Aby to začalo konkurovat A320 nebo B737, tak by to muselo: A) být výrazně levnější než oba zmíněné B) mít menší spotřebu než oba zmíněné C) zajištěna rychlá dostupnost náhradních dílů a servis jako mají vybudované oba zmíněné Nebude to špatné letadlo, ale pozici A320 a B737 neohrozí, jeho úkol je na domácím trhu, kde si Putin ohlídá, aby se nekupovalo nic jiného než МС-21 a neutrácely se ruble za zahraniční stroje.
AKA A douglas md11
3 let
Dle mého názoru myslím že pokud vymyslí něco co ohromí leteckou dopravu, tak by mohly dohonit konkurenty. Moc se v tom nevyznám ale vypadá to jako velký konkurent. To letadlo dle mého má velký potenciál. Jestli se budou snažit tak dopadnou dobře. Dle mého i do slovo vyměnění Douglas. Možná půjdou i výš. Mají díky všem technologiím velké množství možností
Jirka_S
3 let
I kdyby to letadlo bylo sebekvalitnější, tak se skutečným konkurentem nestane. Airbus se vyrábí v Evropě, USA i Číně. Rusko nemá takové výrobní kapacity, aby jich vyrábělo desítky ročně.
Za SSSR se spousta letadel vyráběla i v sousedních republikách a Rusko pak mělo docela problém obnovit výrobu na svém území. Předpokládám, že těch 175 letadel je tak na 10 let…
Rusové si myslí, že v prvních letech by dokázali vyrobit i 70ks ročně. Počítejme ale raději do 50, jako vždy se určitě objeví nějaká úzká místa. Navíc není jasné, jak moc se do roka obnoví poptávka po létání. Bude to souviset mj. i s programem vakcinace.
Doteď jich vyrobili myslím 7 – 2 pozemní testy, 4 létají s motory PW1400G a jeden teď s PD-14
Míša
3 let
Bezpečnostní riziko je natolik značné, že normální dopravce jej nikdy nekoupí. Dokud v rusku bude car věčný, je to vlastně levně – drahá zbytečnost. Carskej mafián už vyhrožoval Evropě s plynem a tak od něj kupovat letadla a nedej bože stavět JE je skutečným rizikem i kdyby o šlo levnou investici.
Pokud někdo nechápe rizika, jeho phloupost. Pokud někdo nevěří našim tajným službám, ale raději anonymní propagandě na fcb, nebude to chyba má. Ale nijak zde neschazuju snahu ruského výrobce, ale problém jeho státního útvaru pod diktátorem.
leviathan
3 let
Držím palce. V raketové technlogii jsou nejlepší, vojenská tomu šlape tvrdě na paty a nyní i civilní proudové motory špičkových parametrů na draku bez konstrukčních chyb. Rusko má obrovský potenciál, když si uhlídá suverenitu.
Řeči o ohrožení ruské suverenity mě fascinují. Nikdo nepůjde do konfliktu s Ruskem, pokud jej Rusko samo nenapadne, protože riziko, že by někdo nad Ruskem vyhrál je nepřijatelné. Co by pak s tím Ruskem proboha dělal? Ten rozpadlý stát by nikdo na krku mít nechtěl.
A on si snad někdy někdo lámal hlavu s tím, co dělat s poraženou zemí? Stačí se podívat na Irák či Libyi nebo část Sýrie, to jen z posledních let. Ropa z těch zemí teče proudem, silově to zajišťují ozbrojené soukromé agentury a jak jsou na tom místní lidé, to nikoho nezajímá.
Tak takhle vypadají lidi pod vlivem Vladimirovy propagandy. Chápu lidi, co mají rádi nějaké ty ruské zvláštnůstky, proč ne, ale takhle slepá zamilovanost do růžového světa ruských bájí mě děsí. Smutnou skutečnost přelepíme líbivými hesly. Který imám jim to proboha vsugeroval?
Zdeněk
3 let
I Rusové mohou vyrábět skvělá, konkurenceschopná letadla. Ale aby mohla opravdu konkurovat západním strojům, je třeba ještě zajistit mnoho věcí kolem. Servis, dostupnost náhradních dílů, trenažéry, výcvik pilotů, a to ve velmi širokém měřítku… A v neposlední řadě překonat i politickou bariéru, což bude zřejmě nejtěžší.
Nevím, třeba to bude dobré letadlo, nebudu ruské inženýry nijak podceňovat. Povinně ho nakoupí pár ruských společností, pak pár zemí ze třetího světa a následně celý projekt umře na nedostatečnou servisní síť po celém světě a velkou cenu pro malý rozsah produkce. Irkut bude manévrovat nad krachem a čerpat státní podporu, poněvadž jde o pro Rusko strategickou záležitost. Zahraničí nic nekoupí, protože se budou bát, co bude za pár let s Irkutem, a co pak s těmi letadly. Malí a střední výrobci nemají dlouhodobě moc šancí bez fúze s někým Airbusem nebo Boeingem. Proběhne to podobně jako smutný případ Suchoje… Číst vice »
Úplně správně by tam pak mělo být „МС“ (Unicode 041C+0421) a ne „MC“ (004D+0043). To jsou rozdílné znaky, byť vypadají stejně :). Když ale hledáme CtrlF, je to už velký rozdíl.
Alfon Prajzak
3 let
Nějak jsme si zvykli hanit vše,co je z Ruska. Je to móda a dnešní trend. Myslim,že by se každý měl trochu zamyslet a do Ruska se podívat. Mnoho krát v minulosti jsem měl tu možnst několik let pracovat na středním východě,kam se létalo letadly IL 62.,TU 154. A neměl jsem pocit strachu. Po revoluci už jen na dovolenou jsem cestoval Boeingy a rozdíl jsem nepoznal. Také v turistické třídě bylo stejně namačkáno, hlučnost snad mírnější. Nedávno jsme viděli ten malér s Boeinhy 737 MAX,které byly dlouho odstavené pro několik malérů a navigačních problémů. Takže vážení,oni ti Rusi zas až tak… Číst vice »
Nesouhlasim, do Ruskeho letadla bych asi ani dnes nenasedl, kdybych mel na vyber… ale co se tyce motoru, nevim,… A nemuzu chvalit neco, co nebylo jeste odzkouseno, to ukaze cas…
Ing. Tomáš Suchý
3 let
Je vidět, že skoro každý Čech ne těchto stránkách je letecký odborník. Dělám do letecké problematiky dlouho a mám danou problematiku vystudovanou na vysoké škole. Nedovolím si říci zda tento stroj bude někomu konkurovat či ne, to ukáže jeho nasazení v provozu. Říkat, že bude špatný jenom proto, že byl vyvinut v Rusku to ukazuje úroveň IQ těchto diskutérů.
To máte jistě pravdu, ale všeobecná skepse pramení ze zkušeností za posledních 30 let, kdy ruská osobní dopravní letadla nejen, že neprorazila na světové trhy (nepočítáme-li Severní Koreu, Venezuelu, Kubu a Írán), ale v podstatě vyklidila i pozice na domácím trhu, což je na pováženou. Já osobně jsem třeba čekal mnohem víc od typu Suchoj Superjet, kterých za 12 let vyrobili zhruba 200, ale přes veškerou snahu se nedostal mimo sféru ruského vlivu. Tento článek je hlavně o motoru Aviadvigatel PD-14, a přestože jeho předchůdce PS-90 znamenal velký skok ve vývoji motorů v Rusku, světové konkurenci nestačil. Já jsem zvědavý… Číst vice »
Odborník nejsem, ale opravdu si myslíte, že minimálně ty jejich motory mohou být jakkoliv konkurenčně schopné? Když s tím má problémy i Čína, která je technologicky i ekonomicky úplně někde jinde.
Keenan
3 let
Konkurence pro Airbus a Boeing? Tak to určitě 😀 😀 😀 Tyhle necky ze zaostalé rusácké pr**le určitě ne 😉
Pokud to dostanou rozkazem, tak jo. Jinak nemám strach o nějaké vytlačení.
Ještě vzpomenu modýlek dvouplažního Suchoje a provoz B747 u Transaero a u ABC.
Vlajkové „lodě“ Aeroflotu jsou B 777 300 ER a A 350. Ne Il 96.
Pepa
3 let
ruska popelnice, otazkou kdyz to spadne, kdyz to vyrabi vecne ozrali rusove
Záleží na úrovni znalostí. Pro nějakého brouka Pytlíka je A320 a MS-21stejné letadlo. Dvě křídla, ocas, dva motory a podvozky. Pro toho, kdo o konstrukci letadel něco ví, jsou to v rámci ustálené koncepce velmi odlišné stroje. Rozdíl je srovnatelně velký jako třeba mezi mezi 737 a 320.
Rozhodně. Přesto vám nikdo nemůže zakázat lhát. Ale může vám dokázat že lžete a o tom to je. Tohle je odedávna filosofické pojetí hranic svobody projevu.
A další možné vyústění je, že vám lhaní zakazovat ani dokazovat nebudou, ale nikdo už vám neuvěří ani když budete mluvit pravdu. To si každý musí srovnat v hlavě sám.
Rusové dávno vědí jak proudový motor funguje a řezy moderních „turbofanů“ najedete i na internetu. Výrobní materiálová a výpočtová tajemství ale z reálného motoru neokoukáte.
