Konkurence pro TGV? Italové chtějí jezdit ve Francii se svými rychlovlaky
Monopol francouzských státních drah SNCF na rychlovlaky po celé zemi může brzy skončit. Vůbec poprvé požádal o přístup na vysokorychlostní
Monopol francouzských státních drah SNCF na rychlovlaky po celé zemi může brzy skončit. Vůbec poprvé požádal o přístup na vysokorychlostní železnici nový hráč. Společnost Thello, která patří pod italské státní železnice, chce zavést rychlovlaky z Milána do Paříže.
Vyplývá to z oznámení, které Thello poslalo na francouzský úřad Arafer, který je obdobou českého Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Na 888 kilometrů dlouhou trasu chce vyrazit v červnu příštího roku, jezdit chce dvakrát denně. Podle jízdního řádu má cesta trvat 6 hodin a 50 minut.
Vlaky by přímo konkurovaly TGV, které jezdí mezi Paříží a Milánem dvakrát denně. Thello chce využít mírně jinou trasu, z Milána do Turína by na rozdíl od TGV jelo po vysokorychlostní trati. Doba jízda je tak o zhruba půl hodiny kratší.
Thello patří italským státním drahám Trenitalia. Zatímco v Itálii mezi rychlovlaky panuje konkurence a kromě státních železnic úspěšně podniká na síti vysokorychlostních tratí také společnost Italo, ve Francii má monopol stále SNCF. Oficiálně má dojít k otevření přístupu jiným dopravcům na francouzskou síť vysokorychlostní železnice v roce 2020, zájem už předběžně projevilo více zájemců. K podobnému kroku má dojít i ve Španělsku.
Thello má na trasu nasadit jednotky FrecciaRossa 1000, Trenitalia včera oznámila nákup dalších čtrnácti souprav. Na trase mezi Itálií a Francií už dopravce jezdí, provozuje noční vlaky.