Kontrolní den ve Škodě. První nový RegioPanter vyjede na jihočeské tratě na přelomu ledna a února

Nový RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: České dráhyNový RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: České dráhy

Nové jednotky postupně začnou vozit cestující na linkách z Budějovic do Písku, Jindřichova Hradce a Tábora.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Jihočeský? A co Jihomoravský?

CHODECzJIHU

„Tyto vlaky skokově zvýší kvalitu železniční přepravy na úroveň 21. století“
No nevím, asi jsem staromilec, třeba 1 WC na 140 sedaček mi nepřipadá jako zvýšení kvality. Tak aspoň doufám, že jsou další neduhy nejstarších panterů už vychytané – že se nový už netřese, výrazně se zlepšily chodové vlastnosti a větrání, je kam uložit kočárek nebo jízdní kolo, aby nepřekážely. Nad podvozky mě u panterů štve, že se mi do zavazadlové police nevejde batoh. Pak bych očekával pohodlnější sedačky, přívětivější osvětlení, že nebudu sedět při otevřených dveřích v průvanu a nebude rušit pípání dveří….

Apollo17

Budete sedět u otevřených dveří, budete mít jedno WC na 140 sedaček,Nad podvozky se Vám nevejde Baťoh a pípání dveří tam bude také. 🙂

Vesničan

Už jsme zvyklý na plečky . Proto k nám posílají smradlavou 004

libor

každý nový panter v síti sž, dobrý panter. škoda, že nejsou i nějaké diesel-elektrické, že by zajely i mimo dráty….

Vít Jůza

“ „Tyto oblíbené jednotky procházejí v průběhu let průběžným vývojem “ … u ČD je všechno oblíbené, pamatuji na reklamu v jízdním řádu, kde za oblíbenou označovali nějakou snad víkendovou jízdenku, kterou právě teprve zaváděli, tedy ještě vůbec neměla příležitost stát se oblíbenou.

Kubrt

Vzpomínám na „oblíbené a osvědčené motorové vozy 843“.

S. Kaisler

No, tak snad to nedopadne jako s novějšími vagony na Vltavách (Lužnicích).

tarten

Ty bych soudil až po letošním napojení druhé koleje.

Cestující

A jak to dopadlo na Vltavách a Lužnicích? Tam postupně dochází k nasazování novějších vagonu.

zdenek

Jestli není lepší kupovat nějaké kapacitní efektivní vlaky. Než 2 vozové..

Tomariero

V Jihočeském kraji naprosto dostačující kapacita na velkou většinu vlaků, a na těch pár vlaků kde by to nestačilo tak lze jednotky spojovat dříve třeba na Velenice v 16h (od zavedení vlaku v 17h jezdí tedy na všem jedna jednotka)

zdenek

Tak pokud jim to ten kraj adekvátně zaplatí a mají adekvátně dlouhou smlouvu, tak je mi to jedno. Pokud ne, tak kupovat 2 vozové TSI … Místo pořádných mnohavozových kissu na velké kapacitní relace. A rychlíky. Kde jezdí klasické vozy.

Cestující

Ty mnohavozové kissy do Velenic nebo Písku by kraj musel taky zaplatit

Jiří Kocurek

Efektivní? Když tím vlakem jezdí 50 lidí, tak opravdu není potřeba tahat 4 vagóny.

PepaM

Ústecký kraj chce podle svého Dopravního plánu po soutěži v roce 2023 (pokud se nepletu) na linkách U2, U3, U32, U51 a U54 taky přecházet na EMU160. Ostatně v případě linek RJÚK to proběhne již letos nasazením Pesa elf.eu.

55p

Tam jezdí v současnosti peršing se třema, tady není alternativa EMU 160.

Apollo17

Ten Peršing se třema je hlavně z důvodu brzdících procent, ne z důvodu kapacity. Kdyby měl vlak jen 2 vozy, musel by mít dosti omezenou stanovenou rychlost.

PepaM

A v Jčk jezdí plech se třema. Point being?

Lesan

V JčK jezdí už dost dlouho plech se dvěma, poslední dobou občas i s jedním. Z pohledu brždění je to blbý, ale vozy nejsou.

Karl vB.

Předpokládám, že pokud pojedete s rodinou na dovolenou, tak si, v souladu s vaším výrokem, pronajmete „kapacitní efektivní“ autobus.

zdenek

Prostě nevím jestli jim to objednavatel zaplatí. Adekvátně. Dotace asi taky nic. Nevím jestli mají dlouhou smlouvu.A misto toho aby se radši koupily Kissy na rychlíky nebo tam kde se vozí hodně lidí. Kde ta železnice dává nějaký smysl.