Ani velká trojka všechna ta tajemství zatím neodhalila. V rámci konkurenčního boje tlačí R-R, P&W i GE svoje motory technicky stále dopředu. Je fascinující pozorovat ten vývoj, ale ani jedna z firem se nevyvarovala velmi drahých omylů. A Rusové zdaleka nedosahují takových objemů výroby, aby si vývoj rozpočítali do tisíců prodaných kusů.
Jj. Je fakt, že Ruské firmy teď mají nevýhodu v tom, že kde nejsou prodeje nejsou ani prachy na vývoj a armádní odvozené typy jsou dávno v civilmím sektoru k ničemu. Začarovaný kruh. A dohnat technologický náskok v know how zmíněné trojky, co na tom dělá desetiletí, není nic snadného.
Nové motory jsou založeny hlavně na žáruvzdorných pevnostních materiálech. Intermetalické slitiny, orientované monokrystaly, keramické povlaky a matice atd. Nejde o to vědět, co má být výsledkem, ale objevit, jak se k tomu dopracovat vyrobit. Jedna lopatka do dlaně stojí statisíce. Je to podobné jako s mikroprocesory – představa, že si Papuánci koupí Intela a obšlehnou ho, vypovídá nanejvýš o hlouposti autora :).
Co je zatím neznámá jsou náklady na údržbu a reálná životnost. To ukáže až pravidelný provoz. Ostatní parametry PD-14 jsou naprosto v pohodě.
Nové materiály jsou jedna věc, ale i taková na první pohled „blbost“ jako je vůle mezi koncem lopatky a skříní je docela věda. Když je fuk velký, ztrácíte účinnost, když je malý, tak riskujete, že při určitých otáčkách a teplotách začnete škrtat o stěnu, což rozhodně nechcete. I velkým hráčům už se stalo, že se pohybovali tak na hraně, že při nepříznivém souběhu okolností byli už za hranou. A podobných detailů jsou tisíce…
To jistě je, a proto také existuje předpis, jak zahřát motory. Je to notoricky známý problém, kdy si i velcí hráči občas osahávali, kam až mohou zajít. To už jsou myslím spíš větší komplikace s převodovkami a reduktory. PD-14 už strávil stovky a stovky hodin na stolici, létal na křídle Il-76, většinu toho má už vychytané.
Obecně je vždy klíčový problém v účinnosti, a té se dosahuje principiálně vyšší teplotou ve spalovacích komorách. Pokud tam chcete dosáhnout třeba 2000K je už to pořádný oříšek. Nejen dosáhnout, ale spolehlivě fungovat tisíce hodin.
Tohle si myslím je trochu dál za „zkušební stolicí“ a zkušebními lety. Všichni současní „problematičtí zápaďáci“ odlétali zkoušky i certifikaci, odladilo se přitom to co nebylo úplně ono a přesto každodenní provoz a hromadění cyklů přinese nepříjemná překvapení v podobě trhlin nebo rovnou vážných závad motorů. Ne nadarmo se výrobci neradi zbavují osvědčeného designu a recyklují jej v nových modelech jak jen to jde. Ale třeba je štěstí při nich a žádnou konstrukční botu, co se ukáže s cykly, neudělali. Pokud by si nechali nějakou tu „ruskou vatu“, tak to zase nebude mít konkurenceschopnou ekonomiku provozu a emise. Není to… Číst vice »
FLAPERON
3 let
„První let proběhl podle plánu, motory pracovaly skvěle,“ ,pokud tohle řekne Rus, můžeme si být jisti, že let proběhl všelijak, jen ne podle plánu…
…nepleteš si to s TU-144 a rozvinutým komunismem soudruhu?…tůčko se jim v Paříži rozpadlo už za letu…Concorde měl jednu jedinou nehodu a za 27 let provozu neměl vážnější problém a to, narozdíl od samohybu, létal přes oceány a me
zi kontinenty…
Pokud vím, tak Concorde, kapitalistický výrobek, sloužil 27 let v každodenním provozu přes oceán s jednou katastrofou. Po celou dobu vozil běžně cestující.
Zatímco socialistický výrobek TU-144 měl katastrofu už v začátcích při předváděcím letu, další havaroval při záletu, jako typ vykonal celých 55 letů s cestujícími, kterých přepravil něco přes neuvěřitelných 3000.
Nechci se pouštět do diskuze k ekonomické stránce provozu – nemám podklady, s plácat nesmysly jako mnozí „diskutující“ nehodlám. Ale možná jsi vážně nebral v úvahu faktor rentability – letenka na Concord byla několikrát dražší, než letenka klasickým podzvukovým letounem, a i tak si nemyslím, že jejich provoz bylo kdovíjakým „ritem“.
Je ale nepopiratelné, že soutěž Concord – Tu-144 byla nadevše politická záležitost…
Ve skutečnosti bylo oboje prestižní záležitost. 🙂 Ekonomicky to u BA bylo od ztrát po relativně ziskový provoz (ovšem bez započítání nákladů na vývoj), ale rozdíl byl v tom, že na západě se holt našel dostatečný počet dostatečně movitých cestujících, co si to mohli dovolit. V Rusku taková situace nebyla a Aeroflot se i uprostřed komunistické SSSR musel chovat ekonomicky, lesk a sláva mu náklady nezaplatila.
Boeing včas rozpoznal rizika a z projektu supersonicu vycouval.
Vite, ta letenka take stala majlant a letali s nim vetsinou businessmani, celebrity apod., a v pohode se zaplatil i vyvoj i provoz… dodnes je hodne obdivovany na to jak stare uz to letadlo je…
To se opravdu o tucku rict neda, tam se neni cim chlubit, dokonce to vypadalo, ze ho dost obslehli prave od concordu,…
Další odborník na konstrukci. Který konkrétní systém je aspoň podobný?
Mimochodem Tu-144 vzlétl dřív a létal rychleji. Technicky byl pochopitelně Concord lepší, ale urážlivou přezdívku Cocordski si vymysleli západní novináři neoprávněně. Podobně legendy o VC-10 vs Il-62.
Podle specifikací z wikipedie vypadaj ty motory dost dobře, specifický impuls 1519 sekund ve srovnani s CFM LEAP A,B 1530-1631 sekund (737MAX, A320NEO).
Nějak málo na turbofan, ne? Asi jednotky… Když Isp počítám z TSFC, tak mi vychází 6844 s (0.526 kg/(kgf.h)) pro PD-14 a 6371-6795 s (15-16 g/kN/s) pro LEAP-1A.
Y.K.
3 let
Celkem mě u tohoto typu fascinují ty samostatné exity před a za křídlem (žádné na křídlo), celkem velká část bez oken (a v budoucnu sedaček?).
To měl dlouho i A321, teprve v poslední době s přechodem na A321neo přišli s konceptem “Cabin-Flex”, kdy vypustili dveře před křídlem a nahradili je dvěma nouzovými výlezy na křídlo. Možná Rusové zavčas nezachytili změnu trendu ve využití vnitřního prostoru do mrtě.
No, že bych něco takového viděl na profilu křídla toho prototypu, to bych ani neřekl. Podobnou techniku používá i Boeing třeba u 787 nebo 747-8 a je to na první pohled poznat.
Původní otázka je zajímavá, nic podobného západním „wingtip devices“ (nejen wingletů) to na první pohled nemá.
Jistěže žádné „zakoncovky“ v tuto chvíli nemá, ale pokud je tam časem doplní, tak hádám, že ty siberlety. Křídlo má štíhlost 11,5, nedá se očekávat významné zlepšení.
Nevím nevím. Myslím, že certifikaci to bude létat ve finální konfiguraci, protože cokoliv co mění poměry rozložení vztlaku na křídle je kritické a vyžadovalo by další certifikaci. Tyhle věci nemají se štíhlostí křídla nic co do činění, základním cílem je moderovat indukovaný odpor (víry co se dělají za letounem díky „přelévání“ vzduchu přes koncové oblouky z přetlakové části pod do podtlakové nad). Problém je, že pak vztlak méně klesá ke konci křídla což zvětšuje jeho zatížení v této části. Křídlo nicméně může být natolik dobré, že se zisk moderovat indukovaný odpor nevyplatí, třeba za ceny zvýšení hmotnosti, nebo je křídlo… Číst vice »
Druhému odstavci nerozumím. 🙁 Štíhlost (aspect ratio) právě určuje to „přelévání“ přes konce křídel. Jiná věc je tloušťka profilu (thickness), která omezuje rychlost.
Aspect ratio! No jistě, sypu si popel na hlavu. Máte oba pravdu! Já už toho čtu v angličtině tolik, že jsem klidně zaměnil české termity štíhlost křídla a tloušťku profilu. Přijměte mou poníženou omluvu.
Právě že je, koupí ho stejně jen ti co musí a jelikož je a ještě chvíli bude krize, budou pak v dodávka na podobných číslech jako Airbus a Boeing a to se zužitkuje
Neblázněte, A+B spadnou možná na nějakých 600 úzkotrupých letadel ročně každý. Pokud se Rusové vyšvihnou ke stovce, tak to bude pro jejich program obrovský úspěch.
nedamse
3 let
Určitě bude jednou tak levnější jako Boing nebo Airbus a to je pro Rusko důležité a nepotřebuji na nakup Dolary nebo Eura
Myslím, že tolik levnější nebudou, ale vyhnou se možným sankcím (vzpomeňme třeba Irán, kde přistál pro poruchu Norwegian). Je to jeden z plánované řady v Rusku vyráběných letounů L-410 / L-610 / Il-114 / SSJ NEW / MS-21 (a Il-96). Aktuálně už mají připraveny, nebo pracují na motorech pro celou uvedenou řadu. Uvidíme, jak se jim
Rusko má € a $ docela dost, z ropy a zemního plynu. Ale je možné, že tam dělníkům vyplácejí třetinové mzdy.
Honza D.
3 let
Jsem sám kdo vidí částečnou analogii s plzeňskou Škodovkou a její výrobou lokomotiv? Po létech bez vývoje a výroby se pustili do 109E a v Rusku po TU 204 a IL 86 rovněž do něčeho, co by mělo být současné. Čas ukáže, jestli to byla dobrá volba.
Přesně tak, ty stovky lokomotiv do Ruska už nikdo nevyveze, vyrábí si dávno svoje. Stejně to bude s osobními letadly, vyrobí si svoje. Všechna ta embarga jen donutila Rusko vyrábět si své potraviny, spotřební zboží, stroje, letadla… Zbytek doveze z Číny za juany a rubly. Hlavním cílem je opustit dolar a euro a jakmile se k tomu rozhodnou a začnou prodávat ropu a plyn za rubly, budou si kupovat Západní zboží také za rubly a to bude konec USA a EU.
Hmm… docela naivní pohled.
Nejvíce naivní je myslet si, že Čína + Rusko = <3.
Zjistěte si o jejich vzájemném vztahu více… Myslím, že se budete docela divit… 🙂
Laco
3 let
Sankční politika Západu nutí Rusko konstruovat a vyrábět vlastní dopravní letadla a přitom se i spoléhat na výrobu vlastních komponentů pro sestavování dopravních letadel. Mimochodem, do Sverdlovska hodlají perspektivně přenést výrobu L-410 z naši bývalé fabriky LET Kunovice, kterou dnes vlastní Rusové. Ve Sverdlovsku plánují vyrábět pro vlastní potřeby Ruské federace cca 30 až 50 letounů L-410 ročně. Tento typ letounu byl v Rusku vybrán jako základní typ dopravního letounu pro krátké tratě. Výhledově plánují přechod na výrobu L-610. Tak jsme dopadli my s našim leteckým průmyslem.
Tu by bolo vhodné doplniť, že „sankčná politika západu“ obsahuje primárne zákaz cestovania pre konkrétnych jednotlivcov, zákaz obchodu s finančnými produktami, zbrojným materiálom, armádnymi technológiami a konkrétne mieri na Rosneft a Novatek. Na to následne reagovalo Rusko tým, že zakázalo dovoz celých tried produktov zo západu. Takže „chudák Rusko“ si ten zákaz importu v mnohých oblastiach uvalilo na seba. Bohužiaľ protekcionizmus a izolacionizmus nikdy nebol víťaznou obchodnou stratégiou, a podľa toho vyzerá aj ruský letecký priemysel. Že bude lietať pár L410 po stepi, to fakt svetom nezahýbe. Oproti tomu SSJ100 je prepadák celosvetovo, dokonca aj u ruských zákazníkov, a u… Číst vice »
Myslím, že je to trochu jinak, ale nechme politiky. Aktuálně se sankce v letectví vztahují na uhlíková vlákna a pojiva, na avioniku a další. Není to cíleno na konkrétní osoby, ale na letecký průmysl.
To co píšete je nesmysl. Značná část komponentů pro toto letadlo je dodávaná ze zahraničí. Od Avioniky až po záchody. I ten druhý motor je z USA. Jedné, co bylo sankciováno jsou ale kompozitní materiály, které rusové rovněž používají pro stavbu stíhaček. Kdyby se necpali vojenskou silou do zahraničí, mohli je odebírat i nadále. K výrobě L410 – v Kunovicíh se v průměru vyrobilo ročně 25 letadel za celou prodkuci. Výrazně pochybuji, že by hlavní zákazník téměř ze dne na den zvýšil odběr na téměř dvojnásobek. A ani zde se Rusové závislosti na američanech – kteří vlastní výrobu motorů –… Číst vice »
Avionika má některé západní komponenty, ale na rozdíl třeba od SSJ je většinově ruská. Na SSJ NEW už má být také, nedávno objednali ruskou certifikaci pro modernizovanou verzi, s dominantním podílem domácích komponent. Kdy fakticky proběhne, to netuším. Měla by už ale mít ruské motory PD-8. Pro L-410 mají Rusové připraven vlastní motor.
A tím to pohřbí definitivně, s ruskými motory a avionikou si to nikdo mimo Rusko, KLDR apod. nekoupí. Budou draze dělat pár letadel ročně a prsit se jací jsou borci.
Určitě z toho nebude trhák na Západě. Ale dosud nemohli prodávat třeba do Iránu nebo KLDR, kvůli nesouhlasu západního spoluvýrobce motorů apod. To se změní, ale jestli z toho něco bude, to nevím. Pak tu máme třetí svět, Čínu, Indii, Afriku atd. Podle mě nás čeká asi tak 5 let domácího létání MS-21 převážně pro AFL a RW, kteří odeberou skoro celou produkci a budou se otravovat s dětskými nemocemi. Pak se uvidí, jestli budou nějak povyšovat produkci nebo ne. Je docela možné, že na Západě létání bude stagnovat kvůli ekologismu těžiště létání se přesune do Asie. Avioniku se snaží… Číst vice »
Jestli jsem to dobře pochopil, tak vy věříte tomu, že sankce jsou uvalené na Rusko proto, že se cpe vojenskou silou do zahraničí?? A do kterého zahraničí se to vlastně nacpali vojenskou silou?
Vy myslìte ta pole rozrytá tankovými proudy ? Kdyby něco takového bylo, hned by dali Američané k dispozici snímky. Kdyby došlo k opravdové invazi, konflikt by nezamrzl.
Koketovat s rusaky se proste nevyplaci. LET Kunovice a hlavne jeho zamestnanci podekuji svemu zamestnavateli. Uvedomujete si, co stojí vyvoj takoveho dopravniho letadla? I kdyz pulku ukradnou od konkurence, stejne je ty sankce zcela vycerpaji ekonomicky. Jestli se rusum nepodari prodavat mimo rusko, budou v hlubokem minusu.
Vynechme ideologii. Kvůli „sankčnímu“ kurzu rublu jsou L-410 do Ruska neprodejné. Proto přesunuli výrobu pro RF a SNS do Jekatětinburgu. L-410 pro zbytek světa se dělá dál v Kunovicích, stejně jako 410 NG pro celý svět. Pro 610 počítají s nějakou kooperací s Kunovicemi také.
V tomto případě udeřily sankce spíš na Kunovice, ale to se nedá nic dělat, když padne silně kurs a oni nejsou už schopni letadla v RF prodat.
L-410 z Kunovic jsou pro Rusko sice kvůli sankcím dražší, ale dál se tam prodávají.
Ana
3 let
Rusko nepřichází s ničím novým, ale je dohání Airbus s Boeingem. Takže to dopadne jako vždy. Letadlo bude sice levnější než konkurence, ale spotřeba a spolehlivost budou horší. Dodávky náhradních dílů budou problematické a tak si to koupí aerolinky v Rusku, na Kubě a Venezuele. A celý vývoj se nikdy nezaplatí.
Na rozdíl od A + B má MS 21 kompozitní křídlo a větší průměr trupu. Spotřeba bude hádá podobná, s motory PW možná i menší, nechejme se překvapit. Jak dopadnou servisní náklady, to se uvidí.
Jak? Jako vždy, co kus, to originál. Kvalita sériové výroby proměnlivá, servisní podpora mimo Rusko v podstatě nulová.
Leoš
3 let
Konkurencí bude hlavně přebytek starších letadel na zrušených linkách. Ale i tak je třeba novým modelům a výrobcům přát úspěch. Je třeba vyvíjet nové, úspornější a bezpečnější stroje. Tohle bude lítat v Rusku, Kazachstánu i dalších zemích. V EU asi moc ne i kdyby to splnilo všechny testy.
Hlavně klasicky mimo Rusko budou na letadla chybět sklady náhradních dílů, stejně jako tomu bylo u SUchoj 100. S ruskými motory mimo Rusko neprodejné a asi s tím i počítají. Rok 2021 může být tak krásným přáním…spíše 2023.
Rusáci vůbec nechápou pojem poprodejní servis.
Nejdřív v SSJ pozabíjí spoustu potenciálních zákazníků a pak si uříznout obrovskou ostudu s neschopností dodávat nejzákladnější náhradní díly jedinému zákazníkovi, který mohl sloužit jako referenční zdroj pro případné další zájemce. Ruský šlendrián v podstatě dovedl Interjet na pokraj bankrotu a CityJet je s radostí vrátil už v lednu 2019.
Tak ten jediný zákazník si SSJ koupil, protože Rusové chtěli malé zálohy. Na náhradní díly neměl moc peněz, takže rači v rozporu se smlouvou kanibalizoval tato levná letadla aby udržel ostatní ve vzduchu. Tím nechci nechci nijak Suchoj obhajovat, jenom ne vždy je všechno tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.
