Automobily

Kontrola očí každých deset let? Stát chystá novou povinnost pro řidiče, tlačí ji optici

Reklamní plakát ke kampani Slepí vrazi. Foto: Slepivrazi.cz
Reklamní plakát ke kampani Slepí vrazi. Foto: Slepivrazi.cz

Majitele  řidičských průkazů čeká možná v budoucnu nová povinnost. Při každé výměně průkazu by měli přinést potvrzení od očního lékaře či optika, zda se jejich zrak nezhoršil a nepotřebují brýle. Důvodem jsou nehody, které často způsobují řidiči se špatným zrakem.

Debatu na téma povinných kontrol rozvířil poslanec Jan Birke (ČSSD). „Jsem rád, že jsme se s ministrem dopravy Danem Ťokem shodli na prospěšnosti tohoto návrhu. Opatření včleníme do novely zákona o silničním provozu,“ řekl Birke.

Birke nejprve předložil pozměňovací návrh na změnu zákona, nedávno ho ale stáhl. Důvodem je dohoda s ministerstvem dopravy, že nakonec úřad Dana Ťoka předloží komplexní materiál sám. Měl by tak snáz projít parlamentem. Musí se doladit ještě detaily o tom, jak často by kontrola měla být a zda bude tato povinnost například i při ztrátě průkazu. „Jsme na začátku legislativního procesu, budeme řešit i to, od jakého věku by tato povinnost byla,“ dodal šéf Besipu Tomáš Neřold.

Plán podporuje zejména Autoklub České republiky, který dnes prezentoval závěr projektu Slepí vrazi. Podle něj jen 28 % řidičů, kteří usedají za volant, má zrak v pořádku, sedm z deseti ne. Necelá polovina z těch, co nemají zrak v pořádku, to přitom nijak neřeší. Projektu se zúčastnilo 4298 lidí. Podle průzkumu téměř polovina lidí, která by brýle potřebovala, vůbec problém se špatným zrakem neřeší. „Celá řada řidičů si neuvědomuje, že ten problém má, nenavštěvují pravidelně očního lékaře,“ řekl Neřold. Podle něj ministerstvo dopravy počítá, že tuto problematiku převezme a připraví příslušnou legislativu.

Projekt běžel z grantového programu Mezinárodní automobilové federace FIA. „Je namístě se ptát, kolik nehod zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a neřeší to, a co se s tím dá dělat,“ řekl prezident Autoklubu Jan Šťovíček. Podle něj je podobný problém i v jiných zemích. Upozorňuje i na fakt, že nikdo neeviduje, kolik nehod lidé se špatným zrakem zavinili.

Měření se zaměřilo především na schopnost vidět do dálky, tedy zda jsou řidiči schopni reagovat včas. „Mnoho lidí nám potvrdilo, že cítí, že vidí hůř, ale návštěvu očního lékaře oddalují a věří, že si oko vycvičí. To je samozřejmě nesmysl,“ řekl Milan Zadina z firmy Road Safety.

Špatný zrak prodlužuje především reakční dobu řidiče. Například správně vidící řidič zaznamená chodce za denního světla už na vzdálenost 200 metrů, řidič bez brýlí s -0,75 dioptrie chodce registruje na sto metrech.

Povinné kontroly zraku dnes mají profesionální řidiči, po dosažení 50 let musejí na kontrolu každý rok. Musí na ně i všichni řidiči nad 65 let.

Povinné kontroly budou znamenat velký byznys především pro oční lékaře a optometristy. Živnostenská komora očních optiků a optometristů je jedním z partnerů celého projektu. Podle šéfa komory Zdeňka Rence je už povinnost pravidelných kontrol řidičů v 18 zemích. Podle něj vzhledem k vytížení očních lékařů by mělo jít Česko podobným modelem jako v Německu, kde mají možnost toto vyšetření dělat i optometrici.

Už při projednávání Birkeho návrhu se mezi poslanci ozvala řadu hlasů, že jde spíše o šikanu řidičů. „Je to o zdraví všech, nejen těch, co špatně vidí,“ řekl Renc. Podle něj taková kontrola stojí zhruba 300 až 400 korun. V Česku je šest milionu aktivních řidičů. „Nechceme zavést něco, co bude pro řidiče znamenat přehnané nové povinnosti,“ dodal Neřold.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
liposh
Host
liposh

Tak vzhledem k tomu, že to ten optometrik sfoukne do 5 minut, nevidím důvod účtovat si za to 300-400 Kč. Ať to dělaj za 100,- Kč. I tak je to vejvar jak sviňa.

AAA
Host
AAA

Co sfoukne optometrik za pět minut je hlavně úplně k prdu protože z těch počítačů stejně lezou hausnumera obvykle nadsazená – takový brejle bych fakt nosit nechtěl. Pak to stejně ještě ladíme s oční doktorkou na klasický tabuli dobře půlhodinu.

