Kontrolní den ve Škodě. První nový RegioPanter vyjede na jihočeské tratě na přelomu ledna a února
Nový RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: České dráhy
Nové jednotky postupně začnou vozit cestující na linkách z Budějovic do Písku, Jindřichova Hradce a Tábora.
Jihočeský? A co Jihomoravský?
„Tyto vlaky skokově zvýší kvalitu železniční přepravy na úroveň 21. století“
No nevím, asi jsem staromilec, třeba 1 WC na 140 sedaček mi nepřipadá jako zvýšení kvality. Tak aspoň doufám, že jsou další neduhy nejstarších panterů už vychytané – že se nový už netřese, výrazně se zlepšily chodové vlastnosti a větrání, je kam uložit kočárek nebo jízdní kolo, aby nepřekážely. Nad podvozky mě u panterů štve, že se mi do zavazadlové police nevejde batoh. Pak bych očekával pohodlnější sedačky, přívětivější osvětlení, že nebudu sedět při otevřených dveřích v průvanu a nebude rušit pípání dveří….
Budete sedět u otevřených dveří, budete mít jedno WC na 140 sedaček,Nad podvozky se Vám nevejde Baťoh a pípání dveří tam bude také. 🙂
Už jsme zvyklý na plečky . Proto k nám posílají smradlavou 004
každý nový panter v síti sž, dobrý panter. škoda, že nejsou i nějaké diesel-elektrické, že by zajely i mimo dráty….
“ „Tyto oblíbené jednotky procházejí v průběhu let průběžným vývojem “ … u ČD je všechno oblíbené, pamatuji na reklamu v jízdním řádu, kde za oblíbenou označovali nějakou snad víkendovou jízdenku, kterou právě teprve zaváděli, tedy ještě vůbec neměla příležitost stát se oblíbenou.
Vzpomínám na „oblíbené a osvědčené motorové vozy 843“.
No, tak snad to nedopadne jako s novějšími vagony na Vltavách (Lužnicích).
Ty bych soudil až po letošním napojení druhé koleje.
A jak to dopadlo na Vltavách a Lužnicích? Tam postupně dochází k nasazování novějších vagonu.
Jestli není lepší kupovat nějaké kapacitní efektivní vlaky. Než 2 vozové..
V Jihočeském kraji naprosto dostačující kapacita na velkou většinu vlaků, a na těch pár vlaků kde by to nestačilo tak lze jednotky spojovat dříve třeba na Velenice v 16h (od zavedení vlaku v 17h jezdí tedy na všem jedna jednotka)
Tak pokud jim to ten kraj adekvátně zaplatí a mají adekvátně dlouhou smlouvu, tak je mi to jedno. Pokud ne, tak kupovat 2 vozové TSI … Místo pořádných mnohavozových kissu na velké kapacitní relace. A rychlíky. Kde jezdí klasické vozy.
Ty mnohavozové kissy do Velenic nebo Písku by kraj musel taky zaplatit
Efektivní? Když tím vlakem jezdí 50 lidí, tak opravdu není potřeba tahat 4 vagóny.
Ústecký kraj chce podle svého Dopravního plánu po soutěži v roce 2023 (pokud se nepletu) na linkách U2, U3, U32, U51 a U54 taky přecházet na EMU160. Ostatně v případě linek RJÚK to proběhne již letos nasazením Pesa elf.eu.
Tam jezdí v současnosti peršing se třema, tady není alternativa EMU 160.
Ten Peršing se třema je hlavně z důvodu brzdících procent, ne z důvodu kapacity. Kdyby měl vlak jen 2 vozy, musel by mít dosti omezenou stanovenou rychlost.
A v Jčk jezdí plech se třema. Point being?
V JčK jezdí už dost dlouho plech se dvěma, poslední dobou občas i s jedním. Z pohledu brždění je to blbý, ale vozy nejsou.
Předpokládám, že pokud pojedete s rodinou na dovolenou, tak si, v souladu s vaším výrokem, pronajmete „kapacitní efektivní“ autobus.
Prostě nevím jestli jim to objednavatel zaplatí. Adekvátně. Dotace asi taky nic. Nevím jestli mají dlouhou smlouvu.A misto toho aby se radši koupily Kissy na rychlíky nebo tam kde se vozí hodně lidí. Kde ta železnice dává nějaký smysl.
