Dopravci Železnice

Konkurence pro TGV? Italové chtějí jezdit ve Francii se svými rychlovlaky

Jednotka FrecciaRossa 1000 v Miláně. Foto: Jan Sůra
Jednotka FrecciaRossa 1000 v Miláně. Foto: Jan Sůra

Monopol francouzských státních drah SNCF na rychlovlaky po celé zemi může brzy skončit. Vůbec poprvé požádal o přístup na vysokorychlostní železnici nový hráč. Společnost Thello, která patří pod italské státní železnice, chce zavést rychlovlaky z Milána do Paříže.

Vyplývá to z oznámení, které Thello poslalo na francouzský úřad Arafer, který je obdobou českého Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Na 888 kilometrů dlouhou trasu chce vyrazit v červnu příštího roku, jezdit chce dvakrát denně. Podle jízdního řádu má cesta trvat 6 hodin a 50 minut.

Vlaky by přímo konkurovaly TGV, které jezdí mezi Paříží a Milánem dvakrát denně. Thello chce využít mírně jinou trasu, z Milána do Turína by na rozdíl od TGV jelo po vysokorychlostní trati. Doba jízda je tak o zhruba půl hodiny kratší.

Thello patří italským státním drahám Trenitalia. Zatímco v Itálii mezi rychlovlaky panuje konkurence a kromě státních železnic úspěšně podniká na síti vysokorychlostních tratí také společnost Italo, ve Francii má monopol stále SNCF. Oficiálně má dojít k otevření přístupu jiným dopravcům na francouzskou síť vysokorychlostní železnice v roce 2020, zájem už předběžně projevilo více zájemců. K podobnému kroku má dojít i ve Španělsku.

Thello má na trasu nasadit jednotky FrecciaRossa 1000, Trenitalia včera oznámila nákup dalších čtrnácti souprav. Na trase mezi Itálií a Francií už dopravce jezdí, provozuje noční vlaky.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
xxyy
Host
xxyy

No ale vlaky jsou to teda pěkný. To jsou aspoň vlaky.

ondrys
Host
ondrys

S tím monopolem SNCF bych si nebyl tak jistý, už nějaký ten rok jezdí po francouzských VRT Eurostar, Thalys a DB. Jinak by mě zajímalo, proč nemá SNCF se svým TGV přístup na italskou VRT na trase do Milána?

Milan
Host
Milan

Socialismus francie potrebuje konkurenci jako prase drbani, ocekavam po vstupu konkurence nekonecnou stavku sncf

AAA
Host
AAA

konkurenci jiným socialismem? 🙂

Panda
Host
Panda

I konkurence molochem stvořeného socialisty může zvýšit motivaci a tím i služby/efektivitu obou molochů, nebo ne?;) Trenitalia se na VRT opravdu snaží víc od nástupu Itala – předtím bylo jízdné vyšší, služby horší, jezdilo se často úspornou rychlostí alá DB atd. … A zvýšenou motivaci (oproti konvenčním tratím) bude mít pravděpodobně i na francouzskych VRT…

Autorské právo
Host
Autorské právo

Tak DB potřebuje tu konkurenci jak sůl. Asi nejdražší jízdné v Evropě (určitě v top 3). Služby i v ICE nejsou nic moc a jezdí se, jak jsem vzpomínal, úspornou rychlostí (když nepočítám Sprintery, tak průměrná rychlost „klasických“ ICE Berlin – Mnichov je srovnatelná s Pendolinem Praha – Ostrava.

Milan
Host
Milan

Ano italskym ten je trosku volnejsi jak francouzkej to je urcite pravda😁
Ale francouzi to zase pres nejakou klicku ubrani prece nebudou kvuli komusi z evropy chodit do prace a pracovat

Y.K.
Host
Y.K.

S takovým trendem a konkurencí by se po Evropě mohlo dát více a použitelněji cestovat vlakem místo létání. U nás tedy napojení na evropské VRT nemáme, takže v kráteru klid. 🙂

Sacrebleu
Host
Sacrebleu

No vyzkoušet italskou kvalitu cestování ještě máte i v ČR. Vlaky mezi Mnichovem a Prahou jsou kvalitou pověstné.

Panda
Host
Panda

Alex byl pověstný dávno před akvizicí Trenitalie, ta jim naopak půjčila pár vyřazených vagónů, které kvalitou převyšují ty německé a hlavně jim lepí problémy s řazením… A management firmy fakt není italský… V Itálii jsem se s Alexí (ne)kvalitou interiéru nikdy nesetkal, i velmi staré panťáky a Fiaty na lokálkách mývají interiér lepší (byť zvenčí to vypadá hůř), o dálkových vlacích nemluvě…

Y.K.
Host
Y.K.

To opravdu není vhodné srovnání. A zrovna tady na té trase žádná (železniční) konkurence není.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll