší silnice zablokuje přechod pro cyklisty. Děje se to běžně, ale jedná se o přestupek. Pokud před ním stojí další vozidlo, tak musí zastavit nejméně 5m před přechodem pro cyklisty.
Kampak chodíte na takové teorie?
(Pokud máte na mysli §27 zák 361/2000, ten je o něčem jiném)
https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99ejezd_pro_cyklisty
„Řidič nesmí zastavit a stát na přejezdu pro cyklisty a ve vzdálenosti kratší než 5 metrů před ním.“
No to je právě paragraf 27. Je smutné, když vás ani výslovně upozornění netrkne, že jste mimo. Doufám, že nemáte řidičák. To bylo zvlášť hloupé.
Pokud nejste první vozidlo, tak na přechodu nemůžete ani „zastavit vozidlo“. Dobře uznávám, že nemusíte dodržet vzdálenost 5m, ale blokovat přechod nesmíte.
Ale kdeže. Pojud je to nutné k tomu, aby viděl do křižovatky přestupek to není. U druhého auta za ním už ano, ale jinak ne. Plezete si parkování a zastaven. Doufám, že nemáte řidičák, nechtěl bych vás potkat v provozu.
Však jsem napsal pokud před ním stojí další vozidlo. To vás kolikrát v jenom směru někdo pustí, dojedete na ostrůvek a před vámi zastaví nějaký idiotot, který má před sebou další auto a vy na tom ostrůvku zůstanete trčet.
Podívejte se na význam pojmů „zastavit“ a „zastavit vozidlo“. Souhlasím, že na přechodu/přejezdu se stát nemá (pokud to není z důvodu výhledu do křižovatky), ale s těmi 5 m jste mimo.
Kopec samosebou JE překážka. Ale překážkou není ani tak ten kopec sám o sobě, jako to, že typicky ta profilem nejpohodlnější možná cesta buď neexistuje (Bosonohy, Žebětín, Ořešín, Líšeň, ….), nebo je na kole nesjízdná legálně či fakticky….
Tedy problémem není kopec samotný, ale neexistující cykloinfrastruktura. Souhlas.
Když jsem bydlel v Kohoutovicích, jezdíval jsem od Pisárek na kole domů. Táhlý plynulý kopec, celkem bez problémů. Byť měl snad 200m převýšení.
Nahoru je to cajk. Dolů občas ne…jsem tam kdysi na skládačce při brždění zadřel torpédo 🙂
Jako.. cestou míjím pamětní desku Vlastimila Moravce. Cyklista co trénoval snad na Závod míru, jel z kopce dolů a sejmul ho kamion co blbě odbočoval. Jeho manželka byla snad v pátém měsíci těhotenství, dcera svého otce nikdy neviděla.
Závěr vyšetřování byl odlišný. Moravec jel kolem 80 km/h, dle svědectví Františka Vanka, který tam byl s ním. Náklaďák odbočoval vlevo, dal blinkr, ovšem Moravec ho předjížděl zleva. Vanko to viděl, a míjel nákladák správně zprava. Mimochodem, v tomto místě je nově cyklopruh, od Anthroposu až nahoru na kopec. Dolů je cyklopruh jen tu a tam, kde vyšlo místo.
O Moravcově rychlosti jsem nevěděl, a měl jsem za to, že náklaďák blinkr nedal – proto jej on předjížděl. Ale nevím jak správné informace mám já.
Pokud jel dolů fakt 80, pak by případný blinkr byl stejně jedno. To by nikdo neubrzdil, ani kdyby viděl blinkr na náklaďáku před sebou.
On ten závod míru vyhrál v roce 1972, zemřel v roce 1986, nebyl to kamion, byl to náklaďák s vlekem, vezl písek….
Uvědomuji si, jaké máme štěstí, že máme cyklostezku po obou stranách I/55. Trochu to kazí jedná křižovatka, ktera se nedá přejet souvisle, ale jinak velice super.
Asi nejlepší místo v Brně je křížení cyklostezky na jih a výpadovky na Hodonín u Makra v kombinaci se překročením řeky na stařičkém mostě. Tam už jsem viděl třikrát sražené cyklisty během dvou let.
Toho místa se taky bojím. Chtělo by to buď přechod s přejezdem nebo nejlépe podjezd.