Zajímavé je, že Interjet současně zvládá provozovat flotilu A320 bez kanibalizace. Zkuste se prosím neztrapňovat obhajováním neobhajitelného, tady nejste na fóru Sputniku.
Marťas
3 let
Opravdu začne komerční provoz do roku 2021? Spíš bych to viděl na snahu do konce roku 2021 získat ruskou certifikaci pro letadlo s motory Pratt & Whitney (varianta -300) a potom začít s certifikací pro EU. Popisovanou variantu (-310) s ruskými motory čekají nejdřív letové zkoušky.
Oficiálně je to tak, že ruský certifikát by měli dostat příští léto, evropský za rok nato. Koncem 2021 by se měly dodat první kusy s motory PW, s motory PD-14 někdy později. PD-14 zatím létaly jedině na křídle Il-76.
Eda
3 let
Každý nový typ letadla ve vzduchu potěší, tak ať se daří!
A ještě se zeptám – neví někdo z Vás, proč nepoužili žádnou formu wingletů?
Viděl jsem video na téma wingletů a wingtipů obecně a vyšlo z toho, že to má podobný efekt, jako udělat křídlo trochu delší. Takže pokud na to je prostor a letadlo se vejde ke gate, tak winglety nejsou povinné.
Při vývoji tohoto modelu se počítalo s tím, že křídlo bude vyrobeno out of autoclave metodou z uhlíkových kompozitů, což umožňovalo oproti hliníkovému křídlu komplikovanější a aerodynamicky efektivnější tvar, který nepotřeboval winglety. Otázka je, do jaké míry se konstrukce a tvar křídla změnila po té, co byly na dovoz kompozit z Japonska a USA uvaleny sankce. Spekulovalo se o možnosti použít domácí a v té době výrazně těžší kompozity, nebo vyvinout křídlo, či jeho části z kovu. (První část vysvětlení převzata ze starší analýzy od Leeham news, je to zajímavé čtivo, doporučuji)
Nové kompozitní křídlo z domácích surovin už má za sebou úspěšně statické zkoušky. Myslím, že tvar křídla se neměnil. Winglety asi časem přibudou, podobně jako na SSJ. Jen nezapomeňme, že winglety se ekonomicky obvykle vyplácí až na delších tratích. V každém případě, CAGY má vlastní koncept šavlovitých winglet.
Ví se o kolik je nové křídlo těžší? Stran wingletů – dle toho, co jsem slyšel se bez nich původní návrh křídla obešel, právě díky svému komplikovanějšímu tvaru. Pokud se tvar nezměnil, pak předpokládám, že není důvod tuto komponentu montovat. Pokud by Winglety byly potřeba, pak bych předpokládal, že jimi bude testovací letadlo vybaveno. Vzhledem k tomu, že širokotrupé Iljušiny i Tupioloev 204 jimi jsou vybaveny, bych púředpokládal, že jejich návrh i konstukci mají zvládnutou a nebyl by důvod je do programu nezařadit v nějaké formě od začátku.
Čím větší štíhlost křídla, tím menší přínos od winglet. Pro srovnání: A320 9,5 A320NEO 10,45 B738 9,45 MS-21 11,5 Proto nejsou winglety na MS-21 potenciálně nijak moc účinné a CAGI očekává jejich aplikaci až u dalších verzí. V tuto chvíli by to jen zbytečně komplikovalo hmotnost/pevnostní návrh křídla při minimálním přínosu zákazníkům (vyplatily by se asi až na hodně dlouhých letech). Ohledně hmotnosti původního/nového křídla jsem žádná čísla neviděl, můžou to být klidně i fámy, v Rusku naprosto běžná věc. Opravdu nevím. Spíš si myslím, že původní křídlo mělo rezervu pevnosti kolem 30% a nové bude blíž předepsané minimální hodnotě.… Číst vice »
Konkurence to bude prakticky všude, kde je potenciální problém s dostupností či prodražením daněmi při koupi Airbusu/Boeingu. Tedy ano, v Evropě, Severní Americe a Austrálii to asi létat nebude, ale jinde po světě mohou uzmout nemalý podíl trhu…
Rusko má obrovskou historii a letadla dělat umí. Krom toho, je jiná doba. Ta konkurence bude tam, kdo bude chtít ona Ruská a Čínská letadla koupit, protože právě nekoupípí Boeingy a Airbusy………….vše ukáže čas……
Prostor pro třetího silného hráče by na trhu asi byl, a je možné, že se jej trh dočká. Určující zřejmě bude jak dopadne jejich společně vyvíjené wide-body.
Zatím mají obě strany určité neshody v zadání, takže Rusové si pořád drží program modernizace Il-96 s vyvíjenými motory PD-35. Ty by se měly použít třeba i pro nástupce Ruslana.
Není úplně pravda, jejich letadla si jeden čas pronajímali třeba i Japonci. O třetím světě nemluvě. Aerodynamiku měli Rusové vždy skvělou, s motory ale nestačili držet krok, což se projevovalo i na hlučnosti. Avionika a elektronika také pokulhávala, ale to tenkrát moc nevadilo.
Japonci si pronajímali Tu-114 z donucení – ne proto, že by to byl takový technický zázrak. Pronájem byla podmínka udělení práv JAL přelétávat SSSR na trase Evropa – Japonsko v rámci jv JAL-Aeroflot. Něco podobného se myslim později opakovalo s Korean a Il-62.
No, že umí dělat civilní letadla je dost přehnané. Někateré typy byly zajímavé, to bezesporu, ale úsporný, spolehlivý dělník, to moc ne. Bude zajímavé sledovat ty ruské motory, protože to vždy byla slabina ruské civilní produkce.
Nikdo nepředpokládá , že toto letadlo nějak významně změní poměry na trhu. Pravděpodobně bude úspěch, pokud tento program za celý svůj životní cyklus dodá tolik letadel, kolik vyprodukuje Boeing 737 nebo Airbus 320 za dobrý rok. I produkce je nastavena na 20 letadel ročně na počátku sériové výroby a 75 letadel za čtyři roky, pokud vše půjde dobře. Přesto se ale jedná o výrazně zajímavější program, než Comac 919 (který ale bude tržně mnohem úspěšnější) V prvé řadě bylo letadlo navrženo moderně, na čistý list papíru. Využívá velkou mírou kooperací s renovovanými partnery, tak jak je to běžné u jeho… Číst vice »
Aby to začalo konkurovat A320 nebo B737, tak by to muselo: A) být výrazně levnější než oba zmíněné B) mít menší spotřebu než oba zmíněné C) zajištěna rychlá dostupnost náhradních dílů a servis jako mají vybudované oba zmíněné Nebude to špatné letadlo, ale pozici A320 a B737 neohrozí, jeho úkol je na domácím trhu, kde si Putin ohlídá, aby se nekupovalo nic jiného než МС-21 a neutrácely se ruble za zahraniční stroje.
Dle mého názoru myslím že pokud vymyslí něco co ohromí leteckou dopravu, tak by mohly dohonit konkurenty. Moc se v tom nevyznám ale vypadá to jako velký konkurent. To letadlo dle mého má velký potenciál. Jestli se budou snažit tak dopadnou dobře. Dle mého i do slovo vyměnění Douglas. Možná půjdou i výš. Mají díky všem technologiím velké množství možností
I kdyby to letadlo bylo sebekvalitnější, tak se skutečným konkurentem nestane. Airbus se vyrábí v Evropě, USA i Číně. Rusko nemá takové výrobní kapacity, aby jich vyrábělo desítky ročně.
Za SSSR se spousta letadel vyráběla i v sousedních republikách a Rusko pak mělo docela problém obnovit výrobu na svém území. Předpokládám, že těch 175 letadel je tak na 10 let…
Rusové si myslí, že v prvních letech by dokázali vyrobit i 70ks ročně. Počítejme ale raději do 50, jako vždy se určitě objeví nějaká úzká místa. Navíc není jasné, jak moc se do roka obnoví poptávka po létání. Bude to souviset mj. i s programem vakcinace.
Doteď jich vyrobili myslím 7 – 2 pozemní testy, 4 létají s motory PW1400G a jeden teď s PD-14
Bezpečnostní riziko je natolik značné, že normální dopravce jej nikdy nekoupí. Dokud v rusku bude car věčný, je to vlastně levně – drahá zbytečnost. Carskej mafián už vyhrožoval Evropě s plynem a tak od něj kupovat letadla a nedej bože stavět JE je skutečným rizikem i kdyby o šlo levnou investici.
Mínusy to pouze potvrzují, „farmy“ jedou naplno.
Docela narcis, co?
Pokud někdo nechápe rizika, jeho phloupost. Pokud někdo nevěří našim tajným službám, ale raději anonymní propagandě na fcb, nebude to chyba má. Ale nijak zde neschazuju snahu ruského výrobce, ale problém jeho státního útvaru pod diktátorem.
Držím palce. V raketové technlogii jsou nejlepší, vojenská tomu šlape tvrdě na paty a nyní i civilní proudové motory špičkových parametrů na draku bez konstrukčních chyb. Rusko má obrovský potenciál, když si uhlídá suverenitu.
Řeči o ohrožení ruské suverenity mě fascinují. Nikdo nepůjde do konfliktu s Ruskem, pokud jej Rusko samo nenapadne, protože riziko, že by někdo nad Ruskem vyhrál je nepřijatelné. Co by pak s tím Ruskem proboha dělal? Ten rozpadlý stát by nikdo na krku mít nechtěl.