Huh. Samozřejmě, že jim to objednavatel zaplatí, jinak by to ČD nekupovaly.
Na „kissy na rychlíky“ (obecně kapacitní EMU) probíhají předběžné tržní konzultace, jsem si dost jistý, že jste článek o nich tady taky komentoval a tedy snad i četl.
Tak to že jsou dvousystémové je v Jihočeském kraji asi jedno, tam je ten druhý, stejnosměrný, systém spíš navíc.
Výroba dvousystémových, přestože budou příštích pát let jezdit jen na střídavině, je naprosto správný krok. Když by se za řekněme 10 let rozhodlo o náhradě regionov na trase Tábor-Benešov pantery, tak je tam jen jednoduše nasadíte. Pokud budou jen střídavé, tak je buď budete muset dualizovat (viz děčínské 440), nebo je tam prostě nenasadíte.
On je stejnosměr (nejen) pro jihočeské pantery dobrý i z jiných důvodů – dojede vlastní silou do Prahy na soustruh nebo třeba na opravu do Šumperka… Je to sice „prkotina“, ale „prkotina“ je i ss systém oproti čistě střídavé verzi…
Trať 220 na jih od Olbramovic spíš směřuje k provozu bez vlaků kategorie Os.
Nyní ano, ale je to dobrý příklad pro využití stejnosměru, protože je to tam z JčK nejblíž.
Ano, příklad je to krásný. Akorát že už to není dopravce, kdo rozhoduje o tom, kam který vlak bude jezdit. A ty mínusy, za které děkuju, svědčí o tom, že si tohle spousta lidí ještě vůbec neuvědomuje. A pokud píšu, že na části trati 220 hrozí zastavení dopravy osobních vlaků (tj. vlaků kategorie Os), tak to nepíšu proto, že bych to chtěl, nebo se na to těšil, ale protože tímto směrem vývoj reálně směřuje.
Ovšem v Brně si to nemyslí, a proto nové pantery pro JMK budou jednosystémové na 25 kV.
Oni mají údržbu v ceně, jim je jedno, kam a jak to bude jezdit na opravu.
To asi těžko, dualizace ústecký kraj právě proto že se přechází/ má přecházet na 25KV , to by za chvíly jednotky neměly kde jezdit. Každý objednavatel si platí za to co u něj jezdí,a smlouvy jsou většinou na delší období- to je důvod koupě nových vozidel.
Dvousystémovost se dělá tak, že z trafa vyvedete a usměrníte 3000 V a ne jiné napětí. Plus pár spínačů okolo toho.
Pán si plete pojem a průjem ,napájecí napětí AC/DC je dáno trolejí-jaké je v ní napětí-. Ne opačně
😀 Když budou chtít delší, tak to rozdělí a doprostřed dají B-čko 😀 Ale vážně, pokud tam není víc potřeba, tak na co kupovat větší…
Mýlíte se. Jiří Kocourek má pravdu. Na vstupu trakčního střídače je vždy DC, obvykle napěťové hladiny 3-4kV.
Tak já vám nevím. Trafo tam je. Usměrňovač za ním taky. Dokonce jsou tam namalované i ty sběrače.
https://media0.wgz.cz/images/media0:50ffacec12d76.png/schema_trakce.png
elektrotechnice tak úplně nerozumím….asynchronní motory jsou ale podle všemožných podkladů střídavé…
Tak znova: Z troleje střídavina do trafa, snížit napětí, za trafem usměrnit*. Stejnosměrný proud jde do trakčních měňičů, v nich rozstřídat a poslat do trakčních motorů.
*) a semka se dá připojit sběrač na 3000 V stejnosměrných
takže usměrňujeme a pak za rozstřídáme. ok.
A trakční motor na zmíněném stroji je jaký ,nebo na jaké napětí???
já bych byl trochu opatrnější…wiki např. tvrdí, že asynchronní motor je na střídavé napětí. tak nevím, jak to je tady….protože tady by měly být osazené asynchronní motory….
Zajímavé to Brno hl.n. na tom LED panelu. Že tam nedali třeba Budějovice 😁
Ano, o víkendech probíhá zkušební provoz jedné jednotky místo jedné klasické soupravy.
Stejný komfort, jako vlaky EC? To v žádném případě, přestože jsou pantery z poslední série již vcelku příjemné.
Na Dvořiště se zapomnělo schválně, nebo omylem?