Sic se plánuje podjezd, ale kdoví kdy. I když semafory coby řidič nemám rád, tak tam by se na tlačítko jeden hodil, klidně by se dal spřáhnout se sousední křižovatkou. Na kole jezdím radši dokola přes Holásky a vyjedu o křižovatku výš, pak už není problém odbočit k Ráječku.
V podání radního Kratochvíla je to pouhý populismus a jen kamufláž, že město Brno chce něco dělat pro cyklisty. Nejsem úplně insider, ale také trochu znám lidi na OD MMB a myslím si, že to byla především jejich aktivita, nikoliv pana radního, dobře, musel uvolnit nějaký peníz. Nicméně tímto to končí, výsledky něco říkají (ale to všechno už v Brně dávno víme) a pojede se podle starých kolejí, kdy se i na zelené louce u nových dopravních projektů projektují pouze smíšené stezky minimální šířky a to se ne a ne změnit. Viděl jsem desítky dopravních projektů v Brně, kde je… Číst vice »
Smíšené stezky v méně vytížených místech by mi ani zas tak nevadily (po čistých cyklostezkách stejně budou chodit chodci se psy na vodítku). Spíš vadí to, že se staví na hraně norem (nebo možná i za hranou) i tam, kde by bylo místo i pro lepší řešení: např. výjezd z mostu přes Svratku u Avionu směrem na jih (poměrně frekventované místo) je nesmyslná extrémně ostrá zatáčka o 120°, přitom na vnější straně zatáčky je travnatý pás. V zatáčce je ještě umístěn sloupek. Ale prostě kolo se tam fyzicky vejde, tak je to ok. Že je kolo v pohybu projektanty nezajímá… Číst vice »
Ano, a pozemek je to města Brna. Když už tam nedávno předělávali most, tak jsem si říkal, že by mohli i tohle…
ZKuste to dát jako projekt v damenavas.cz, třeba pro to lidi budou hlasovat.
Jj. Kratochvíl je na své pozici už hodně dlouho, a za tu dobu se toho pro cyklisty skoro nic nezlepšilo.
Kopce přesně, dost lidí vidí kopce jako základní příčinu proč nejezdí na kole nebo proč se na kole jezdit nedá. a přitom si neuvědomují, že na žádném z kopců v okolí jejich bydliště, tedy v mém případu v Praze , se nehromadí cyklisté 🙂 Existují totiž i možnost “ z kopce“ kde se, pro mnohé velmi překvapivě jede dolů a to většinou napraví průměrnou rychlost na přijatelnou a to nejdéle na cestě zpátky 🙂 .
Heleďte nejezdil bych v Praze, ani kdyby byly cyklodálnice 🙂 Takovouhle anketu vyplní převážně lidi jezdící na kole.
A neměly by naše volené zástupce zajímat názory určitý druh dopravní infrastruktury zejména od těch, kteří ji používají a tedy s ní mají nějakou zkušenost?
Ano měl, ale zároveň platí například, že rozpočet je jen jeden … pro všechny.
Tudíž ho nelze celý vyčerpat pouze pro rozvoj IAD.
A můžu ten rozpočet pro cykloinfrastrukturu vidět?
A porovnat s rozpočtem na IAD?
I cyklisti jsou lidi. A občané města.
😀 myslím, že bychom se v případě Brna dost divili, co je rozpočtováno na cyklo a pěší infrastrukturu vs. co je pro IAD a podle toho to taky vypadá, stagnace v 90. letech… ač nejsem příznivec ANO (a teď už ani jeho, protože se zbláznil, kam se teď vrtnul), tak ještě v době jeho primátorování měl dobré myšlenky a lidi kolem sebe a Brno mělo vizi nejen pro IAD, ale to se s příchodem ODS(ANO) zase vrátilo nazpět na neinvenční přemýšlení jetí starých kolejí, občas tu a tam, aby se neřeklo (ale i to je málo)
jméno mně uniklo, omlouvám se, myslel jsem primátora Vokřála, ale z kontextu by to šlo poznat
Ano i ne, chybí mi tam data, jestli hlasující už na kole jezdí, či nikoliv a pak hlavní otázka pro ty co nejezdí, zda by začali při vylepšení infrastruktury, nebo jim vadí právě ty kopce. Protože jinak můžete dělat infrstrukturu pro pár nadšenců.