A on si snad někdy někdo lámal hlavu s tím, co dělat s poraženou zemí? Stačí se podívat na Irák či Libyi nebo část Sýrie, to jen z posledních let. Ropa z těch zemí teče proudem, silově to zajišťují ozbrojené soukromé agentury a jak jsou na tom místní lidé, to nikoho nezajímá.
Suroviny?
Tak takhle vypadají lidi pod vlivem Vladimirovy propagandy. Chápu lidi, co mají rádi nějaké ty ruské zvláštnůstky, proč ne, ale takhle slepá zamilovanost do růžového světa ruských bájí mě děsí. Smutnou skutečnost přelepíme líbivými hesly. Který imám jim to proboha vsugeroval?
I Rusové mohou vyrábět skvělá, konkurenceschopná letadla. Ale aby mohla opravdu konkurovat západním strojům, je třeba ještě zajistit mnoho věcí kolem. Servis, dostupnost náhradních dílů, trenažéry, výcvik pilotů, a to ve velmi širokém měřítku… A v neposlední řadě překonat i politickou bariéru, což bude zřejmě nejtěžší.
Nevím, třeba to bude dobré letadlo, nebudu ruské inženýry nijak podceňovat. Povinně ho nakoupí pár ruských společností, pak pár zemí ze třetího světa a následně celý projekt umře na nedostatečnou servisní síť po celém světě a velkou cenu pro malý rozsah produkce. Irkut bude manévrovat nad krachem a čerpat státní podporu, poněvadž jde o pro Rusko strategickou záležitost. Zahraničí nic nekoupí, protože se budou bát, co bude za pár let s Irkutem, a co pak s těmi letadly. Malí a střední výrobci nemají dlouhodobě moc šancí bez fúze s někým Airbusem nebo Boeingem. Proběhne to podobně jako smutný případ Suchoje… Číst vice »
Trolling.
Nešlo by toto smazat a dát ubožákovi ban (nejlépe na IP adresu)?
šlo:-)
Není to MC-12, ale MS-21. Zkratka znamená Magistralnyj Samolet 21-ogo veka.
Já bych s dovolením vycházel z toho, co uvádí výrobce na svých stránkách. Chápu, kam míříte, ale pokud sám do světa mimo ruštinu uvádí MC, tak bych zůstal u MC.
https://uacrussia.ru/en/press-center/news/samolet-ms-21-310-s-rossiyskimi-dvigatelyami-pd-14-sovershil-pervyy-polet
Úplně správně by tam pak mělo být „МС“ (Unicode 041C+0421) a ne „MC“ (004D+0043). To jsou rozdílné znaky, byť vypadají stejně :). Když ale hledáme CtrlF, je to už velký rozdíl.
Nějak jsme si zvykli hanit vše,co je z Ruska. Je to móda a dnešní trend. Myslim,že by se každý měl trochu zamyslet a do Ruska se podívat. Mnoho krát v minulosti jsem měl tu možnst několik let pracovat na středním východě,kam se létalo letadly IL 62.,TU 154. A neměl jsem pocit strachu. Po revoluci už jen na dovolenou jsem cestoval Boeingy a rozdíl jsem nepoznal. Také v turistické třídě bylo stejně namačkáno, hlučnost snad mírnější. Nedávno jsme viděli ten malér s Boeinhy 737 MAX,které byly dlouho odstavené pro několik malérů a navigačních problémů. Takže vážení,oni ti Rusi zas až tak… Číst vice »
Nesouhlasim, do Ruskeho letadla bych asi ani dnes nenasedl, kdybych mel na vyber… ale co se tyce motoru, nevim,… A nemuzu chvalit neco, co nebylo jeste odzkouseno, to ukaze cas…
Je vidět, že skoro každý Čech ne těchto stránkách je letecký odborník. Dělám do letecké problematiky dlouho a mám danou problematiku vystudovanou na vysoké škole. Nedovolím si říci zda tento stroj bude někomu konkurovat či ne, to ukáže jeho nasazení v provozu. Říkat, že bude špatný jenom proto, že byl vyvinut v Rusku to ukazuje úroveň IQ těchto diskutérů.
Tak jasně, jednou se ta historická zkušenost třeba zlomí.
To už se tady někdo povyšoval nedávno, že je ing. To je teď nějaká móda nebo jak?
I ing může mít IQ shnilé okurky a obráceně.
To máte jistě pravdu, ale všeobecná skepse pramení ze zkušeností za posledních 30 let, kdy ruská osobní dopravní letadla nejen, že neprorazila na světové trhy (nepočítáme-li Severní Koreu, Venezuelu, Kubu a Írán), ale v podstatě vyklidila i pozice na domácím trhu, což je na pováženou. Já osobně jsem třeba čekal mnohem víc od typu Suchoj Superjet, kterých za 12 let vyrobili zhruba 200, ale přes veškerou snahu se nedostal mimo sféru ruského vlivu. Tento článek je hlavně o motoru Aviadvigatel PD-14, a přestože jeho předchůdce PS-90 znamenal velký skok ve vývoji motorů v Rusku, světové konkurenci nestačil. Já jsem zvědavý… Číst vice »
Souhlas…
Odborník nejsem, ale opravdu si myslíte, že minimálně ty jejich motory mohou být jakkoliv konkurenčně schopné? Když s tím má problémy i Čína, která je technologicky i ekonomicky úplně někde jinde.
Konkurence pro Airbus a Boeing? Tak to určitě 😀 😀 😀 Tyhle necky ze zaostalé rusácké pr**le určitě ne 😉
I kdyby se prodával jen v Rusku má zajištěn skvělou budoucnost =) Trh je zde obrovský a má potenciál Airbus a Boeing vytlačit z místního trhu.
Nač trh, když to dostanou befehlem z Kremlu?
jj to se říkalo o SSJ100 taky
Pokud to dostanou rozkazem, tak jo. Jinak nemám strach o nějaké vytlačení.
Ještě vzpomenu modýlek dvouplažního Suchoje a provoz B747 u Transaero a u ABC.
Vlajkové „lodě“ Aeroflotu jsou B 777 300 ER a A 350. Ne Il 96.
ruska popelnice, otazkou kdyz to spadne, kdyz to vyrabi vecne ozrali rusove
Pepa z depa jim jistě pomůže.
Ochlasta, alkohol se pije všude. Měl jsem možnost vidět jak chlastají Skandinávci. A to mají částečnou prohibici.
To jo, ale z nějakého tajemného důvodu jsou ekonomicky a společensky úplně někde jinde..
Nejsou vlezprdelci a nenávistní vlezprdelci jako češi?
Obkresleny Airbus
Airbus vypadá sice jinak a má jinou kapacitu ale klidně si piš co chceš je přece demokracie
Nepleťe si demokracii se svobodou slova. To jsou dvě odlišné věci.
A někteří si dokonce myslí, že svoboda slova znamená, že můžou lhát.
Však můžou. Ale nemusíte jim to tolerovat, i vy se můžete vyjádřit s protinázorem.
Já jsem přesvědčen, že je rozdíl mezi názorem na něco, interpretací něčeho, a lží.
Záleží na úrovni znalostí. Pro nějakého brouka Pytlíka je A320 a MS-21stejné letadlo. Dvě křídla, ocas, dva motory a podvozky. Pro toho, kdo o konstrukci letadel něco ví, jsou to v rámci ustálené koncepce velmi odlišné stroje. Rozdíl je srovnatelně velký jako třeba mezi mezi 737 a 320.
Rozhodně. Přesto vám nikdo nemůže zakázat lhát. Ale může vám dokázat že lžete a o tom to je. Tohle je odedávna filosofické pojetí hranic svobody projevu.
A další možné vyústění je, že vám lhaní zakazovat ani dokazovat nebudou, ale nikdo už vám neuvěří ani když budete mluvit pravdu. To si každý musí srovnat v hlavě sám.
Ano, hlavně česká „přednost“.
Gratuluji a přeji hodně zdaru v závěru vývoje a při certifikaci. Konkurence (třeba i jen na ruském a asijském trhu) Boeingu a Airbusu je moc potřeba.
Nejprve si koupili západní motory. Ty okopírovali a zázračně vzlétli s „ruskými“ motory.
Pane vy opravdu toho asi moc o vývoji leteckých motorů nevíte….
Rusové dávno vědí jak proudový motor funguje a řezy moderních „turbofanů“ najedete i na internetu. Výrobní materiálová a výpočtová tajemství ale z reálného motoru neokoukáte.
Ani velká trojka všechna ta tajemství zatím neodhalila. V rámci konkurenčního boje tlačí R-R, P&W i GE svoje motory technicky stále dopředu. Je fascinující pozorovat ten vývoj, ale ani jedna z firem se nevyvarovala velmi drahých omylů. A Rusové zdaleka nedosahují takových objemů výroby, aby si vývoj rozpočítali do tisíců prodaných kusů.
Jj. Je fakt, že Ruské firmy teď mají nevýhodu v tom, že kde nejsou prodeje nejsou ani prachy na vývoj a armádní odvozené typy jsou dávno v civilmím sektoru k ničemu. Začarovaný kruh. A dohnat technologický náskok v know how zmíněné trojky, co na tom dělá desetiletí, není nic snadného.