Tam to stojí na Jižním expresu a Donau-Moldau expresu.
Ano, to je základní dvouhodina, přičemž brzo ráno, později večer a v liché odpolední hodiny vyráží klasiky.
No a? Do Hradce vyráží B/Bdt+Bds prakticky neustále
No však. Do Hradce jezdí klasiky na všech Os/Sp, a tak budou nahrazeny panterem. Na Dvořiště těch klasik není tolik, ale jsou, a světe div se – zoběhované se spoji do Tábora a J.Hradce. Proto se divím, že nejsou ve výčtu tratí zahrnuty.
V prosincové tiskové zprávě k novému jízdnímu řádu bylo Dvořiště uvedeno, v dnešním oznámení ne. Bude to předmětem našeho dotazu na ČD.
Ještě mě napadá, že by na HD (a s tím i Lipno) mohly být nasazeny až ty dalších pantery. V poslední (nedávné) objednávce ČD bylo uvedeno přibližné rozdělení a Jihočeský kraj tam byl uveden.
Na Lipno smí v současnosti pouze 650.001 – 004 (a jezdí tam pouze 004). Až skončí zkušební provoz, bůh ví, co se pak (ne)podaří vypapírovat…
To je asi nejpravděpodobnější + by v té druhé objednávce měli být i kusy pro Velenice-Veselí.
Spíš bych se ptal objednavatele, jaké má plány, záměry a úmysly.
Zatím tam mají o víkendech od konce dubna do konce září vlaky
3881, 3884, 3885, 3888. Takže prozatím snad větší garantovanost na těchto spojích.
To už bylo letos, ale reálně tam ten panter jel asi dvakrát, jinak klasiky. Až bude panterů víc, je velmi pravděpodobné, že bude o víkendu na tyto vlaky nějaký volný. Ale pořád máte tyto (a další ranní + večerní) spoje vedeny i v pracovní dny (kromě 3881/3884, ten jezdí v X jen v letní sezoně).
Napadá mě taková fantasmagorie:
Co kdyby jezdil Panter BEMU po kolečku: ČB-České Velenice-Tábor-Písek-ČD? To by se ušetřilo Regionov.
A k tomu přidat Benešov-Tábor-Jihlava-Havlíčkův Brod…..
Tak se do mě pusťte s mínusy….
viz str. 93 v diplomové práci „MOŽNOSTI VYUŽITÍ BEMU V PODMÍNKÁCH ČESKÉ REPUBLIKY“
Autor: pan Ing. Pavel Homolka, 2020, ČVUT Fakulta Dopravní.
Oponoval pan Ing M.S. který, mám pocit, pracoval/pracuje v JIKORDu
https://dspace.cvut.cz/handle/10467/87962
Nová generace Panterů má při rozjíždění zvuk, který se určitě zapíše do dějin… 😀 V dobrém…
Má stejný zvuk jako britská jednotka 465
Jediná vada na kráse jsou ty rány při každé stahovačce. To se kolikrát fakt leknu.
Kde udělali „soudruzi u Stadlera“ chybu, že ta nenáviděná Leošova „tramvaj“ prakticky není slyšet ani při brždění.
Nevím. Nedávno jsem seděl v první třídě na vlaku z Plzně do Karlových Varů a kdybych neměl NC sluchátka, tak bych z těch pazvuků asi brzy dostal psotník. Fakt si nepamatuju, že by mi v nějakém vozidle ty zvuky tak vadily.
Samé sliby. Dneska do Beskyd žádný nový vlak, staré koženky. A z Ostravy-Kunčic do Svinova nás táhla žehlička se stejnými starými vozy, jako ty z Beskyd. Už došly i Tornáda ….. .
Jeden push (bez pull) je v Kolíně.
OJETÁ alternativa se mohla jmenovat Regiojet – Herkules – Dosto. Ale nikdy se to tak nedělalo.
Jak se zde psalo, jsou odstavené kvůli dveřím
Žehla jela jen na jediném páru vlaků Svinov – Kunčice.
Na druhou stranu Regionální Pavouky se už zase podařilo nastartovat. Slavme, jásejme, velebme modrého dopravce!
tak tornádům bych to odpustil….ale ty push pully jsou slušný průšvih.
neví někdo (třeba redakce) jaké jsou podmínky proplacení dotace?
Takže na Dvořiště nakonec nasazovány nebudou?