Kontrakt za 13 miliard: Škoda podepsala smlouvu na dodávku až 25 souprav do Bulharska

Vizualizace nového vlaku pro Bulharsko od Škoda Group. Zdroj: Škoda GroupVizualizace nového vlaku pro Bulharsko od Škoda Group. Zdroj: Škoda Group

Elektrické jednotky vycházejí z typu RegioPanter. Součástí je zajištění servisu na 15 let.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

CRRC vzdy poda nabidku a pote, co je zacne zkoumat komise, tak ji stahne 😀

Zdrasa

Zajímavý nátěr. Zeptám se znalejších, ale jak ty nátěry u BDŽ fungují? Nějak jsem se v tom dodnes nezorientoval – jeden nátěr mají červenobílý (skoro jako Slováci), další mají modro-tyrkysový a další tmavěji modrý s bílým pruhem. A tahle jednotka je převážně bílá s trochou tmavě modré a světle zelené – tedy opět jiné schéma. Tuší prosím někdo, jaký je v tom systém?

Krasimir

Systém neexistuje, to je ten nejmenší problém bulharských drah. Třeba teď už jezdí staré vagony z Německa a natírají je v modrém. Ale poslední slovo vždycky mají sprayeři, ti jsou pro BDŽ obrovský problém.

Zdrasa

Jo, to je mi jasné, něco málo jsem četl a viděl na youtube. Jen mě zaujala ta nekonzistence těch nátěrů.

Někdo

Mně se zdá dobrý že česká škoda dá se probojovala i do evropských soutěží ,což znamená že konkurenceschopná.

Kubrt

No, zrovna tyhle bulharské „soutěže“ jsou takový chaos, že vítězství v nich bych určitě neprezentoval jako schopnost uspět v evropské soutěži. Možná jako schopnost „správně se zorientovat ve specifickém prostředí bulharského ministerstva dopravy“.

kade

a pak utrpět vítězství žejo 😀

Kubrt

Vítězství jistě potěší, o tom nepochybuju.

kade

jo to já jsem to (pro jistotu 🙂 ) nemyslel jako ironie proti tomu co jsi psal, protože v tomhle prostředí opravdu asi kdoví jestli je o co stát https://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/skoda-doda-jednotky-pro-dalkovou-dopravu-v-bulharsku

Krasimir

Kubrt má pravdu, ministr, který podepsal smlouvu se Škodou už dostal padáka. Prý nezvládl situaci s evropskými soutěžemi.

Petr

Pro východní trhy jsou tyhle low-cost jednotky dobré.

Manit

Tyto jednotky budou stejné jako vlaky Moravia s minimální přestavbou.
Pojedou především na regionálních vlacích v okolí Sofie a Plovdivu a také na některých kratších rychlících.
Dálkové vlaky budou taženy lokomotivami Siemens Smartron s použitými vozy typu Bmz od DB a dříve modernizovanými vozy UIC-Y (stejné jako v ČR typ Apee/Bpee).

kade

toto někde zaznělo věrohodně (třeba ze zdrojů přítomných u jednání se zákazníkem) nebo to je jen domněnka? Jde o soutěž, která nahradila neúspěšný tendr na 200 km/h pushpully, což nezní uplně jako příměstská. A kontrakt na regionální EMU je z jiné soutěže.

Manit

Specifikace veřejné soutěže a návrh smlouvy jsou zveřejněny zde:
https://app.eop.bg/today/407932

Nebudou sedadla 1. třídy, neexistuje žádné kritérium, jaká musí být vzdálenost mezi sedadly, nebude bistro-vůz nebo minibar. Jednotky musí mít 8 zón pro nástup/výstup…

Podmínky soutěže byly napsány pro Škodu, protože pouze Škoda potvrdila, že dokáže zajistit výrobní kapacitu v příštích 2 letech. Pokud bude projekt trvat déle než 2 roky, Bulharsko přijde o fondy EU na nové vlaky…
A pro Škodu bylo jednodušší vyrobit více jednotek Moravia a nenavrhnout nový typ pro Bulharsko.

vbb

>Podmínky soutěže byly napsány pro Škodu, protože pouze Škoda potvrdila, že dokáže zajistit výrobní kapacitu v příštích 2 letech.
To, že někdo je schopen vyrobit vlaky v daný čas a jiný ne, je známkou napsání soutěže „na míru“?
Co bránilo jiným dodavatelům to dodat stejně?
Nebo to mám chápat opačně, tj. třeba Siemens nebo Stadler byli schopní dodat vlaky za půl roku, Škoda až za dva roky, tak se termín schválně protáhnul na 2 roky?

2101

Úroveň železnice v Bulharsku to určitě pozvedne, jen mi nepřijde šťastné dávat na trasy s jízdní dobou 7 hodin jednotku pro příměsto, kde ještě ani nebude možnost občerstvení

Kubrt

Ona je někde dostupná specifikace požadavků na ty jednotky? Já jsem jí nikde neviděl. Pokud někde je, beru zpět, ale pokud není, nedělal bych teď žádné závěry stran příměstské jednotky. Ten základ samozřejmě bude příměstská jednotka regiopanter, nicméně uspořádání interiéru, zabudování nějakého koutku s prodejem občerstvení, menší počet dveří (interpanter), to je vše řešitelné.

Kubrt

Jojo, už jsem to našel, ale třeba to občerstvení jsem z toho nevykoukal, ale to může být jen mojí jazykovou omezeností 🙂

Někdo

A co úprava typu inter panter ?

Krasimir

2101, taková věc jako občerstvení ve vlacích u nás neexistuje dlouhá léta, zatím jsme šťastní, když funguje toaleta a zpoždění z Burgasu do Sofie je míň než hodina… A to píšu vážně!

Džamel

Budou mít klasickou šroubovku nebo to znamená konec lůžek a přímých vozů? Na kmenový rychlík, který standardně jezdí čtyřvozový to stačí, ale noční obraty berou ještě navíc 1-2 lůžka. A aby přes den jel Panther a přes noc Smarton, to by moc ekonomický nedávalo smysl, protože by to žádnou soupravu neušetřilo.

Jan Tichavský

Nevím kolik jezdí v Bulharsku souprav, ale bude to víc než jen 25, které se mohou nahradit jednotkami. Takže klidně můžou nahradit plecháče a ty nejstarší vozy a la béčko/áčko. Těch tam bohužel je stále dost. Novější velkoprostory si klidně nechají k novým lokomotivám a spacím vozům. Akorát by to chtělo zaparacovat na tom, aby klimatizace byla skutečně funkční a udržovaná, což při mé letošní návštěvě nebyla a to ani v 1. třídě.

Kubrt

Nemyslím si, že zrovna BDŽ budou řešit „jejda, neušetřili jsme ani jednu soupravu, panika“. Teď dostaly po mnoha letech šanci na nějaký nákup, a moc ani neví, co vlastně chtějí kupovat (to je otázka politického zadání). Myslím si, že nové jednotky použijí na denní vlaky, eventuálně na nějakou novou vrstvu „nadvlaků“ (stávající rychlíky na těchto trasách staví dost často), a na nočních obratech zůstanou na dožití stávající garnitury.

Jiří Kocurek

Raději víc Panterů jedné verze v jedné zakázce než to dělit a získat hned několik typů. Nekompatibilních 🙁

Berhof

Těžko bude Škodovka předělávat hrubou stavbu, aby místo centrálního spřáhla měl panter šroubovku s nárazníky, když to má za dva roky už jezdit u zákazníka. S velkou pravděpodobností to budou Moravie v jiném laku s minimem úprav dle požadavků zákazníka.