Nové motory jsou založeny hlavně na žáruvzdorných pevnostních materiálech. Intermetalické slitiny, orientované monokrystaly, keramické povlaky a matice atd. Nejde o to vědět, co má být výsledkem, ale objevit, jak se k tomu dopracovat vyrobit. Jedna lopatka do dlaně stojí statisíce. Je to podobné jako s mikroprocesory – představa, že si Papuánci koupí Intela a obšlehnou ho, vypovídá nanejvýš o hlouposti autora :).
Co je zatím neznámá jsou náklady na údržbu a reálná životnost. To ukáže až pravidelný provoz. Ostatní parametry PD-14 jsou naprosto v pohodě.
Nové materiály jsou jedna věc, ale i taková na první pohled „blbost“ jako je vůle mezi koncem lopatky a skříní je docela věda. Když je fuk velký, ztrácíte účinnost, když je malý, tak riskujete, že při určitých otáčkách a teplotách začnete škrtat o stěnu, což rozhodně nechcete. I velkým hráčům už se stalo, že se pohybovali tak na hraně, že při nepříznivém souběhu okolností byli už za hranou. A podobných detailů jsou tisíce…
To jistě je, a proto také existuje předpis, jak zahřát motory. Je to notoricky známý problém, kdy si i velcí hráči občas osahávali, kam až mohou zajít. To už jsou myslím spíš větší komplikace s převodovkami a reduktory. PD-14 už strávil stovky a stovky hodin na stolici, létal na křídle Il-76, většinu toho má už vychytané.
Obecně je vždy klíčový problém v účinnosti, a té se dosahuje principiálně vyšší teplotou ve spalovacích komorách. Pokud tam chcete dosáhnout třeba 2000K je už to pořádný oříšek. Nejen dosáhnout, ale spolehlivě fungovat tisíce hodin.
Tohle si myslím je trochu dál za „zkušební stolicí“ a zkušebními lety. Všichni současní „problematičtí zápaďáci“ odlétali zkoušky i certifikaci, odladilo se přitom to co nebylo úplně ono a přesto každodenní provoz a hromadění cyklů přinese nepříjemná překvapení v podobě trhlin nebo rovnou vážných závad motorů. Ne nadarmo se výrobci neradi zbavují osvědčeného designu a recyklují jej v nových modelech jak jen to jde. Ale třeba je štěstí při nich a žádnou konstrukční botu, co se ukáže s cykly, neudělali. Pokud by si nechali nějakou tu „ruskou vatu“, tak to zase nebude mít konkurenceschopnou ekonomiku provozu a emise. Není to… Číst vice »
„První let proběhl podle plánu, motory pracovaly skvěle,“ ,pokud tohle řekne Rus, můžeme si být jisti, že let proběhl všelijak, jen ne podle plánu…
Už si připravujte nějaký odborný komentář na tento pátek. To by měl vzlétnout poprvé nový Il-114, tak abychom nebyli ochuzeni :-).
Nechápu tuto kritiku když si vzpomenu na problémy Boeingu 737 Max.
Souhlas!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Když spadne letadlo tak Boeing.
Zajímavé, že statistiky nic takového nenaznačují.
prave…
Concord byl spotřební výrobek z kapitalismu také dlouho nevydržel. Ani nezvlétnul a havaroval.
…nepleteš si to s TU-144 a rozvinutým komunismem soudruhu?…tůčko se jim v Paříži rozpadlo už za letu…Concorde měl jednu jedinou nehodu a za 27 let provozu neměl vážnější problém a to, narozdíl od samohybu, létal přes oceány a me
zi kontinenty…
Pokud vím, tak Concorde, kapitalistický výrobek, sloužil 27 let v každodenním provozu přes oceán s jednou katastrofou. Po celou dobu vozil běžně cestující.
Zatímco socialistický výrobek TU-144 měl katastrofu už v začátcích při předváděcím letu, další havaroval při záletu, jako typ vykonal celých 55 letů s cestujícími, kterých přepravil něco přes neuvěřitelných 3000.
Nechci se pouštět do diskuze k ekonomické stránce provozu – nemám podklady, s plácat nesmysly jako mnozí „diskutující“ nehodlám. Ale možná jsi vážně nebral v úvahu faktor rentability – letenka na Concord byla několikrát dražší, než letenka klasickým podzvukovým letounem, a i tak si nemyslím, že jejich provoz bylo kdovíjakým „ritem“.
Je ale nepopiratelné, že soutěž Concord – Tu-144 byla nadevše politická záležitost…
Ve skutečnosti bylo oboje prestižní záležitost. 🙂 Ekonomicky to u BA bylo od ztrát po relativně ziskový provoz (ovšem bez započítání nákladů na vývoj), ale rozdíl byl v tom, že na západě se holt našel dostatečný počet dostatečně movitých cestujících, co si to mohli dovolit. V Rusku taková situace nebyla a Aeroflot se i uprostřed komunistické SSSR musel chovat ekonomicky, lesk a sláva mu náklady nezaplatila.
Boeing včas rozpoznal rizika a z projektu supersonicu vycouval.
Vite, ta letenka take stala majlant a letali s nim vetsinou businessmani, celebrity apod., a v pohode se zaplatil i vyvoj i provoz… dodnes je hodne obdivovany na to jak stare uz to letadlo je…
To se opravdu o tucku rict neda, tam se neni cim chlubit, dokonce to vypadalo, ze ho dost obslehli prave od concordu,…
Další odborník na konstrukci. Který konkrétní systém je aspoň podobný?
Mimochodem Tu-144 vzlétl dřív a létal rychleji. Technicky byl pochopitelně Concord lepší, ale urážlivou přezdívku Cocordski si vymysleli západní novináři neoprávněně. Podobně legendy o VC-10 vs Il-62.
No jo,Ilja Muromec se stěračema !!!
nemají za sebou mrtvoly jako 737 max
To neměli čas stihnout.
…co ještě psali v komsomolské pravdě?
S tímhle bych u ruského výrobního programu operoval velmi obezřetně. Je to sotva rozlétaný prototyp.
Inteligentní slepice fanatici ODS neumí nic jiného než urážet a nadávat. Opravdu máte IQ houpacího koně.
Hlavně si kopnout do ODS. Příště to budou živnostníci?
Magistraľnyj Camoľot? 😀
Přesně tak, ovšem – pro 21. století.
Podle specifikací z wikipedie vypadaj ty motory dost dobře, specifický impuls 1519 sekund ve srovnani s CFM LEAP A,B 1530-1631 sekund (737MAX, A320NEO).
Nějak málo na turbofan, ne? Asi jednotky… Když Isp počítám z TSFC, tak mi vychází 6844 s (0.526 kg/(kgf.h)) pro PD-14 a 6371-6795 s (15-16 g/kN/s) pro LEAP-1A.
Celkem mě u tohoto typu fascinují ty samostatné exity před a za křídlem (žádné na křídlo), celkem velká část bez oken (a v budoucnu sedaček?).
To měl dlouho i A321, teprve v poslední době s přechodem na A321neo přišli s konceptem “Cabin-Flex”, kdy vypustili dveře před křídlem a nahradili je dvěma nouzovými výlezy na křídlo. Možná Rusové zavčas nezachytili změnu trendu ve využití vnitřního prostoru do mrtě.
To je vlastně pravda, díky za připomenutí.
Proč to nemá winglety na křídlech?
Zatím nemá, do budoucna se s nimi počítá. Asi „šavlovité“, jako na SSJ
Asi nepotřebují šetřit palivo, na Sibiři je ho prý více než dokáží spálit :))
Winglety může mít prý jen Boeing, muselo by se to jmenovat jinak. Hrozná stupidita.
Rusové vyvinuli speciální „siberlety“, což jsou takové jen mírně zvednuté konce křídel.
No, že bych něco takového viděl na profilu křídla toho prototypu, to bych ani neřekl. Podobnou techniku používá i Boeing třeba u 787 nebo 747-8 a je to na první pohled poznat.
Původní otázka je zajímavá, nic podobného západním „wingtip devices“ (nejen wingletů) to na první pohled nemá.
Jistěže žádné „zakoncovky“ v tuto chvíli nemá, ale pokud je tam časem doplní, tak hádám, že ty siberlety. Křídlo má štíhlost 11,5, nedá se očekávat významné zlepšení.
Nevím nevím. Myslím, že certifikaci to bude létat ve finální konfiguraci, protože cokoliv co mění poměry rozložení vztlaku na křídle je kritické a vyžadovalo by další certifikaci. Tyhle věci nemají se štíhlostí křídla nic co do činění, základním cílem je moderovat indukovaný odpor (víry co se dělají za letounem díky „přelévání“ vzduchu přes koncové oblouky z přetlakové části pod do podtlakové nad). Problém je, že pak vztlak méně klesá ke konci křídla což zvětšuje jeho zatížení v této části. Křídlo nicméně může být natolik dobré, že se zisk moderovat indukovaný odpor nevyplatí, třeba za ceny zvýšení hmotnosti, nebo je křídlo… Číst vice »
Druhému odstavci nerozumím. 🙁 Štíhlost (aspect ratio) právě určuje to „přelévání“ přes konce křídel. Jiná věc je tloušťka profilu (thickness), která omezuje rychlost.