V dnešní době elektrokol už kopce opravdu nejsou problém.
Technicky, finančně už to může být horší.
Např. v Rakousku už téměř neelektrokolo nevidíte. A my jsme přece podobně vyspělá země, takže za pár let už se tu budou prohánět také pouze elektrokola 😀
“ nebo jim vadí právě ty kopce. “ – však toto byla jedna z otázek. Četl jste článek aspoň?
A umíte číst vy? 😉 Z ankety není jasné, jak jsem i psal, jaká skupina a procentuální rozložení hlasovala. Taky mohlo hlasovat 100% lidí, kteří momentálně na kole a tudíž je výsledek dost bezpředmětný. Ale to je tak stejně bezpředmětná diskuze tady, protože už jsou tady zas ultras….
Tak tu vaši domněnku o 100% vám velmi rád rozporuji.
Ankety jsem se účastnil i já, přestože na kole už nejezdím. Po Brně není skoro kde (bezpečně).
Kopce svým způsobem vadí všem, kdo jezdí na kole. Někteří se s tím akorát lépe vypořádají. Nejhorší v městské cyklomobilitě jsou kopce, do kterých se nelze předem rozjet nebo na ně rovnou najet, protože u nájezdu je nutno objet zábradlí/pravý úhel/patník atp.
Brno cykloinfrastrukturu buduje – tedy rozhodnutí, zda ji budovat nebo ne již evidentě učinilo. Problém (podle mě a asi i pole výsledků ankety) je v tom, že ta cykloinfrastruktura není moc dobře navržena. To má hned několik důvodů a jelikož jsem měl onu pochybnou čest s vyjadřováním PČR ke stavebním projektům, domnívám se, že značná část těch problémů spočívá ve špatné legislativě a nevhodných normativech, na což navazuje nezájem ze strany PČR požadovat skutečně bezpečná řešení a na to navazující snaha projektantů to navrhnout tak aby s tím bylo nejméně práce.
to je vaše věc, jen říkám, že výmluvy a připomínky na to, že jsou v Praze kopce a v Amsterdamu “ všude rovina“ poslouchám už docela dlouho ( řidičák mám přes 40 let ) a jsem i ve svém věku a při dodržování předpisů schopen ujet za hodinu zhruba 22-23 km aniž bych se potom musel několik hodin rehabilitovat v křesle nebo tři další dny jezdit autem . Mám to místo cvičení a každý den předjedu v pražských kolonách mrak unuděných automobilistů kteří možná jsou tak prudce inteligentní, že když je anketa pro cyklisty a vyjde z ní, že cyklisté… Číst vice »
Tohle zabírání cyklopruhu není jen v Brně. Ve Zlíně na T.Bati vpodstatě naproti služebny PČR na cyklostezku pravidelně umísťují kontejnery na odpad. Strůjce cyklostezky asi netušil, že jednou týdně se vyváží odpad z okolních domů a autům přece parkování ubírat nebudeme, že…..Pokud to člověk nezná a v noci takové překvapení na cyklostezce nečeká…..
Cyklopruh není cyklostezka.
A keby pumpičkári (nepliest si slušných cyklistov a pumnpičkárov!!!) prestali byť chráneným druhom, ale pekne rad radom dostávali pokuty za jazdu po chodníku, po prechode pre chodcov a v jednosmernej ulici v protismere tak za mesiac prehadzujeme zlaté tehly vidlami…
Kdyby gumohlavi (neplést si slušné řidiče a gumohlavy!!!) přestali být chráněným druhem, ale pěkně popořádku by dostávali pokuty za parkování, za vjezd za zákaz vjezdu u přechodů a překračování maximální rychlosti, tak za měsíc přehazujeme zlaté cihly vidlemi…
to, že po tom přechodu přejede je pro jeho veličenstvo pana řidiče přece lepší, ponevadž bude čekat kratší dobu, než kdyby bylo kolo vedeno
Akorát že to ještě některým nedošlo. Je to už dýl, co mně nejakej mladej od volantu skrz otevřené okýnko poučoval. OK, slezl jsem před ním a došel to. Jestli si tím pomohl vážně netuším 🤔
Jako cyklista jste na přechodu jako defacto na vedlejší silnici, tak nechápu, proč si vynucovat přednost.