Kubrt

Huh. Samozřejmě, že jim to objednavatel zaplatí, jinak by to ČD nekupovaly.

PepaM

Na „kissy na rychlíky“ (obecně kapacitní EMU) probíhají předběžné tržní konzultace, jsem si dost jistý, že jste článek o nich tady taky komentoval a tedy snad i četl.

David

Tak to že jsou dvousystémové je v Jihočeském kraji asi jedno, tam je ten druhý, stejnosměrný, systém spíš navíc.

Lesan

Výroba dvousystémových, přestože budou příštích pát let jezdit jen na střídavině, je naprosto správný krok. Když by se za řekněme 10 let rozhodlo o náhradě regionov na trase Tábor-Benešov pantery, tak je tam jen jednoduše nasadíte. Pokud budou jen střídavé, tak je buď budete muset dualizovat (viz děčínské 440), nebo je tam prostě nenasadíte.

bakiy

On je stejnosměr (nejen) pro jihočeské pantery dobrý i z jiných důvodů – dojede vlastní silou do Prahy na soustruh nebo třeba na opravu do Šumperka… Je to sice „prkotina“, ale „prkotina“ je i ss systém oproti čistě střídavé verzi…

Daniel Jablonecký

Trať 220 na jih od Olbramovic spíš směřuje k provozu bez vlaků kategorie Os.

Lesan

Nyní ano, ale je to dobrý příklad pro využití stejnosměru, protože je to tam z JčK nejblíž.

Daniel Jablonecký

Ano, příklad je to krásný. Akorát že už to není dopravce, kdo rozhoduje o tom, kam který vlak bude jezdit. A ty mínusy, za které děkuju, svědčí o tom, že si tohle spousta lidí ještě vůbec neuvědomuje. A pokud píšu, že na části trati 220 hrozí zastavení dopravy osobních vlaků (tj. vlaků kategorie Os), tak to nepíšu proto, že bych to chtěl, nebo se na to těšil, ale protože tímto směrem vývoj reálně směřuje.

Kamui

Ovšem v Brně si to nemyslí, a proto nové pantery pro JMK budou jednosystémové na 25 kV.

Ondřej

Oni mají údržbu v ceně, jim je jedno, kam a jak to bude jezdit na opravu.

Marek

To asi těžko, dualizace ústecký kraj právě proto že se přechází/ má přecházet na 25KV , to by za chvíly jednotky neměly kde jezdit. Každý objednavatel si platí za to co u něj jezdí,a smlouvy jsou většinou na delší období- to je důvod koupě nových vozidel.

Jiří Kocurek

Dvousystémovost se dělá tak, že z trafa vyvedete a usměrníte 3000 V a ne jiné napětí. Plus pár spínačů okolo toho.

Marek

Pán si plete pojem a průjem ,napájecí napětí AC/DC je dáno trolejí-jaké je v ní napětí-. Ne opačně

Radim

😀 Když budou chtít delší, tak to rozdělí a doprostřed dají B-čko 😀 Ale vážně, pokud tam není víc potřeba, tak na co kupovat větší…

Tonda Sehnal

Mýlíte se. Jiří Kocourek má pravdu. Na vstupu trakčního střídače je vždy DC, obvykle napěťové hladiny 3-4kV.

Jiří Kocurek

Tak já vám nevím. Trafo tam je. Usměrňovač za ním taky. Dokonce jsou tam namalované i ty sběrače.
https://media0.wgz.cz/images/media0:50ffacec12d76.png/schema_trakce.png

Gwann

elektrotechnice tak úplně nerozumím….asynchronní motory jsou ale podle všemožných podkladů střídavé…

Jiří Kocurek

Tak znova: Z troleje střídavina do trafa, snížit napětí, za trafem usměrnit*. Stejnosměrný proud jde do trakčních měňičů, v nich rozstřídat a poslat do trakčních motorů.

*) a semka se dá připojit sběrač na 3000 V stejnosměrných

Gwann

takže usměrňujeme a pak za rozstřídáme. ok.

Marek

A trakční motor na zmíněném stroji je jaký ,nebo na jaké napětí???

Gwann

já bych byl trochu opatrnější…wiki např. tvrdí, že asynchronní motor je na střídavé napětí. tak nevím, jak to je tady….protože tady by měly být osazené asynchronní motory….

Tukan

Zajímavé to Brno hl.n. na tom LED panelu. Že tam nedali třeba Budějovice 😁

Lesan

Ano, o víkendech probíhá zkušební provoz jedné jednotky místo jedné klasické soupravy.

Lesan

Stejný komfort, jako vlaky EC? To v žádném případě, přestože jsou pantery z poslední série již vcelku příjemné.

