Kontrola: Západoevropští řidiči kamionů neplní povinnosti, které prosadili
Ministerstvo dopravy po necelém roce opět zorganizovalo kontrolu zahraničních kamionů. Zaměřilo se na dokumenty, které od loňského dubna musejí mít
Ministerstvo dopravy po necelém roce opět zorganizovalo kontrolu zahraničních kamionů. Zaměřilo se na dokumenty, které od loňského dubna musejí mít řidiči při sobě. Především jde o pracovní smlouvu, a to přeloženou do českého jazyka. Jde o nové ustanovení zákona o zaměstnanosti, které překlopilo do českého práva evropskou směrnici. Tu prosazovaly především západoevropské státy jako ochranu před levnou konkurencí z východu.
Kontrola na dálničních hraničních přechodech ukázala, že řidiči ze starých zemí unie nemají o nových pravidlech ponětí. Z celkového počtu 154 vozidel splnili povinnosti pouze tři západní dopravci. Nejčastějšími hříšníky byli němečtí řidiči, z 33 kontrolovaných bylo bez povinných dokumentů 31, u rakouských to bylo osm z devíti.
„Zjištěná porušení využije Česká republika jak při vyjednáváních o podobě Balíčku mobility, tak je předá příslušným ministrům a eurokomisařce pro dopravu Violetě Bulc,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že od počátku považuje novou směrnici pro obor dopravy za nesmyslnou.
„Výsledky tak opět potvrzují, že na území západních sousedů se kontrolují výhradně řidiči východních dopravců, a pravidla pro vysílání tak západní státy zneužívají pouze pro ochranu vlastního trhu, nikoliv k ochraně práv zaměstnanců, jimiž nové povinnosti hájí při jednáních,“ dodala europoslankyně Martina Dlabajová.
V evropských institucích se ale nyní svádí ještě zásadnější přetahovaná, a to o novou podobu směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí. Jde o to, zda se na řidiče kamionů a autobusů budou vztahovat pravidla, která požadují mimo jiné, aby firmy vyplácely svým zaměstnancům v cizině takovou odměnu, která by byla v souladu s předpisy konkrétní země. Proti sobě stojí východ, který brojí za vyjmutí dopravy ze směrnice, proti západu unie.
Začátkem června přitom parlamentní výbor pro dopravu TRAN dospěl ke kompromisu, že se na mezinárodní dopravu nebude plošně uplatňovat směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí. Jenže plénum parlamentu posléze kompromis odmítlo a tahanice pokračují. Klíčového zasedání se přitom neúčastnilo hned sedm z 21 českých europoslanců.