Jsem cyklista a pokud na silnici nejsou auta, tak přechod klidně přejedu, ale pokud si chci vynutit přednost, tak z toho kole prostě slezu…
Já si přednost nevynucoval. To nemám ve zvyku. Jezdím ohleduplně, jsem vidět, osvětlený.
Počkal jsem až auta zastaví. Ten chlapec zastavil kvůli chodcům a já rychlostí chůze jel taky. Tak abych nikoho neohrozil a ani neomezil. Ale pokud to pro něj byl nepřekonatelný problém……No co už. Všichni míváme slabší chvilky
Pokud ovšem na ten přechod nepřijede zcela nečekaně a rychle třeba zpoza rohu, to je naopak nesmírně nebezpečné. Rozhledové poměry na přechodech s cyklisty nepočítají, pokud není součástí i cyklopřejezd.
Teoreticky ano, ale na druhou stranu, tady u nás kdykoliv kouknu, v cyklopruhu co 50 m něco parkuje (a pokutu nedostane), objíždět to je pro cyklistu fakt nebezpečný a musí se neustále ohlížet a vybočovat do sousedního pruhu s mnohem těžšími auty. Nebo v křižovatce pruh zmizí, vstřebá se do jízdního pruhu bez nějakého varovněšjího značení nebo si doprava odbočující řidiči nevšimají, že tam kříží cyklopruh a zase je vzteku a troubení na agresivní pumpičkáře (přitom to jsou oni kdo porušil pravidla v křižovatce). Tak to někaod na kole raději projede po přechodu pro chodce, což se sice nesmí, ale… Číst vice »
Zrovna dneska na to vyšlo video: https://youtu.be/HrSzPALwjFo?si=n0A4seqLXuadJMG9
Na tohle mám tajný tip: Pokud si na kolo koupíte a namontujete zpětné zrcátko – stojí cca 150-250 korun – nebudete se muset ohlížet, ale bude stačit mrknout do něj a hned bude vaše jízda mnohem bezpečnější.
Osobně bych bez zrcátka tedy nejezdil; nechápu, proč to není povinná výbava. A hodí se nejen na silnici, ale i na rušnější cyklostezce.
Samozřejmě, ale nic to nemění na nutnosti neustále vjíždět do pruhu plného aut.
Zrcátko má ve městě svoje výhody, ale opravdu nechápu, proč by to měla být povinná výbava.
Tak je to něco jako byste jezdil autem nebo na motorce bez zrcátek. Pokud jede kolo nebo elektrokolo po normální silnici, kde jezdí auta, měla by být výbava zrcátkem povinností.
Ze zkušenosti plyne, že 95 % cyklistů, kteří mají na kole zrcátka, se do nich stejně nedívá (dokonce mám někdy dojem, že sledují provoz za sebou mnohem méně, než ti bez zrcátek). Kdo nemá problém s krkem, otočí hlavu o trochu víc a vidí dozadu úplně v pohodě. (to třeba v autě a na většině motocyklů nejde). Takže nezaváděl bych povinná zrcátka, ale povinnost sledovat provoz za sebou (i na.cyklostezkách).
dneska zrcátko, zítra povinný záznam jízdy…..
Je to tak.. zrcátko jsem si dal na kolo a už si bez něj jízdu neumím představit. Také nechápu, že to není povinnost..
Ale tak ono třeba i letní nesvícení některých jedinců, co mají ty pochybný LEDky, je hodně úlet v předpisech 😀
Skvěle napsané. Raději budu porušovat předpisy než se nechat zabít autem na hlavní silnici, kde se jezdí nebezpečně a ještě budete za zlého Vy, že tam jezdíte na kole a nejspíš to i Vy odnesete a ne řidič (jsme v ČR, zde se praktikuje přesný opak chování oproti „západu“ nebo Skandinávii).
Zase ta lež o zákazu ježdění po přechodech pro chodce… Po přechodech pro chodce NENÍ zakázáno jezdit, ani na kole, ani autem. (Pokud se mýlím, odkažte mě na příslušný odstavec v zákoně, který to zakazuje, děkuji).