Aspect ratio! No jistě, sypu si popel na hlavu. Máte oba pravdu! Já už toho čtu v angličtině tolik, že jsem klidně zaměnil české termity štíhlost křídla a tloušťku profilu. Přijměte mou poníženou omluvu.
Jaktože má winglety také Airbus? Opět řežete psa, že dostal čtyřku z matematiky.
V klidu Kocourku, jen jsem se zeptal, nikdo nikoho neřeže, tohle zbytečné dramatizování si nech jinam. Airbus winglety většinou samozřejmě má.
Airbus nema winglety, ale SHARKLETY! 😉
Nevím, jestli je právě tahle doba vhodná pro finalizaci tohohle projektu
Právě že je, koupí ho stejně jen ti co musí a jelikož je a ještě chvíli bude krize, budou pak v dodávka na podobných číslech jako Airbus a Boeing a to se zužitkuje
Neblázněte, A+B spadnou možná na nějakých 600 úzkotrupých letadel ročně každý. Pokud se Rusové vyšvihnou ke stovce, tak to bude pro jejich program obrovský úspěch.
Určitě bude jednou tak levnější jako Boing nebo Airbus a to je pro Rusko důležité a nepotřebuji na nakup Dolary nebo Eura
Myslím, že tolik levnější nebudou, ale vyhnou se možným sankcím (vzpomeňme třeba Irán, kde přistál pro poruchu Norwegian). Je to jeden z plánované řady v Rusku vyráběných letounů L-410 / L-610 / Il-114 / SSJ NEW / MS-21 (a Il-96). Aktuálně už mají připraveny, nebo pracují na motorech pro celou uvedenou řadu. Uvidíme, jak se jim
Dolary a eura se píší s malými písmeny na začátku, v češtině.
Na škole mě asi neučili počítat.
„jednou tak levnější“
Kolik to prosím je? 🙂
Rusko má € a $ docela dost, z ropy a zemního plynu. Ale je možné, že tam dělníkům vyplácejí třetinové mzdy.
Jsem sám kdo vidí částečnou analogii s plzeňskou Škodovkou a její výrobou lokomotiv? Po létech bez vývoje a výroby se pustili do 109E a v Rusku po TU 204 a IL 86 rovněž do něčeho, co by mělo být současné. Čas ukáže, jestli to byla dobrá volba.
Přesně tak, ty stovky lokomotiv do Ruska už nikdo nevyveze, vyrábí si dávno svoje. Stejně to bude s osobními letadly, vyrobí si svoje. Všechna ta embarga jen donutila Rusko vyrábět si své potraviny, spotřební zboží, stroje, letadla… Zbytek doveze z Číny za juany a rubly. Hlavním cílem je opustit dolar a euro a jakmile se k tomu rozhodnou a začnou prodávat ropu a plyn za rubly, budou si kupovat Západní zboží také za rubly a to bude konec USA a EU.
Hmm… docela naivní pohled.
Nejvíce naivní je myslet si, že Čína + Rusko = <3.
Zjistěte si o jejich vzájemném vztahu více… Myslím, že se budete docela divit… 🙂
Sankční politika Západu nutí Rusko konstruovat a vyrábět vlastní dopravní letadla a přitom se i spoléhat na výrobu vlastních komponentů pro sestavování dopravních letadel. Mimochodem, do Sverdlovska hodlají perspektivně přenést výrobu L-410 z naši bývalé fabriky LET Kunovice, kterou dnes vlastní Rusové. Ve Sverdlovsku plánují vyrábět pro vlastní potřeby Ruské federace cca 30 až 50 letounů L-410 ročně. Tento typ letounu byl v Rusku vybrán jako základní typ dopravního letounu pro krátké tratě. Výhledově plánují přechod na výrobu L-610. Tak jsme dopadli my s našim leteckým průmyslem.
Tu by bolo vhodné doplniť, že „sankčná politika západu“ obsahuje primárne zákaz cestovania pre konkrétnych jednotlivcov, zákaz obchodu s finančnými produktami, zbrojným materiálom, armádnymi technológiami a konkrétne mieri na Rosneft a Novatek. Na to následne reagovalo Rusko tým, že zakázalo dovoz celých tried produktov zo západu. Takže „chudák Rusko“ si ten zákaz importu v mnohých oblastiach uvalilo na seba. Bohužiaľ protekcionizmus a izolacionizmus nikdy nebol víťaznou obchodnou stratégiou, a podľa toho vyzerá aj ruský letecký priemysel. Že bude lietať pár L410 po stepi, to fakt svetom nezahýbe. Oproti tomu SSJ100 je prepadák celosvetovo, dokonca aj u ruských zákazníkov, a u… Číst vice »
No nevím, jestli by bez protekcionusmu byla třeba Čína tam, kde dnes je. Jako vždy, záleží…
Myslím, že je to trochu jinak, ale nechme politiky. Aktuálně se sankce v letectví vztahují na uhlíková vlákna a pojiva, na avioniku a další. Není to cíleno na konkrétní osoby, ale na letecký průmysl.
To co píšete je nesmysl. Značná část komponentů pro toto letadlo je dodávaná ze zahraničí. Od Avioniky až po záchody. I ten druhý motor je z USA. Jedné, co bylo sankciováno jsou ale kompozitní materiály, které rusové rovněž používají pro stavbu stíhaček. Kdyby se necpali vojenskou silou do zahraničí, mohli je odebírat i nadále. K výrobě L410 – v Kunovicíh se v průměru vyrobilo ročně 25 letadel za celou prodkuci. Výrazně pochybuji, že by hlavní zákazník téměř ze dne na den zvýšil odběr na téměř dvojnásobek. A ani zde se Rusové závislosti na američanech – kteří vlastní výrobu motorů –… Číst vice »
Avionika má některé západní komponenty, ale na rozdíl třeba od SSJ je většinově ruská. Na SSJ NEW už má být také, nedávno objednali ruskou certifikaci pro modernizovanou verzi, s dominantním podílem domácích komponent. Kdy fakticky proběhne, to netuším. Měla by už ale mít ruské motory PD-8. Pro L-410 mají Rusové připraven vlastní motor.
A tím to pohřbí definitivně, s ruskými motory a avionikou si to nikdo mimo Rusko, KLDR apod. nekoupí. Budou draze dělat pár letadel ročně a prsit se jací jsou borci.
Určitě z toho nebude trhák na Západě. Ale dosud nemohli prodávat třeba do Iránu nebo KLDR, kvůli nesouhlasu západního spoluvýrobce motorů apod. To se změní, ale jestli z toho něco bude, to nevím. Pak tu máme třetí svět, Čínu, Indii, Afriku atd. Podle mě nás čeká asi tak 5 let domácího létání MS-21 převážně pro AFL a RW, kteří odeberou skoro celou produkci a budou se otravovat s dětskými nemocemi. Pak se uvidí, jestli budou nějak povyšovat produkci nebo ne. Je docela možné, že na Západě létání bude stagnovat kvůli ekologismu těžiště létání se přesune do Asie. Avioniku se snaží… Číst vice »
Jestli jsem to dobře pochopil, tak vy věříte tomu, že sankce jsou uvalené na Rusko proto, že se cpe vojenskou silou do zahraničí?? A do kterého zahraničí se to vlastně nacpali vojenskou silou?
Třeba Ukraina.
Vy myslìte ta pole rozrytá tankovými proudy ? Kdyby něco takového bylo, hned by dali Američané k dispozici snímky. Kdyby došlo k opravdové invazi, konflikt by nezamrzl.
Krym…
Trolling
Vubec nikam, tam kde jednou ruská noha vstoupila, už je navždy Rusko. Jen ti Gruzinci, Ukrajinci a Moldavani s tím nesouhlasí.
V Gruzii ruská noha není. V Abcházii možná.
Vzhledem k tomu, že Abcházie a Jižní Osetie jsou součástí Gruzie, tak vám ta logika vůbec nejde.
trolling
Čečna byla vždycky Ruská, žeáno… 🙁
Kosovo albanske? Guam a Portoriko americke? Gibraltar britsky? Ale no tak…
Za „totáče“ byla roční produkce L-410 na úrovni 50 – 60 kusů. Bez diskuze, dělal jsem tam.
Koketovat s rusaky se proste nevyplaci. LET Kunovice a hlavne jeho zamestnanci podekuji svemu zamestnavateli. Uvedomujete si, co stojí vyvoj takoveho dopravniho letadla? I kdyz pulku ukradnou od konkurence, stejne je ty sankce zcela vycerpaji ekonomicky. Jestli se rusum nepodari prodavat mimo rusko, budou v hlubokem minusu.
Vynechme ideologii. Kvůli „sankčnímu“ kurzu rublu jsou L-410 do Ruska neprodejné. Proto přesunuli výrobu pro RF a SNS do Jekatětinburgu. L-410 pro zbytek světa se dělá dál v Kunovicích, stejně jako 410 NG pro celý svět. Pro 610 počítají s nějakou kooperací s Kunovicemi také.
V tomto případě udeřily sankce spíš na Kunovice, ale to se nedá nic dělat, když padne silně kurs a oni nejsou už schopni letadla v RF prodat.
L-410 z Kunovic jsou pro Rusko sice kvůli sankcím dražší, ale dál se tam prodávají.