LWQ
Host
LWQ

Ridicak neni pravo, ale neco jako vysada – tedy se k tomu clovek ma tak chovat. Udrzovat auto v perfektnim stavu, udrzovat sve smysly v perfektnim stavu atp. To co denne potkavam na silnicich je takove urovne, ze kdyz bych mohl „sbirat ridicaky“ tak jich denne mam nizsi desitky a to najedu jen 50km denne. Nekteri lide by ridicak hlavne nikdy mit ani nemeli. Povinne transparentni lekarske vysetreni, vcetne psychotestu by tomu mohlo pomoci. Kdyz s autem je treba na technickou, tak proc ne s ridicem. A ze jde o sikanu ridicu? Houby s voctem! Piloti take maji pravidelne lekarske… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Houby s octem výsada, jen dost zbytečné zasahování do životů a státní buzerace! Důvod toho co vidíte na silnicích je právě v existenci té plastové kartičky s nápisem „řidičský průkaz“, proč? Protože v mnoha lidech funguje psychologie ne tak že by si, po tom co jim tu kartičku vydají, řekli: „Teď to teprve začíná.“ Řeknou si: „Huráá jsem řidič a umím jezdit jak Niky Lauda.“ A jakýkoliv progress se zastaví. Skutečně se nenaučíte řídit za 12 či kolik jízd a to ovládání spojky, brzdy a plynu, k tomu šaltrpáky, to se naučíte za dvě jízdy. Navíc je s tou pitomou… Číst vice »

LWQ
Host
LWQ

Problem je ten, ze bezni lide u nas nejsou zvykly zodpovidat za sve ciny a jejich nasledky. Nejsem zastance regulace a oklestovani svobody, ale kdyz je tolik lidi typu zabedneni egoisticti hovada, tak regulace byt musi, jinak silnejsi nebude slabsimu pomahat, ale tyranizovat ho, proc? Protoze muze.,

...
Host
...

Náš obrlajtnant Makovec, ten nám vždycky říkal: ,Disciplina, vy kluci pitomí, musí bejt, jinak byste lezli jako vopice po stromech, ale vojna z vás udělá lidi, vy blbouni pitomí? A není to pravda? Představte si park, řekněme na Karláku, a na každým stromě jeden voják bez discipliny. Z toho jsem vždycky měl největší strach.“

K.S.
Host
K.S.

A máte statistiku? Kolik to je procent? Kvůli kolika procentům lidí tu chcete zase utahovat šrouby? Pane, mám vážné pochybnosti o tom že byste nebyl zastáncem regulací, pokud by tomu tak bylo, tak ve vašem textu nebude to ale, takto to spíše vypadá že zkoušíte nějakou argumentační kličku. Lidé se budou ve velké části případů chovat přesně tak jako se k nim chováte, na tom není nic složitého, a stát se tu k lidem roky rokoucí, dobrých 50 let, choval jako egoistický magor, pletl se do všeho reguloval absolutně všechno, dělal si co chtěl věci si vymáhal násilím, takže lidé… Číst vice »

LWQ
Host
LWQ

Vim, ze moje odpoved zde uz nikdy nikoho nezaujme, nebot clanek i s diskuzi uz je v propadlisti dejin, ale stejne … Predne bych Vam rad podekoval za obsahlou a konstruktivni odpoved. Myslim, ze se shodneme a nejsme ve sporu. Jen Vy vychazite z myslenky, ze bez regulace se lide „z reguluji“ lepe samostatne, ja za to pesimisticky vychazim z toho, ze regulace a predpis je treba nebot denne potkam nema takovych kteri by zaslouzili nejakou „lekci“. Avsak je problem jak s legislativou, tak jeji vymahatelnosti. Tedy zpet k pocatku – snazit se na silnici (a i jinde) prezit a… Číst vice »

...
Host
...

V rozumných zemích člověk dostane řidičák, někde už od 16 let a má ho pořád. Žádné nesmyslné periodické výměny, povinné žádné zdravotní prohlídky, žádné nesmyslné lékárničky, žárovky, pojistky apod. — a ani žádný masakr na silnicích se tam nekoná. Tady se pořád někde něco zpřísňuje a stejně to nic neřeší, jen to stojí čas, nervy a peníze.

Michal
Host
Michal

Když se polovina řidičů chová jak degeši, tak se nedivte. Na silnici nejste sám.

...
Host
...

Ok, podle stejné logiky: Až bude polovina lidí přepadat a loupit, tak se nemůžete divit, když vás stát náhodou taky na pár měsíců zavře.

Že to nedává smysl? No jistě, že nedává. Ale to přece nevadí…

K.S.
Host
K.S.

