Kontrola očí každých deset let? Stát chystá novou povinnost pro řidiče, tlačí ji optici
Majitele řidičských průkazů čeká možná v budoucnu nová povinnost. Při každé výměně průkazu by měli přinést potvrzení od očního lékaře
Majitele řidičských průkazů čeká možná v budoucnu nová povinnost. Při každé výměně průkazu by měli přinést potvrzení od očního lékaře či optika, zda se jejich zrak nezhoršil a nepotřebují brýle. Důvodem jsou nehody, které často způsobují řidiči se špatným zrakem.
Debatu na téma povinných kontrol rozvířil poslanec Jan Birke (ČSSD). „Jsem rád, že jsme se s ministrem dopravy Danem Ťokem shodli na prospěšnosti tohoto návrhu. Opatření včleníme do novely zákona o silničním provozu,“ řekl Birke.
Birke nejprve předložil pozměňovací návrh na změnu zákona, nedávno ho ale stáhl. Důvodem je dohoda s ministerstvem dopravy, že nakonec úřad Dana Ťoka předloží komplexní materiál sám. Měl by tak snáz projít parlamentem. Musí se doladit ještě detaily o tom, jak často by kontrola měla být a zda bude tato povinnost například i při ztrátě průkazu. „Jsme na začátku legislativního procesu, budeme řešit i to, od jakého věku by tato povinnost byla,“ dodal šéf Besipu Tomáš Neřold.
Plán podporuje zejména Autoklub České republiky, který dnes prezentoval závěr projektu Slepí vrazi. Podle něj jen 28 % řidičů, kteří usedají za volant, má zrak v pořádku, sedm z deseti ne. Necelá polovina z těch, co nemají zrak v pořádku, to přitom nijak neřeší. Projektu se zúčastnilo 4298 lidí. Podle průzkumu téměř polovina lidí, která by brýle potřebovala, vůbec problém se špatným zrakem neřeší. „Celá řada řidičů si neuvědomuje, že ten problém má, nenavštěvují pravidelně očního lékaře,“ řekl Neřold. Podle něj ministerstvo dopravy počítá, že tuto problematiku převezme a připraví příslušnou legislativu.
Projekt běžel z grantového programu Mezinárodní automobilové federace FIA. „Je namístě se ptát, kolik nehod zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a neřeší to, a co se s tím dá dělat,“ řekl prezident Autoklubu Jan Šťovíček. Podle něj je podobný problém i v jiných zemích. Upozorňuje i na fakt, že nikdo neeviduje, kolik nehod lidé se špatným zrakem zavinili.
Měření se zaměřilo především na schopnost vidět do dálky, tedy zda jsou řidiči schopni reagovat včas. „Mnoho lidí nám potvrdilo, že cítí, že vidí hůř, ale návštěvu očního lékaře oddalují a věří, že si oko vycvičí. To je samozřejmě nesmysl,“ řekl Milan Zadina z firmy Road Safety.
Špatný zrak prodlužuje především reakční dobu řidiče. Například správně vidící řidič zaznamená chodce za denního světla už na vzdálenost 200 metrů, řidič bez brýlí s -0,75 dioptrie chodce registruje na sto metrech.
Povinné kontroly zraku dnes mají profesionální řidiči, po dosažení 50 let musejí na kontrolu každý rok. Musí na ně i všichni řidiči nad 65 let.
Povinné kontroly budou znamenat velký byznys především pro oční lékaře a optometristy. Živnostenská komora očních optiků a optometristů je jedním z partnerů celého projektu. Podle šéfa komory Zdeňka Rence je už povinnost pravidelných kontrol řidičů v 18 zemích. Podle něj vzhledem k vytížení očních lékařů by mělo jít Česko podobným modelem jako v Německu, kde mají možnost toto vyšetření dělat i optometrici.
Už při projednávání Birkeho návrhu se mezi poslanci ozvala řadu hlasů, že jde spíše o šikanu řidičů. „Je to o zdraví všech, nejen těch, co špatně vidí,“ řekl Renc. Podle něj taková kontrola stojí zhruba 300 až 400 korun. V Česku je šest milionu aktivních řidičů. „Nechceme zavést něco, co bude pro řidiče znamenat přehnané nové povinnosti,“ dodal Neřold.