Na Dvořiště se zapomnělo schválně, nebo omylem?

johnny cash

Tam to stojí na Jižním expresu a Donau-Moldau expresu.

Lesan

Ano, to je základní dvouhodina, přičemž brzo ráno, později večer a v liché odpolední hodiny vyráží klasiky.

Kajman

No a? Do Hradce vyráží B/Bdt+Bds prakticky neustále

Lesan

No však. Do Hradce jezdí klasiky na všech Os/Sp, a tak budou nahrazeny panterem. Na Dvořiště těch klasik není tolik, ale jsou, a světe div se – zoběhované se spoji do Tábora a J.Hradce. Proto se divím, že nejsou ve výčtu tratí zahrnuty.

Lesan

Ještě mě napadá, že by na HD (a s tím i Lipno) mohly být nasazeny až ty dalších pantery. V poslední (nedávné) objednávce ČD bylo uvedeno přibližné rozdělení a Jihočeský kraj tam byl uveden.

bakiy

Na Lipno smí v současnosti pouze 650.001 – 004 (a jezdí tam pouze 004). Až skončí zkušební provoz, bůh ví, co se pak (ne)podaří vypapírovat…

Tomariero

To je asi nejpravděpodobnější + by v té druhé objednávce měli být i kusy pro Velenice-Veselí.

Daniel Jablonecký

Spíš bych se ptal objednavatele, jaké má plány, záměry a úmysly.

Ivo P.

Zatím tam mají o víkendech od konce dubna do konce září vlaky
3881, 3884, 3885, 3888. Takže prozatím snad větší garantovanost na těchto spojích.

Lesan

To už bylo letos, ale reálně tam ten panter jel asi dvakrát, jinak klasiky. Až bude panterů víc, je velmi pravděpodobné, že bude o víkendu na tyto vlaky nějaký volný. Ale pořád máte tyto (a další ranní + večerní) spoje vedeny i v pracovní dny (kromě 3881/3884, ten jezdí v X jen v letní sezoně).

johnny cash

Napadá mě taková fantasmagorie:
Co kdyby jezdil Panter BEMU po kolečku: ČB-České Velenice-Tábor-Písek-ČD? To by se ušetřilo Regionov.
A k tomu přidat Benešov-Tábor-Jihlava-Havlíčkův Brod…..
Tak se do mě pusťte s mínusy….

Axel

viz str. 93 v diplomové práci „MOŽNOSTI VYUŽITÍ BEMU V PODMÍNKÁCH ČESKÉ REPUBLIKY“

Autor: pan Ing. Pavel Homolka, 2020, ČVUT Fakulta Dopravní.
Oponoval pan Ing M.S. který, mám pocit, pracoval/pracuje v JIKORDu

https://dspace.cvut.cz/handle/10467/87962

Tom

Nová generace Panterů má při rozjíždění zvuk, který se určitě zapíše do dějin… 😀 V dobrém…

Alex

Má stejný zvuk jako britská jednotka 465

Kubin

Jediná vada na kráse jsou ty rány při každé stahovačce. To se kolikrát fakt leknu.

Jiří Kocurek

Kde udělali „soudruzi u Stadlera“ chybu, že ta nenáviděná Leošova „tramvaj“ prakticky není slyšet ani při brždění.

Kofolytik

Nevím. Nedávno jsem seděl v první třídě na vlaku z Plzně do Karlových Varů a kdybych neměl NC sluchátka, tak bych z těch pazvuků asi brzy dostal psotník. Fakt si nepamatuju, že by mi v nějakém vozidle ty zvuky tak vadily.

Martin OVA

Samé sliby. Dneska do Beskyd žádný nový vlak, staré koženky. A z Ostravy-Kunčic do Svinova nás táhla žehlička se stejnými starými vozy, jako ty z Beskyd. Už došly i Tornáda ….. .

asdfsadfasd

Jeden push (bez pull) je v Kolíně.

johnny cash

OJETÁ alternativa se mohla jmenovat Regiojet – Herkules – Dosto. Ale nikdy se to tak nedělalo.

Tukan

Jak se zde psalo, jsou odstavené kvůli dveřím

Hrebicek

Žehla jela jen na jediném páru vlaků Svinov – Kunčice.

Daniel Jablonecký

Na druhou stranu Regionální Pavouky se už zase podařilo nastartovat. Slavme, jásejme, velebme modrého dopravce!

Gwann

tak tornádům bych to odpustil….ale ty push pully jsou slušný průšvih.

neví někdo (třeba redakce) jaké jsou podmínky proplacení dotace?

Tacek

Takže na Dvořiště nakonec nasazovány nebudou?