(ano, cyklista není chodec, tedy nemá na přechodu žádnou přednost, je řidič vozidla, tedy dává přednost chodcům atd. atd., ale pouhé přejetí prázdného přechodu není nic proti ničemu)
Kdyby se důsledně bodovaly všechny přestupky za volantem, tak nepotřebujem dálnice…
Víte, proč cyklisti často jedou po chodníku?
Protože cyklostezka není a na sinici jsou agresivní řidiči.
Je to špatně, nemá se jezdit po chodníku. Ale je to důsledek jiných špatných věcí.
V Nizozemí jsem cyklistu na chodníku snad nikdy neviděl. Cím to asi tak bude..?
Tak to asi nevíte, že existovala kdysi cyklo-novela silničního zákona, která umožňovala automaticky jet cyklistům v jakékoliv jednosměrce v protisměru…. že to neprošlo, je druhá věc, ale nebylo to daleko….
to je škoda, pak by bylo mnohem jednoduší osadit ty jednosměrky kde to nedává smysl zákazem než jednu každou průjezdnou pro cyklisty bojovat s úředním šimlem roky …
V Brně pokud se dívám správně vládne ODS s TOP 09, ANO, Lidovci + Starostové, Piráti a ČSSD. V opozici jsou SPD a Zelení s hnutím Žít Brno. Reativně překvapivě, pro mne uspořádalo Brno s tímto vedením tuto anketu.
Podle mého názoru odpovídalo cca 3000 Brňanů a předpokládám, že odpovídali pouze Ti, kteří na tom měli nějaký zájem, tzn. měli zájem na cyklistice, ostatní to nejspíš ponechali bez povšimnutí. Přespolní také nejsou anketou potrefeni.
Anketa je zajímavá věc, ale…
Piráti jsou v opozici
„Anketa je zajímavá věc, ale“ is the new „nejsem rasista, ale“
Tak pro Vás řečeno jinak. Wiki: Anketa (z franc. enquête [ankét], průzkum, šetření) je průzkum názorů. Informace získané anketou nelze zobecnit (neodrážejí charakteristiku celé populace).
Jasne, ale tak to ta anketa i podává. “ Výsledky každé (i této) ankety jsou zajímavým a důležitým náhledem do dané problematiky očima veřejnosti, přesto je nemůžeme zobecnit na celou populaci (v našem případě na všechny obyvatele Brna). Proč? Protože se nejedná o reprezentativní šetření či průzkum. Anketa obecně vždy vybízí k zapojení spíše aktivnější či nějak zainteresované a ti bývají otevřenější a kritičtější. Nevýhodou ankety tak je, že ji vyplní jenom část z těch, kterým je určena. Výsledky ankety tedy nelze považovat za reprezentativní výzkum určité populace, například všech obyvatel města. I tak se však jedná o velmi cennou… Číst vice »
Otázka je ta, kolik odpovídalo lidí, kteří by možná na kole jezdili, jak moc jim vadí kopec apod.
Jak říkam Brno má 400 tis lidí a aglomerace možná 700 tis. Moc se z toho nedovíme, co by chtěl ten zbytek kromě těch 3000 lidí, protože ten zbytek není moc motivován odpovídat a už vůbec se z toho nedozvíme jak by se zachoval skutečně. Zima, léto kopec, nekopec.
Jak tady někdo píše to je spíš asi hezký alibismus politika, tato anketa.
U nadšenců a příznivců cyklo možná vzniká dojem, že teď už stačí málo… Jenže realita a politika je složitější věc.
Tak samozrejmě. Ale to není chyba téhle ankety, těžko ty lidi donutite aby se vyjadřovali. Cast těch lidi tam byla i necyklisti, ty data sety se daji filtrovat a vážit. Já teda nejsem sociolog a předpokládám ze vy taky ne, ale existují způsoby jak tyhle věci zohlednovat a uvažovat s nimi abyste odfiltroval alespoň z části ten bias. Jako jasne, bude to trvat roky a spis asi desítky let, než Brno tu infrastrukturu vybuduje a současným politikům v tomhle absolutně neverim, ale už jen ze si brněnská ODS děla PR v helmach a na kolech trosku muže značit naději na… Číst vice »
to jak jsi tam zakomponoval angličtinu je fakt dobré, je vidět že se vyznáš a jsi světový
Česky, anglicky, česky? Proč? 😀
Pidgin czechglish forevr!