Rusko nepřichází s ničím novým, ale je dohání Airbus s Boeingem. Takže to dopadne jako vždy. Letadlo bude sice levnější než konkurence, ale spotřeba a spolehlivost budou horší. Dodávky náhradních dílů budou problematické a tak si to koupí aerolinky v Rusku, na Kubě a Venezuele. A celý vývoj se nikdy nezaplatí.
Máte naprostou pravdu, ostatně je tu krásný precedens z nedávné doby, SSJ.
Na rozdíl od A + B má MS 21 kompozitní křídlo a větší průměr trupu. Spotřeba bude hádá podobná, s motory PW možná i menší, nechejme se překvapit. Jak dopadnou servisní náklady, to se uvidí.
Jak? Jako vždy, co kus, to originál. Kvalita sériové výroby proměnlivá, servisní podpora mimo Rusko v podstatě nulová.
Konkurencí bude hlavně přebytek starších letadel na zrušených linkách. Ale i tak je třeba novým modelům a výrobcům přát úspěch. Je třeba vyvíjet nové, úspornější a bezpečnější stroje. Tohle bude lítat v Rusku, Kazachstánu i dalších zemích. V EU asi moc ne i kdyby to splnilo všechny testy.
Hlavně klasicky mimo Rusko budou na letadla chybět sklady náhradních dílů, stejně jako tomu bylo u SUchoj 100. S ruskými motory mimo Rusko neprodejné a asi s tím i počítají. Rok 2021 může být tak krásným přáním…spíše 2023.
Rusáci vůbec nechápou pojem poprodejní servis.
Nejdřív v SSJ pozabíjí spoustu potenciálních zákazníků a pak si uříznout obrovskou ostudu s neschopností dodávat nejzákladnější náhradní díly jedinému zákazníkovi, který mohl sloužit jako referenční zdroj pro případné další zájemce. Ruský šlendrián v podstatě dovedl Interjet na pokraj bankrotu a CityJet je s radostí vrátil už v lednu 2019.
Tak ten jediný zákazník si SSJ koupil, protože Rusové chtěli malé zálohy. Na náhradní díly neměl moc peněz, takže rači v rozporu se smlouvou kanibalizoval tato levná letadla aby udržel ostatní ve vzduchu. Tím nechci nechci nijak Suchoj obhajovat, jenom ne vždy je všechno tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.
Zajímavé je, že Interjet současně zvládá provozovat flotilu A320 bez kanibalizace. Zkuste se prosím neztrapňovat obhajováním neobhajitelného, tady nejste na fóru Sputniku.
Opravdu začne komerční provoz do roku 2021? Spíš bych to viděl na snahu do konce roku 2021 získat ruskou certifikaci pro letadlo s motory Pratt & Whitney (varianta -300) a potom začít s certifikací pro EU. Popisovanou variantu (-310) s ruskými motory čekají nejdřív letové zkoušky.
Oficiálně je to tak, že ruský certifikát by měli dostat příští léto, evropský za rok nato. Koncem 2021 by se měly dodat první kusy s motory PW, s motory PD-14 někdy později. PD-14 zatím létaly jedině na křídle Il-76.
Každý nový typ letadla ve vzduchu potěší, tak ať se daří!
A ještě se zeptám – neví někdo z Vás, proč nepoužili žádnou formu wingletů?
Viděl jsem video na téma wingletů a wingtipů obecně a vyšlo z toho, že to má podobný efekt, jako udělat křídlo trochu delší. Takže pokud na to je prostor a letadlo se vejde ke gate, tak winglety nejsou povinné.
Nepoužití wingletů mě také zajímá… 🤔
Při vývoji tohoto modelu se počítalo s tím, že křídlo bude vyrobeno out of autoclave metodou z uhlíkových kompozitů, což umožňovalo oproti hliníkovému křídlu komplikovanější a aerodynamicky efektivnější tvar, který nepotřeboval winglety. Otázka je, do jaké míry se konstrukce a tvar křídla změnila po té, co byly na dovoz kompozit z Japonska a USA uvaleny sankce. Spekulovalo se o možnosti použít domácí a v té době výrazně těžší kompozity, nebo vyvinout křídlo, či jeho části z kovu. (První část vysvětlení převzata ze starší analýzy od Leeham news, je to zajímavé čtivo, doporučuji)
Nové kompozitní křídlo z domácích surovin už má za sebou úspěšně statické zkoušky. Myslím, že tvar křídla se neměnil. Winglety asi časem přibudou, podobně jako na SSJ. Jen nezapomeňme, že winglety se ekonomicky obvykle vyplácí až na delších tratích. V každém případě, CAGY má vlastní koncept šavlovitých winglet.
Ví se o kolik je nové křídlo těžší? Stran wingletů – dle toho, co jsem slyšel se bez nich původní návrh křídla obešel, právě díky svému komplikovanějšímu tvaru. Pokud se tvar nezměnil, pak předpokládám, že není důvod tuto komponentu montovat. Pokud by Winglety byly potřeba, pak bych předpokládal, že jimi bude testovací letadlo vybaveno. Vzhledem k tomu, že širokotrupé Iljušiny i Tupioloev 204 jimi jsou vybaveny, bych púředpokládal, že jejich návrh i konstukci mají zvládnutou a nebyl by důvod je do programu nezařadit v nějaké formě od začátku.
Čím větší štíhlost křídla, tím menší přínos od winglet. Pro srovnání: A320 9,5 A320NEO 10,45 B738 9,45 MS-21 11,5 Proto nejsou winglety na MS-21 potenciálně nijak moc účinné a CAGI očekává jejich aplikaci až u dalších verzí. V tuto chvíli by to jen zbytečně komplikovalo hmotnost/pevnostní návrh křídla při minimálním přínosu zákazníkům (vyplatily by se asi až na hodně dlouhých letech). Ohledně hmotnosti původního/nového křídla jsem žádná čísla neviděl, můžou to být klidně i fámy, v Rusku naprosto běžná věc. Opravdu nevím. Spíš si myslím, že původní křídlo mělo rezervu pevnosti kolem 30% a nové bude blíž předepsané minimální hodnotě.… Číst vice »
Děkuji za rozvinutí
Ruské letadlo bych si asi nekoupil. Takže bych v tom konkurenci neviděl. Možná tak na ruském trhu.
To spíš COMAC 919.
Konkurence to bude prakticky všude, kde je potenciální problém s dostupností či prodražením daněmi při koupi Airbusu/Boeingu. Tedy ano, v Evropě, Severní Americe a Austrálii to asi létat nebude, ale jinde po světě mohou uzmout nemalý podíl trhu…
Jako uzmuli s SSJ? Rusové civilní letadla nikdy moc neuměli a servisní podporu už vůbec ne. To je letadlo pro Rusko.
Rusko má obrovskou historii a letadla dělat umí. Krom toho, je jiná doba. Ta konkurence bude tam, kdo bude chtít ona Ruská a Čínská letadla koupit, protože právě nekoupípí Boeingy a Airbusy………….vše ukáže čas……
Prostor pro třetího silného hráče by na trhu asi byl, a je možné, že se jej trh dočká. Určující zřejmě bude jak dopadne jejich společně vyvíjené wide-body.
Zatím mají obě strany určité neshody v zadání, takže Rusové si pořád drží program modernizace Il-96 s vyvíjenými motory PD-35. Ty by se měly použít třeba i pro nástupce Ruslana.
Civilní dělat neumí. Ani v dobách SSSR, kdy měli jinou politickou váhu, s jejich letadly nikdo mimo RVHP nelítal.
Není úplně pravda, jejich letadla si jeden čas pronajímali třeba i Japonci. O třetím světě nemluvě. Aerodynamiku měli Rusové vždy skvělou, s motory ale nestačili držet krok, což se projevovalo i na hlučnosti. Avionika a elektronika také pokulhávala, ale to tenkrát moc nevadilo.
Japonci si pronajímali Tu-114 z donucení – ne proto, že by to byl takový technický zázrak. Pronájem byla podmínka udělení práv JAL přelétávat SSSR na trase Evropa – Japonsko v rámci jv JAL-Aeroflot. Něco podobného se myslim později opakovalo s Korean a Il-62.
No, že umí dělat civilní letadla je dost přehnané. Někateré typy byly zajímavé, to bezesporu, ale úsporný, spolehlivý dělník, to moc ne. Bude zajímavé sledovat ty ruské motory, protože to vždy byla slabina ruské civilní produkce.
A nejenom motory. Jedna věc je letadlo vyvinout a druhá věc je úroveň kvality sériové produkce.
Jsem to myslel spíše jako produkční dotaženost a schpnost zajistit dodávky. Kvalita výrobku je druhá věc, třeba Superjety jsou pověstné.
Nikdo nepředpokládá , že toto letadlo nějak významně změní poměry na trhu. Pravděpodobně bude úspěch, pokud tento program za celý svůj životní cyklus dodá tolik letadel, kolik vyprodukuje Boeing 737 nebo Airbus 320 za dobrý rok. I produkce je nastavena na 20 letadel ročně na počátku sériové výroby a 75 letadel za čtyři roky, pokud vše půjde dobře. Přesto se ale jedná o výrazně zajímavější program, než Comac 919 (který ale bude tržně mnohem úspěšnější) V prvé řadě bylo letadlo navrženo moderně, na čistý list papíru. Využívá velkou mírou kooperací s renovovanými partnery, tak jak je to běžné u jeho… Číst vice »
Zajímavé bude porovnání ruských motorů proti PW GTF.