Konkurence nula. Správa železnic za tři čtvrtě miliardy vylepší trať z Přelouče do Prachovic

Zastávka Kostelec u Heřmanova Městce-Písník. Foto: Michal Gregor / Wikimedia CommonsZastávka Kostelec u Heřmanova Městce-Písník. Foto: Michal Gregor / Wikimedia Commons

Součástí proměny bude instalace ETCS.

Správě železnic se do další velké stavební zakázky nepodařilo přilákat více nabídek než jednu. Do soutěže za 722 milionů korun na rekonstrukci regionální tratě z Přelouče do Prachovic se přihlásilo pouze jedno sdružení čtyř firem. Dvě z nich mají stejné majitele. Jde o zásadní rozdíl oproti situaci v zakázkách na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). U silničních zakázek o vítězství v podobně velkých soutěžích běžně bojuje pět a více firem.

Zakázku za 718,9 milionu korun získalo sdružení Starmon, Brema (obě patří majetkově pod AŽD Praha), Monvia Morava a Chládek a Tintěra, Pardubice. Nikdo jiný se nepřihlásil. Podle informací v registru smluv již došlo k podpisu kontraktu.

„V těchto dnech dojde k předání staveniště zhotoviteli díla a následně zahájení přípravných prací před plánovanou výlukou, například odstraňování dřevin či přípravy kabelových tras,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Výluka na čtyři měsíce

Trať z Přelouče do Prachovic je po Heřmanův Městec využívána osobní i nákladní dopravou, dál jezdí již jen nákladní vlaky. Ty obsluhují sklad Čepra a cementárnu, podle dat sdružení železničních nákladních dopravců zde jezdí mezi čtyřmi až šesti nákladními vlaky denně.

Stavba má charakter rekonstrukce, jedná se o kompletní rekonstrukci zastaralého zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, částečnou rekonstrukci energetických zařízení, železničního svršku, spodku, přejezdů, nástupišť a pozemních objektů,“ popsala Správa železnic v zadávací dokumentaci.

Pracím na této zakázce předcházelo budování nových nástupišť v Heřmanově Městci. „ Správa železnic v úseku Přelouč – Prachovice nahradí dosavadní traťové zabezpečovací zařízení, zavede se také vlakový zabezpečovač ETCS. Opravíme rovněž koleje v úseku Přelouč – Choltice a na železničních přejezdech ve Valech u Přelouče a v Heřmanově Městci se doplní kamerové systémy,“ popsal Gavenda.

Podle Gavendy dojde k úplné výluce osobní dopravy od 21. dubna do 29. srpna. Pro cestující bude v tomto termínu místo vlaků zajištěna náhradní autobusová doprava podle výlukového jízdního řádu.

S jedinou nabídkou skončila letos například soutěž na modernizaci stanice Batelov. Se zakázkou na trať do Prachovic má společné dvě zásadní skutečnosti. Obsahují vysoký podíl zabezpečovacího zařízení na celkové hodnotě zakázky a vyhrály ji sdružení vedené firmami skupiny AŽD Praha.

Zatímco u ŘSD končí miliardové soutěže na zhotovitele často poklesem ceny o desítky procent oproti odhadované ceně, u Správy železnic se vysoutěžená cena rovná velmi často té předpokládané. Problematiku omezené konkurence na železnici začal stát nedávno řešit.

Stát řeší vysoké ceny u železničních staveb. Porovnává úroveň v tuzemsku se zahraničím

Tagy 015 Přelouč - Prachovice AŽD Praha Brema Chládek a Tintěra Pardubice ETCS monopol Monvia Morava Správa železnic Starmon
37 komentářů