regio-vlak

Kontrolami emisí přímo na silnicích neprošlo 75 % aut. Chystá se i předvolání vozů s platnou STK

Policejní kontrola. Foto: Policie ČRPolicejní kontrola. Foto: Policie ČR

V případě podezření na nesprávné provedení STK může být auto předvoláno i mimo pravidelnou prohlídku.

Ministerstvo dopravy prezentovalo na minulém zasedání vlády výsledky kontrol měření emisí aut přímo v provozu i zpřísněný dohled nad stanicemi STK a SME.

Až do konce listopadu loni kontroloři spolu s policisty zastavili u silnic 534 aut, kterým změřili emise a zkontrolovali technický stav. Celých 399 (75 procent) z nich nevyhovělo, což je větší podíl než v roce 2023. Tehdy však bylo kontrol skoro o polovinu méně.

Ministerstvo i policie ovšem upozorňují, že auta jsou pro kontroly tipována například na základě kouře z výfuku, takže z nelichotivých čísel nelze usuzovat stav celého vozového parku v Česku.

Auta, která při mobilních kontrolách neprojdou, dostanou omezení platnosti technické kontroly na dobu maximálně 30 dní s následnou povinností podrobit vozidlo opakované kontrole na SME nebo STK.

Nové jednotky

Emise měří přímo na silnicích tři mobilní jednotky s přístroji. Spadají pod Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD), které se letos od července transformuje do Inspekce silniční dopravy (INSID). Kontroly musí být nyní prováděny za asistence policistů, inspekce bude však už moci pracovat samostatně.

Jedná se o kontrolu průběžné údržby vozidel v období mezi provedením STK/SME, kterou řidiči často zanedbávají,“ uvádí ministerstvo dopravy ve zprávě pro vládu.

Měření emisí na silnicích je méně relevantní než ve stanicích, tvrdí spolek STK. Zpochybňuje pokuty

Inspekce se chce nyní více zaměřovat na zařízení, která zabraňují přimíchávání AdBlue u dieselových vozů. Součástí kontrolních týmů budou nově i dvě speciální mobilní STK a dvě speciální jednotky se zaměřením na měření emisí.

Inspirací je podle ministerstva dopravy polská inspekce ITD, která patří k evropské špičce.

Odebrání SPZ

INSID bude mít po změně zákona nově oprávnění zastavit vozidlo, ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce. Zároveň dostane pravomoc zabránit autu v další jízdě, odebrat doklady i SPZ.

Zároveň bude provádět kontroly aut v blízkosti kamenných STK, což má usvědčit nepoctivé stanice z podvodů v rámci státního dozoru.

Hadr v sondě. Fotky ukazují nejčastější triky v měření emisí, ministr představil šest kritérií

Stanice nyní spadají pod kontroly krajských úřadů. Povinně do nich musí zavítat jednou za tři roky. Stanice měření emisí pak kontrolují obce s rozšířenou působností. Do kontrol se však nyní po iniciativě ministra dopravy Martina Kupky zapojuje aktivně i samo ministerstvo.

Loni takto zastavilo činnost už čtyřem stanicím. Pro úřady stanovilo šest kritérií, kterými se mají při kontrolách zabývat. Ty mají ukazovat na podezřelá měření a možné podvody.

Dvakrát a dost

Ministr Kupka nyní navrhuje další zpřísnění dohledu nad stanicemi. Mělo by jít o pravidlo „dvakrát a dost“ pro konkrétního nepoctivého technika, stanovení spodní hranice sankce pro stanici. Připravuje se také možnost předvolání vozidla mimo pravidelnou technickou prohlídku v případě podezření na nesprávné provedení STK.

Podezřelého chování techniků či stanic by měli úředníci lépe identifikovat na základě automatické analýzy z dat informačního systému technických prohlídek.

Chystá se razantní zákrok proti podvodům u STK a měření emisí. Ministr píše instrukce krajům

Pro ministra Martina Kupku se boj proti dlouhou dobu kritizovanému stavu emisních kontrol stal prioritou. Ke zvýšené kontrolní činnosti vyzval kraje i obce.

Na rozsáhlé podvody upozorňuje na základě vlastních analýz otevřených dat z kontrol sdružení emisních techniků ASEM.

Ilustrační foto - emise pevných částic. Zdroj: ASEMCentrum služeb pro silniční dopravu, budoucí Inspekce silniční dopravy (INSID). Foto: CSPSDMobilní stanice měření emisí. Foto: MHMP
Tagy Centrum služeb pro silniční dopravu Martin Kupka měření emisí Ministerstvo dopravy SME STK
114 komentářů