Máte statistiku? Dělal se rozbor příčin? Zkoušelo se na to dojít čím to je? Dělal se rozbor stavu cestní sítě? Hledaly se příčiny tohoto stavu ve společnosti? Odpovím si sám. Ne. Ne, Možná. Ne. Toto je jen neúčinná symptomatická léčba, potřebujete zjistit čím to skutečně je. Může to být kde čím od selhávajícího vzdělávání až třeba po takové cesty že vytvářejí v lidech vyšší úroveň stresu a tedy chybovosti. Übrcool že všichni tak propagují pořád přírodní vědy a v češtině a občance, dějepisu se papouškují data, dělají větné rozbory, driluje se na zkoušky, maturity a pod., ale za celých 9+4… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Přidal bych ještě psychotesty a testy rozhodovacích schopností.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

A kontrola u praktického lékaře by nestačila??

Pavloš
Host
Pavloš

A jak praktik zjistí vadu zraku?

AAA
Host
AAA

na tý tabuli s písmenkama?

S. Kaisler
Host
S. Kaisler

Já sice řidičák mám, ale vůbec neřídím, jen si jej pravidelně obnovuji. Takže to až tak podrobně nesleduji. Ale vím, že dříve na řidičáku bývalo napsáno Brýle nutné. Teď to tam nikde nevidím. Tak k čemu to tedy bude? Když sice při výměně přinesu nějaké potvrzení, ale pak stejně klidně budu řídit bez brýlí? Nebo jak se to bude využívat, to jsou policajti nějak napojeni na nějakou databázi, takže si to při kontrole zjistí?

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Kamarádi mají v ŘP „brýle nutné“ a pokud prý budou řídit bez, tak dostanou flastra jak vyšitého.

AAA
Host
AAA

Máte to vzadu v podobě kódu (pravděpodobně 01.06) v políčku 12

Pavloš
Host
Pavloš

Harmonizační kód 01.06. Znamená nutnost mít při řízení brýle, nebo čočky.
Pouze brýle je 01.01.
Na to je třeba si dávat pozor a mít to, co je napsáno v ŘP.

AAA
Host
AAA

Jasně, já měl v prvním řidičáku z devadesatých let normálně psáno „brýle nutné“ a tenkrát to nikdo neřešil zda měl člověk brýle nebo čočky. A na plastovou kartičku mi to sami překlopili jako 01.06

Veronika
Host
Veronika

Já nosím brýle/čočky jelikož mán -4 do dálky a na řidičáku nic nemám :-X

S. Kaisler
Host
S. Kaisler

To AAA a Pavloš: Díky za informaci, opravdu tam mám 01.01. Pak mi to opatření částečně smysl dává. Ale jak již tu někdo poznamenal, jak budou policajti kontrolovat, že mám správné dioptrie?

AAA
Host
AAA

mozkovým myšlením zrejmě 🙂

Dash9
Host
Dash9

Já mám na řidičáku na fotce brýle, ale v políčku 12 není napsáno nic.

Pavloš
Host
Pavloš

Naprosto správně!
Sám jsem zcela náhodnou poznal, jak se hodí třičtvrtka dioptrií na řízení zvláště večer a v noci.

Jinak zřejmě by mělo jít o optometristi a nikoliv optometrici.

Dash9
Host
Dash9

Já mám brýle od pěti let, takže mě se nařízení „Při každé výměně průkazu by měli přinést potvrzení od očního lékaře či optika, zda se jejich zrak nezhoršil a nepotřebují brýle.“ předpokládám už netýká.

Pavloš
Host
Pavloš

Zřejmě bude – např. zdali se Ti nezměnili dioptrie. Jinak asi nebude stačit od optika, nýbrž možná od optometristy, což je dosti rozdíl

Dash9
Host
Dash9

Jak pozná policista při kontrole, že mám brýle se správnými dioptriemi?

petr.r
Host
petr.r

plný souhlas a peněz se nebojte, při roční kontrole to platí zaněstnavatel.

Zaměstnavatel
Host
Zaměstnavatel

Jako že z cizího krev neteče?
A proč by mi měl zaměstnavatel v rámci periodické prohlídky platit soukromou prohlídku na řidičák?
Neříkám, že návrh nemá logiku, ale názor „nevadí, zaplatí to někdo jiný“, mě fakt vytáčí.

petr.r
Host
petr.r

vy máte soukromý profesák a jste zaměstnán? To jsou věci, tuším, že za nějakým daňovým podvodem .

K.S.
Host
K.S.

Nejsem si jistý, ale nevystavuje se to na osobu a nikoliv na organizaci?

AAA
Host
AAA

Vystavuje, ale to neznamená že výstup je pro soukromé účely. A taky zda půjde případně použít, protože to by bylo zase po velké části kšeftu.

Partneři