„Koupil jsem si v autletu autfit,“
něco na autdór, hlavně na treky…“
(Folk Team)
https://www.youtube.com/watch?v=eTCu_pCOFR0
Stačí poslouchat lidi na ulici nebo kdekoliv jinde. Už to dělají dost běžně, že mluví napůl anglicky a napůl česky a nejsou to cizinci 😀
Jsem rasista a ještě k tomu… 🤫🧏🏻♂️
Mají tam taky ten báječný zvyk, že cyklista jede před vámi a náhle odbočí doleva na přechod a potom jede dál po chodníku? Ještě, že člověk na tyto dárce orgánů bere ohled.
Tohle je všude, jede po silnici, padne červená, co by čekal, šup na chodník mezi chodce. Ale běda jak bych ho chtěl předjet, to by bylo hned metr a půl.
Halda jich večer jezdí bez světel.. Škoda slov.
Nebo ten báječný zvyk, kdy těsně před křižovatkou řidiči i řidičky cyklistu předjedou a hned brzdí? Už pradávno mi vtloukali do hlavy, že jezdit se má především hlavou.
Někteří držitelé řidičských oprávnění mají z mně neznámého důvodu dojem, že kolo musí na rozdíl od všeho ostatního předjet hned když ho dojedou. Často jsou to ti, co jsou rádi, že se drží volantu, zdržují i autobusy a o blinkru, nedejbože o zrcátku nejspíš nikdy neslyšeli. Čekám, kdy je začne PČR řešit, ale dočkám se leda tak dalších Speed marathonů.
Nebylo to teda v Brně, ale u nás mezi vesnicemi, tak jsem asi před měsícem viděl dva cyklisty jak jedou po silnici vedle sebe a z vesela si povídají. Já jel naštěstí v opačném směru, takže mě neomezily, ale chápu tu radost ostatních kteří je nejspíš dojeli v těch zatáčkách.
Já na kole potkávám denně auta na uzavřených cestách v lese, na obslužkách a dokonce i na cyklostezkách. Taky z nich nemám radost. No a?
Cyklistky si prostě rády povídají. Cyklisti by nikoho jistě neomezili.
Nicméně při existenci předpisu o odstupu 1,5 m úplně nechápu to brojení proti jízdě dvou kol vedle sebe.
Jasně je to podle zákona. Ale prakticky mám za to, že při provedení legálního předjížeděcího manévru s autem stejně do protisměru musíte.
A pokud jedou cyklisti po dvou tak je přec předjížděná délka poloviční, ne?
Jedině snad na těch nejužších silničkách, kde se nevejdete.
Nedá se říct, že byste vy jako řidiči byli k sobě navzájem kolegiální. Natož abyste brali ohled na ostatní účastníky provozu. 👎Tak komu tady chcete co vyčítat?
Nikdo nevyčítá, jen upozorňuje, že někdo to někdy nemusí ubrzdit a černého petra má cyklista. Je to bohužel rozdíl víc než jedné váhové kategorie.
Řidiči, cyklisti i chodci dělají občas prasárny, tohle vypočítávání co, kdy, kde, kdo, jak vůbec nemá smysl. Tady jde o nastavení co nejbezpečnějšího prostředí, třeba to pak pomůže i vzájemné ohleduplnosti.
Kdyby to bylo vyjimečné, jako když nějaký hňup s autem nedá přednost na křižovatce, tak neřeknu. Tohle je ale opravdu nějaká novinka, kterí se uchytila. Přerod cyklisty v chodce. Pokud to udělá na světlec, je to OK, ale na obyčejném přechodu je to sebevražedné.
Naprostý souhlas. Většina z nás zná pohled od volantu, řídítek i pohled chodce. Buďme k sobě prosím ohleduplní.
Řekl bych, že blbci jsou ve společnosti rozprostřeni tak nějak rovnoměrně. Jenže ti, co kolem sebe mají nejméně tunu železa jsou tímto mnohem nebezpečnější. 🙂
No právě. Když cyklista nebo i chodec dělá volovinu, riskuje převážně svůj život.
Když dělá nějakou volovinu řidič v autě, riskuje především životy těch okolo.
A o tom to je. V autoservisu tu díru po hlavě cyklisty co se náhle rozhodl stát chodcem snadno opraví. Na pitevně to ale opačně neumí.